Rådden Honda-kører
Fra : Finn

Dato : 20-04-08 18:01

På vej fra sønderjylland til Hjørring af motorvej E45
var vi inde på rastepladsen ved Ejer Baunehøj.
Lige før rastepladsen var der et par på en større
Honda (ST eller lignende). som tankede benzin
og samtidig med at de kørte ud og skulle forbi
rastepladsen var der en skoleklasse på vej ud fra cafeteriet
og over til deres bus.
Hvad gør man så som motorcyklist - man kører pænt stille
indtil der er fri bane.
Det havde ovennævnte par på Hondaen ikke i sinde at
rette sig efter - nej hornet i bund og fuld skrue på gashåndtaget.
Alle skoleelever havde heldigvis mere omløb i hovedet end
MC-isten og lavede lynhurtigt en korridor så der ikke skete
en ulykke.
Jeg ved godt hvor hurtigt en så stor MC kommer op på
80 km. og jeg kan lige forestille mig hvordan det vil føles
at blive væltet med 290 kg. MC samt 2 personer.

Alle der var på rastepladsen ved Ejer Baunehøj i eftermiddag
vil være rasende på samtlige motorcyklister i Danmark -
og jeg forstår dem godt.

Finn VFR800

Fra : MKS - 74

Dato : 20-04-08 18:17

On Sun, 20 Apr 2008 19:01:06 +0200, "Finn"
<autzen(fjern)@post10.tele.dk> wrote:

>Alle der var på rastepladsen ved Ejer Baunehøj i eftermiddag
>vil være rasende på samtlige motorcyklister i Danmark -
>og jeg forstår dem godt.

Det gør jeg så ikke, mener du virkelig at fordi een MC'ist opfører sig
tåbeligt så skal alle MC'ister stå til ansvar for det?

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 20-04-08 18:43

> Det gør jeg så ikke, mener du virkelig at fordi een MC'ist opfører sig
> tåbeligt så skal alle MC'ister stå til ansvar for det?

Mon ikke kommentaren var myntet på, at folk nok har lidt tendens til at
skære alle over én kam. Hvis én mc'ist kører råddent, så gør alle nok.

Men det lyder da ikke just til at chaufføren har scoret + point for sin
opførsel.

/Sjang

Fra : MKS - 74

Dato : 20-04-08 18:50

On Sun, 20 Apr 2008 19:43:22 +0200, "Henrik Davidsen" <none@none.dk>
wrote:

>Mon ikke kommentaren var myntet på, at folk nok har lidt tendens til at
>skære alle over én kam. Hvis én mc'ist kører råddent, så gør alle nok.

Nu er det jo ikke alene "folk" men også Finn selv der giver udtryk for
den holdning - "jeg forstår dem godt", og det forstår _jeg_ ærlig talt
ikke.

Iøvrigt udtryk for en noget simplistisk verdenopfattelse IMO, at
slutte fra et enkeltindivid til en arbitrær gruppe dette individ nu
måtte tilhøre.

Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 20-04-08 19:02

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> --
> -Michael
> Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Jeg tror såmæn bare det var en konstatering , - og som du sikkert godt selv
er klar over, - så er det sådan verden er.

Så kan vi li' det eller ej.

/jan

Fra : MKS - 74

Dato : 20-04-08 19:15

On Sun, 20 Apr 2008 20:02:25 +0200, "Jan Selchau-Hansen"
<mit_fornavn@mit_efternavn.dk> wrote:

>Jeg tror såmæn bare det var en konstatering

I så fald kunne man måske nok have været bedre tjent med en
formulering som ..."Jeg er bange for at mange af de tilstedeværende
blev efterladt med en negativ holdning til MC'ister generelt" eller
lign, istedet for den forståelse for en sådan holdning som der rent
faktisk stod. Det er muligt at det er sådan at nogle (IMO
intellektuelt mindrebemidlede) tænker, men jeg er personligt ikke rede
til blot at acceptere det som de facto uden videre som visse andre,
men vil til enhver tid argumentere og opponere mod en sådan
tankegang.....

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-08 19:13

Michael hvad faen mener du

"Iøvrigt udtryk for en noget simplistisk verdenopfattelse IMO, at
slutte fra et enkeltindivid til en arbitrær gruppe dette individ nu
måtte tilhøre"

Jeg er sku kun MCist ,

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : MKS - 74

Dato : 20-04-08 19:29

On Sun, 20 Apr 2008 20:13:19 +0200, "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik
.. dk> wrote:

>Michael hvad faen mener du

Hvis man skulle give et ( stærkt demagogisk overdrevent for
illustrationens skyld) eksempel, kunne man jo have forestillet sig at
vedkommende MC'ist var rødhåret og istedet ha' skrevet at alle
forståeligt var efterladt med en stærk negativ holdning overfor alle
rødhårede i DK.

Altså det faktum at vedkommende, der udførte pågældende stunt gjorde
det vel næppe netop fordi han/hun var MC'ist, men mere fordi han/hun
som individ opførte sig hensynsløst.

Den slags følgeslutninger fra individer til større grupper fører ofte
til andre tåbelige udsagn som f.eks.....alle muslimer er terrorister
(dem eller os), alle unge kører for stærkt/som tåber osv....muligvis
for nogle en trang til at stereotypere/kategorisere verden i enkle for
dem forståelige kasser, når de ikke formår at nuancere, men for mig at
se både ulykkeligt og potentielt "farligt"

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-08 19:33

Hehe

Ok jeg tror bare han skulle have en håndmad istedet ;)

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-04-08 22:47

MKS - 74 skrev:

> [...]
> dem forståelige kasser, når de ikke formår at nuancere, men for mig at
> se både ulykkeligt og potentielt "farligt"

Ahaaa - altså noget i retningen af :
Jag har engang prøvet en suzuki - alle suzukier er noget lort?

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : MKS - 74

Dato : 20-04-08 23:21

On Sun, 20 Apr 2008 23:47:11 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

>Ahaaa - altså noget i retningen af :
>Jag har engang prøvet en suzuki - alle suzukier er noget lort?

Nu kender jeg ikke Jag, så det må stå for hans egen regning - Selv
har jeg prøvet et hav af forskellige Sutte'sukier, ejet nogle stykker
(+ en masse øvrig erfaring) og ikke engang jeg mener at _alle_
Skrammel'sukier er noget l*ort .

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 20-04-08 23:25

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-04-08 07:22

MKS - 74 wrote:

> Iøvrigt udtryk for en noget simplistisk verdenopfattelse IMO, at
> slutte fra et enkeltindivid til en arbitrær gruppe dette individ nu
> måtte tilhøre.

Du har glemt din pille - din Thomas Blackman syge er gået i udbrud

--
vh
Torben

Fra : MKS - 74

Dato : 21-04-08 07:54

On Mon, 21 Apr 2008 08:21:42 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:

>Du har glemt din pille - din Thomas Blackman syge er gået i udbrud

Nah - Jeg ligger allerede i knækket på dosis-respons kurven...

Fra : Finn

Dato : 20-04-08 20:22

> Alle der var på rastepladsen ved Ejer Baunehøj i eftermiddag
> vil være rasende på samtlige motorcyklister i Danmark -
> og jeg forstår dem godt.
>
> Finn VFR800

OK tak for indlæg m.v. jeg var nok lidt hurtig på aftrækkeren og
forbrød mig mod min egen holdning, men jeg var dybt rystet over hændelsen
hvis det kan betragtes som formildende omstændigheder.

Finn VFR800

Fra : Jim Andersen

Dato : 21-04-08 13:07

Finn wrote:
> rastepladsen var der en skoleklasse på vej ud fra cafeteriet
> og over til deres bus.
> Hvad gør man så som

skoleklasse - man kigger sig for og venter til der er fri bane.

> Alle der var på rastepladsen ved Ejer Baunehøj i eftermiddag

burde være gået over og have givet udflugtslederen en flad for ikke at have
styr på de forkælede møgunger.

/jim

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 21-04-08 18:21

Jim Andersen skrev:

> skoleklasse - man kigger sig for og venter til der er fri bane.

> burde være gået over og have givet udflugtslederen en flad for ikke at have
> styr på de forkælede møgunger.
>
> /jim

det var egentlig også min første tanke - men derfor skal og bør man
selvfølgelig udvise hensyn og forsigtighed når der er løsgående børn i
farvandet.

Fra : Finn Autzen

Dato : 22-04-08 12:48

\>>

>Dun@nt
>Kilo SFau s "Hvidguld"
>http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN
>#745 - DMC - MCTC

Jeg tror nok at alle mennesker og dyr har ret til
at færdes på en rasteplads og en parkeringsplads
og at motoriserede trafikanter har lov til at køre
gennem.

Finn VFR800

Fra : Finn

Dato : 22-04-08 20:13

> burde være gået over og have givet udflugtslederen en flad for ikke at
> have styr på de forkælede møgunger.
>
> /jim
>Nå - ja nu forstår jeg - du er den eneste der har lov til at færdes
på rastepladsen. Alle vi andre er bare til besvær og bør holde os hjemme.

