Udtrykket: "Afslag ved hurtig handel"
Fra : BikeManiac

Dato : 01-03-08 04:24

Hej,

Hvad menes der når folk i en annonce skriver "Afslag ved hurtig
handel"? Skal man byde 20% under og så ellers stå med cool cash i
hånden?

Mvh Lucas

Fra : Jakob

Dato : 01-03-08 12:30

-"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

------------------

At sælger er villig til at gå ned i pris( give afslag) hvis handlen kan
gennemføres hurtigt, om det er med cool cash, bankcheck eller
kontooverførsel spiller nok ikke den største rolle.

Fra : Ivan, Århus

Dato : 01-03-08 12:42

> [...]

>Hvad menes der når folk i en annonce skriver "Afslag ved hurtig
>handel"? Skal man byde 20% under og så ellers stå med cool cash i

Og 20% er nok voldsomt.
Men du kan da starte med 20% og håbe på 10-15%.
Jeg fik min droslet ned fra 159 til 137, og det er vel omkring de 15%.

Hilsen Ivan, Århus

Fra : alexbo

Dato : 01-03-08 12:46

"BikeManiac" skrev

>Hvad menes der når folk i en annonce skriver "Afslag ved hurtig
>handel"? Skal man byde 20% under og så ellers stå med cool cash i
hånden?

Faktisk betyder det ingenting, andet end at sælger på forhånd er indstillet
på at gå ned i pris.
Der findes jo ingen langsomme handler, det kan tage lang tid for køber at
bestemme sig, men at det skulle give en højere pris er ikke sandsynligt
tværtimod, jo længere bilen har stået til salg, jo længere vil sælger gå ned
i pris.

Hvad der kan ske er selvfølgelig at en køber aftaler køb en søndag med
betaling mandag, lidt senere kommer en køber med pengene i hånden, så kan
sælger finde på at sælge "hurtigt".
Det vil mange finde urimeligt for den første køber, men jeg kan godt forstå
den sælger der handler når pengene er til stede.
Han risikerer at mandag kan første køber alligevel ikke skaffe pengene.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Sørup

Dato : 01-03-08 13:22

> [...]
> forstå den sælger der handler når pengene er til stede.
> Han risikerer at mandag kan første køber alligevel ikke skaffe

Det er ikke alene urimeligt, men udtryk for usædvanlig dårlig
handelsmoral ! - det er desværre ikke så ualmindeligt længere, men jeg
har heldigvis kun oplevet det to gange personligt : den ene gang ringede
jeg til sælger for at sikre mig han var hjemme når jeg kom og fik at
vide der havde været en og hente varen på trods af jeg havde en aftale
med sælger om afhentning, anden gang kørte jeg 200km med trailer for at
hente varen for at få at vide at han havde solgt den til anden side
dagen før, igen på trods af vi havde en aftale om afhentning - hans
undskyldning var at han troede ikke jeg kom.... jeg fik ham dog overtalt
til at slippe 200,- til benzin.
Her hvor jeg kommer fra er en aftale altså en aftale uanset om den er
mundtlig eller skriftlig - og uanset der er tale om en vare til 5,-
eller 50.000,-
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Anders Thorup

Dato : 01-03-08 14:05

> [...]
> Her hvor jeg kommer fra er en aftale altså en aftale uanset om den er
> mundtlig eller skriftlig - og uanset der er tale om en vare til 5,-

Hvis du som jeg har prøvet at sælge bil privat (Det har jeg gjort en del
gange efterhånden), så bliver man mildest talt pisse træt af alle de købere
der aldrig dukker op som aftalt.
Jeg har et princip der hedder "Den første der kommer med pengene, får
varen". I starten ventede jeg også på de købere, som jeg havde lavet en fast
aftale med, men det er slut nu! Hvis der kommer en anden med pengene først,
så får han varen, gider ikke spilde tid på købere hvor 50% af dem aligevel
ikke holder ord.
Derfor siger jeg også altid til folk som jeg har en aftale med, at jeg
sælger til den første som giver mig pengene.

Mvh
Anders

Fra : Ivan, Århus

Dato : 01-03-08 17:37

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Derfor siger jeg også altid til folk som jeg har en aftale med, at jeg
> sælger til den første som giver mig pengene.

Jeg er enig med Brian - men hvis man melder klart ud som i Anders' eksempel,
så ved køber også, hvad han har at holde sig til.
Jeg er også gået væk fra at lade en potentiel køber have en vare på hånden.
Til gengæld får han besked, når den er væk.
Men tilbage til Lucas: Gå efter størst muligt afslag; men pas på, at du ikke
skambyder, så sælger SLET ikke vil handle med dig.

)
Ivan, Århus

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 01-03-08 18:29

> Men tilbage til Lucas: Gå efter størst muligt afslag; men pas på, at du
> ikke skambyder, så sælger SLET ikke vil handle med dig.

Det mange gør forkert, er at skambyde over telefonen eller pr. mail uden at
have set varen, det er MEGET bedre at spørge om han er til at handle med, og
er han det så tag kontanter med x antal sedler på motorhjælmen, hjælper
gerne på forståelsen.
Er varen ikke som forventet eller er man i tvivl, så kør igen, det nytter
ikke kun at være halv-glad for en handel.

Jeg har feks. pt DBA's billigste 1.6 6N til salg, den er ikke et stjerne
skud, men det afspejler pris og tekst også. Jeg er blevet tilbudt 22k af
forhandler og skambudt 8 gange med bud under 20k af private. Det er især
"Danskere af anden ednisk herkomst" der byder på denne måde, men det får de
altså ingen bil af.

Man skal ikke altid tro, at når man er på bil-indkøb, at man så kan få bilen
til laveste fællesnævner som bilpriser.dk spytter ud, ej heller skal man
give fuld forhandler pris.
Jeg sidder pt og griner over priserne på luksus-varebilerne pre- 6/98, de
koster næsten det samme som en hvid-plade bil af samme model og årgang (når
bilen er over 10år)

Mvh
Leon

Fra : Leonard

Dato : 01-03-08 19:21

On Sat, 1 Mar 2008 18:28:31 +0100, Leon Hulstroem wrote:

> Det mange gør forkert, er at skambyde over telefonen eller pr. mail uden at
> have set varen, det er MEGET bedre at spørge om han er til at handle med, og

Jeg har også prøvet den slags købere, der begynder at prange i
telefonen.
Dem gider jeg bare ikke handle med.
Jeg har også prøvet en enkelt, der kom på stedet, stod 2 meter fra
traileren, som var til salg, og kome med et bud 25% under min
udbudspris. Ham gad jeg heller ikke høre på og slet ikke da han begyndte
at beklage sig over, at han var kørt langt, for han havde jo fortalt i
telefonen hvor han kom fra og det var ikke langt.
Et par dage efter kom en, der havde kørt langt og kiggede grundigt på
den før han kom med et bud, der var næsten ligeså lavt. Dette bud var
begrundet i de ting han syntes, der skulle laves og vejet op mod et par
andre trailere han havde kigget på (jeg havde også set disse annoncer).
Der mødtes vi lidt under midten og jeg følte at vi begge var tilfredse
med handlen.

Jeg har ikke noget problem med at holde en vare til en køber, der vil
køre langt for at kigge på den, nogengange bliver det til en handel
andre gange ikke. Jeg har endnu tilgode at opleve at blive holdt for
nar, men nu er det heller ikke gamle og billige biler jeg har handlet.

--
Leonard

Fra : alexbo

Dato : 01-03-08 14:14

"Brian Sørup" skrev

> Det er ikke alene urimeligt, men udtryk for usædvanlig dårlig handelsmoral
> ! -

Det synes jeg faktisk ikke, det er køber der forventer at kunne reservere en
vare uden omkostninger, mens det er sælger der risikerer at stå med håret i
postkassen.
Han risikerer at sende en ny køber væk, og vente forgæves på den første.

Man bør slet ikke indgå sådanne aftaler, sælger skal sige at han sælger til
den første der har pengene med, så kan køber selv beslutte om han vil tage
risikoen ved en længere transport.
Eller han kan overføre pengene på forhånd, så er handelen afsluttet.

Det lyder smukt med at en aftale er en aftale, problemet er at bedømme hvem
der overholder aftaler og hvem ikke.
I denne gruppe er ofte indlæg fra sælgere hvor en køber ikke har overholdt
en aftale om omregistrering af en købt bil.
De troede på køber, i andre tilfælde er det omvendt, en køber tror på
sælgers forklaringer om den gode bil.

Jeg har fuld forståelse for dem der tror lidt mindre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-08 18:57

> [...]
> i postkassen.
> Han risikerer at sende en ny køber væk, og vente forgæves på den første.

Jeg syntes sgu ærligt talt det er lidt ærgelig for dig Alex, at du har det
på den måde.
Jeg har solgt og købt en del biler, igennem både dba og bilbasen, jeg har
stort set kun dårlige erfaringer med sælgere der har solgt til anden side
eller har beskrevet bilen med bind for øjnene.
Det er helt 100% sikker at har jeg en aftale med en potientel køber, så
holder jeg den aftale uanset om der komme en anden og byder over. Og jeg kan
faktisk kun komme i tanke om en gang hvor det ikke er gået som forventet. Så
må den jo bare til salg igen.

Jeg vil sgu hellere kunne kikke mig selv i øjnene end måske slippe af med en
bil en uge før.

Og jeg er P... træt af de gange hvor en sælger har brænt mig af, eller jeg
er kørt til den anden ende af landet, for at se en dynge L.... som efter
signende skulde se ud som nyt.

Mvh Ove som ikke er en helgen, men dog mand nok til at holde ord, selv om
det måske ikke ligge er det mest profitable.

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-08 20:35

"Ove" <ovejakobsenREMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh Ove som ikke er en helgen, men dog mand nok til at holde ord, selv om
> det måske ikke ligge er det mest profitable.

Tjae, personligt gider jeg bestemt ikke afvise købere, fordi en har bebudet
han vil komme forbi næste weekend. Men jeg gør naturligvis dette standpunkt
klart for alle købere. Og kommer køber langvejs fra beder jeg ham ringe
INDEN han kører hjemmefra - så kan jeg fortælle om jeg stadig har bilen. I
perioden fra han kører hjemmefra til han har set bilen holder jeg eventuelle
andre købere fra at se bilen - siger det som det er: en er på vej for at se
bilen, jeg kan ringe tilbage når han er kørt...

Jeg har flere gange stået og ventet på en køber som aldrig dukkede op. Jeg
har også en enkelt gang kørt en køber i møde (fra Aalborg til vejle), for at
konstatere at han ikke gad møde op.. Det er helt slut. Det er mig der har
varen og bestemmer vilkår. Om købere vil acceptere dem eller ej er så deres
beslutning. Jeg har dog aldrig truffet nogen som ikke havde forståelse for
at jeg ikke ville holde en bil (som de ikke havde set) en uge til dem...
Ihvertfald ikke når jeg har foreslået at de overfører et depositum til min
konto som er tabt, hvis de ikke vil købe bilen (forudsat at jeg havde
beskrevet bilen korrekt)
Mvh Tommy

Fra : alexbo

Dato : 02-03-08 09:41

"Ove" skrev

> Jeg syntes sgu ærligt talt det er lidt ærgelig for dig Alex, at du har det
> på den måde.

Det skal du ikke spekulere på, det er ikke noget der bekymrer mig.

>Og jeg er P... træt af de gange hvor en sælger har brænt mig af, eller jeg
>er kørt til den anden ende af landet, for at se en dynge L.... som efter
>signende skulde se ud som nyt.

Det er jo lige præcis det jeg skriver.
" i andre tilfælde er det omvendt, en køber tror på
sælgers forklaringer om den gode bil."

Man skal tage tingene som de kommer og ikke forvente noget, er bilen solgt
når man ankommer eller ligner den lort, så kører man bare igen.
Eller omvendt, kommer køber er det godt, kommer han ikke kan man ikke gøre
noget ved det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kåre

Dato : 01-03-08 13:31

Hvad menes der når folk i en annonce skriver "Afslag ved hurtig
handel"? Skal man byde 20% under og så ellers stå med cool cash i
hånden?

Mvh Lucas

-----------------
De mener vel bare at de er villig til at gå ned i pris.
Ren slags trick! For at skabe opmærksomhed om annoncen.
Vedkommende har sandsynligvis allerede købt anden bil, og vil gerne af med
sin gamle bil.
Jeg tror næppe at hvis det ikke lykkes ham at sælge "hurtigt", at han så
ikke vil gå ned i pris ved en "sen" handel...

En bil "spiser brød" og koster altså penge at have stående, så det er altid
bedst at komme af med den så hurtigt som muligt.

mvh
Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-08 21:41

Hav kontanter med og byd hvad du synes er rimeligt, når du har set vognen,
når sælger ved at du har kontanter og handlen kan afsluttes her og nu,
hjælper det nogen gange på prisen.

/Hansen

Fra : BJ

Dato : 01-03-08 21:54

"Hansen" <.> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hav kontanter med og byd hvad du synes er rimeligt, når du har set vognen,
> når sælger ved at du har kontanter og handlen kan afsluttes her og nu,
> hjælper det nogen gange på prisen.

Det er de færreste, der har mosen med i kontanter.

De har slet ingen penge med, hvis potten koster fra 15.000 kr. og opefter.

Dernæst har stort set ingen private sælgere en dankortautomat...så man kan
"smide" en 300.000 til 500.000 kr. "kontant".

mvh
Bjørn J.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 01-03-08 22:21

> [...]
>
> Dernæst har stort set ingen private sælgere en dankortautomat...så man kan
> "smide" en 300.000 til 500.000 kr. "kontant".

Det er nu ikke min erfaring, jeg har selv handlet bil til 150k kontant.
Men ude hos forhandlerene ryger DK-kortet igennem ellers jeg netbanker hvis
beløbet er stort.
Jeg har haft 16 biler igennem årene og det er kun en bil, hvor jeg modtog en
bank-check og 7 er netbanket, resten blev betalt kontant.
Det var biler i prisklassen 20-230k.

Jeg kan iøvrigt godt lide topic, det er lige så godt som når forhandlerne
skriver "afhentning" (til udsalgspris).

Et tip til en bil til en fornuftig pris, er at finde en mærkeforhandler, som
har en bil holdende som falder helt uden for den klasse han sælger.
Jeg har flere gange handlet en mellem klassebil hos luksusbil-forhandlere,
det virker når man kommer ind i forretningen og højt siger "Den ellers så
flotte bil som pryder jeres vognpark.. er den til salg ?? måske som
afhentning?" Han laver stadig 5-10k på den, men den er stadig 20-25k under
markedspris.

-Leon

Fra : BJ

Dato : 02-03-08 12:17

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> Det er nu ikke min erfaring, jeg har selv handlet bil til 150k kontant.

Så havde du vel købt den i forvejen = betinget slutseddel?

Jeg har på den måde handlet samtlige af mine biler fra da jeg var 18 år og
+35 år frem.

Jeg regner også med at gøre det næste gang (hos en forhandler).

Hvad har man ellers sit Dankort til!

> Men ude hos forhandlerene ryger DK-kortet igennem ellers jeg netbanker
> hvis beløbet er stort.

Det er jo ikke kontant betaling.

> Jeg har haft 16 biler igennem årene og det er kun en bil, hvor jeg modtog
> en bank-check og 7 er netbanket, resten blev betalt kontant.

Det vil sige kontanterne i hånden ved første kig og ingen betinget
slutseddel?

> Det var biler i prisklassen 20-230k.

Betinget slutseddel?

> Jeg kan iøvrigt godt lide topic, det er lige så godt som når forhandlerne
> skriver "afhentning" (til udsalgspris).

Fraskriver du dog så reklamationsretten?

> [...]
> flotte bil som pryder jeres vognpark.. er den til salg ?? måske som
> afhentning?" Han laver stadig 5-10k på den, men den er stadig 20-25k under

Har du så fraskrevet dig reklamationsretten på en eller anden måde, altså
det man kalder "engrossalg"?

mvh
Bjørn J.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 02-03-08 15:04

> Så havde du vel købt den i forvejen = betinget slutseddel?

Nej.

> Det er jo ikke kontant betaling.

Nej, men en forhandler er heller ikke til at presse på samme måde, for dem
er DK-kort = kontant betaling.

> Det vil sige kontanterne i hånden ved første kig og ingen betinget
> slutseddel?

Slutseddel skriver vi ved betaling.

> Fraskriver du dog så reklamationsretten?

