Problemer med anhængerkrog på peugeot
Fra : Don't@mail

Dato : 17-02-08 16:48

Jeg har en Peugeut 307 2001 med aftaglig trækkrog (Bosal AK4), jeg ville
være lidt god ved den her i weekenden. og afmonterer krogen for at rense og
smørrer det hele.
Men nu efter flere timers massen er det stadig ikke lykkes mig at få den på
igen. Nu er jeg snart desperat
og har mere eller mindre lyst at købe et helt nyt træktøj...

Er der nogle der kender dette træktøj, som kan hjælpe med et par oplysninger
?

Der sidder en lille rustfri ting øverst på trækkrogen, som virker helt løs,
ved ikke om den skal være fjedrepåvirket nedefra.
Men lige nu står denne del af trækkrogen og trækker i noget rustopløser for
at se om dette skulle hjælpe.

Hjæler det ikke, må måske ud og købe en ny krog. Ved nogen hvad sådan en sag
koster (med lås)

Fra : alexbo

Dato : 17-02-08 17:09

"Don't@mail" skrev

> [...]
> løs, ved ikke om den skal være fjedrepåvirket nedefra.
> Men lige nu står denne del af trækkrogen og trækker i noget rustopløser

Når du kan få den af skulle du også kunne få den på igen, så vidt jeg kan se
er det men en låsbar drejelukning.
Den skal selvfølgelig være drejet rigtigt inden man forsøger at sætte krogen
ind.

http://www.bosal.com/international/?open=pa-towbarsandesets.htm&lang=danish&style

Flere timer desperat masen lyder ikke godt, jeg tror både krog og du har
godt af at ligge lidt i blød.
Lad krogen stå natten overi rustløseren, drik et par pilnere, og gå ud i
morgen tidlig og
sæt krogen på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Don't@mail

Dato : 17-02-08 17:17

> [...]
> godt af at ligge lidt i blød.
> Lad krogen stå natten overi rustløseren, drik et par pilnere, og gå ud i

Ja det skulle være nemt ikk. Men det er det ikke.... Du kan måske nok regne
ud, at bilen er ikke i ret høj kurs på nuværende tidspunkt.

Fra : alexbo

Dato : 17-02-08 17:50

"Don't@mail" skrev

> Ja det skulle være nemt ikk. Men det er det ikke.... Du kan måske nok
> regne ud, at bilen er ikke i ret høj kurs på nuværende tidspunkt.

Det eneste du mangler er så at sparke til bilen og smide med værktøjet.
Du kunne også have hjulpet dig selv ved at finde de billeder vi skal bruge
for at hjælpe, men nu har jeg gjort det.
Man kan se en farveskale på nedenstående billede, den skal vise rødt ved
montering og grøn, når drejeknappen er på plads og kan låses.

Virker det når du står med den i hånden?

http://www.bosal.com/images/towbars_ak4.jpg

mvh
Alex Christensen

Fra : Don't@mail

Dato : 17-02-08 18:31

> [...]
> montering og grøn, når drejeknappen er på plads og kan låses.
>
> Virker det når du står med den i hånden?

Fint foto. Nej når krogen ligger på bordet er drejehåndtaget grøn. Og jeg
kan kun dreje håndtaget når jeg trykker
det i bund. Men selv håndtaget kan ikke holde stillingen, håndtaget er
kraftigt fjedrepåvirket når jeg drejer det. Selvom jeg drejer kommer det
røde felt heller ikke frem. Det virker som om den cylinder der sidder bagpå
ikke går langt nok ind. Men er ikke sikker
Så hvad der er gået galt ved jeg ikke. Ved du Alex om der er nogen Bosal
ekspert omkring midtsjællads

Fra : alexbo

Dato : 17-02-08 18:52

"Don't@mail" skrev

> [...]
> bagpå ikke går langt nok ind. Men er ikke sikker
> Så hvad der er gået galt ved jeg ikke. Ved du Alex om der er nogen Bosal

Næh ikke rigtigt, nu skriver du ikke hvad du har prøvet men jeg kunne godt
forestille mig at du ved monteringen skal dreje mod fjederen, den smækker så
på plads når krogen er inde.

Mange af disse træk er komplicerede, mit eget består af krogen og en
låsepind, og jeg står altid og fumler, først skal pinden ind, vendes
omvendt, så skal krogen ind med kuglen nedad, derefter drejes kuglen op og
låsepinden i hak.

Hvis man bare får det i hånden vil man ende med at stå desperat og sparke
til bilen.

Du har taget det af du skal kunne sætte det på.

Men du kan da søge efter en forhandler i nærheden af dig, og så ned og få en
vejledning, hvis ikke du kan finde den på nettet.
F.eks. her.

http://www.catalogue.bosal.com/pdf/attachment/ak4_v3_da.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : Don't@mail

Dato : 17-02-08 19:18

> [...]
> en
> vejledning, hvis ikke du kan finde den på nettet.

