vægtafgift yaris van
Fra : Cyberbob

Dato : 25-02-08 12:06

Alle de nye regler fvorvirrer helt vildt.. Vi tænker på at købe en toyota
yaris 1,4 diesel van, helt ny til 129.000kr..
Den skal køre privat, hvad koster den om året i vægtafgift ?? Kan det passe
den skal koste ca 2500kr, plus 5040 kr fordi den anvendes privat ??

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-02-08 12:31

"Cyberbob" <nothing@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Den skal køre privat, hvad koster den om året i vægtafgift ?? Kan det
> passe den skal koste ca 2500kr, plus 5040 kr fordi den anvendes privat ??

Det kunne se sådan ud. En almindelig Yaris af samme type koster 50.000 kr
mere, men 5000 mindre om året. Dvs. efter 10 år vil din gulplade Yaris have
kostet det samme og i al den tid har du kun haft 2 sæder. Der er vidst ikke
meget idé i at købe en Yaris privat på gule plader.

Hilsen
Uffe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-02-08 12:56

Uffe Kousgaard skriver:

> [...]
> kostet det samme og i al den tid har du kun haft 2 sæder. Der er vidst ikke
> meget idé i at købe en Yaris privat på gule plader.

Det kommer vel an på om man skal låne alle pengene og om man kun har
tænkt sig at have den i 4 år ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-02-08 13:17

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message

> Det kommer vel an på om man skal låne alle pengene og om man kun har
> tænkt sig at have den i 4 år ?

Nej, for gensalgsværdien efter 4 år vil selvfølgelig afhænge af de 5000 kr
ekstra årligt.

Men, hvis banken absolut kun vil låne én de 130.000 kr og ikke 180.000 kr,
så kan det selvfølgelig være et argument. Men det bliver dyrere i det lange
løb.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-02-08 14:34

Også min konklusion efter at været inden efter en prisliste ... Skal der
være ide i en gulpladeplotte skal det være en dyr en .. Altså sådan at
straffen på de 5kkr/årligt i bilens levetid ikke kommer i nærheden af
hvidpladeprisen....

Men regnestykker bliver en smule bedre for delt privat/erhverv hvor straffen
halveres ...

Men jeg tror at brugtpriserne om føje år bliver så ringe at en gulpade yaris
ikke kan blive en god forretning for førstegangskøberen ...

Prøv istedet at kigge på en smart på hvide plader til samme pris ... 0,8cdi
og 30km/l med lav grøn afgift. Måske den er interssant ? Tror ikke
afskrivningen på den vil være så høj som en yaris på gule plader ...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-02-08 18:21

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> [...]
> være ide i en gulpladeplotte skal det være en dyr en .. Altså sådan at
> straffen på de 5kkr/årligt i bilens levetid ikke kommer i nærheden af

Ved en Mazda 3 MPS ser regnestykket f.eks. således ud:

Hvide plader: 2 x 2750 = 5500 kr om året (grøn ejerafgift)
Gule plader: 1810 + 5040 = 6850 kr om året. (vægtafgift)

Så ikke nok med at man sparer på købsprisen, men straffen for at køre privat
på gulplader er heller ikke så stor.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-02-08 22:04

> [...]
>
> Så ikke nok med at man sparer på købsprisen, men straffen for at køre
> privat på gulplader er heller ikke så stor.

Ok - så billige meget øknomiske biler er også interessante på gule plader.
Havde bare ikke set nogen eksempler der gjorde dem attraktive

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 26-02-08 06:33

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote in message

> Ok - så billige meget øknomiske biler er også interessante på gule plader.

Mazda 3 MPS er hverken billig eller økonomisk. Det er en raket på 4 hjul til
260000 kr på gule plader.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-02-08 17:04

> Mazda 3 MPS er hverken billig eller økonomisk. Det er en raket på 4 hjul
> til 260000 kr på gule plader.

Så er jeg vist "slået hjem" - igen Så det er både en stor besparelse på
indkøbet og den er ikke væsentligt dyrere i afgifter på gule plader ...
havde ikke lige bidt mærke i efternavnet ...
http://www.honestjohn.co.uk/road_tests/?id=248 og nu er jeg da blevet lidt
klogere ...

Fra : Klaus G.

Dato : 25-02-08 16:58

> [...]
> Den skal køre privat, hvad koster den om året i vægtafgift ?? Kan det
> passe den skal koste ca 2500kr, plus 5040 kr fordi den anvendes privat ??
Man skal passe meget på med det guleplade-eventyr. Mange folk fare ud og
køber f.eks. en Seat Leon Cupra og andre biler i samme klasse, for at få en
billig, hurtig og lækker bil. Men når den skal sælges igen, hvem vil så købe
en måske 6-10år gammel bil, som koster 5k ekstra om året i afgift? Det er
meget få private der vil det. Og forretningsdrivende vil slet ikke røre så
gammel en øse. Og med det mængde gulpladebiler der bliver langet over disken
for tiden, så vil der nok komme rigtig mange på markedet på et tidspunkt
hvilket temlig sikkert resultere i meget billige gulpladebiler.

Det er ihvertfald mit syn på sagen :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery