Bremseteori
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 13:13

Kom lige til at tænke på hvad der sker i to situationer. Den ene
katastrofebremser man normalt. Den anden: man hakker bremsen i, uden at
koble ud. Hvor stor betydning får det på bremsningen? Glider koblingen i den
situation, skader det motoren?

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 15-03-08 13:25

On Sat, 15 Mar 2008 13:13:06 +0100, Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> koble ud. Hvor stor betydning får det på bremsningen? Glider koblingen i den

Da jeg skal bruge højre hånd til at koble ud vil jeg i en
katastrofesituation beholde højre hånd på rattet og bruge venstre hånd
til at bremse med. Gør jeg det i 5. gear går motoren bare i stå når
hastigheden på hjulene når under ca 20 km/t. Koblingen glider ikke, så
villed et være en dårlig kobling. Om motoren tager skade af det ved jeg
ikke, men det slår da lidt i det hele, så ophæng osv. har ikke så godt
af det.
Det værste er at starte motoren igen bagefter, for der skal jeg først
have flået den i frigear, hvilket ikke altid er helt nemt uden kobling.
Koblingen virker først når der er vakuum og det skal motoren køre rundt
for at skabe.

--
Leonard
Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-08 14:38

Leonard <piper28a@gmail.invalid> skrev :

>Koblingen virker først når der er vakuum og det skal motoren køre rundt
>for at skabe.

Hvordan bærer du dig ad med at starte om morgenen ?

--
Jan_stevns

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-03-08 14:59

On Sat, 15 Mar 2008 14:37:42 +0100, jan_stevns wrote:

>Hvordan bærer du dig ad med at starte om morgenen ?

>--

Kunne man forestille sig at der er tale om aut.gear, og at vælgeren
står i N eller P? )

Bare et forsigtigt gæt.

Hov forresten, så skulle motoren jo ikke dø ved hjulblokade!

Det har nok noget med Leonards specialopbyggede bil at gøre.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-08 15:20

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Kunne man forestille sig at der er tale om aut.gear, og at vælgeren
>står i N eller P? )

Mjoehhh - hvis ikke det var fordi der blev nævnt noget om "5'te gear"

Jeg mener da et er en Lupo der trilles rundt i

>Det har nok noget med Leonards specialopbyggede bil at gøre.

det fortæller han jo nok

--
Jan_stevns

Fra : alexbo

Dato : 15-03-08 15:51

<jan_stevns> skrev

> Hvordan bærer du dig ad med at starte om morgenen ?

Evt. i frigear.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 15-03-08 16:42

On Sat, 15 Mar 2008 14:37:42 +0100, jan_stevns wrote:

> Hvordan bærer du dig ad med at starte om morgenen ?

Om morgenen starter jeg helst ikke noget som helst

Det er min VW Transporter Syncro, der har manuelt gear og automatisk
kobling. Den skal i frigear for at kunne startes, så når jeg parkerer,
sætter jeg i frigear inden motoren slukkes og oftest bremser jeg bilen
med den elektriske håndbremse (det er bare en vippekontakt, der styrer
en aktuator, der trækker kablet). Så kan bilen godt sættes i gear, bare
hjulene ikke ruller, så gearet låses, men den står altså normalt i
frigear.
Går det helt galt kan jeg løfte min fod op på koblingspedalen og træde
den i bund ved at presse på mit knæ, men det er ikke en nem øvelse.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 15-03-08 20:19

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Går det helt galt kan jeg løfte min fod op på koblingspedalen og træde
> den i bund ved at presse på mit knæ, men det er ikke en nem øvelse.

Hvordan ville det være at montere en vaccum pumpe fra feks. Mercedes?
De bruger/brugte jo den slags til centrallåsesystemet.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : alexbo

Dato : 15-03-08 13:33

"Preben Riis Sørensen" skrev

> [...]
> katastrofebremser man normalt. Den anden: man hakker bremsen i, uden at
> koble ud. Hvor stor betydning får det på bremsningen? Glider koblingen i

Hvis du med normal katatrofebremse mener at hakke bremsen i så alle hjul
blokerer, så er det en fordel at koble ud, ellers går motoren i stå sammen
med hjulene.
Men ellers er det ligegyldigt om man kobler ud eller ej, motoren og
koblingen er ligeglad, og det har ingen betydning for bremsningen.

Jeg synes så også ordet katastrofebremse er meningsløst, som om det er noget
helt særligt, en sidste udvej, et nødanker eller en katapultlignende ting.
Der er da ingen der kalder et sving uden om en pludselig opdukket
forhindring for en katastrofestyring.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 13:51

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev
> Hvis du med normal katatrofebremse mener at hakke bremsen i så alle hjul
> blokerer, så er det en fordel at koble ud, ellers går motoren i stå sammen
> med hjulene.

Jeg tænkte hvor man helst undgår at hjulene blokerer.

> Men ellers er det ligegyldigt om man kobler ud eller ej, motoren og
> koblingen er ligeglad, og det har ingen betydning for bremsningen.

Er det målt mon?

> Jeg synes så også ordet katastrofebremse er meningsløst, som om det er
noget
> helt særligt, en sidste udvej, et nødanker eller en katapultlignende ting.