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 23-04-08 01:02

On 22 Apr., 21:12, "Finn" <autzen(fjern)@post10.tele.dk> wrote:

> på rastepladsen. Alle vi andre er bare til besvær og bør holde os hjemme.

Altså Finn, inden det hele nu skal gå i mudderkastning og sarkasme, så
kig lige på situationen lidt fra oven, med neutrale briller på.
Ok, MC køreren skulle nok køre mere forsigtigt i den situation, men
situationen burde vel ikke opstå. Den skoleklasse har da også lavet
fejl, sådan som det er beskrevet. Man vader da ikke bare tværs over
den gennemgående vej mens der er trafik, når man skal fra cafeteriet
og ud til bussen. De skal da se sig for, ikke?

Du nøjes med at bebrejde MC'isten, så det er vel klart nok der kommer
et par reaktioner, når nu begge sider i sagen har fejlet.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Finn Autzen

Dato : 23-04-08 10:39

>Du nøjes med at bebrejde MC'isten, så
> [...]

Jeg mener bestemt ikke at skoleklassen gjorde
noget forkert.
Kolonnen var på vej over til bussen i samlet trop,
da MC`isten kommer ud fra tankstationen og de havde
absolut ingen chance for at forudse situationen
før de hørte hornet. Vi MC`ister vil jo også gerne have lidt
tilbageholdenhed når vi kører i samlet trop.
Jeg bebrejder kun MC`isten fordi jeg oplevede situationen
på under 2 meters afstand hvor jeg stod indenfor
afmærkningen af parkeringsbåsene.

Hilsen Finn

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 24-04-08 17:36

On 23 Apr 2008 09:38:38 GMT, Finn Autzen <autzen@post10.tele.dk>
wrote:

>Kolonnen var på vej over til bussen i samlet trop,
>da MC`isten kommer ud fra tankstationen og de havde
>absolut ingen chance for at forudse situationen
>før de hørte hornet.

Du er jo øjenvidnet så det skal såmænd nok passe.

Det er bare fandes svært at udlede af din oprindelige beretning:

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 25-04-08 01:26

On 23 Apr., 11:38, Finn Autzen <aut...@post10.tele.dk> wrote:

> Jeg mener bestemt ikke at skoleklassen gjorde
> noget forkert.

Jeg vil give Per Nielsen ret i, at det ikke umiddelbart fremgår af det
første indlæg.

> Kolonnen var på vej over til bussen i samlet trop,
> da MC`isten kommer ud fra tankstationen ...

Nu bevæger jeg mig lidt ud på dybt vand, for den del af færdselsloven
har jeg ikke lige nærstuderet, men jeg vil mene at fodgængere _ikke_
får "ret" til at krydse en kørebane blot fordi de går i samlet trop.
Hver enkelt skal stadig se sig for, og lade være med at gå over hvis
der kommer trafik, er det ikke rigtigt?
Klart nok, vi ved jo alle, at når der kommer en samlet trop, så er
chancen for at de ikke holder tilbage stor, så derfor tager man det
roligt, men det er vel stadig "troppen" der skal holde tilbage, rent
teknisk, ikk'?

Ikke at forveksle med f.eks. en motorcykelkolonne som ved bakkeåbning,
med polititilladelse til at være lidt i vejen, og hjælpere til at
guide den øvrige trafik.

Jeg synes stadig det ser ud som om "bus'isterne" også lavede fejl.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 25-04-08 08:48

<Niels.Pein@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

guide den øvrige trafik.

Jeg synes stadig det ser ud som om "bus'isterne" også lavede fejl.

Nu er det jo, som du siger , vanskeligt, når man ikke selv har set det,
men..
Det er på en rasteplads......
Der er et tankanlæg.....
Det lyder for mig som noget, der har karakter af en parkeringsplads,
eller lignende, og der manøvrerer man i min verden, eller kører med lav
hastighed!
Uanset om børn, pædagoger og andet godtfolk måske fylder
uhensigtsmæssigt meget, er der ingen grund til at "fyre den af" på vej
fra tankanlægget, før man er på selve afkørslen.
Jeg vil sige, uden at have været vidne, at der bestemt IKKE har været
tale om hensynsfuld kørsel!

Og lad os så alle sammen håbe på godt weekend-vejr, og håbe der bliver
vist hensyn til os derude, ligesom også vi udviser hensyn!

Amen

Michael D

Fra : Niels Pein

Dato : 26-04-08 02:06

"Michael Dahlberg" skrev ...

> Nu er det jo, som du siger , vanskeligt, når man ikke selv har set det,

Helt enig.

> ... og der manøvrerer man i min verden, eller kører med lav hastighed!

Helt enig igen.

> Jeg vil sige, uden at have været vidne, at der bestemt IKKE har været
> tale om hensynsfuld kørsel!

Fuldstændig enig igen.

Jeg prøver på ingen måde undskylde motorcyklisten.
Blot synes jeg det så ud som om fodgængerne ikke var 100% dydsmønstre
heller, ud fra beskrivelsen (og jeg synes stadig det ser sådan ud).

Det er klart lettest at se verden i sort/hvid, men det er jeg holdt op med
for mange år siden.
Niels
Suzuki Bandit 1250 SA
(268 km. mere på display'et i dag)

Fra : H. P. Holm

Dato : 25-04-08 08:52

Niels.Pein@gmail.com skrev:

> [...]
> får "ret" til at krydse en kørebane blot fordi de går i samlet trop.
> Hver enkelt skal stadig se sig for, og lade være med at gå over hvis

Det er ellers beskrevet allerede i kapitel 2 - Regler for al færdsel -
den med at optræde hensynsfuldt, og udvise særligt hensyn for børn,
skolepatruljer, ældre mennesker og andre personer efter omstændighed.

De regler går forud for alle andre færdselsregler.

Hvis en gammel klovn på motorcykel tror han har ret til at møve sig ud
fra et tankanlæg og videre tværs igennem en rasteplads uden at holde
tilbage for nogen, så tager han frygteligt fejl.

Fra : brian@groth-knudsen.~

Dato : 25-04-08 01:41

On 21 Apr., 14:06, "Jim Andersen" <jba...@politiSLET.dk.invalid>
wrote:

> skoleklasse - man kigger sig for og venter til der er fri bane.

> burde være gået over og have givet udflugtslederen en flad for ikke at have
> styr på de forkælede møgunger.
>
> /jim

Det er sgu da en fuldstændig grotesk diskussion!!
Hvis MC-køreren kan se at der er folk på vejen og alligevel vælger at
"tordne" frem med hornet i bund, så er der da ikke så meget at være i
tvivl om: så er han jo ikke egnet til at føre motoriseret køretøj.
Hans kørekort skal blot inddrages.
At der findes folk - her er det endda børn vi taler om - på kørebanen
giver da ingen ret til at køre så hasarderet.
Gud ved om vedkommende ville holde lige så insisterende på sin RET
hvis det havde været en modkørende eller en svingende lastbil han
havde mødt? Det kan man da næsten håbe, for så et det da ikke et af
mine børn han kører ned en anden dag.

Fra : Niels.Pein@gmail.com

Dato : 25-04-08 03:26

On 25 Apr., 09:52, "H. P. Holm" <h...@holm.mail.dk> wrote:

> [...]
> skolepatruljer, ældre mennesker og andre personer efter omstændighed.
>
> De regler går forud for alle andre færdselsregler.

Jovist, men det er jo gummiparagraffer.
Vi har jo også § 10, stk. 4, 5 og 6, der addresserer situationen lidt
mere specifikt:

Stk. 4. Gående, der vil passere kørebane eller cykelsti, skal, når
kørebanen eller cykelstien betrædes, udvise den forsigtighed, der er
nødvendig under hensyn til afstanden til og hastigheden af kørende,
der nærmer sig stedet. Passagen skal ske uden unødigt ophold.

Stk. 5. Ved passage over kørebane eller cykelsti skal fodgængerfelt
benyttes, såfremt et sådant findes i nærheden. Findes fodgængerbro
eller -tunnel i nærheden, skal broen eller tunnelen om muligt
benyttes.

Stk. 6. I andre tilfælde end nævnt i stk. 5 skal passagen ske lige
over kørebane eller cykelsti og fortrinsvis i tilslutning til
vejkryds.

Og desuden gælder den med at optræde hensynsfuldt (§ 3) jo også for
skoleklassen selv.

> Hvis en gammel klovn på motorcykel tror ...

Jeg havde tænkt at diskutere sobert ud fra kendsgerninger om hvad der
er rigtigt og forkert, idet jeg synes det så ud som om de gående ikke
var 100% uden andel i sagen.
Jeg kender ikke alderen på de implicerede, eller ved om nogen af dem
har gået på klovneskole, og har ikke tænkt mig at lægge op til
mudderkastning.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA