Ny historie fra landevejen.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 09-03-08 17:29

For så mange år siden, at der stadig var toldkontrol ved grænserne i
Europa, skulle der bringes et læs til Portugal.

Vel ankommet til den portugisiske grænse, går man spændt ind i
toldbygningen, for at se hvilken "skrankepave" man skal betjenes af
den dag.

De første 20 minutter går med at stå ved skranken og kigge på en
lukket skyderude, bagved hvilken den embedsmand der skal betjene mig
befinder sig, travlt optaget af at lave ingenting.

Da den så ikke kan trækkes længere åbnes ruden, og jeg lægger straks
de relevante papirer foran tolderen. Papirerne er udfærdiget på
engelsk, og indikerer at lasten indeholder 20 tons fotografisk
materiale (photographic material).

Efter i en rum tid at have studeret dokumenterne, hæver embedsmanden
blikket, og siger noget i retning af problemos senor, problemos.

Nu er det langt fra første gang man har hørt de ord i ens karriere, så
det kan ikke bringe én ud af fatning.

Man gør som man plejer. Forsøger på interlinguistisk at forhøre sig om
hvori problemerne består.

Så får man det der blik, som kun en rigtig besserwisser kan præstere.
. Efterfulgt af noget som skulle forstås derhen, at enhver
lastbilchauffør da for fanden vidste, at man ikke måtte indføre
pornografisk materiale i Portugal.

Satan og helvede. Ikke nok med at man var rendt ind i en krakiler, han
var fand'me også ordblind. )

Nå, der var jo ingen vej uden om at bakke til rampen, så han kunne
foretage en godskontrol. Den åbenbarede en større mængde plasticdunke,
indeholdende fremkaldervæske.

Dette faktum formildede dog ikke Herren. Problemos var bare ændret fra
at være pornografisk materiale, til at være en uoverensstemmelse
mellem lasten og det som stod i papirerne.

Slige problemer kunne kun varetages af overtolderen, som naturligvis
afholdt sin siesta, og først ville komme tilbage et par timer senere.

Da overtolderen endelig mente det var passende at genoptage arbejdet,
forstod han ikke en brik af hvad der var gang i.

Fremkaldervæske i lasten, og papirer lydende på fotografisk
materiale.). Bare se at komme af sted.

Jeg havde desværre ikke de fornødne sprogkundskaber til at fortælle
ham hvad vi havde haft gang i, Men der er da enkelte af kollegerne der
har trukket en anelse på smilebåndet, når det er blevet drøftet ved
cafeteriabordene rundt om i Europa.

Sådan kan man også få en eftermiddag til at gå på embedet.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin

Dato : 09-03-08 18:16

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
> ham hvad vi havde haft gang i, Men der er da enkelte af kollegerne der
> har trukket en anelse på smilebåndet, når det er blevet drøftet ved

Ikke for at generer eller noget - men ville det ikke være en god idé at
lære de sprog hvor der nu oftest er problemer i - altså sådan bare til
husbehov. Lyder lidt som om Portugal er nærmest det problemrige land

Jeg tænker på, svjv så kan man få en masse af de der lyt-og-lær-sproget
og nogle langeture på landevejen kan da være, ja lange.

Der er selvfølgelig mange mennesker som bare ikke kan lære et 3. eller
4. (mig inkl.) - hvis du også er i den kategori - jamen så må du da
undskylde :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-03-08 10:25

On Sun, 09 Mar 2008 18:16:10 +0100, Martin <martin@aarhof.invalid>
wrote:

> [...]
>lære de sprog hvor der nu oftest er problemer i - altså sådan bare til
>husbehov. Lyder lidt som om Portugal er nærmest det problemrige land

Jeg har været i Portugal sammenlagt 3 gange. Jeg har også 2 ture til
Mellemøsten på samvittigheden. Betyder det så, at du mener at jeg
skulle lade mig uddanne i serbo-kroatisk, rumænsk, bulgarsk, græsk,
tyrkisk og indtil flere arabiske dialekter? )))

>--

>Jeg tænker på, svjv så kan man få en masse af de der lyt-og-lær-sproget
>og nogle langeture på landevejen kan da være, ja lange.

>--

Hvis du har fulgt lidt med herinde, ville du vide, at i modsætning til
alle andre bilister, er det forkasteligt, koncentrationsberøvende,
livsfarligt og en hævledes masse andre ting på linie med at tale i
håndholdt mobilos, når lastbilchauffører gør den slags. Det har jeg
simpelthen ikke haft mod til. ))

> [...]

>Der er selvfølgelig mange mennesker som bare ikke kan lære et 3. eller
>4. (mig inkl.) - hvis du også er i den kategori - jamen så må du da

Det ville nok ikke volde det store besvær at lære det mest elementære
i et par nye sprog, men det er lidt ligesom med diskussionerne om
vinterdæk eller ej. Nogen skifter ikke for de par dage vi har med sne,
og andre vil have det helt perfekt.

Havde jeg kørt liniebil til en destination med et for mig fremmed
sprog, så havde jeg gjort lidt ud af det, men sådan er/var det jo
ikke.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 18:27

On Sun, 09 Mar 2008 17:28:30 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

<...sakser en kanonhistorie>

Mere, mere, mere! Og ikke et ord om OES'ere fra mig )
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-03-08 10:30

On Sun, 09 Mar 2008 18:26:53 +0100, Ivan Madsen <> wrote:

>On Sun, 09 Mar 2008 17:28:30 +0100, Folmer Rasmussen
><folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:
>
><...sakser en kanonhistorie>
>
>Mere, mere, mere! Og ikke et ord om OES'ere fra mig )

>--

Ja ja, jeg skal nok, men overfodring er en skidt ting.

Hvad angår dine OES'ere, så har jeg ved flere lejligheder gjort det
klart at pelsdyr af alle slags ikke har noget at gøre i automobiler.
De lugter, og det er ikke fair at man, hvis man er ude at købe brugt,
så på den første regnvejrsdag efter købet får denne hørm af våd hund
lige ind i næseborene.

Ellers har jeg bestemt ikke noget imod hverken OES'ere eller andre
dyr.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 19:33

On Mon, 10 Mar 2008 10:29:59 +0100, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

<...>

> [...]
>De lugter, og det er ikke fair at man, hvis man er ude at købe brugt,
>så på den første regnvejrsdag efter købet får denne hørm af våd hund

Hundene kommer kun bagi - og der ligger tæpper osv. Vi burde jo selv
få lugten af våd hund, hvis der var et problem Jeg tror at du ser
væsentligt mere mishandlede biler rundt omkring

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 09-03-08 19:38

For en 35 år siden var vi i Belgien, da noget af vor fjerne, græske familie
var uddstationeret der.
Nu var det en stor ting i Mons/Bergen - NATO's hovedkvarter, svjh - og der
ku de ansatte jo købe afgiftsfrie varer.
Så vi fik jo købt en Akai spolebåndoptager til billige penge.
Nå - videre gik turen til frankrig - og der startede balladen. De franske
toldere ville af en eller anden grund undersøge netop os - og da far jo ikke
mente at vi havde noget at fortolde sagde han jo nej til det spørgrsmål.
Men så fandt tolderne jo ganske let båndoptageren - og mente jo vi prøvede
at smugle den ind i frankrig !
Så begyndte palaveren - og der lagde jeg mærke til at en af de menige
toldere blev sendt over på nærmeste værtshus.
Da far ku lige så lidt fransk som tolderne engelsk eller tysk tog det sin
tid - og vi måtte da mindst betale told af den inden vi fik lov til at køre
videre.
Far's mening om de franske myndigheder krævede ikke de store
sprogkundskaber - det lyste langt væk.
På det tidspunkt kom den menige tolder tilbage fra værtshuset - det viste
sig sjovt nok at han kunne engelsk.......

Vi kom aldrig til Frankrig igen

--
Jesper Hedegaard

Suzuki Savage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-03-08 10:37

On Sun, 9 Mar 2008 19:37:57 +0100, "Jesper Hedegaard" <skrub@af.nu>
wrote:

> [...]
>Men så fandt tolderne jo ganske let båndoptageren - og mente jo vi prøvede

Jamen så har "far" jo lavet en fejl. Det er da ikke franskmændenes
skyld.

> [...]

>tid - og vi måtte da mindst betale told af den inden vi fik lov til at køre

Det er vel ikke mere end rimeligt. Hvad enten det skyldes en
forglemmelse, eller man har spillet - og tabt.

>--

>Far's mening om de franske myndigheder krævede ikke de store
>sprogkundskaber - det lyste langt væk.

>--

"Far" har naturligvis prøvet at vende problemet, og tænkt sig
situationen med at en franskmand kommer til dig i Danmark og skal have
løst et problem, ikk'?

>--

>På det tidspunkt kom den menige tolder tilbage fra værtshuset - det viste
>sig sjovt nok at han kunne engelsk.......

