Så rundes 15.000.000 Volvo'er - idag.
Fra : Henrik B.

Dato : 20-02-08 17:42

http://www.bilmagasinet.dk/article/21626

Volvo nr. 15 mio. kører af båndet i dag

I Göteborg forlader en C70 i dag samlebåndet som nr. 15.000.000 stk. Volvo,
der er produceret siden 1927
Kategori: Bil Nyheder - Tekst: Steen Bachmann

Dato: 20-02-2008

Den første Volvo forlod fabrikken i Lundby 14. april 1927. Den fik navnet
ÖV4 fra det svenske udtryk for "åben vogn" og 4 for antallet af cylindre.
Den havde tre gear, en 2-liters motor med 28 hk og der blev bygget 279 stk.
første år.

81 år senere er det også en åben vogn, der forlader båndet i Uddevalla,
nemlig en Volvo C70. De to har Volvos symbol, den skrå streg på
kølergrillen, der markerer styrken i svensk stål, tilfælles.

Den mest solgte Volvo er 200-serien, der blev bygget i 2.862.573 stk. fra
1974-93.

Fra : Steen F.

Dato : 20-02-08 17:45

Henrik B. wrote:
> Den fik navnet ÖV4

Øv 4? hehe

Fra : BJ

Dato : 20-02-08 17:55

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Øv 4? hehe

Hehe...SAAb = Svenska Aeroplan Aktiebolaget

Saab 92001 .. se den bagfra LOL

http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/historical.shtml

Der er skutte meget flyvemaskine over disse potter..

mvh
Bjørn J.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-02-08 18:11

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Saab 92001 .. se den bagfra LOL
>
> http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/historical.shtml
>
> Der er skutte meget flyvemaskine over disse potter..

Derimod er der en hel del Boble over den potte.

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Henrik B.

Dato : 20-02-08 18:31

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Saab 92001 .. se den bagfra LOL

Tjah, den har stadig en så lav CW-værdi, at selv mange nye biler, ikke kan
være med.

> http://www.saabsverige.com/main/SE/sv/historical.shtml
>
> Der er skutte meget flyvemaskine over disse potter..

Hvis du ser den i profil, så er der en hel del flyvemaskine(vinge) over den.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.

Fra : BJ

Dato : 20-02-08 21:15

KLIP

> Hvis du ser den i profil, så er der en hel del flyvemaskine(vinge) over
> den.

Her kommer jeg "flyvende" i min
vingeprofil..tradendendnedandendadadadentradatratdendada..))

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-08 08:41

> Her kommer jeg "flyvende" i min
> vingeprofil..tradendendnedandendadadadentradatratdendada..))

Og du undlod behændingt, ikke at kommentere CW-værdien. *LOL*

Ligesom Saab allerede i 1947 kørte med 15" hjul, og forhjulstræk. )
Af sikkerhedsmæssige årsager.

Fra : BJ

Dato : 21-02-08 08:56

KLIP

> Og du undlod behændingt, ikke at kommentere CW-værdien. *LOL*
>
> Ligesom Saab allerede i 1947 kørte med 15" hjul, og forhjulstræk. )
> Af sikkerhedsmæssige årsager.

Jeg er nu mest imponeret af "haleplanet".

Anvendes til det til at krænge med som krængeror eller er det installeret
som et miks af krænge- og højderor..?..)

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-08 09:08

> Jeg er nu mest imponeret af "haleplanet".
>
> Anvendes til det til at krænge med som krængeror eller er det installeret
> som et miks af krænge- og højderor..?..)

Nu har du ikke glemt, at 92001 er en prototype - vel? )

Fra : BJ

Dato : 21-02-08 09:10

KLIP

> Nu har du ikke glemt, at 92001 er en prototype - vel? )

Nope, men var det virkelig meningen den også skulle kunne flyve..?..))

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-08 10:28

> Nope, men var det virkelig meningen den også skulle kunne flyve..?..))

It's all about Aerodynamics.. )

Fra : Henrik B.

Dato : 21-02-08 11:06

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

Synd at Volvo ikke turde bibeholde konceptbilens mere aggresive front:
http://www.bilmagasinet.dk/gallery/14628/44810

Fra : BJ

Dato : 21-02-08 11:10

KLIP

> Synd at Volvo ikke turde bibeholde konceptbilens mere aggresive front:
> http://www.bilmagasinet.dk/gallery/14628/44810

Jep, den skal øjensynligt ligne de andre modellers front og ikke stikke ud.

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 20-02-08 18:37

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Saab 92001 .. se den bagfra LOL

Og du synes at Volvo's tidlige modeller var bedre? Sikke en front:
http://www.volvocars.com/SiteCollectionImages/Page%20Specific%20Images/Heritage/PV36_01_maxi.jpg

))

Fra : BJ

Dato : 20-02-08 21:16

KLIP

> Og du synes at Volvo's tidlige modeller var bedre? Sikke en front:
> http://www.volvocars.com/SiteCollectionImages/Page%20Specific%20Images/Heritage/PV36_01_maxi.jpg
>
> ))

Den rammer da som vanligt meget godt tidens trend .. den gang...

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 20-02-08 17:51

> http://www.bilmagasinet.dk/article/21626
>
> Volvo nr. 15 mio. kører af båndet i dag
>
> I Göteborg forlader en C70 i dag samlebåndet som nr. 15.000.000 stk.
> Volvo, der er produceret siden 1927

Klip

> Den mest solgte Volvo er 200-serien, der blev bygget i 2.862.573 stk. fra
> 1974-93.

Dem nåede mine forældre også at have tre styks af - alle tre stc.

Den første bil jeg husker mine forældre havde - ca 1974 - er denne 544:

http://www.swedishcollection.nl/lay/cars/AE-24-56-1.jpg

--
/HB
Nu med 2007 Honda FR-V til salg

Fra : ShutEye

Dato : 21-02-08 08:51

Imponerende!

> [...]
>
> Dem nåede mine forældre også at have tre styks af - alle tre stc.
>
> Den første bil jeg husker mine forældre havde - ca 1974 - er denne 544:

Stadig en flot bil!

Fra : Hr. Jensen

Dato : 21-02-08 09:23

On Wed, 20 Feb 2008 17:51:06 +0100, "HB" <hbOOsnabela.dk> wrote:

>Den første bil jeg husker mine forældre havde - ca 1974 - er denne 544:
>
>http://www.swedishcollection.nl/lay/cars/AE-24-56-1.jpg

Sådan én havde mine forældre vist også på samme tidspunkt, og forinden
havde de en Volvo Amazon 122, men siden hen har der ikke været en eneste
Volvo i husstanden.

--
Når månen er rød, er den kommunistisk.
Når månen er halv, er den muslimsk.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 21-02-08 03:17

On 21 Feb., 08:40, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Og du undlod behændingt, ikke at kommentere CW-værdien. *LOL*
>
> Ligesom Saab allerede i 1947 kørte med 15" hjul, og forhjulstræk.  )
> Af sikkerhedsmæssige årsager.

Ligesom 2CV. Der tror jeg nu ikke det var sikkerheden der var 1.
prioritet, men den havde det da også dengang...

MVH Leo