Tåbelygter
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-03-08 13:08

Hvordan er det med tåbelygter - hvad er mindsteafstanden fra kørebanen til
tåbelygten?

Jeg tænker på den bagerste :)

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Tau

Dato : 05-03-08 13:18

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til 5 personer, tv-antenne, 42.000 kr. inkl. nysynet og indreg. i dit navn

med eller uden lys?
og hvad er en tåbelygte

Poul

Fra : René Løweneck

Dato : 05-03-08 14:31

Hej Poul !

> med eller uden lys?
> og hvad er en tåbelygte

Der er tale om tågelygter. Det er bare ikke alle, der staver lige godt.

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-03-08 17:35

René Løweneck skrev:
> Hej Poul !
> Der er tale om tågelygter. Det er bare ikke alle, der staver lige godt.

Bare folk er lig så gode til at stav som de er til at få slukket de der
sk**e lygter kan vi vel ikke forlange mere?

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-08 05:34

On Mar 5, 1:18 pm, "Tau" <cra...@craner.dk> wrote:

> og hvad er en tåbelygte

Et udtryk der siger mere om afsenderen end om lygten...

Fra : PMH

Dato : 05-03-08 13:52

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Et udtryk der siger mere om afsenderen end om lygten...

Eller et udtryk der bruges i forbindelse med, at nogle
tror at de må køre med "tåbelyset" tændt, uanset om
det er tåget eller ej..

PMH

Fra : René Løweneck

Dato : 05-03-08 14:32

Hej PMH !

> Eller et udtryk der bruges i forbindelse med, at nogle
> tror at de må køre med "tåbelyset" tændt, uanset om
> det er tåget eller ej..

De forreste tågelygter må bruges som kørelys, eller det var du måske ikke
klar over.

Fra : Henning

Dato : 05-03-08 14:55

>De forreste tågelygter må bruges som kørelys, eller det var du måske ikke
>klar over.
Forudsat du ikke samtidig har de almindelige lygter tændt!

Fra : Bjarne

Dato : 05-03-08 14:58

> Forudsat du ikke samtidig har de almindelige lygter tændt!

Er det et faktum at det er tilladt?

mvh
Bjarne

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-03-08 15:12

"Bjarne" <vesterport@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det et faktum at det er tilladt?

Ja... Positionslys sammen med tågelygter er godkendt kørelys. Men i
lygtetændingstiden er det et no-go.

- Martin

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-03-08 17:36

Bjarne skrev:
> Er det et faktum at det er tilladt?

Nej, det er et faktum at det er ulovlig at bruge nærlys og tåbelys
samtidig, men det er også et faktum at der er mange der gør det.

Fra : Specks6812

Dato : 05-03-08 20:33

Finn Guldmann <n@a.invalid> said in news:fqmi5u$236e$2
@newsbin.cybercity.dk:

> Nej, det er et faktum at det er ulovlig at bruge nærlys og tåbelys
> samtidig, men det er også et faktum at der er mange der gør det.

Som kørelys at forstå.

For hvis det reelt er tåget er det ikke ulovligt at bruge nærlys og tågelys
sammen.

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-08 15:30

"Henning" < @> skrev i meddelelsen

> Forudsat du ikke samtidig har de almindelige lygter tændt!

Jeg kan se ind i fremtiden!..
Om ca 120 indlæg stopper denne tråd og om ca 3 uger starter den så forfra
igen )

--
/HB
Nu med 2007 Honda FR-V til salg

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-03-08 15:50

On Wed, 5 Mar 2008 15:30:21 +0100, "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg kan se ind i fremtiden!..
>Om ca 120 indlæg stopper denne tråd og om ca 3 uger starter den så forfra

Du skal pudse din krystalkugle. Der vil blive tale om det dobbelte
antal indlæg.

Fordelen er, at jeg som regel lærer et nyt ukvemsord ved at følge med
i krigen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-03-08 17:41

Folmer Rasmussen skrev:
> Du skal pudse din krystalkugle. Der vil blive tale om det dobbelte
> antal indlæg.

På den halve tid!

> Fordelen er, at jeg som regel lærer et nyt ukvemsord ved at følge med
> i krigen.

Se, det gør jo alle indlægene berettiget.

(PS: Skal offtopic indlæg medregnes i antallet af forudsigelige indlæg?)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 05-03-08 21:17

On Wed, 05 Mar 2008 17:40:53 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Se, det gør jo alle indlægene berettiget.
>
>(PS: Skal offtopic indlæg medregnes i antallet af forudsigelige indlæg?)
>

>--

Hvad tror du selv?....................i den her gruppe? )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-08 19:48

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Du skal pudse din krystalkugle. Der vil blive tale om det dobbelte
> antal indlæg.

Næh - Den kan bare ikke tælle til så meget

> Fordelen er, at jeg som regel lærer et nyt ukvemsord ved at følge med
> i krigen.

Ja man får sidste nye mode inden for den slags

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-03-08 16:03

"HB" <hbOOsnabela.dk> wrote in

> Jeg kan se ind i fremtiden!..
> Om ca 120 indlæg stopper denne tråd og om ca 3 uger starter den så
> forfra igen )

Du har set tåbelyset?

Fra : N/A

Dato : 05-03-08 16:56

Fra : N/A

Dato : 05-03-08 16:56

Fra : PMH

Dato : 05-03-08 18:43

Fra : PMH

Dato : 05-03-08 18:47

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse
> Hej PMH !

> De forreste tågelygter må bruges som kørelys, eller det var du måske ikke
> klar over.

Øøhhh.. Hvad får dig til at tro, at jeg ikke er klar over det..??
Der var tale om "tåbelys" på bagenden..
Du svarede på noget du troede du så, men som jeg ikke skrev..

PMH

Fra : H C Jensen

Dato : 05-03-08 16:13

(1) Tågeforlygte

a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,

b) skal være anbragt foran på køretøjet,

c) skal være rettet fremad med henblik på belysning af vejbanen i usigtbart

vejr,

d) skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste punkt, og

e) skal være anbragt mindst 0,25 m over vejbanen, dog ikke højere end
nærlyslygterne.

(2) Tågeforlygter skal være tilsluttet således, at de kan tændes uafhængigt
af andre

lygter til belysning.

(3) Tågeforlygter skal være indstillet således, at de blændende kernestråler
har et

fald på mindst 1% (10 mm pr. m).

Fra : Per O.

Dato : 05-03-08 16:23

> [...]
> uafhængigt af andre
>
> lygter til belysning.
>
> (3) Tågeforlygter skal være indstillet således, at de blændende

Ikke for at drille, men manden spurgte faktisk på den bagerste tågelygte

/Per O.

Fra : H C Jensen

Dato : 05-03-08 16:46

> Ikke for at drille, men manden spurgte faktisk på den bagerste tågelygte
>

> /Per O.

Arrrrhhh ja du har ret.

Nå men på www.fstyr.dk kan alle oplysningerne findes.

Mvh Hans

Fra : Møller

Dato : 05-03-08 16:58

Per O. wrote:
> [...]
..

> Ikke for at drille, men manden spurgte faktisk på den bagerste tågelygte

Hvad gør du så

Det er da let at tage fejl, når nu manden elsker at bakke med trailer kan det vel komme ud på et,
det er da bare farven der skal lyde anderledes. og så må han sætte dem hvor han vil bare de lyser
den vej jydekrogen er sat fast.

Fra : N/A

Dato : 05-03-08 16:56

Fra : Leo_Jensen

Dato : 05-03-08 07:55

On 5 Mar., 15:49, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:

> [...]
> antal indlæg.
>
> Fordelen er, at jeg som regel lærer et nyt ukvemsord ved at følge med

Tænk på staklen der spurgte. Får han et brugbart svar ??? Temmelig
usandsynligt...

MVH Leo

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-03-08 16:27

Leo_Jensen <maigaard-jensen@stofanet.dk> wrote in news:231fb319-7def-4a5e-
a0ca-51412bf46a85@m34g2000hsc.googlegroups.com:

> Tænk på staklen der spurgte. Får han et brugbart svar ??? Temmelig
> usandsynligt...

De 2 min det tog at overveje, komponere, skrive og især lave stavekorrektur
på dit indlæg, kunne du ha' brugt på at finde informationen istedet

Men sådan er vi danskere... brok brok brok.

DET GA!!! Du ka' ta' det!

Fra : Møller

Dato : 05-03-08 17:15

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> på dit indlæg, kunne du ha' brugt på at finde informationen istedet
>
> Men sådan er vi danskere... brok brok brok.

Er det fra GAZZPROM til hybridbiler?

Måske kan vi få en lille ledning til den ny ø1200 mm ledning der skal lægges mellem Skåne og
Bornholm, de er da vist begge danske områder

Møller

Fra : Møller

Dato : 05-03-08 16:56

Leo_Jensen wrote:

> Tænk på staklen der spurgte. Får han et brugbart svar ??? Temmelig
> usandsynligt...

Nu må du lige styre dig:

Det var Per der spurgte, og han burde om nogen vide bedre
Og jeg tror at han gerne vil have sig frabedt at blive kaldt en stakkel, jeg ved ikke af at han har
tilsluttet sig den tomme mængde.

Næsten verdensmester i bagning med trailer i og omkring Esbjerg.

Og han har fået så rigelig svar på tiltale.
Han kan bare slå op kan han, den dovne hund.

Og havde han ment det seriøst havde han vel spurgt i DTB

Møller

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-03-08 17:07

Møller <Mo@g2net.dk> wrote in

> Næsten verdensmester i bagning med trailer i og omkring Esbjerg.

Hvad bagte han i sin trailer, og hvad gør det for bagværket at det fragtes
rundt i og omkring Esbjerg?

Fra : Møller

Dato : 05-03-08 17:20

Kent Oldhøj wrote:
> Møller <Mo@g2net.dk> wrote in

> Hvad bagte han i sin trailer, og hvad gør det for bagværket at det fragtes
> rundt i og omkring Esbjerg?

Huskekager, for han blev kun nr 5.
Møller

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-03-08 16:24

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in

> Hvordan er det med tåbelygter - hvad er mindsteafstanden fra kørebanen
> til tåbelygten?

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-
Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf

Det relevante er citeret nedenfor:

Tågebaglygter

(1) Tågebaglygte
a) skal afgive lys af rød farve,
b) skal være anbragt bag på køretøjet og være rettet bagud,
c) skal have en lysstyrke på mellem 150 cd og 300 cd målt lige bagfra.
d) skal være anbragt mindst 0,25 m og højst 1,00 m over vejbanen og
e) skal være anbragt mindst 0,10 m fra stoplygterne.
(2) Såfremt der kun er én tågebaglygte, skal denne være anbragt i midten
eller til
venstre herfor.
(3) Tågebaglygte må kun kunne tændes, når fjernlys-, nærlys- eller
tågeforlygter –
eller en kombination af disse – er tændt. Tågebaglygte skal kunne slukkes
uafhængigt
af disse lygter.
Når tågebaglygte er tændt, må betjening af skiftekontakt for
nærlys/fjernlys ikke
bevirke, at den slukker. Tågebaglygte kan fortsætte med at være tændt
sammen
med positionslygterne, indtil disse slukkes, forudsat at tågebaglygten
forbliver
slukket, indtil dens betjeningskontakt aktiveres igen.
(4) Der skal ved førerpladsen være anbragt kontrollampe for tågebaglygte.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-08 17:40

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> e) skal være anbragt mindst 0,10 m fra stoplygterne.

Er der ik nogen biler der har tågelygterne integreret i de almindelige
baglygter?

Fra : Møller

Dato : 05-03-08 18:12

Henrik Stidsen wrote:
> "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> Er der ik nogen biler der har tågelygterne integreret i de almindelige
> baglygter?

Jo og?

Møller

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-03-08 18:57

Møller <Mo@g2net.dk> wrote in

> Jo og?

Hvor mange biler har mere end 10cm mellem top og baglygter? ;)

Okay så, indrømmet, jeg læste det som baglygterne sådan generelt, min fejl
;)

Fra : Møller

Dato : 05-03-08 18:59

Henrik Stidsen wrote:

> Okay så, indrømmet, jeg læste det som baglygterne sådan generelt, min fejl

Det er sjældent set, ja næsten aldrig, at nogen indrømmer at de har taget fejl her i gruppen.

