Kan fyringsolien bruges t bilen?
Fra : Billy Joe

Dato : 03-03-08 02:55

Vil høre om man kan bruge fyringsolie på dieselbilen?
Olien er 15 år gammel, men betyder dette så noget?

Takker for indput

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-08 09:10

"Billy Joe" <billy.joe.junior@hotmail.com.invalid> skrev i en meddelelse
> Vil høre om man kan bruge fyringsolie på dieselbilen?
> Olien er 15 år gammel, men betyder dette så noget?
>
> Takker for indput ¨

Hejsa

Først skal jeg lige fastslå at det er ulovligt at bruge fyringsolie som
brændstof til bil.
Dernæst, så kommer det nok meget an på kvaliteten af fyringsolien.
Fyringsolie minder jo meget om dieselolie, men den er ikke renset nær så
godt. Der er fx. mere svovl i og der er ikke tilsat de samme additiver som i
dieselolie.
Det kommer meget an på hvilken bil der er tale om - er det en moderne
dieselmotor ville jeg under ingen omstændigheder turde. Hvis du har en
gammel Golf eller tilsvarende, så kunne amn måske prøve med en lille smule i
tanken? Under alle omstændigheder ville jeg tjekke at der ikke er uønskede
partikler i olien, fx rust. Og hvad med farvestof? Havde vi egentlig
farvestof i olien for 15 år siden? Der har ihvertfald været en periode, hvor
der ikke var tilsat farve, men hvornår fra og til er jeg noget usikker på.

Hvis nu du ikke tør bruge det, og har et problem med at komme af med det, så
prøv dit (mindre) lokale varmeværk - de kan sandsynligvis fyre med det (jeg
har set kvaliteten af den "olie" de fyrer med, hold da op - den er næsten
ikke flydende).

Mvh Tommy

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 03-03-08 01:34

Kan jeg komme almindelig madolie i min dieselbil?

Fra : OZ3BTO

Dato : 03-03-08 09:42

"C. H. Engelbrecht" <c.h.engelbrecht@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan jeg komme almindelig madolie i min dieselbil?.

På visse modeller ja .. disse skal dog ombygges til det

De køre dog bedst på koldpresset rapsolie

Erik

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-08 10:42

"C. H. Engelbrecht" <c.h.engelbrecht@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan jeg komme almindelig madolie i min dieselbil?

Ja, det kan du!
Om det er hensigtsmæssigt kommer meget an på din bilmodel. En gammel w124
eller en golf kan sagtens køre på en 1/3 madolie uden dikkedarer. Den
langsigtede effekt heraf, er der nogen diskussion om. Eller skan den
ombygges med fx Elsbett's kit, så kører den på ren raps (eller anden olie) -
brugt (filtreret) friture olie duer også
Hvis du vil vide mere om alternativt brændstof, kan du kigge her:
www.rapsbil.dk
www.dajolka.dk

Mvh Tommy

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-03-08 12:14

On Mon, 3 Mar 2008 02:55:12 +0100, Billy Joe
<billy.joe.junior@hotmail.com.invalid> wrote:

>Vil høre om man kan bruge fyringsolie på dieselbilen?
Ja.

>Olien er 15 år gammel, men betyder dette så noget?
Ja, 15 år er gammel, meget gammel, alle additiver har forladt oilen.

Så lad vær, det er ikke sikkert at det i det hele taget kan lade sig
gøre pga. alderen.

Hvis det er en større mængde kunne du jo prøve med 10% af den gamle
oile blandet i tanken, går det godt på et par tankfulde kunne du hæve
%delen. Men hav lige et par ekstra brændstoffiltre liggende, du kan
hurtigt få brug for dem hvis eksperimentet kikser.

/Hans

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 03-03-08 16:02

Billy Joe skrev:
> Olien er 15 år gammel, men betyder dette så noget?

Ja, det gør det..

Lige præcis diesel/fyringsolie er følsomt overfor alder, der findes
nogle bakterier som kan (og gør) leve i petroleumsbaserede produkter.
Når de dør af alderdom vil de lejre sig som alger i olien.
De kaldes populært dieseldyr, problemet er dog ikke være end at der
findes en del produkter til en overkommelig pris som kan redde olien.

Thore

Fra : Mureren

Dato : 03-03-08 16:49

> [...]
> De kaldes populært dieseldyr, problemet er dog ikke være end at der findes
> en del produkter til en overkommelig pris som kan redde olien.

Det hedder nu "dieselpest", men ellers har du stort set ret.

Og det (kan) blive et stort problem når biodiesel og bioethanol bliver
hverdag!
I Norge og Sverige er der kæmpe problemer, og i England er jeg bekendt med
der kører teams i døgndrift på et selskabs stationer for at få udryddet
problemet, de griber det bare forkert an (IMO), ved at bruge gift i stedet
for at fjerne det bundne vand i tankene/produkterne.

Mvh.
Mureren

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 03-03-08 21:20

Mureren skrev:

> Det hedder nu "dieselpest", men ellers har du stort set ret.

Det er vist en smagssag..

Men nu det åbenbart skal være, så hedder det helt præcist,
Mikrobakteriel biomasse.

Dieselpest er samlebetegnelsen for det hele, alger, gær m.m. og
resultatet af det, stoppede filtre, rust og tæring..

Thore