>--

God værkstedshumor.

>--

>Vi kom aldrig til Frankrig igen

>--

Det er mest synd for Jer. Det land har utroligt meget at byde på, både
på den ene og den anden måde.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-03-08 10:56

Folmer Rasmussen skrev:
> Det er mest synd for Jer. Det land har utroligt meget at byde på, både
> på den ene og den anden måde.

Og så er de endda villige til at snakke engelsk.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-03-08 11:03

On Mon, 10 Mar 2008 10:55:33 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Og så er de endda villige til at snakke engelsk.

>--

Jamen det er da lige det de er.

Hvis man sådan lige til at starte med markerer med et par franske
gloser, at man har vist velvilje, så er der ikke noget i vejen for, at
resten af samtalen foregår på engelsk.

Herligt land at køre i, både arbejdsmæssigt og privat.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-03-08 11:53

Folmer Rasmussen skrev:
> Jamen det er da lige det de er.
> Hvis man sådan lige til at starte med markerer med et par franske
> gloser, at man har vist velvilje, så er der ikke noget i vejen for, at
> resten af samtalen foregår på engelsk.

Det nåede jeg end ikke. Vinbonden kiggede på nummerpladen og begyndte
straks i engelsk.

Men jeg oplevede stor forskel på om jeg kom på et vinlager i et
industrikvarter eller om jeg kom ude på chateauet.

> Herligt land at køre i, både arbejdsmæssigt og privat.

Har ikke haft de store problemer ved at køre i det land.
(Og det kostede ikke ekstra nogle af gangene jeg var der.)

Fra : Claus Frørup

Dato : 10-03-08 19:40

Isang tao pinangalanan, Folmer Rasmussen nagsulat:

klip

> [...]
>resten af samtalen foregår på engelsk.
>
>Herligt land at køre i, både arbejdsmæssigt og privat.

Jeg ved nu ikke rigtigt med de frøædere.... jeg synes de er sære.
I min pure ungdom, var jeg på tur med min fætter rundt i øvropa.
Vi fandt blandt andet ind til Eiffeltårnet efter et par omgange på
ringvejene omkring Paris. Vi bestemte os for at tage trappen op til
serveringsstedet.. og efter en hulens masse trin endte vi et sted med
hvide duge på bordene..... En garsong dukkede op og jeg fremførte de
eneste franske gloser jeg kunne: '

"Dø bier, sild vo plæ!"

Og ved i hvad den skide frøæder kom rendende med?

To guld Tuborg!

De har s´gu ingen kultur, de franskere
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Møller

Dato : 10-03-08 20:00

Claus Frørup wrote:

> [...]
> eneste franske gloser jeg kunne: '
>
> "Dø bier, sild vo plæ!" >

> Og ved i hvad den skide frøæder kom rendende med?

Dig og din fætter! ja så kan det da næsten ikke blive værre.

Hvad havde du forventet.

> "Dø bier, sild vo plæ!" >

Døde bier og sild med plaid

Møller

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 20:10

Møller <em@upsg2n.dk> skrev :

>Dig og din fætter! ja så kan det da næsten ikke blive værre.

Ork jo - du kender ikke fætteren ;)

Kaldet McKlein ude i byen

Til samtlige juletamtam'er endte der på besynderligtvis altid klejner
i hans lommer ;)
--
Jan_stevns

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 12-03-08 12:55

Folmer Rasmussen wrote:

> [...]
> resten af samtalen foregår på engelsk.
>
> Herligt land at køre i, både arbejdsmæssigt og privat.

Det er osse min oplevelse - omend jeg kun kommer der privat

Ebbe

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 12-03-08 21:11

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> Det er osse min oplevelse - omend jeg kun kommer der privat
>
> Ebbe

Den går ikke her - mine 4 franske gloser har før været tæt på at gi mig
problemer

Fra : Kim

Dato : 10-03-08 14:32

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Det er mest synd for Jer. Det land har utroligt meget at byde på, både
> på den ene og den anden måde.

Ja, ubehøvlede franskmænd.... Det er ihvertfald min erfaring efter 2 besøg.
Jeg gider heller ikke Frankrig..

Mvh, Kim

Fra : Elmand

Dato : 10-03-08 17:55

Min bror er stor fodboldfan. Han er tit til det danske landsholds udekampe
og var også
med i Moskva for mange år siden, da Rusland var noget strengere at besøge.
8-10 jumbojet landede med danske roligans. Store køer- alt skulle tjekkes -
og stemningen var lidt munther- altså på den danske side af skranken. Min
brors håndbagage var pakket
i hans datters sportstaske.- Hun havde dagen før været Lusiabrud på skolen
og havde glemt et reserve stearinlys pakket ind i papir.- Tolderen fandt
naturligvis pakken og begyndte at
pakke op,da min bror hviskede højt. " Danish Dynamite". Tolderen styrtede
afsted med
det. - Alle forsikrede min bror om, at nu var han på vej til Sibirien. Efter
laaaang tid kom
tolderen tilbage. Uden at sige et ord puttede han pakken tilbage i tasken.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 10-03-08 21:26

On Mon, 10 Mar 2008 17:55:11 +0100, "Elmand" <elmand@fjernpc.dk>
wrote:

> [...]
>laaaang tid kom
>tolderen tilbage. Uden at sige et ord puttede han pakken tilbage i tasken.

Havde han set lyset?

(Nåh ja, måske lidt plat, men nogen skal jo spørge, ikk? )

sayonara
Martin Mose Larsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 10-03-08 18:47

> On Sun, 9 Mar 2008 19:37:57 +0100, "Jesper Hedegaard" <skrub@af.nu>
> wrote:

[klip]

> Det er mest synd for Jer. Det land har utroligt meget at byde på, både
> på den ene og den anden måde.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Ja - ok - vi kom ikke derned igen hele familien - bl.a. kan i jo gætte på
hvor mange gange man kan runde deres fine ringvej omkring Paris - før man
finder en franskmand, der kan vise vej på engelsk

Senere har jeg været derned 3 gange; 1 gang på Corsika i telt - det var
såmænd OK.
Næh - 4 gange blir det - vi har da været der 3 gange på ski, men ikke været
helt tilfredse. Jeg kan stadig ikke se hvad franskmændenes berømte kultur
kan gavne menneskeheden. Magen til gang gnavne og ligegyldige værter skal
man sgu lede længe efter. Sammen med italienerne må de bare have VM i
negligering af enhver form for simpele, praktiske ting. F.eks. et værelse
med gulvtæpper på væggene (?) - men hvor man altså ikke gider støvsuge dem
bare en gang om året, så der ikke hænger støv i guirlander ned ad væggene.
Samme vært's rødhårede svigersøn var også flere gange ved at komme i
slagsmål med vor llille gruppe - men han var godt nok også det værste
eksemplar, vi har mødt dernede. Vedligeholdelse af lifte og pister følger
heller ikke ligefrem europæisk standard.
Det skal dog siges at vi føler os væsentligt mere velkomne i Italien end i
Frankrig - langt venligere folkefærd men de skal lige lære at siesta'en ikke
vare hele arbejdsdagen.
Alpe d'Huez har vi besøgt 2 gange - og nabobyen Serre Chevalier 1 gang.
Sjovt nok var det Alpen, der jo er den største af de to (vært for vinter-OL
i '68 - svjh), hvor de lokale er mest ubehøvlede. I den mindre Serre
Chevalier var der væsentligt rarere at være.
Men stadig ikke i nærheden af Østrigernes gæstfrihed.
Selv Sverige er et bedre land at gæste Fredag kører vi derop for 2. gang
denne vinter - og 7. vinter i træk.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 11-03-08 11:19

Jesper Hedegaard wrote:

> Senere har jeg været derned 3 gange; 1 gang på Corsika i telt - det
> var såmænd OK.
> Næh - 4 gange blir det - vi har da været der 3 gange på ski

Er det ikke lidt langt ?
Altså på ski

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 11-03-08 19:54

> Er det ikke lidt langt ?
> Altså på ski
>
> --
> Mvh Per
> www.perbeer.dk - Motorsport
> Masser af bil videoer

Både og ..... hvis jeg nu blander tingene lidt sammen, så læste jeg en dansk
artikel for nogle år siden - vidste du at randonee (langrend på en slags
slalom-ski - gerne over flere dage) faktisk dyrkes på Corsica ? Det
overraskede mig at bjergene på den ø er høje nok til at der er sne om
vinteren.

Men nu er vi enten Off-Topic - eller Off-Piste

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 11-03-08 20:59

> [...]

>slalom-ski - gerne over flere dage) faktisk dyrkes på Corsica ? Det
>overraskede mig at bjergene på den ø er høje nok til at der er sne om

Jeg har for en del år siden været Korsika rundt, og der mindes jeg at GR20 snor
sig igennem de centrale bjerge - meget højt.
Så der er sikkert visse år hvor der er masser af sne, selv midt sommer.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav