Momsberegning på gl. gulpladebil?
Fra : Henrik

Dato : 08-03-08 22:58

Hej bilfreaks.

Er der een som kan fortælle mig hvordan (af hvad) momsen beregnes, når en 10
år gammel gulpladebil skal overgå til privat ejerskab?

Hvordan fastsættes (hvis det er nødvendigt) bilens pris?

Der er tale om en Jeep Grand Cherokee 5,2 fra '97 som har kørt 200.000km

Og nej det er ikke en diesel - og nej den købes ikke af hensyn til den
fantastiske økonomi - og nej jeg skal ikke køre 50.000km om året og ja,
den er så gammel at der ikke skal betales strafafgift (dér redder jeg lidt
af økonomien).

/Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-08 07:06

"Henrik" <oz5adx@not_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 10 år gammel gulpladebil skal overgå til privat ejerskab?
>
> Hvordan fastsættes (hvis det er nødvendigt) bilens pris?

Prøv at henvende dig til en forhandler og spørg hvad han vil give. Be om at
få tilbuddet skriftligt. Det er ikke sikkert han vil gøre det gratis. Som
supplement kan du lave en beregning på bilpriser.dk og vedlægge sammen med
forhandlerens tilbud til SKAT. Det er vigtigt at der er 2 uafhængige tilbud.
Alternativt sælger du bilen til en forhandler, som efterfølgende sælger den
til dig, men det er ikke nødvendigvis den billigste måde at gøre det på.
Mvh Tommy

Fra : claus b.p.

Dato : 10-03-08 23:26

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbud. Alternativt sælger du bilen til en forhandler, som efterfølgende
> sælger den til dig, men det er ikke nødvendigvis den billigste måde at

Jeg tror du misforstår. Der er ikke tale om afgift, men moms.
Momsen beregnes ganske enkelt af salgsprisen. Er salgsprisen fx. 100.000kr
er momsen 25.000kr. Det er kun i forbindelse med nye biler (evt.
importbiler) at der beregnes moms på en anden måde. Bilen er herefter at
betragte som "momsfri" og kan ikke vende tilbage til at være uden moms.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 16:14

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> importbiler) at der beregnes moms på en anden måde. Bilen er herefter at
> betragte som "momsfri" og kan ikke vende tilbage til at være uden moms.

Næh, jeg tror ikke jeg har misforstået. Jeg er bilhandler.
Manden har en bil der skal gå fra at være ejet i en virksomhed til at være
privat ejet. Så skal han betale den relle værdi af bilen fra den private
tegnebog til firmakontoen (og dermed beskattes af dem igen). Momsen beregnes
så af den aktuelle værdi..
Mvh Tommy

Fra : Henrik

Dato : 17-03-08 23:45

> [...]
> privat ejet. Så skal han betale den relle værdi af bilen fra den private
> tegnebog til firmakontoen (og dermed beskattes af dem igen). Momsen
Tak for de gode indslag.
Jeg vil som privat købe bilen af et firma, og spurgte derfor.
Jeg må have bilen ud til et par forhandlere, og få en vurdering til SKAT.

Venligst Henrik

Fra : Jan Petersen

Dato : 18-03-08 08:16

> Tak for de gode indslag.
> Jeg vil som privat købe bilen af et firma, og spurgte derfor.
> Jeg må have bilen ud til et par forhandlere, og få en vurdering til SKAT.
>
> Venligst Henrik
Firmaet sælger vel bare bilen til den pris de vil have for den og beregner
derefter 25% moms af prisen. Og det er den pris du betaler. Og herefter er
bilen momsfri såfremt du køber den som privat.
Hvad skal skat blandes ind i det for? Vel kun for firmaet, der indregner den
beregnede moms i indgående moms samt såfremt de fik mere for den end den var
afskrevet til. Så skal de lægge genvundne afskrivninger til deres regnskab.

Afgiften bliver kun pålagt ved førstegangsregistrering og er således betalt
uanset om den er momsfri eller ej.

Mvh
Jan Petersen

Fra : Henrik

Dato : 18-03-08 19:10

"Jan Petersen" <jan@NOSPAM.kosmo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Afgiften bliver kun pålagt ved førstegangsregistrering og er således
> betalt uanset om den er momsfri eller ej.

Afgiften er der ikke tvivl om. Jeg gjorde måske bare regnestykket mere
kompliceret end nødvendigt, ved at tro at det var mig der skulle "indfri"
momsen hos SKAT.
/Henrik

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 18-03-08 13:03

> [...]
> Jeg vil som privat købe bilen af et firma, og spurgte derfor.
> Jeg må have bilen ud til et par forhandlere, og få en vurdering til SKAT.

Bilen kan sælges til den afskrevne værdi... også selvom at det er under
markedspris.

Mvh
Leon

Fra : Henrik

Dato : 18-03-08 19:08

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> Bilen kan sælges til den afskrevne værdi... også selvom at det er under
> markedspris.
>
> Mvh
> Leon
Så firmaet der sælger, sætter selv prisen og afkræver (inkluderer) moms med
køber.
Kan dette dokumenteres (jeg ved intet om firmaregnskab)?
/Henrik

Fra : Jan Petersen

Dato : 19-03-08 01:09

> Så firmaet der sælger, sætter selv prisen og afkræver (inkluderer) moms
> med køber.
> Kan dette dokumenteres (jeg ved intet om firmaregnskab)?
> /Henrik

Firmaet angiver en nettopris, lægger momsen til og det er den pris du skal
betale og mere er der ikke i det.

Mvh
Jan Petersen

Fra : Henrik

Dato : 19-03-08 23:00

> Firmaet angiver en nettopris, lægger momsen til og det er den pris du skal
> betale og mere er der ikke i det.
>
> Mvh
> Jan Petersen

Tak til alle der har deltaget.