Webasto bilvarmer
Fra : Mathias

Dato : 06-03-08 21:52

Hej NG

Har nu fået gang i min Webasto tilskudsvarmer, så den kan forvarme inden jeg
kører
Men undrer mig over følgende:
Når Webasto'en har varmet motoren, og jeg begynder at køre, falder
temperaturen ca. 20 grader (set på instrumentbordet). Har I andre også
oplevet dette, og hvad kan det skyldes?

Mvh
Mathias
MB W210 E220 CDI

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-03-08 22:06

Mathias skriver:

> Når Webasto'en har varmet motoren, og jeg begynder at køre, falder
> temperaturen ca. 20 grader (set på instrumentbordet). Har I andre også
> oplevet dette, og hvad kan det skyldes?

At vandet kommer i cirkulation og at termostaten ud til køleren lukker
op for det kolde vand der er derude og lukker vandet derudefra ind.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Niels Bengaard

Dato : 07-03-08 16:18

> [...]
> Når Webasto'en har varmet motoren, og jeg begynder at køre, falder
> temperaturen ca. 20 grader (set på instrumentbordet). Har I andre også

Hvad temperaturer taler vi om?

Mvh Niels

Fra : Per Groth Ludvigsen

Dato : 07-03-08 19:58

"Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Når Webasto'en har varmet motoren, og jeg begynder at køre, falder
> temperaturen ca. 20 grader (set på instrumentbordet). Har I andre også

Hej Mathias,

Hvor længe kører dit fyr? Er der en separat cirkulationspumpe på kredsløbet
med tilskudsvarmeren? Hvis ikke
så kan forklaringen ligge der, fordi kølervædsken så ikke cirkulerer og
dermed får du ikke varmet al kølevædsken
op. Hvis en cirkulationspumpe findes så check om den fungerer!

Per

Fra : Mathias

Dato : 11-03-08 17:47

> [...]
> dermed får du ikke varmet al kølevædsken
> op. Hvis en cirkulationspumpe findes så check om den fungerer!

Det kører 20-25 min. og vandet er derefter ca 75 grader. Har tjekket at
pumpen kører.
For øvrigt slår fyret også fra hvis pumpen ikke kører og/eller temperaturen
kommer over 100 grader.

-Mathias

Fra : Per Groth Ludvigsen

Dato : 12-03-08 20:22

> [...]
> pumpen kører.
> For øvrigt slår fyret også fra hvis pumpen ikke kører og/eller

Der må stå noget koldere vædske et eller andet sted i systemet som blandes
med den opvarmede vædske
når motorens vandpumpe begynder at arbejde. Sidder el. vandpumpen på den
rigtige slange - har du måske stadigvæk
lidt luft i systemet som forhindrer pumpen i at cirkulere vandet ordentligt?

/Per

Fra : Mathias

Dato : 13-03-08 17:09

> [...]
> rigtige slange - har du måske stadigvæk
> lidt luft i systemet som forhindrer pumpen i at cirkulere vandet

El vandpumpen er fabriksmonteret, og bruges både til restvarmefunktion og
sammen med fyret. Fik skiftet kølervæske for ikke så lange siden, så det kan
godt være den ikke er blevet udluftet ordentligt. Hvordan gøres dette bedst,
fuld varme på og køre en tur?

-Mathias
MB W210 E220 CDI

Fra : Per Groth Ludvigsen

Dato : 16-03-08 18:15

> [...]
> kan godt være den ikke er blevet udluftet ordentligt. Hvordan gøres dette

Jeg kender ikke Mercedes diesel, har selv en Audi diesel motor i min Volvo,
men det kunne tyde på at der står noget luft i een af det højliggende
slanger
eller i selve motorblokken. På min skal man blokere een af slangerne ved
hjælp af en kugle efter en bestemt procedure.
Spør hos Mercedes eller hos din bilvarmer møntør!

/Per