Mitsubishi og GDI motor
Fra : Britta

Dato : 18-02-08 14:23

Hej herinde,
Så er det mig med min nyanskaffede mitsubishi carisma GDI fra '98 igen. Jeg
håber at I kan hjælpe mig til at blive lidt afforvirret.

Faktum:
Anskaffet d. 4/2 '08.
Ved anskaffelsen ren tomgang på ca. 700 omdrejninger.
Fin glat kørsel ved 70-80 km/t.

I aftes efter ca 250 km kørsel samme dag.
Ved tomgang svingede nålen mellem ca. 300 - 1000 omdrejninger både med og
uden a/c'en kørende.
Under turen forekom det mig at motorgangen var lidt ujævn ved 70 - 80 km/t,
men jeg kan have bildt mig det ind. Min co-pilot mente dog uafhængigt af
mig, det samme. Den havde kørt lige knap 13 km/l på landevej/motorvej.

Straks tænker vi selvfølgelig 'tilsodning', og spørgsmålene popper op.

Vi har kun kørt den i et par uger, og da vi overtog den var der jo intet at
bemærke. Kan det opstå så hurtigt? Den har været ude på to længere ture i
den tid, og ellers bykørsel hver dag. Skal man ikke mishandle den temmeligt
voldsomt for at opnå det resultat? Kan der være andre årsager til den ujævne
tomgang?

Jeg ringede til et Mitsubishiværksted for at stille de samme spørgsmål med
henblik på en evt. tur gennem 'maskinen', men efter afsluttet samtale med
en, følte jeg, lidt umeddelsom herre, var jeg ikke voldsomt klogere - andet
end at det ville koste mig dkk 800,- at få den undersøgt, og (hold fast) dkk
4500,- at få problemet løst, skulle der være et sådant. Det rimer jo ikke så
godt med forhandlerens melding om at det ville være en lille ting at få
klaret - ja, kald mig bare naiv

Jeg håber nogen herinde kan give et par råd til en newbie uden mekanierviden
og den store erfaring...
Straks at tage den til FDM brugtbilstest i håbet om at en sådan vil afsløre
problemet? (vi har i forvejen planlagt et sådant syn om ca. 3 mdr.)
Køre den til en uautoriseret mekaniker?
Køre den til et Mitsubishiværksted og glad overrække dem den fyrstelige sum
for at lave den?
Kontakte forhandleren og sige at det må kunne laves under de første 6 mdrs.
garanti? (Men vi skal jo lige have konstateret hvorvidt vi bare ser
spøgelser først).

Venligst,
Britta

Fra : Henrik B.

Dato : 18-02-08 15:14

"Britta" <briped@gmx.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> Så er det mig med min nyanskaffede mitsubishi carisma GDI fra '98 igen.
> Jeg håber at I kan hjælpe mig til at blive lidt afforvirret.

Du har 6 mdr's reklamationsret. Så forhandleren/værkstedet har bare værsgo'
at få det lavet...

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.

Fra : Jesper Juul

Dato : 19-02-08 08:43

Henrik B. skrev:
> "Britta" <briped@gmx.net> skrev i meddelelsen

> Du har 6 mdr's reklamationsret. Så forhandleren/værkstedet har bare
> værsgo' at få det lavet...

Sidste gang jeg tjekkede var der 2 års reklamationsret.

Jesoer

Fra : Henrik B.

Dato : 19-02-08 09:59

"Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Sidste gang jeg tjekkede var der 2 års reklamationsret.

Er det ikke kun på nye varer?

Fra : Jesper Juul

Dato : 19-02-08 10:12

Henrik B. skrev:
> "Jesper Juul" <jesperjuul@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Er det ikke kun på nye varer?

Nope, det er på alle varer.

Jesper

Fra : Britta

Dato : 19-02-08 11:53

Hejsa,
M.h.t. reklamationsret, har jeg lige klippeklistret fra FDM.dk:

'Ifølge købeloven har forbrugeren to års reklamationsret. Fejl, der
konstateres inden for de første 6 måneder efter levering formodes at have
været til stede på leveringstidspunktet, medmindre sælger kan sandsynliggøre
noget andet. De resterende 18 måneder af reklamationsfristen er det
forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel, og at den var tilstede,
da bilen blev leveret. '.

Jeg ved så at jo hurtigere man henvender sig vedr. fejl, jo bedre. Om mit
problem så kommer ind under det kan måske diskuteres jv.f. 'medmindre sælger
kan sandsynliggøre noget andet', men da det kun er 14 dage siden, og da det
er usandsynligt at sådan en fejl opstår over så kort en periode taler det
nok til vores fordel.

Nå, jeg vil prøve at ringe til forhandleren og se hvad han siger. Jeg fik jo
et godt indtryk af ham.

Venligst,
Britta

Fra : Møller

Dato : 19-02-08 21:26

Britta wrote:
> [...]
> noget andet. De resterende 18 måneder af reklamationsfristen er det
> forbrugeren, der skal bevise, at der er en mangel, og at den var tilstede,
Jeg vil nu hellere henvise til Forbrugerstyrelsen:
Forældelse på reparation er nedsat til 3 år fra 5

Forældelse på reparation

Du kan klage over en reparation i 3 år efter den er foretaget!

Reparationer
Mange varekøb forløber heldigvis problemfrit!
Men skulle du være uheldig med en vare der går i stykker, er det rart at vide, at klageadgangen på
en reparation er længere end 2 år. Det gælder både i de tilfælde hvor reparationen udføres indenfor
købelovens 24 måneders reklamationsret, eller hvis der repareres på en vare der er mere end 2 år gammel.
Indenfor den almindelige forældelsesfrist på tre år er du sparet for udgiften til gentagelse af
reparationen, hvis altså det er nøjagtig den samme fejl der opstår igen. Det kræver dog at fejlen
skyldes at reparationen ikke er udført korrekt. Dvs. hvis grunden til at det ikke holder er
almindelig slitage, rust, forkert brug eller lignende, så holder reglen ikke.

Når du får lavet en reparation skal du huske at få en kvittering indeholdene dato for arbejdet og
hvad der er repareret på varen. Det er dit bevismateriale.

Forældelse gælder også her
Gavekort
Tilgodebeviser
Regninger der er forsinkede
Statens eller kommunens krav på skatter eller afgifter

Den almindelige forældelsesfrist var før 1.1.2008 5 år. Som en overgangsbestemmelse gælder den gamle
frist indtil 1. januar 2011.

Fra : Jesper Juul

Dato : 20-02-08 11:09

Møller skrev:

> Jeg vil nu hellere henvise til Forbrugerstyrelsen:
> Forældelse på reparation er nedsat til 3 år fra 5
>
> Forældelse på reparation
>
> Du kan klage over en reparation i 3 år efter den er foretaget!

Jep, men det træder først i kraft når reparationen er udført, her er der
jo tale om at bilen endnu ikke er blevet repararet.

Jesper

Fra : alexbo

Dato : 18-02-08 17:34

"Britta" skrev

> [...]
> i den tid, og ellers bykørsel hver dag. Skal man ikke mishandle den
> temmeligt voldsomt for at opnå det resultat? Kan der være andre årsager

Den kan opføre sådan efter et batteriskift, altså når den har stået uden
strøm så skal den have et par dage til at falde til ro.
Men du skriver ikke noget om strømmangel.

> Straks at tage den til FDM brugtbilstest i håbet om at en sådan vil
> afsløre problemet? (vi har i forvejen planlagt et sådant syn om ca. 3
> mdr.)

Det vil være en god ide, de finder måske også noget andet så du kan tage det
hele på een gang,
som Henrik skriver har du jo reklamationeret og måske ligefrem garanti på
bilen.

Jeg tror ikke på sodproblemer, de kommer ikke fra den ene dag til den anden.

