|
| EL-pærer Fra : Kim S |
Dato : 18-02-08 13:24 |
| | |
Henrik B. (18-02-2008)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-02-08 13:42 |
|
"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i meddelelsen
news:47b978f6$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> De har jo den fordel, at de har væsentlig længere
> holdbarhed end glødepærer, de bruger mindre strøm,
> og udvikler ingen varme.
En yderligere fordel er, at de som f.eks. bremselys tænder hurtigere =
bagfrakommende får lige foræret nogle 10. dele i reaktionstid.
--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.
| |
joppe (18-02-2008)
| Kommentar Fra : joppe |
Dato : 18-02-08 15:09 |
|
Der er meget strenge krav til lys på biler, bla den helt rigtige
bølgelængde og styrke. Specielt rød og orange dioder ændrer farve og
intensitet som funktion af temperaturen. Jeg har selv dioder (standard
på min toyota). De lyser ok men giver så lidt varme fra sig at de ikke
kan tø rimfrost op om vinteren. Så skal jeg skrabe is.... altså de to
dage der er frost.
Det er nok mere det at få skidtet godkendt da det vel er en
konstruktiv ændring på din bil. Spørg lige en synsmand om han syns det
er ok først.
| |
Ukendt (18-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-02-08 23:31 |
|
joppe <jesperbjerregaard@gmail.com> skrev :
>Der er meget strenge krav til lys på biler, bla den helt rigtige
>bølgelængde og styrke.
Hvor i alverden har du det sludder fra ?
>Det er nok mere det at få skidtet godkendt da det vel er en
>konstruktiv ændring på din bil.
Nej, der er ej - en pære er en pære, altså en lysgiver
Hvis den giver det lys den skal, er det ligemeget om det er en LED
baseret, eller glødetrådsbaseret pære
--
Jan_stevns
| |
Kim S (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Kim S |
Dato : 19-02-08 00:26 |
|
>"joppe" <jesperbjerregaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
>news:5cacb65d-93a9-4937-b968->5f5e38e75a24@s37g2000prg.googlegroups.com...
>Der er meget strenge krav til lys på biler, bla den helt rigtige
>bølgelængde og styrke.
>
Hmm.... Forlygtepærer fås ellers i et utal af farver....
Fra gult lys over til det blå-hvide...
Har bestilt baglys, bremselys og baklys.
Hvis det ser fornuftigt ud efter montering, vil jeg køre
forbi og snakke med vores lokale FDM-synsmand.
Mvh, Kim
| |
Anders Majland (19-02-2008)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 19-02-08 17:44 |
|
> Der er meget strenge krav til lys på biler, bla den helt rigtige
> bølgelængde og styrke. Specielt rød og orange dioder ændrer farve og
> intensitet som funktion af temperaturen.
Yep - alle lygter skal være godkendte. Og producenten af lygten oplyser også
med hvilken pære kravene holdes. Heldigvis er man blevet enige om ganske få
standardpærer der dækker hele vognparken...
At der så er nogen der laver LED pærer med en standard fatning gør det
Men ja, jeg bruger også et par LED pærer som baglygte/stoplys på min
encylindrede yamaha. Jeg var træt af at glædepærer sprang hver 6000km pga
vibrationer. LED'erne har ikke så meget lys om std 5/21W pærer men jeg har
valgt komprimis'et at ringere lys er bedre end intetlys pga sprungen pære
(det kræver værktøj og tager >15min at skifte) Til gengæld har jeg suppleret
med en højtplaceret stoplygte...
| |
|
|