Jeg prøver at kontakte Bosal i morgen. Jeg tror der er sket noget med
koblingen, som jeg ikke har forklaring på
Tak for hjælpen Axel

Fra : Anders Majland

Dato : 17-02-08 20:27

> Jeg prøver at kontakte Bosal i morgen. Jeg tror der er sket noget med
> koblingen, som jeg ikke har forklaring på

Uha jeg er glad for det faste træk - både på den uværende og de 3 forrige
biler ...

7-9-13 er der ikke nogen der har påkørt mig bagfra.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-02-08 20:35

Anders Majland skriver:

> Uha jeg er glad for det faste træk - både på den uværende og de 3 forrige
> biler ...

Uha, hvor er jeg glad for mit aftagelige træk. Det har mest lagt i
bagagerummet i de sidste 3 år, men falder pænt og nydeligt på plads hver
gang jeg skal bruge det.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-02-08 21:32

In article <47b88a72$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> wrote:

> Uha jeg er glad for det faste træk - både på den uværende og de 3 forrige
> biler ...

Hvorfor?

Det er vel ikke det aftagelige træks skyld, at det er i 9/10 tilfælde
bruges som en fast model.

Folk er selv skyld i deres problemer med de aftagelige træk.

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Leonard

Dato : 17-02-08 21:39

On Sun, 17 Feb 2008 21:32:06 +0100, Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvorfor?
>
> Det er vel ikke det aftagelige træks skyld, at det er i 9/10 tilfælde
> bruges som en fast model.

Næh, men når det nu alligevel bliver siddende, så er jeg også godt
tilfreds med at have sparet de penge og har et fast træk. De første 3
år, jeg havde aftageligt træk, tog jeg det af når det ikke blev brugt,
derefter fik det bare lov at blive siddende og groede derfor fast. Så da
jeg skiftede bil for 6 år siden blev den monteret med et fast træk.

--
Leonard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 17-02-08 22:23

> Næh, men når det nu alligevel bliver siddende, så er jeg også godt
> tilfreds med at have sparet de penge og har et fast træk.

Enig.

Men det skal jo netop ikke blive siddende...

> De første 3
> år, jeg havde aftageligt træk, tog jeg det af når det ikke blev brugt,
> derefter fik det bare lov at blive siddende og groede derfor fast.

Ja det er det jeg ikke fatter..

> Så da
> jeg skiftede bil for 6 år siden blev den monteret med et fast træk.

Og ud fra ovenstående forstår jeg så godt denne.

Men hvorfor i det hele taget vælge aftageligt hvis man ikke gider tage
det af?

Tror jeg kører med trailer max 1 gang i måneden. Så jeg har selvfølgelig
et velsmurt aftageligt træk som funker _hver_ gang.

--
// Martin [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Leonard

Dato : 17-02-08 22:37

On Sun, 17 Feb 2008 22:23:08 +0100, Martin Johansen [6000] wrote:

> Men hvorfor i det hele taget vælge aftageligt hvis man ikke gider tage
> det af?

Fordi jeg troede, jeg ville tage det af hvergang. Det gjorde jeg så også
de første 3 år.

> Tror jeg kører med trailer max 1 gang i måneden. Så jeg har selvfølgelig
> et velsmurt aftageligt træk som funker _hver_ gang.

Min ene trailer har en nøglelås, så den kan låses fast på trækket. Jeg
har oplevet at jeg ikke har brugt nøglen til den lås i en hel uge efter
jeg havde koblet traileren på.
Sådan er vores behov jo forskellige og derfor kan der sælges både den
ene og den anden slags trækkroge og en masse forskellige slags biler

--
Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-02-08 22:50

> [...]
>
> Og ud fra ovenstående forstår jeg så godt denne.
>
> Men hvorfor i det hele taget vælge aftageligt hvis man ikke gider tage

Fordi det faktisk er et lovkrav på visse biler?
Hvis trækket dækker nummerplade eller lys, så skal det være aftageligt.
At der så er nogle (hundehoveder) der opfatter det som om de må lade det
sidde evigt,
det er nok svært at gøre så meget ved.
Andet end at håbe de få en påmindelse i form af et girokort.

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-02-08 00:09

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> wrote in

> Hvis trækket dækker nummerplade eller lys, så skal det være aftageligt.
> At der så er nogle (hundehoveder) der opfatter det som om de må lade det
> sidde evigt,

Min 306'er gik gennem syn med en trækkrog (aftagelig men rustet fast) der
gik op foran nummerpladen - så selvom det er ulovligt og det burde give
min. en anmærkning til syn at det ikke kunne tages af så gik den gennem
synet uden anmærkninger overhovedet.

Fra : Anders Majland

Dato : 18-02-08 10:26

> [...]
> gik op foran nummerpladen - så selvom det er ulovligt og det burde give
> min. en anmærkning til syn at det ikke kunne tages af så gik den gennem

Fordi en synsmand ikke påtaler en fejl er det ikke det samme som det er
lovligt ...

Havde diskussionen med et familiemedlem så sent som weekenden. Hun mente
ikke der var nogen grund til at skifte en defekt baglygte for den blev synet
med den for snart 2år siden...

Min fader havde derimod engang en 405'er med fast træk der dækkede for
nummerpladen. Den blev monteret med den fra ny og var derfor ikke omkring en
synshal før den var 4år gammel. Jeg kan ikke huske hvor længe han beholdte
den, men lovligt var det ikke ... Heller ikke selvom det var et autoriseret
peugeot værksted der monterede den ...

Det er heller ikke mere end en gang om måneden i snit jeg kører med
trailer - men forleden var fandt jeg anden anvendelse for trækkrogen. På
færgen til odden havde bilisten bagved svært ved at vurdere afstand så han
var lige oppe og skubbe til krogen / krølle sin nummerplade ...

Skulle jeg kantstensparkere dagligt i en storby ville jeg nok også lade
krogen siddende - og finde på noget til at bskytte tilsvarende foran ...

Fra : Møller

Dato : 18-02-08 11:48

Don't@mail wrote:

> Jeg prøver at kontakte Bosal i morgen. Jeg tror der er sket noget med
> koblingen, som jeg ikke har forklaring på
> Tak for hjælpen Axel

Jeg har lige testet min:

når den ikke er sat på holder på bilen skal du kunne:
trykke håndtaget ind dreje med uret og når den så viser rødt skal den låse i den stilling. Læsetap
for enden af trækket er så trukket ind. og den blanke rustfrie tap ca ø5 på oversiden skal være ca.
5 mm oppe.
Når jeg så sætter trækket på plads, bliver den lille tap trukket ind ind, og den fjederbelastede
læsetap der springer ud og trækket er låst fast, man behøver ikke at bruge nøgle.

Det virker fint på min, men du skriver, at du har renset det, der er vel ikke sket det, at den lille
udløsepal (den blanker på oversiden ) har sat sig fast.

Funktionen kan fint testes uden at montere trækket, du holder blot på trækket, vrider på håndtaget
og trykker den lille pal ind, og du kan nu køre låsetappen ud, hvid du ikke vrider på håndtaget er
fjederen så stram, at du ikke kan trykke den lille udløser ind med fingrene.

God fornøjelse.

Møller

Fra : Don't@mail

Dato : 18-02-08 16:59

Problemet er nu løst. Jeg havde været for hård ved trækket. Men skal ikke
bruge vold hverken ved demontering og montering. Der sker det, at man
brækker nogle tapper af bag selv låse anordningen.
Efter et besøg på Bosal i Sorø, blev hele låsen skiftet. Og det virker nu
100%

Så jeg kunne ikke selv ha monteret det alligevel. Jeg havde ødelagt det ved
demonteringen. Jeg kan godt se nu hvordan det skal monteres.
Og det går helt uden problemer. Så tak for hjælpen

Fra : Møller

Dato : 18-02-08 17:24

Don't@mail wrote:
> [...]
> demonteringen. Jeg kan godt se nu hvordan det skal monteres.
> Og det går helt uden problemer. Så tak for hjælpen

Ah, ikke bruge vold tag en større hammer ,-))

Nå men det bevirkede da, at jeg lige tog min jydekrog ind og gav den en omgang Teflonspray.

Møller

Fra : Don't@mail

Dato : 18-02-08 18:18

"Møller" <Ma@g2net.dk> skrev i en meddelelse
news:47b9b125$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk... wrote:
> Nå men det bevirkede da, at jeg lige tog min jydekrog ind og gav den en
> omgang Teflonspray.

Det var også det jeg ville have gjort. Men det var lige før den fik med
muggerten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-08 04:10

On Feb 18, 10:25 am, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Fordi en synsmand ikke påtaler en fejl er det ikke det samme som det er
> lovligt ...

Det har du fuldstændig ret i - det var også mere ment som en kommentar
om at det ikke nødvendigvis betyder problemer selvom det er ulovligt.
På min 306'er er det så lidt af krogen der når op foran nummerpladen
at hvis man holder bagved kan man ikke se at den faktisk går op foran
- så det undrer mig ikke at synsmanden ikke kommenterede det.

> Heller ikke selvom det var et autoriseret
> peugeot værksted der monterede den ...

Det overrasker mig så heller ikke...

> [...]

> Skulle jeg kantstensparkere dagligt i en storby ville jeg nok også lade
> krogen siddende - og finde på noget til at bskytte tilsvarende foran ...

Ja det er den god til - tror krogen på 306'eren stak knap 20cm ud
bagved så den var rigtig ond hvis nogen kom tæt på i en parkering (er
så vidt jeg ved ikke sket i den tid jeg har haft bilen).

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-02-08 12:44

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Det har du fuldstændig ret i - det var også mere ment som en kommentar
om at det ikke nødvendigvis betyder problemer selvom det er ulovligt.

og jeg kan måske køre 237km/t i DK-land.
Det er kun hvis jeg bliver taget at det betyder problemer.
Lovligt bliver det dog ikke selv om jeg ikke bliver taget.

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-02-08 18:53

> og jeg kan måske køre 237km/t i DK-land.
> Det er kun hvis jeg bliver taget at det betyder problemer.
> Lovligt bliver det dog ikke selv om jeg ikke bliver taget.

Forskellen er bare at ingen dør af at en bil kører med et anhængertræk der
dækker lidt af nummerpladen - hastighedsoverskridelser har derimod ofte
gjort ulykker værre.