Jeg synes for øvrigt 13 km/l er i underkanten, men det har meget med
kørestil at gøre, hvordan var jeres benzinøkonomi i Mondeoen?

Har du prøvet at kontrollere forbruget ved en fast fart.
Ved rolig landevej skulle du gerne nærme dig de 6 l. pr. 100 km.

mvh
Alex Christensen

Fra : Britta

Dato : 19-02-08 12:11

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Den kan opføre sådan efter et batteriskift, altså når den har stået uden
> strøm så skal den have et par dage til at falde til ro.
> Men du skriver ikke noget om strømmangel.

Vi har ikke skiftet batteri, og ikke haft f.eks startproblemer, men godt at
vide til hvis nu engang...

> [...]
> det hele på een gang,
> som Henrik skriver har du jo reklamationeret og måske ligefrem garanti på

Jeg mener ikke at der er garanti udover den almindelige reklamationsret, men
kigger lige på slutsedlen næste gang jeg kommer i nærheden af den.

> Jeg tror ikke på sodproblemer, de kommer ikke fra den ene dag til den
> anden.

Det syntes jeg også lød usandsynligt. Med fare for at gøre mig til
grin...Jeg har spekuleret på om forhandleren (som samtidig er mekaniker) kan
have bemærket ujævn tomgang og stillet på den uden at have været klar over
hvad det skyldtes. Hvis det så skyldtes tilsodning kan problemet
selvfølgelig ikke løses blot ved hjælp af at justere tomgangen, og vil
derfor vise sig hurtigt igen. Kan man forestille sig det?

> Jeg synes for øvrigt 13 km/l er i underkanten, men det har meget med
> kørestil at gøre, hvordan var jeres benzinøkonomi i Mondeoen?

Ved det faktisk ikke, men nogenlunde det samme. Den havde jo ikke sådan en
fancy måler Mitsubishifyren hin ellers umeddelsomme, mente at det var
meget normalt.

> Har du prøvet at kontrollere forbruget ved en fast fart.
> Ved rolig landevej skulle du gerne nærme dig de 6 l. pr. 100 km.

Hmm, hvor fast er fast fart? Meget ofte svinger tilladte hastighed mellem
70-80 km/t, og der er konstant rundkørsler, så helt konstant er det vel
svært at få hastigheden over 100km. De 6 l du nævner er jo målt som
gennemsnit over de sidste 100 km, er de ikke? Eller har jeg misforstået dig?

Venligst,
Britta

Fra : alexbo

Dato : 19-02-08 13:32

"Britta" <briped@gmx.net> skrev i

> De 6 l du nævner er jo målt som gennemsnit over de sidste 100 km, er de
> ikke?

Nej det er her og nu måling, min måler viser benzinforbruget i liter pr. 100
km, det kan så vidt jeg ved ikke laves om, så jeg går ud fra at din måler
viser det samme.
Hvis den viser km/l så taler vi nok forbi hinanden.

Når du kører med 80 km/t ud af landevejen, hvad viser din måler så, ikke
gennemsnitsforbruget men her og nu.
Jeg formoder du er er klar over du kan skifte mellem gennemsnit og her og
nu.
Min måler viser 6-6,5 liter pr 100 km ved 80 km/t.

Selv om måleren viser 7 liter pr 100 km. behøver man jo ikke køre 100 km.
Speedometeret viser jo også km i timen selv om man kun kører 5 minutter.

mvh
Alex Christensen

Fra : Britta

Dato : 19-02-08 14:21

> Hvis den viser km/l så taler vi nok forbi hinanden.

Jeg tror det er det den står på som udgangspunkt, men jeg jeg stikker lige
snuden i instruktionsbogen inden jeg kører næste gang.

> Speedometeret viser jo også km i timen selv om man kun kører 5 minutter.

Kunne da ellers godt tænke mig at det blev opgivet som
gennemsnitshastighed - og opfattet som sådan af fotovogne

med venlig hilsen, og tak.,
Britta