Dæk-tryk
Fra : Jesper

Dato : 14-03-08 22:00

Hej i gruppen

Normalt plejer jeg ikke at tjekke mit dæktryk særligt tit - nok en fejl.
Skal en tur nordpå med hele familien og alle pakke-nelikerne i morgen og
tænkte jeg hellere måtte tjekke trykket for en gang skyld.
Kører med Conti 195/65 15 vinterdæk. 2 sæson men ikke særligt slidte. Sadt
på af SMC for 12000 km siden i november. Ikke tjekket trykket siden....
Efter vejledningen (indersiden af tank-dækslet) skal de have et tryk på 2
til 2.1 bar ved almindeligt læs og 2.3 når man vil køre med fuldt læs.
Samtlige af mine dæk lå på 1.7-1.8 bar. Dækkene var helt kolde ved tjek.
Jeg pumpede dem op til 2.3, men undrede mig noget.
Kan de have smidt så meget tryk på 3-4 mdr. ? Har SMC sendt dem på vejen
med forkert tryk ? Eller er der et helt 3 problem ?

Jesper

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-03-08 22:17

On Fri, 14 Mar 2008 21:59:53 +0100, "Jesper " <spam@me.com> wrote:

> [...]
>Kan de have smidt så meget tryk på 3-4 mdr. ? Har SMC sendt dem på vejen
>med forkert tryk ? Eller er der et helt 3 problem ?

12000 km. er altså for længe at vente med den slags. Shame on you.

Men det kan skyldes mange ting.

De der målefætre er meget sjældent kalibreret ordentligt. Prøv, hvis
du kommer på en tank, at måle med alle dem de har, og du vil
sandsynligvis få lige så mange forskellige resultater som der er
pumper.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-03-08 22:18

"Jesper " <spam@me.com> skrev i meddelelsen news.t70xx3d8cdhq1q@stuepc...
> [...]
> Kan de have smidt så meget tryk på 3-4 mdr. ? Har SMC sendt dem på vejen
> med forkert tryk ? Eller er der et helt 3 problem ?

Da trykket er ens på alle dæk, tror jeg SMC har fyldt for lidt i. Ingen er
ufejlbarlige, og da slet ikke .... go ahead, make my day :)

Jeg har lige checket lufttrykket i dag i mine vinterdæk - de var 35 alle
sammen, jeg har kørt med dem siden november og 25-30.000 km.

Jeg pumpede dem op på 38, da jeg kører med cv ind i mellem :)

--
Per
CV sælges: ?91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Steen

Dato : 14-03-08 23:18

Jesper wrote:
> [...]
> noget. Kan de have smidt så meget tryk på 3-4 mdr. ? Har SMC sendt dem på
> vejen med forkert tryk ? Eller er der et helt 3 problem ?

SMC har sikkert pumpet dem til 2,0 bar på værstedet hvor der er 20 graders
varme. Og når de kommer ud i 1 grads varme, så fylder luften pludselig
mindre (kold luft fylder mindre end varm). Vinterdæk skal altid pumpes ca.
+0,2 bar hvis man gør det på den måde.
Men ellers tjek dæktryk en gang om måneden, vil jeg sige. Og på den samme
tankstation/måler, så udsving kan regisreres. Bedst er det jo at købe en
måler selv for at sikre ens resultat, men jeg har selv haft svært ved at
finde en brugbar til en fornuftig pris. Hvis du måler dæktrykket på
forskellige tankstationer hver gang, så vil du få et forskelligt reslultat
hver gang - dvs. ret ubrugeligt.

Mvh Steen

Fra : Jesper

Dato : 15-03-08 06:33

> [...]
> finde en brugbar til en fornuftig pris. Hvis du måler dæktrykket på
> forskellige tankstationer hver gang, så vil du få et forskelligt

Tak for alle svarene - mon ikke Steens bud er godt - altså udover det
trykfald der var udlsøt af min slendrian.
Brugte iøvrigt to forskellige trykmålere på samme tank = samme resultat

Jesper

Fra : Steen

Dato : 16-03-08 01:34

Jesper wrote:
der var udlsøt af min slendrian.
> Brugte iøvrigt to forskellige trykmålere på samme tank = samme
> resultat

De er nok også kalibreret af samme firma

Fra : Jesper

Dato : 24-03-08 13:25

Returneret fra Norge. Røg ind i en mindre snestorm de sidste 300 m op af
fjeldet ved Trysil.
Var nødt til at sætte sne-kæder på. Flere andre havde det samme problem.
Men en del af de lokale
klarede sig op uden den slags hjælpemidler - selvfølgelig var der en del
4wd og pigge imellem, og ja
de er sikkert også bedre og mere rutinerede i den slags føre.
MEN det så også ud til at de fleste havde synligt lavere tryk i deres dæk
end undertegnede og de andre
lavlændere, der skøjtede rundt.....
Måske er der en god grund til ikke at pumpe vinterdæk helt så hårdt som
sommerdæk ?

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 22:08

Jesper wrote:
> [...]
> dæk end undertegnede og de andre
> lavlændere, der skøjtede rundt.....
> Måske er der en god grund til ikke at pumpe vinterdæk helt så hårdt

Uha nej! Men ligesom ved kørsel i dybt og løs sand (se Paris-Dakar rally),
så KAN det være en fordel at sænke dæktrykket betragteligt, da trædefladen
bliver større. Men det er kun ved meget lave hastigheder, når man nærmest er
kørt fast.
Og ligeså snart du rammer fast grund, vil dækket tage skade hvis karkassen
rører fælgens kant.
Men når jeg læser dit indlæg, så forestiller jeg mig at man pludselig kommer
til et hårnålesving, og drejer så dækket næsten krænger af fælgen fordi man
har sat dæktrykket 60-70% ned.
Men hvis man kravler op/ned ad bjerget med 5 km/t så skal jeg ikke afvise at
det kan være en fordel med lavere dæktryk. Det kunne endda lyde som en
fordel. Men i almindelig trafik ved almindelige hastigheder, absolut nej.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 15-03-08 12:05

Jesper wrote:
> [...]
> noget. Kan de have smidt så meget tryk på 3-4 mdr. ? Har SMC sendt dem på
> vejen med forkert tryk ? Eller er der et helt 3 problem ?

For øvrigt mener jeg roligt du kan pumpe dine dæk yderligere op med 0,2-0,3
bar. Et dæk tager mere skade af for lavt tryk end en smule for højt.

Brændstofsøkonomi ditto.

/F