Ja, det er jo hele ideen med "afhentning" og "Engros"-salg

> Har du så fraskrevet dig reklamationsretten på en eller anden måde, altså
> det man kalder "engrossalg"?

ja, men man skal selvfølgelig være vågen. Jeg har faktisk aldrig brændt
røven på at handle på denne måde.
Men dertil skal jeg også sige, at det ofte ikke bliver til nogen handel, for
hvis jeg nærer nogen tvivl til bilen overhoved, så køber jeg den ikke.
Det er lidt som at tage på bilauktion, samme garanti (ofte over kantstenen).

Mvh
Leon

Fra : BJ

Dato : 02-03-08 18:44

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Slutseddel skriver vi ved betaling.

Det vil sige "kontant" betaling med Dankort og ikke eks. 150
tusindkronesedler i næven?

mvh
Bjørn J.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 02-03-08 23:14

> Det vil sige "kontant" betaling med Dankort og ikke eks. 150
> tusindkronesedler i næven?

Ja, hvis det er hos en forhandler.

-L

Fra : BJ

Dato : 02-03-08 23:39

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, hvis det er hos en forhandler.

Hvad hos en privat?

mvh
Bjørn J.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 03-03-08 00:24

> Hvad hos en privat?

Det kommer an på beløbet, som oftest kontant ellers en bank check og de
sidste 10-30k kontant.

-L

Fra : BJ

Dato : 03-03-08 00:27

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kommer an på beløbet, som oftest kontant ellers en bank check og de
> sidste 10-30k kontant.

O.k.

mvh
Bjørn J.

Fra : BikeManiac

Dato : 02-03-08 00:49

> Man bør slet ikke indgå sådanne aftaler, sælger skal sige at han sælger til
> den første der har pengene med, så kan køber selv beslutte om han vil tage
> risikoen ved en længere transport.

Jeg har købt 2 Motorcykler i Tyskland og begge gange forklarede ærligt
og redeligt den tyske sælger at jeg boede 800km fra hvor han selv
boede. Det havde han forståelse for og ville endda det ene tilfælde
reservere den 10 dage og afvise alle andre købere indtil jeg havde
været nede for at se på - jeg havde ikke engang købetvang. Det synes
jeg satme er go service.

Lucas

Fra : BikeManiac

Dato : 02-03-08 00:55

> At sælger er villig til at gå ned i pris( give afslag) hvis handlen kan
> gennemføres hurtigt, om det er med cool cash, bankcheck eller
> kontooverførsel spiller nok ikke den største rolle.

... men nu vi er ved emnet. Der skal vel være en grund til at gå ned i
pris ikke? Jeg har erfaret at nogle købere ringer telefonisk og uden
at have set bilen in real life eller prøvekørt den så vil de allerede
presse prisen ned. Det synes jeg virker ret krejler-agtigt.

Men hvis man nu selv skal købe - er det så et spørgsmål om at sige:
"Den står rigtig flot som den gør dér, men den har altså noget rust
XYZ, den har nogle pletter på bagsædet, udstødningen skal skiftes og
desuden skal baghjulslejerne skiftes da de rumler lidt - så derfor vil
jeg give XXXXX kr". Er det bare et spørgsmål om at finde fejl,
opsummere dem og gøre det sælger klart at jeg skal investere en masse
penge for at få den i præsentabel kørestand igen?

Lucas

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-08 09:30

BikeManiac <lucasjensen@gmail.com> skrev :

>Er det bare et spørgsmål om at finde fejl,
>opsummere dem og gøre det sælger klart at jeg skal investere en masse
>penge for at få den i præsentabel kørestand igen?

Nøehh - det er vel mere et ? om at gøre sig klart hvad det er man står
med.

Det bliver aldrig sælgers problem hvad "du" definerer som præsentabel.
derimod skal man nok sikre sig at den pris der ønskes for bilen står
mål med hvad en lovlig køredygtig tilsvarende koster. Finder man så
graverende fejl, må man tinge om prisen.

Nogle sælgere tror deres spand er guld værd, sjovt nok ofte folk med
bestemte biltyper ( Vi kender nok alle modellerne ) De biler gider
jeg ikke røre med en ildtang , der er andre sjovere ting derude end
kedelige Golf'er, 3tyrkere, pøsjøer, escrotter... u name them
--
Jan_stevns