Intelligente forlygter.
Fra : BJ

Dato : 27-02-08 12:58

Opel har sammen med Hella udviklet nye forlygter.

De skulle selv finde ud af lysstyrken samt risiko for blænding af
modkørende.

Spændende at høre om systemet også virker i praksis.

http://fpn.dk/motor/bil/article1279938.ece

--
mvh/Bjørn J.
Nissan Silvia

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 27-02-08 13:48

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in message
> Opel har sammen med Hella udviklet nye forlygter.
>
> De skulle selv finde ud af lysstyrken samt risiko for blænding af
> modkørende.
>
> Spændende at høre om systemet også virker i praksis.

"Samtidig indsamler et kamera informationer om vejens profil og sigtbarhed,
når der skiftes til langt lys. Systemet registrerer også lyset fra
modkørende samt lyset fra forankørendes baglygter. Når der er risiko for
blænding, skiftes automatisk ned til det korte lys. Systemets software
beregner hele tiden det mest effektive lys. "

Jeg er mere spændt på hvor mange folk der flipper ud, nu hvor systemet
automatisk blænder ned. Jeg har oplevet på det seneste, at hvis man kører om
natten, så er folk altså blevet mere "han skal fandme ikke blænde mig"
agtige, selvom der er laaaangt til den modkørende, så skal han nok gøre
opmærksom på at jeg ihvertifald ikke skal blænde ham.

Jeg har oplevet en der blinkede af mig på en lang lige landevej, hvor jeg
lagde mærke til der var et hus ligeud for hvor han blinkede af mig, og der
var ca 500m fra mig til huset(jeg checkede triptælleren da jeg kom til
huset) da han blinkede.

Godt nok har jeg Bi-Xenon, men alligevel :)

Mvh
Jacob

Fra : BJ

Dato : 27-02-08 13:53

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> huset) da han blinkede.
>
> Godt nok har jeg Bi-Xenon, men alligevel :)

Jeg har indtrykket af og oplevet at ser folk en lidt anden farve end gulligt
skær, så blinker de nævenyttige som besatte.

De er 112% sikre på, det kan kun være ulovligt monteret xenon-lys..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Morten Trab

Dato : 27-02-08 17:05

BJ skrev:

> De er 112% sikre på, det kan kun være ulovligt monteret xenon-lys..;)

Desværre er det ikke, må man sige...
Jeg synes sq det blænder langt mere end hvad burde være lovligt!

Mvh. Morten

Fra : BJ

Dato : 27-02-08 17:09

"Morten Trab" <morten@trab.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Desværre er det ikke, må man sige...
> Jeg synes sq det blænder langt mere end hvad burde være lovligt!

Som tidligere skrevet: Den sang har vi hørt før, da man skiftede over fra
al. glødepærer til halogen.

Nu er den her med xenon og kommer igen, når der skiftes over til LED.

mvh
Bjørn J.

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-02-08 13:54

Jacob Rungwald wrote:

> [...]
> lagde mærke til der var et hus ligeud for hvor han blinkede af mig, og der
> var ca 500m fra mig til huset(jeg checkede triptælleren da jeg kom til

Man behøver jo ikke opfatte andres signaler som en aggresion - det kan
jo være at hun blot vil gøre opmærksom på at hun er der. Dertil kommer
at vores øjnes tolerancetærskel er forskellig. Hvis der blinkes kan du
roligt opfatte det som et tegn på at dit lys generer, og det er vel nok
til at blænde ned.

--
vh
Torben

Fra : BJ

Dato : 27-02-08 13:56

KLIP

> [...]
> opfatte det som et tegn på at dit lys generer, og det er vel nok til at

Mener du slå ned på parkeringslys?

mvh
Bjørn J.

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-02-08 14:15

BJ wrote:

> Mener du slå ned på parkeringslys?

Hvorfor? Bliver du "blinket af" med nærlys alene da?

--
vh
Torben

Fra : BJ

Dato : 27-02-08 14:36

KLIP

> Hvorfor? Bliver du "blinket af" med nærlys alene da?

....?

Prøv nu lige at læse det oprindelige indlæg igen.

1) Det var en "ham" og ikke "hende".

2) De to biler passerede hinanden på et lige stykke mørk landevej.

3) Så dit forslag til at blænde yderligere ned, skulle vist være
parkeringslys/positionslys.?

PS: Jeg blænder selv ned det øjeblik jeg enten ser en modkørende eller
fornemmer lyset "på den modsatte side af bakken".

mvh
Bjørn J.

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-02-08 08:37

BJ wrote:
> ...?
>
> Prøv nu lige at læse det oprindelige indlæg igen.

Done.

> 1) Det var en "ham" og ikke "hende".

1.1 Hvis det kan erkendes, så har der vist været for meget blus på lamperne
1.2 Min persona "Man -> hun" er i generelle vendinger og retter sig mod
fremtiden, ikke fortiden. Det er alligevel lidt sent at omgøre
situationen

> 2) De to biler passerede hinanden på et lige stykke mørk landevej.

Øh?

> 3) Så dit forslag til at blænde yderligere ned, skulle vist være
> parkeringslys/positionslys.?

Næh - jeg går ud fra at de 500m var for at forklare at fjernlyset
normalt slukkes når man er ca. 200m fra hinanden. Nedblænding fra bi
xenon til nærlys xenon må være tilstrækkeligt. Jacob?

> PS: Jeg blænder selv ned det øjeblik jeg enten ser en modkørende eller
> fornemmer lyset "på den modsatte side af bakken".

Så dit svar kunne have været "ja" uden yderligere omsvøb? I så fald
generer dit nærlys åbenbart nogle. Surt, men sådan noget må man jo tage
med når man vil skille sig ud.

--
vh
Torben

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 27-02-08 14:27

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> opfatte det som et tegn på at dit lys generer, og det er vel nok til at

Det er jeg så ikke enig i, men sådan er vi så forskellige. Jeg oplever mere
at bare det at folk "ser" man har langt lys på, så skal der blinkes.
Fjernlys på 500m afstand blænder altså ingen mennesker, det giver meget lys,
men det blænder altså ikke.

Mvh
Jacob

Fra : Brian

Dato : 28-02-08 16:20

Jacob Rungwald wrote:

> [...]
> der blinkes. Fjernlys på 500m afstand blænder altså ingen mennesker,
> det giver meget lys, men det blænder altså ikke.

Det er den gamle sang om igen. Nogle _føler_ sig blændet af selv et
stearinlys.

Jeg har fået forklaret en del gange her i gruppen, at der er stor forskel på
folk, når det kommer til hvordan man oplever andre bilisters lys

At jeg stadig mener nogle er hysteriske, som den situation du selv nævner,
er noget helt andet...

/Brian

Fra : Kaas

Dato : 27-02-08 14:39

> [...]
> opfatte det som et tegn på at dit lys generer, og det er vel nok til at

Folk må lære ikke at glo direkte ind i forlygterne på den modkørende, men
holde øjenene på vej som færdselsloven foreskriver, for så blænder ikke
engang Xenon lygter.

Fra : BJ

Dato : 27-02-08 15:41

"Kaas" <dsl8595@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Folk må lære ikke at glo direkte ind i forlygterne på den modkørende, men
> holde øjenene på vej som færdselsloven foreskriver, for så blænder ikke
> engang Xenon lygter.

Der var nøjagtigt det samme ævl og kævl, da man langsomt skiftede fra alm.
glødepærer over til halogen.

Alle de misundelige, skulle spille pokkers kloge for ikke at sige
forurettede.

Det helt samme vil ske, når LED-lygter kommer på markedet i større stil.

De har nok også en lidt anden farve end fimset gul samt blåligt skær..

mvh
Bjørn J.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-02-08 07:27

On Feb 27, 2:38 pm, "Kaas" <dsl8...@vip.cybercity.dk> wrote:

> Folk må lære ikke at glo direkte ind i forlygterne på den modkørende, men
> holde øjenene på vej som færdselsloven foreskriver, for så blænder ikke
> engang Xenon lygter.

Forkert / ulovligt monterede gør nu tit.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : BJ

Dato : 27-02-08 15:36

KLIP

>Forkert / ulovligt monterede gør nu tit.

Tilsyneladende gør lovligt monterede det også.

Som ekstremt eksemple, samtlige SUV (grundet højden) gør det.

mvh
Bjørn J.

Fra : Anders Thorup

Dato : 27-02-08 20:55

BJ wrote:
> [...]
> modkørende.
>
> Spændende at høre om systemet også virker i praksis.

Her er noget mere om systemet.

http://www.topspeed.com/cars/car-news/-2009-opel-insignia-will-feature-new-afl-generation-ar50757.html

(Advarsel, der er nogle pop-ups)

Mvh
Anders

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 28-02-08 09:27

On Wed, 27 Feb 2008 12:57:42 +0100, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>modkørende.
>
>Spændende at høre om systemet også virker i praksis.

Sjældent har jeg set en så misvisende header. )

Godt nok ville mit tankespind være OT, men det har vi jo været før.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 28-02-08 09:45

KLIP

> Sjældent har jeg set en så misvisende header. )

Det kan jeg da ikke forstå.

> Godt nok ville mit tankespind være OT, men det har vi jo været før.

Ja, det kan nogen gange være svært at se lyset..)))

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-02-08 10:28

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> Opel har sammen med Hella udviklet nye forlygter.
>
> De skulle selv finde ud af lysstyrken samt risiko for blænding af
> modkørende.
>
> Spændende at høre om systemet også virker i praksis.

Tjah, uanset om det fungerer eller ej, så ser jeg én KÆMPE ulempe ved de
system: $$$$$$$$
Tænk på, hvis en af de små servomotorer går i stykker! "Ja", siger den
flinke værkfører, "Du skal have et helt nyt lygtehus":

Lygtehus - 8.378,-
Pære - 1.262,-
Div. småmaterialer - 83,-
Avanceret lygtejustering (inkl. arbejdsløn) - 975,-
Moms - 2674,50

Ialt: Kr. 13.372,50

Vor Herre til hest....

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.

Fra : Anders Thorup

Dato : 28-02-08 15:50

Henrik B. wrote:

> [...]
> Pære - 1.262,-
> Div. småmaterialer - 83,-
> Avanceret lygtejustering (inkl. arbejdsløn) - 975,-

Nu ved du jo ikke hvad det koster, og iøvrigt er alt nyt jo som regel dyrt,
derudover er der ingen der tvinger folk til at købe lygterne, det bliver et
tilvalgt ekstraudstyr. Hvad kostede de første Xenon lygter ikke??

Mvh
Anders

Fra : BJ

Dato : 28-02-08 16:05

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad kostede de første Xenon lygter ikke??

Ca. 15.000 til 22.500 kr.

....per side..

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-02-08 16:23

> KLIP

> Ca. 15.000 til 22.500 kr.

Ja, inkl. afgift, men ikke som reservedel..

Fra : Henrik B.

Dato : 28-02-08 16:26

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen

> Nu ved du jo ikke hvad det koster,

Nej, men det er et rigtig godt bud, med alt den elektronik indbygget. )

> og iøvrigt er alt nyt jo som regel dyrt, derudover er der ingen der
> tvinger folk til at købe lygterne, det bliver et tilvalgt ekstraudstyr.

Nu snakker jeg slet ikke om tilkøbet, når bilen er ny, men derimod den
regning man bliver præsenteret for, når lortet svigter...
Man kan jo bare tage prisen på en Xenon-pære hos Saab (GM). Det er sgu
røveri ved højlysdag....

Fra : Anders Thorup

Dato : 28-02-08 16:49

Henrik B. wrote:
> "Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen

> Nej, men det er et rigtig godt bud, med alt den elektronik indbygget.
> )

Det er bare et bud, de kan ende med at blive både dyere og billigere.

> Nu snakker jeg slet ikke om tilkøbet, når bilen er ny, men derimod den
> regning man bliver præsenteret for, når lortet svigter...

Det er vel også noget man tænker over når man køber bilen/udstyret?

> Man kan jo bare tage prisen på en Xenon-pære hos Saab (GM). Det er sgu
> røveri ved højlysdag....

Er BMW, Mercedes, Audi, Volvo billigere?

Mvh
Anders

Fra : Henrik B.

Dato : 28-02-08 17:47

> Det er vel også noget man tænker over når man køber bilen/udstyret?

Sikkert. Men direktør Hansen, dom har firmaet til at betale, er næsten
ligeglad. Det er straks værre, når vi andre står og skal købe skidtet som
3 - 5 år gammelt.

> Er BMW, Mercedes, Audi, Volvo billigere?

Sikkert ikke, det er jo de samme pærer. Mener at have hørt, at BMW er endnu
dyrere. Men jeg mener ikke at det kan forsvares på noget måde, at man hos
div. danske værksteder skal betale Kr. 2.500,- for et sæt pærer, som man hos
lignende tyske værksteder, skal betale Kr. 1.000,- for.
Og så er jeg slet ikke begyndt at tale om, hvorfor Saab-forhandlere i DK
skal have 25% mere for (alle) dele, end Saab-forhandlere i Sverige.

Fra : BJ

Dato : 28-02-08 16:09

KLIP

> Ialt: Kr. 13.372,50
>
> Vor Herre til hest....

Længe leve de danske bilafgifter specielt når et fabriksmonteret stereoanlæg
og navigationssystem i den bedre ende skal koste 50.000 til 65.000 kr..

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-02-08 16:24

> Længe leve de danske bilafgifter specielt når et fabriksmonteret
> stereoanlæg og navigationssystem i den bedre ende skal koste 50.000 til
> 65.000 kr..

Nu var det tænkte eksempel uden afgift, da det var en illustration af, hvad
man får en regning på, når alt det fancy elektronik i lygten svigter (efter
garantiudløb).

Fra : BJ

Dato : 28-02-08 17:00

KLIP

> Nu var det tænkte eksempel uden afgift, da det var en illustration af,
> hvad man får en regning på, når alt det fancy elektronik i lygten svigter
> (efter garantiudløb).

Har du prøvet at spørge, hvad en komplet xenonlygte koster som
rep/udskiftning?

Jeg vil tro den lander mellem 4.000 og 7.000 kr.

Når pæren alene skal koste i omegnen af 1.000 kr. så koster en ny forlygte
nok en ½ bondegård.

Jeg har lige fået en ny rulle til ratstammen (styrer samtlige kontakter) og
består af et lille bundkort og noget plastic.

En bagatel af 4.301,66 kr. efter en ½ times arbejde!

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-02-08 17:48

> Har du prøvet at spørge, hvad en komplet xenonlygte koster som
> rep/udskiftning?

Tør jeg sgu ikke....

> Jeg vil tro den lander mellem 4.000 og 7.000 kr.

Og det er med garanti rigtigt. Godt man kan købe den i Sverige for Kr.
2.000,-

> Jeg har lige fået en ny rulle til ratstammen (styrer samtlige kontakter)
> og består af et lille bundkort og noget plastic.
>
> En bagatel af 4.301,66 kr. efter en ½ times arbejde!

Åger og svineri....

Fra : BJ

Dato : 28-02-08 18:38

KLIP

> Åger og svineri....

...... og du kan ikke gøre det selv.

Udskiftningen kræver en software opdatering og får den ikke det, virker
enheden ikke og du er lige vidt..;-(

mvh
Bjørn J.