Baglygter/ sidemakeringsly - Krav/regler ~
Fra : OZ3BTO

Dato : 19-03-08 17:20

Er der nogen krav eller regler til baklys udover den med at de kun må kunne
tændes når bilen er i bakgear ?

Bilen har i forvejen en enkelt lygte til formålet som lyser alt for svagt
til at den kan bruges til noget.. Jeg ville så montere 2 tågelygter (De små
billige fra TSvansen) også sætte dem til den extisterende baklys .. self med
et relæ iemllem

Er denne montering lovlig ?

Så er der sidemakerings lygter .. må disse bruges som blinklys og
sidemakering ? Forstået på den måde at under normal ligeud kørsel så lyser
de og når blinklyset aktiveres begynder sidemakering at blinke sammen med
blinklys

Erik

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-03-08 17:35

On Wed, 19 Mar 2008 17:19:55 +0100, "OZ3BTO" <no@spam.dk> wrote:

> [...]
>billige fra TSvansen) også sætte dem til den extisterende baklys .. self med

Du tager med højre hånds tommel- og pegefinger reflektoren fra din
tågebaglygte og sætter over på baklygten.

Viola, dit baklys duer, og dit tågebaglys blænder ikke mere. :o9

Aner det ikke.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : OZ3BTO

Dato : 19-03-08 17:42

> [...]
> tågebaglygte og sætter over på baklygten.
>
> Viola, dit baklys duer, og dit tågebaglys blænder ikke mere. :o9

Den med reflektoren går ikke .. lygterne er nemlig ikke ens.... Bilen er en
af de få med 2 tågebaglygter

Folmer du burde da videt det med sidemakeringen.. Ihvertfald mange lastbiler
der har blinklyset koblet på den m¨åde

Erik

Fra : Steffen

Dato : 19-03-08 20:39

OZ3BTO <no@spam.dk> wrote:

> [...]
> billige fra TSvansen) også sætte dem til den extisterende baklys .. self med

Lovligheden har jeg aldrig fundet et præcist svar på, men i stedet for
tågelygter bruger jeg 1 eller 2 (alt efter bil) arbejdslygter, jeg synes
de giver et mere jævnt og brugbart lys når vi kører orieteringsløb i
skove og plantager.

mvh
steffen