> Der er forskel på forbruget i de typer målelamper.
> En alm. prøvelampe trækker meget strøm, det er jo bare en pære med ledning
> på, en diode bruger faktisk ingenting.
>
> Måler man på en ledning til lyset er det ligegyldigt, både ledning og der
> hvor ledningen kommer fra er beregnet til et stort forbrug.
> Men får man fat i en ledning fra en styreenhed til en anden, og sætter en
> alm. prøvelampe på den trækker man lige pludseligt langt mere strøm gennem
> disse enheder end de kan tåle.
> Det er stort set en kortslutning gennem prøvelampen.
>
> Ulempen ved en diodemåler er så det modsatte, den kan måle strøm hvor der
> næsten ingenting er.
> Så fejlfinder man på baglygterne f.eks. så fortæller dioden at her er
> strøm, men den fortæller ikke at det er så lidt at baglygten ikke kan
> lyse.
> Her ville en alm. prøvelampe ikke lyse, og derved vise at her er ingen
> strøm, selv om der er en lille smule.
> Det er typisk ved dårlige irrede forbindelser, strøm nok til dioden men
> ikke nok til prøvelampen.
>
> Men til at finde de forskellige ledninger er den fin, den tænder og
> slukker selvfølgelig sammen med lyset.
>
> mvh
> Alex Christensen
Jeg takker for en god og letforståelig forklaring.
Der er nu intet som at blive klogere
MVH Peter C: