Bremselængde ?
Fra : Ukendt

Dato : 01-03-08 20:02

g'aften i Hytterne

Efter at have renoveret bremser på færgen - og kontrolleret dem på
rulefelt, er jeg alligevel lidt i vildrede:

Hva' dælen skal man vurdere en bremselængde på 44 meter som ? Go/fin,
middelmådig, elendig

( Vi taler vel at mærke om 100 -> 0 )

Jeg tænker dæk, lufttryk i dem, og andre ting nok også spiller ind -
men alligevel ..... 44 meter på knastør vej.

Hvor mange af jer har egenligt prøvet den diciplin ?

--
Jan_stevns

Fra : Brian

Dato : 01-03-08 20:47

jan_stevns wrote:
> [...]
> rulefelt, er jeg alligevel lidt i vildrede:
>
> Hva' dælen skal man vurdere en bremselængde på 44 meter som ? Go/fin,

Hvis vi tager lidt tal fra seneste nummer af Bilmagasinet, hvor de har
testet 5 biler fra den dyre mellemklasse, varierer tallene fra 40m på en
Audi A4, til 52m i en Alfa 159.

Så 44 meter i en relativ gammel og tung bil, må siges at være ganske
hæderligt.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-08 21:49

"Brian" <nej@tak.du> skrev :

>Så 44 meter i en relativ gammel og tung bil, må siges at være ganske
>hæderligt.

Tung ? Hehe ....

Så begynder jeg at forstå hvorfor de fleste Brian typer (No pun
intended) bliver taget med bukserne nede når man bundfælder pedalen ;)

En Scorpio er nok ikke så tung som folk åbenbart tror - den vejer
faktisk kun 1300kg

--
Jan_stevns

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-03-08 22:52

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> [...]
> intended) bliver taget med bukserne nede når man bundfælder pedalen ;)
>
> En Scorpio er nok ikke så tung som folk åbenbart tror - den vejer

Hmmmmm., det er jo ikke mere end 'deo med en smule indhold.
Troede ærlig talt Scorpio var en større sværvægter

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-08 23:05

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev :

>Hmmmmm., det er jo ikke mere end 'deo med en smule indhold.
>Troede ærlig talt Scorpio var en større sværvægter

Ja - og *det faktum* tager nu fusen på en del mennesker derude i
trafikken - den kan faktisk rubbe neglene ;)

Klart 24v versionen's ekstra 50 hypper nok er lidt sjovere, men man
mangler i daglig færdsel ikke noget, bevares, den lægger nu også mere
op til morfar kørsel.

Jeg fik set Per Beer's nye færge i dag - den er faktisk nydelig, og
han har sjovt nok samme klage som jeg har - larmen fra digitaluret ;)

--
Jan_stevns

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-03-08 23:37

> Ja - og *det faktum* tager nu fusen på en del mennesker derude i
> trafikken - den kan faktisk rubbe neglene ;)

Biler af i går eller forgårs er i en anden vægtklasse.

> Klart 24v versionen's ekstra 50 hypper nok er lidt sjovere, men man
> mangler i daglig færdsel ikke noget, bevares, den lægger nu også mere
> op til morfar kørsel.

Hov-hov du.
Der er svjv. 9 måneders leveringtid.
Desforuden så er det Mondeo der er morfar-bilen

> Jeg fik set Per Beer's nye færge i dag - den er faktisk nydelig, og
> han har sjovt nok samme klage som jeg har - larmen fra digitaluret ;)

??????
Hvordan kan so ein ding larme?
(andet end i radioen......)

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-08 00:08

>??????
>Hvordan kan so ein ding larme?
>(andet end i radioen......)

En Scorpio er temmeligt støjsvag når man er ombord ;)

--
Jan_stevns

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-03-08 00:16

> En Scorpio er temmeligt støjsvag når man er ombord ;)

Jooooo, men et digitalur?
Hvad kan sådan en indretning sige?
(andet end BUUUUMMMMMM, når den kommer til 0:00)

I min verden så er et digitalur en elektronisk dims, der viser tiden og
ellers holder bøtte.

og ja, jeg _er_ elektroniknørd

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 01-03-08 23:45

<jan_stevns> skrev i en meddelelse

> Jeg fik set Per Beer's nye færge i dag - den er faktisk nydelig, og
> han har sjovt nok samme klage som jeg har - larmen fra digitaluret ;)

Har lige opdaget hvad anledningen til 'reder-træffet' var: Fælge

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Brian

Dato : 01-03-08 23:16

jan_stevns wrote:

> Tung ? Hehe ....
>
> Så begynder jeg at forstå hvorfor de fleste Brian typer (No pun
> intended) bliver taget med bukserne nede når man bundfælder pedalen ;)

Automatgearet gør jo den øvelse til en leg

> En Scorpio er nok ikke så tung som folk åbenbart tror - den vejer
> faktisk kun 1300kg

Nu kunne man komme med en spydighed om det er den nuværende vægt grundet
rust, eller hvad den er opgivet til på reg.attesten - men den slags vil jeg
holde mig for god til.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-08 23:18

"Brian" <nej@tak.du> skrev :

>Automatgearet gør jo den øvelse til en leg

Jep !

>Nu kunne man komme med en spydighed om det er den nuværende vægt grundet
>rust, eller hvad den er opgivet til på reg.attesten - men den slags vil jeg
>holde mig for god til.

Vær du rolig spydig - reg attesten siger 1300 kg.
--
Jan_stevns

Fra : Kent Friis

Dato : 01-03-08 21:15

Den Sat, 01 Mar 2008 20:02:02 +0100 skrev jan_stevns:

> [...]
> rulefelt, er jeg alligevel lidt i vildrede:
>
> Hva' dælen skal man vurdere en bremselængde på 44 meter som ? Go/fin,

Da jeg tog kørekort lærte vi at bremselængden ved 30 km/t max må
være 6 meter. Ganger vi op til 100 km/t:

(100/30)^2*6 = 66,7m.

Mvh
Kent

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-08 21:34

On Sat, 01 Mar 2008 20:02:02 +0100, jan_stevns wrote:

> [...]
>rulefelt, er jeg alligevel lidt i vildrede:
>
>Hva' dælen skal man vurdere en bremselængde på 44 meter som ? Go/fin,

Den er tihvertifald OK ifølge de testrapporter, der kommer frem.
Porsche topper vist listen med 35-36 m med godt varmkørte keramiske
bremser. Men familieslæderne har vist svært ved at komme under 40m,
selv om de fleste er tæt på. Men 44 m må siges at være OK, selv i
dagens DK så sejl trygt videre og husk at lastbiler stadig skal bruge
lidt mere plads til at stoppe end du skal, når du klapper klampen til
fuld stop.

>Jeg tænker dæk, lufttryk i dem, og andre ting nok også spiller ind -
>men alligevel ..... 44 meter på knastør vej.
>
>Hvor mange af jer har egenligt prøvet den diciplin ?

Jamen, altså - hvis jeg kører 100 er der nok ikke akut fare for stop i
nærheden. Men hvis det ønskes stopper begge slæder ganske hurtigt -
det er afprøvet, om det lige er 41 eller 44 m aner jeg ikke, men noget
i den henretning )
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : OZ3BTO

Dato : 01-03-08 22:35

> [...]
> men alligevel ..... 44 meter på knastør vej.
>
> Hvor mange af jer har egenligt prøvet den diciplin ?

Bruger mindst 50m til det stunt i Terranoen (2040kg incl fuldtank og
chauffør)

Volvoen en del kortere.. Menn den har også en uhyggelig bremse effekt

Erik

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-03-08 00:48

jan_stevns skriver:

> Jeg tænker dæk, lufttryk i dem, og andre ting nok også spiller ind -
> men alligevel ..... 44 meter på knastør vej.

Møj fin for en slæde af den alder.

Klaus (med 37 meter svjh).
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Kristensen

Dato : 01-03-08 17:00

On 1 Mar., 20:02, jan_stevns wrote:
> [...]
> men alligevel .....  44 meter på knastør vej.
>
> Hvor mange af jer har egenligt prøvet den diciplin ?

I en svensk test af 14 biler fra C-segmentet bruger de fra 38 til 43
meter fra 100-0 km/t, så det er vel ok af sådan en ældre herre
(bilen!). Pilles Dodge Caliber fra, krymper spredningen fra 38-43
meter ned til 38-41 meter.

Men det er interessant at se hvilken spredning der bliver på biler når
underlaget ikke er ideelt, det er en noget anden snak. Samme bilblad
har begået en vintertest af 20 biler fra forskellige segmenter, og der
træder (skriver de) forskellen på hvor godt bilens ABS-system virker
frem. Fra 80-0 km/t med ren asfalt under den ene side og is under den
anden, bremser den bedste på 79 meter og den dårligste på 129 meter.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Jørgen L.

Dato : 02-03-08 01:41

> ( Vi taler vel at mærke om 100 -> 0 )

Hej Jan.

100 km/t målt hvordan, der er jo forskel på speedometer og gps.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Hr. Jensen

Dato : 02-03-08 09:20

On Sun, 2 Mar 2008 01:40:58 +0100, "Jørgen L."
<nomail.nospam@noemail.nono> wrote:

>Hej Jan.
>
>100 km/t målt hvordan, der er jo forskel på speedometer og gps.

Ved at smde et bræt ud af vinduet fra fartøjet og tælle antallet af
målsatte knuder, som brættet kan trække ud af en rulle tov, på et
bestemt stykke tid...

--
Jeg er ikke død endnu, jeg lugter bare.

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-08 09:31

"Jørgen L." <nomail.nospam@noemail.nono> skrev :

>Hej Jan.

>100 km/t målt hvordan, der er jo forskel på speedometer og gps.

100 på Gps'en

--
Jan_stevns

Fra : Hr. Jensen

Dato : 02-03-08 09:21

> [...]

>rulefelt, er jeg alligevel lidt i vildrede:
>
>Hva' dælen skal man vurdere en bremselængde på 44 meter som ? Go/fin,

100 - 0 knob?

--
Jeg er ikke død endnu, jeg lugter bare.