fartpilot
Fra : Britta

Dato : 12-02-08 16:35

Hejsa,
For ca. 3 uger siden fik vi hjælp herinde til at træffe beslutningen om at
købe en Mitsubishi Carisma '98 herinde, og tak for det. Indtil videre har
bekendtskabet været virkeligt positivt. Jeg skal lige vænne mig til at den
reagerer meget meget lettere end vores gamle Mondeo, ja man kan ca. køre den
med en øjenvippe, hvis man ellers kunne se ud af forruden samtidig. Jeg kan
forestille mig at det på længere ture i uopmærksomme øjeblikke ville kunne
komme til at koste et par fartbøder hist og pist, og kunne egentlig godt
tænke mig en autopilot. Derfor; jeg går ud fra at det kan lade sig gøre at
montere sådan en, men har nogen herinde en idé om hvor meget sådan en
operation vil koste - bare et slag på tasken? Kender nogen herinde til et
sted i København de vil anbefale til det?

Venligst,
Britta

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 12-02-08 16:47

"Britta" <briped@gmx.net> skrev i en meddelelse
> [...]

Sådaan cirka !
http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=009-002-00000018

--
ad

Fra : Britta

Dato : 12-02-08 17:17

Takker. Jeg havde gættet lidt over så (5000,-). Farligt fristende link i
øvrigt

Britta

Fra : Niels Pein

Dato : 13-02-08 02:21

"Britta" skrev ...
> Farligt fristende link i øvrigt

Jeps. Hvis du kører meget på motorvej, kan jeg anbefale at tage en
blinkrobot med nu du er i gang.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Britta

Dato : 13-02-08 12:31

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.landekode> wrote in message

> Jeps. Hvis du kører meget på motorvej, kan jeg anbefale at tage en
> blinkrobot med nu du er i gang.

Hmmm, det bør jeg måske overveje, men mest for kærestens skyld. Jeg lod mig
friste af en baksensor - man er vel quinde

Britta

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 14-02-08 13:49

Britta wrote:

> Jeg lod mig friste af en baksensor - man er vel quinde

Det er ikke nødvendigvis en betingelse for at ville have baksensor. F.eks.
har min kone nedlagt veto mod at få sådan en installeret i vores Xsara. Hun
vil ikke have noget, der hyler af hende på uventede tidspunkter.

Ebbe

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-02-08 14:11

On Thu, 14 Feb 2008 13:49:21 +0100, "Ebbe Kristensen"
<ebbe@ekologic.dk> wrote:

> [...]
>har min kone nedlagt veto mod at få sådan en installeret i vores Xsara. Hun
>vil ikke have noget, der hyler af hende på uventede tidspunkter.

Har du gjort dig nogen overvejelser om, hvordan hun så har tænkt sig
at slippe af med dig? *LOL*

Eller har du resigneret, og fremstår nu som prototypen på en
jordemodermand?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 14-02-08 15:49

Der er forskel på at sige "bip biiip biiiiiiip" og "pas dog på, for h*****e!

> Eller har du resigneret, og fremstår nu som prototypen på en
> jordemodermand?

Det er fruen, der kører i Xsara'en til daglig så hun har en vis ret til at
bestemme over hvad der skal sættes på den af ekstraudstyr. Sådan har du det
sikkert osse med din bil

Ebbe

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-02-08 16:57

On Thu, 14 Feb 2008 15:48:32 +0100, "Ebbe Kristensen"
<ebbe@ekologic.dk> wrote:

>Der er forskel på at sige "bip biiip biiiiiiip" og "pas dog på, for h*****e!
>

>--

Ja, det kan du godt overbevise mig om

Lille biiip - lille hammer.

Det andet - stor mukkert.

> [...]

>bestemme over hvad der skal sættes på den af ekstraudstyr. Sådan har du det

Hvis du mener at fruen nogensinde har siddet i førersædet i nogen af
mine biler, så tager du fejl. Jeg vil ikke have det, og politiet vil
heller ikke.

Hun har ikke kørekort.