En normal forhindring af ulykker kan heller ikke kaldes
katastrofeopbremsning, og ligger et godt stykke fra bilens maximale formåen.
Men der er da mange situationer der opstår så helt pludseligt og
uforudseeligt, f.eks. når et barn kommer ud mellem to parkerede biler, at
det er katastrofalt, og derfor er det da helt rigtigt at kalde opbremsningen
for katastrofeopbremsning. Det mest katastrofale i den sammenhæng, er, at så
blokerer 'man' hjulene, og får en dårligere opbremsning. Det skal ABSen så
råde bod på.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 15-03-08 13:59

"Preben Riis Sørensen" skrev

> [...]
> uforudseeligt, f.eks. når et barn kommer ud mellem to parkerede biler, at
> det er katastrofalt, og derfor er det da helt rigtigt at kalde

Katastrofen er at man forsøger at bremse i stedet for at undvige.

Jeg synes ordet er meningsløst, som sagt ville jeg da heller ikke kalde en
undvigemanøvre en katastrofestyring.

Jeg finder det vanskeligt at tale om bremseteori når man snakker om
katastrofe og hakke bremsen i.

Kan man hakke bremsen i og samtidig have en kontrolleret opbremsning uden
hjulblokade, når vi ser bort fra ABS.

Hvis bremseteorien bare er at ABS passer opgaven er det ikke meget teori.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 19:32

> "Preben Riis Sørensen" skrev

> Katastrofen er at man forsøger at bremse i stedet for at undvige.
>
> Jeg synes ordet er meningsløst, som sagt ville jeg da heller ikke kalde en
> undvigemanøvre en katastrofestyring.

Du er da i hvert fald helt meningsløs at diskutere med.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Klaus G.

Dato : 15-03-08 17:32

> Er det målt mon?
Nej. Men hvis vi virklig skal til at udpensle det, så mener han sikkert at
det er så lidt at det ikke har noget at sige. Præcis som det heller ikke
slider på bilen at vi åbner døren eller starter den hver dag. Gah...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 19:38

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev

> Nej.

Nå....

> Men hvis vi virklig skal til at udpensle det, så mener han sikkert at
> det er så lidt at det ikke har noget at sige.

Jeg mener at det kunne have en eller anden procentvis betydning på
bremselængden, hvem har så ret?

>....Præcis som det heller ikke
> slider på bilen at vi åbner døren eller starter den hver dag. Gah...

Det var faktisk ikke sliddet jeg ville have målt, men bremselængden. (har
selv bremset for et rådyr, uden at koble ud, før jeg var nede i fart).

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 15-03-08 20:02

"Preben Riis Sørensen" skrev

> Jeg mener at det kunne have en eller anden procentvis betydning på
> bremselængden, hvem har så ret?

Det er friktionen mellem dæk og vej der bestemmer den maximale bremseevne,
den ændres ikke af at man motorbremser samtidig med at træde på bremsen.
Det ville have større virkning at række hånden ud af vinduet, så ville
luftmodstanden hjælpe til med bremsningen.

Din overskrift er bremseteori, hvis du har andet end tilfældige postulater i
den henseende så er det tiden at skrive dem.
F.eks en forklaring på hvordan motorbremsen skulle kunne gavne bremsningen
på et hjul der i forvejen bremser med fuld styrke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 21:10

> [...]
> F.eks en forklaring på hvordan motorbremsen skulle kunne gavne bremsningen
> på et hjul der i forvejen bremser med fuld styrke.

Ah, vi tænker modsat. Jeg tænkte at bremsen skulle yde ekstra, for at bremse
selve motoren ned i omdrejninger.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 15-03-08 21:28

On Sat, 15 Mar 2008 21:09:39 +0100, Preben Riis Sørensen wrote:

> Ah, vi tænker modsat. Jeg tænkte at bremsen skulle yde ekstra, for at bremse
> selve motoren ned i omdrejninger.

Hvis du holder gassen på samtidigt, så måske, men ellers vil
motorbremsen hjælpe bremserne lidt i begyndelsen og i tomgang har
motoren så få kræfter, at det ikke bør gøre nogen forskel.
Hvis det gør en forskel, så er bremserne for dårlige.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 22:52

> [...]
> motoren så få kræfter, at det ikke bør gøre nogen forskel.
> Hvis det gør en forskel, så er bremserne for dårlige.

Tankerne er nok opstået fordi jeg kører diesel. Den regulerer jo selv mod
for lave omdrejninger, så jeg tror egentlig den får ret store problemer med
at bremse helt ned. I starten har du ret. Problemet er teoretisk, for et
splitsekund efter chokbremsningen, finder man ud af at træde koblingen ned.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Leonard

Dato : 15-03-08 23:46

On Sat, 15 Mar 2008 22:52:16 +0100, Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> splitsekund efter chokbremsningen, finder man ud af at træde koblingen ned.

Jeg kører også diesel 2,5 liter 5 cyl. TDI, men det er altså ikke noget
problem at kvæle den i lave omdrejninger og det forøger ikke din
standselængde, hvis du bremser så hårdt at ABSen arbejder.