5 eller 6 gear
Fra : Nicolai

Dato : 03-03-08 16:25

Jeg ser tit i køre-tests at man foretrækker 6 gear frem for 5 grundet
lavere motorstøj.

Prøvede lige en touran(5) igår med 6 gear kontra min golf6 med 5 gear
(forvirringen er total - 5-tallet i touranen var et svagt forsøg på at være
morsom ;)

Ved 140km/t ligger Golfen med 5 gear på ca 2850 - Touran'en med 6 gear på
3050.

Hvad har jeg overset? Motoren er den samme: 1.9TDI

Fra : Jetta

Dato : 03-03-08 16:54

Uden at skulle sammenligne, kørte Octavia'en (2,0 tdi) 160 km/t ved 3000
omdrejninger i 6 gear....

Lars

Fra : Brian

Dato : 03-03-08 16:56

Nicolai wrote:
> [...]
> gear på 3050.
>
> Hvad har jeg overset? Motoren er den samme: 1.9TDI

Jeg tror såmænd ikke du har overset noget, andet end en smule
speedometerfejlvisning.

Ifølge
http://www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=8552#Detail
render den kun 43,5km/t ved 1000rpm.

Jeg læste forleden en artikel om en Golf med en 7 trins DSG gearkasse - tror
det var i Bilmagasinet. Her bliver det fremhævet at det det ekstra gear
giver god økonomi, da den render hele 45km/t ved 1000
snoninger.

Jeg tror at der er gået inflation i gear-antallet. Hvem dælen vil have
fordelt sin gear udover 6 trin fremfor 5, hvis slutudvekslingen er den
samme. Jeg vil ihvertfald ikke, sålænge jeg selv skal røre i gryden.

Min benzinbil render forøvrigt 46km/t ved 1000 snoninger - og den har kun
sølle 5 gear...

/Brian

Fra : NHF

Dato : 03-03-08 17:07

Hej

Min VW Sharan 1,9 TDI løber også 160 Km/t ved 3000 rpm i 6. gear, tror du
ikke du er ramt ned i 4. gear i stedet for 6.

/NHF, Århus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-08 19:16

Nicolai skriver:

> Prøvede lige en touran(5) igår med 6 gear kontra min golf6 med 5 gear

Damn, en Golf &, hvor har du købt den henne ??

> Ved 140km/t ligger Golfen med 5 gear på ca 2850 - Touran'en med 6 gear på
> 3050.

Sppedometerfejlvisning

> Hvad har jeg overset? Motoren er den samme: 1.9TDI

At 6 trinskassen har et bedre skifte.

At med 6 gear kan du lettre finde det optimale omdrejingstal ved flere
foreskellige hastigheder.

At med 6 gear skal du skifte gear 20% flere gange, eller springe nogle
gear over.....

Klaus (med 5 gear i Golfen og 6 automatiske i Touran'en)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Nicolai

Dato : 03-03-08 20:34

> Damn, en Golf &, hvor har du købt den henne ??

Arg. er nyeste en 5'er - der er jeg afsløret i hvor vigtigt det er for mig
;)

NYESTE model så ;)

En Golf Variant :)

> Sppedometerfejlvisning

Testet med GPS?

> At 6 trinskassen har et bedre skifte.
Huh?

> At med 6 gear kan du lettre finde det optimale omdrejingstal ved flere
> foreskellige hastigheder.

Det er logisk.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-03-08 20:41

Nicolai skriver:

> Testet med GPS?

Har du gjort det ?

Viser din omdrejningsmåler rigtigt ?

Er de med vilje gearet uens, da Touran'en er mere "murstensformet" ?

> Huh?

Ja, 5 trins kassen kan være lidt "kantet", hvorimod 6 gears er mere
præcis.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Nicolai

Dato : 03-03-08 20:47

> Er de med vilje gearet uens, da Touran'en er mere "murstensformet" ?

Måske, men det undre mig top-gearet ikke er højere gearet, da det ligesom
ligger i navnet at den er bygget til langture?

Fra : Brian

Dato : 03-03-08 20:51

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Er de med vilje gearet uens, da Touran'en er mere "murstensformet" ?

Det er forhåbentlig ikke grunden, da andre Touran'er, og endda Transportere,
kan være gearet højere.

Det lugter lidt af, at man gerne vil have et komplet 6 gearet katalog.

/Brian

Fra : KASO

Dato : 04-03-08 07:30

> [...]
>
> Er de med vilje gearet uens, da Touran'en er mere "murstensformet" ?

> Ja, 5 trins kassen kan være lidt "kantet", hvorimod 6 gears er mere

Touran 1.9 TDI: 43,5 km/t v. 1.000rpm i 6. gear
(http://www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=8552#Detail)
Golf 1.9 TDI: 46,2 km/t v. 1.000rpm i 5. gear
(http://www.bilbasen.dk/nybilsliste/NewCarDetails.aspx?NewCarID=8466#Detail)

Konklusionen er vel bare, at Touran'en er relativt lavt gearet - 6.gear kan
her virke lidt malplaceret....

Min egen (med samme facon som Touran) har ligeledes 6 gear - men kører svjh.
ca. 53 km/t v. 1.000rpm.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 04-03-08 11:48

> [...]
> 3050.
>
> Hvad har jeg overset? Motoren er den samme: 1.9TDI

Vil lige tilføje at min gamle Golf III 110HK 5 gear er gearet med samme
udveksling som min nye Golf IV 150HK i de første 5 gear.

Og at IV´eren så lige har 6 gear.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Anders Majland

Dato : 05-03-08 19:22

> Hvad har jeg overset? Motoren er den samme: 1.9TDI

Brændstoføkonomien vil ofte være bedst med 6 gear hvis det 6'te er højere
end det 5'te.

Det giver den sjove effekt at den mest økonomiske c4 grand picasso er med
automat gear (6 trins triptronic) da edn 1,6hdi kun har 5 gear med manuel
rørepind ...