Møller

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-03-08 19:37

Møller <Mo@g2net.dk> wrote in

> Det er sjældent set, ja næsten aldrig, at nogen indrømmer at de har
> taget fejl her i gruppen.

Bare du husker at jeg gør det - for når jeg ikke gør det så er det fordi
jeg har ret ;)

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 08:12

Henrik Stidsen <inbox@henrikstidsen.dk> skrev :

>Hvor mange biler har mere end 10cm mellem top og baglygter? ;)

10 centimeter er nu ikke alverden .... har du lagt mærke til at man
snart har plastret hele rumpen på en bil til med lygter ?
--
Jan_stevns

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-03-08 08:04

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in

> (1) Tågebaglygte

> d) skal være anbragt mindst 0,25 m og højst 1,00 m over vejbanen og

Tak. Grunden til jeg spørger er at jeg godt lige ville henlede
opmærksomheden på brugen af tåbelygterne. Derudover har jeg købt et nyt sæt
baglygter til min Golf IV, fordi jeg som tidligere nævnt her i gruppen havde
problemer med at orientere mig bagud når jeg bakkede bilen på plads - jeg
parkerer af pladshensyn få cm fra husmuren, men det svage lys fra mine Hella
Magic Colour baglygter gjorde det umuligt at parkere præcist når det var
mørkt - og jeg ville helst ikke parkere i muren.

Nå - men mine nye baglygter virker bare hvad lys angår. Desværre er
tåbelygten - som jeg aldrig nogen sinde har brugt i det virkelige liv trods
bopæl ved Vesterhavet, hvor der ud over tåge også findes et fænomen der
hedder havgus - ikke indbygget i lygterne, men i brugsanvisningen beskrevet
til at skal være monteret over nummerpladen. Det er imidlertidig ikke en
super placering, så jeg overvejer at montere den under nummerpladen.

Derfor mit spørgsmål - da synsmanden godt kan være lidt utilbens sommetider.

> e) skal være anbragt mindst 0,10 m fra stoplygterne.

Det kan være det er derfor man har valgt at anbringe en extern tåbelygte i
sættet? Nahh ... andre biler har jo også tåbelys indbygget i baglygterne
..... måske kan man smide den externe tåbelygte ind i baglygterne - det er
bare en stribe lysdioder.

Fra : N/A

Dato : 05-03-08 16:56

Fra : N/A

Dato : 05-03-08 17:42

Fra : alexbo

Dato : 05-03-08 17:42

"Møller" skrev i

> Jeg kan ikke lige se andet end et er ligemeget, da de kun må bruges sammen
> med de almindelige baglygter:
>
> 6.02.001 Generelle bestemmelser

Nu er jeg ikke klar over om du mener tåbe eller tågelygter, men tågelygter
er der krav til.
Tåbelygter derimod er der ingen krav til, de er kun beregnet til at give
andre trafikanter noget at hidse sig op over.

6.03.005 Tågebaglygter

Alex Christensen

Fra : Jesper

Dato : 05-03-08 23:33

> [...]
> til 5 personer, tv-antenne, 42.000 kr. inkl. nysynet og indreg. i dit navn
Skal de i lige med lange lys, slukkes ved modkørende trafik?

Jesper

Fra : Anders Majland

Dato : 06-03-08 19:20

> Skal de i lige med lange lys, slukkes ved modkørende trafik?

Ja - (vedr de forreste tåbelygter)

Den bagpå kan vel ikke genere en modkørende

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 06-03-08 21:49

On Thu, 6 Mar 2008 19:20:14 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Ja - (vedr de forreste tåbelygter)

>--

Hvadbehager?

>--

>Den bagpå kan vel ikke genere en modkørende

>--

Det bliver nok en vanskelig øvelse at få dem til det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 06-03-08 21:58

Folmer Rasmussen wrote:

> Det bliver nok en vanskelig øvelse at få dem til det.

Det skal nu ikke undre mig om en vis Hr. Guldmann kan føle sine sarte øjne
generet af dén slags lys

/Brian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-03-08 23:00

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in

> Den bagpå kan vel ikke genere en modkørende

Hvis nu man bakker?