Chip/ODB-tuning og bokstuning af HDI..
Fra : SmaRTrxxv

Dato : 28-02-08 11:19

Hej

Hermed et spørgsmål vedr tuning eller optimering f.s.v.a. både vha.
chip/ODB og boks/powerbokse...

Jeg har ovevejet det, til min picasso 2,0 HDI, men udelukkende for at
spare på brændstoffet. Da vi kører ca 65.000 km om året burde der kunne
hentes en fornuftig besparelse.

Mange af firmaerne lover at man får en væsentligt forbedret
brændstoføkonomi.

Men et hvad firmaerne selv siger, noget andet er virkelighedens røst fra
dk.fritid.bil

Så jeg efterlyser nogen som kan komme med konkrete erfaringer vedr,
brændstoføkonomien før og efter optimering og/eller bokstuning.
Jeg kunne også meget gerne tænke at mig at høre om erfaringer med de
såkaldte eco-bokse og boks med flere indstillingsmuligheder.

For at slå det fast med det samme, er jeg ikke interesseret i
kommentarer vedr. mistet garanti, miljøforedrag m.m. og diverse
skrækeksempler, men alle kommentarer er naturligvis velkomne her på
forummet.

Skriv også meget gerne, præcist hvilken/hvilke motor erfaringerne er
draget med

På forhånd tak
M.v.h.
Thore Jensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-02-08 11:47

"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Så jeg efterlyser nogen som kan komme med konkrete erfaringer vedr,
> brændstoføkonomien før og efter optimering og/eller bokstuning.

Golf II GTD fra 70 til 100 HK: Ingen forskel i brændstoføkonomi (dette er
ikke en chipning, men en mekanisk tuning bl.a. ved justering af skruer.

Golf III TDI fra 110 til 145 HK: Ingen forskel i brændstoføkonomi.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Søren Kelly

Dato : 28-02-08 14:14

Hej
Jeg har en Citröen Jumpy 2.0 Hdi der i den grad har fået nyt software har så
vidt jeg husker 160hk
det blev lavet i england af en gal skotte heheh
men det giver for mit vedkommen en ca 10-15% bedre økonomi, men når det så
er sagt så skal man altså ikke bruge noget af de hypper du har fået ekstra
for så sluger den og det bliver nærmest 20% mere
men det er det bedste jeg har gjort den er simpelthen så velkørende, jeg fik
det lavet da den havde køre en 70-80.000
og nu har jeg køret 170.000 uden andre problemer end et par sprængte turbo
slanger

og så siger de Citroen er noget møj....

det er nu nr to Citroen jeg har haft og jeg bliver mere og mere imponeret
den første en ZX osse turbo med boks 300000 km uden andre problemer end det
sædvanlige og så et rudeoptræk
nu en Jumpy.....som er lynhurtig selvom jeg har alt mit musikanlæg læsset
ind bagi
skøønt

Søren Kelly

Fra : KASO

Dato : 01-03-08 08:55

"Søren Kelly" <fsgbooking@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> det blev lavet i england af en gal skotte heheh
> men det giver for mit vedkommen en ca 10-15% bedre økonomi, men når det så

Hvis ikke en _skotsk_ justering skulle give bedre økonomi.........

Fra : claus b. p.

Dato : 28-02-08 17:03

"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> wrote in message
> [...]
> hentes en fornuftig besparelse.
>
> Mange af firmaerne lover at man får en væsentligt forbedret

Mercedes 220CDI, ingen forskel i faktisk forbrug, men forbrugsmåleren viser
20% mindre forbrug!!!
Min overbevisning er at du kan aldrig tjene en chiptuning hjem på
brændstofbesparelse. Du skal jo flytte de samme 1,5tons bil som før. Du kan
derimod lære at køre økonomisk, og det kan godt give dig 10-20%.

/Claus

Fra : Mads K

Dato : 28-02-08 21:28

transporter 2,5 TDI fik en forbedring på 1km/l
13 til 14 km/l

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 29-02-08 07:04

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> brændstofbesparelse. Du skal jo flytte de samme 1,5tons bil som før. Du
> kan derimod lære at køre økonomisk, og det kan godt give dig 10-20%.

Nemlig :)

BMW 320d fra 150hk til 187hk, ingen besparelse i reel brændstofmåling, men
måleren viser også ca 15% mindre forbrug.

At måleren viser forkert er fordi jeg har boks og ikke en rigtig chiptuning
i.

Men for dælen den er sjov(ere) at køre i nu :)

Mvh
Jacob

Fra : H C Jensen

Dato : 28-02-08 17:20

Grand Vitara 1,9 diesel

1 km længre på literen....

Ved landevejs kørsel

Gik fra 12,5 til 13,5 km på en liter diesel

Men kørte jeg frisk kostede det noget mere brændstof.

Udført af scantune

Mvh Hans

Fra : joppe

Dato : 28-02-08 14:42

min 2004 Picasso 2,0HDI fik en FGA boks fra Landberg/bokstuning.dk.
Kørte vel 80kkm uden problemer og ca 150km mere på en tank. Kørte nemt
1000km på de 50-55L man tankede. Sku godt nok køre råddent for af få
den ned på de 17km/L den kørte uden. Kan kun sige du vil ikke
fortryde, det er som at få en ny motor specielt over 3000rpm. Vælg kun
moderat tuning så burde du ikke få problemer med koblingen som kan
være et problem. Begynder den at fedte sku ned for den.