Hvis du mener at jeg selv bestemmer hvad der skal være af
ekstraudstyr, så har du helt ret.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Britta

Dato : 14-02-08 18:20

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in message

> Det er ikke nødvendigvis en betingelse for at ville have baksensor. F.eks.
> har min kone nedlagt veto mod at få sådan en installeret i vores Xsara.
> Hun vil ikke have noget, der hyler af hende på uventede tidspunkter.

Ved det godt, men lige på det punkt (og sikkert et par andre) er jeg ikke
for dygtig og føler mig truffet når mit køn bliver kritiseret for manglende
parallelparkeringsevner. Jeg hader generaliseringer, men her passer
beskrivelsen vist meget godt. Sjovt nok var det mig der gik op i hvorvidt
det så var en GDI motor, hvor mange km der er på tælleren o.s.v. da vi købte
den, men lagde jeg mærke til indtrækket da vi så på den? Næh, men det viste
sig senere at det havde min kæreste
Det ville nu ikke være så uventet hvis den giver sig til at hyle når jeg
bakker. Jeg håber da virkelig at det er forventeligt - ellers vil antallet
af biler med carismarester på kofangerne i Storkøbenhavn stige betragteligt

Britta

Fra : alexbo

Dato : 14-02-08 19:37

"Britta" skrev

> [...]
> til indtrækket da vi så på den? Næh, men det viste sig senere at det havde

Du havde jo også fået til opgave at bedømme om motoren led af tilsodning,
det er ulige vanskeligere end at bedømme om indtrækket matcher indholdet i
garderobeskabet.
Hvordan kører den så, kan du mærke nogle udfald i kørslen, urolig tomgang,
eller lign.

mvh
Alex Christensen

Fra : Britta

Dato : 15-02-08 12:46

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Hvordan kører den så, kan du mærke nogle udfald i kørslen, urolig tomgang,
> eller lign.

Jeg tror vi bliver meget, meget, MEGET glade for den bil, når først vi lige
har vænnet os til at den er meget anderledes at køre end mondeoen. Ingen
udfald og tomgangen lyder fin - i hvert tilfælde for et utrænet øre som mit.
Den reagerer meget hurtigt på gas og rat i forhold til vores gamle bil, og
det er forbløffende så meget en lille forskel på ganske få cm i længde og
bredde kan gøre m.h.t. fornemmelsen af at den er nemmere at manøvrere rundt
med på steder med lidt plads. Det er så muligt at der er andre faktorer på
spil her, det skal jeg ikke kunne sige. Største klagepunkt indtil videre -
der er intet lys i uret!
Det er mit indtryk at vi har gjort en heldig handel her. Årgang '98. Synet
uden anmærkninger tidligere på måneden. 163.000 km. Intet synligt rust under
vognen eller ved skærmene, og i det hele taget velholdt. Dkk 49.000 hos en
forhandler som tog vores gamle i bytte for dkk 5000,-. Det lyder da ok, gør
det ikke?
Vi har så tænkt os at tage den til FDM brugtbilsyn om ca. 3 måneder for lige
at få et indblik i eventuelle skavanker og finde ud af hvad vi kan forvente
af reperationer indenfor overskuelig fremtid, for vi har store ambitioner om
at komme ud af den der med at købe brugt bil for hvert 2.år, eller hver gang
synet nærmer sig. Den her skal gerne holde i 6 år, så en omgang
rustbehandling må der også til i aug. sept. Bare synd den er dømt til at stå
parkeret på gaden - især i disse dage..

Venligst,
Britta

Fra : alexbo

Dato : 15-02-08 19:08

"Britta" skrev

> [...]
> andre faktorer på spil her, det skal jeg ikke kunne sige. Største
> klagepunkt indtil videre - der er intet lys i uret!

Ja det er noget skidt med den pære, den brænder ud hver femte år.
Det panel uret sidder i er klipset på, det skal fjernes med forsigtig
brutalitet, med en spartel eller lign. der ikke laver mærket brækker man
hele panelet fri.

> [...]
> hos en forhandler som tog vores gamle i bytte for dkk 5000,-. Det lyder da

Jo og det skyldes bla.a. at der går så mange rygter om GDI motoren så
priserne er trykket i bund, du var selv lige ved at blive bekymret.
Når alle har hørt at der er problemer og gerne fortæller det alle steder, så
er det efterhånden en fastslået kendsgerning.

En brugt Mitsubishi er langt billigere end en tilsvarende Toyota, men jeg
synes
det er en bedre bil, også rent kvalitetsmæssigt.

> [...]
> omgang rustbehandling må der også til i aug. sept. Bare synd den er dømt
> til at stå parkeret på gaden - især i disse dage..

Det lyder fornuftigt med FDM, med hensyn til parkering sætter du et skilt i
ruderne med "FUCK Jyllandsposten".

mvh
Alex Christensen

Fra : Britta

Dato : 16-02-08 14:38

> [...]
> Det panel uret sidder i er klipset på, det skal fjernes med forsigtig
> brutalitet, med en spartel eller lign. der ikke laver mærket brækker man

Nå, du siger at der oprindeligt var en pære, og at man selv kan skifte den?
Jeg var ellers gået i gang med at kigge efter et lille ur med lys i hos
'Tiger' Det er jo nok også en af de ting der vil koste uforholdsmæssigt
meget at få en prof til når panelet ligefrem skal af. Er det så ikke svært
at sætte på igen?

> [...]
> så
> er det efterhånden en fastslået kendsgerning.

Jeg håber så vi kan være med til at aflive myten. Grunden til at vi
alligevel sprang ud i det var dels dine indlæg i min første tråd, og dels at
forhandleren bedyrede os at skulle det alligevel ske, så er det et simpelt
og nemt indgreb der involverer en spray til ca. dkk 300,-. Han rådede os
også til at give den en god tur på motorvejen ind imellem, og at undgå
'morfarkørsel', hvilket kan være svært eftersom mindst én af os faktisk er
morfar. Nå, men nærmere adspurgt forklarede han at det var noget med at køre
lidt hurtigere og få den lidt højere op i omdrejninger inden vi skiftede
gear, hvilket resulterede i at første gang jeg skulle køre den fik den ikke
for lidt i de små gader i indre by i København. Hmmm, jeg skal vist have
fundet den gyldne mellemvej (som så vist ikke kan findes på Kraks).

> En brugt Mitsubishi er langt billigere end en tilsvarende Toyota, men jeg
> synes
> det er en bedre bil, også rent kvalitetsmæssigt.

Skønt. Kan det ellers ikke passe at jeg på et tidspunkt har hørt at
toyotaejere skulle være de mest tilfredse? Kan være en hallu...

> med hensyn til parkering sætter du et skilt i
> ruderne med "FUCK Jyllandsposten".

Kunne KITT i Nightrider ikke gøre sig usynlig? Hvis den kunne, så kan vores
garanteret også, er så lidt i tvivl om om det er en fordel i forhold til
andet end parkeringsvagter og brandstiftere.

Den hidtil eneste længere tur vi har taget i den har været til spidsen af
Sjællends Odde, men iflg. kørecomputeren skulle den på den tur have kørt -
jeg tror det var 12,9km/l, eller noget i den dur på en strækning bestående
af landevej/motorvej 50/50. Du skrev at du på en længere tur til Middelhavet
kørte ca. 14,3 km/l (citat: Med blød speeder kunne jeg på en tur til
middelhavet køre 160-180 kmt og
holde 6-8 l. pr 100 km.). Det er da en pæn forskel. Kan der være så stor
forskel på de enkelte biler af samme mærke og årgang, eller er det vores
speederfødder der ikke er så benzinøkonomiske?
Jeg er i øvrigt rigtig glad for at kunne trække lidt på din carismaerfaring.

Venligst,
Britta

Fra : Brian

Dato : 14-02-08 18:50

Britta wrote:

> Hmmm, det bør jeg måske overveje, men mest for kærestens skyld. Jeg
> lod mig friste af en baksensor - man er vel quinde

Folk der finder sig for "dygtige" til baksensorer, er de samme folk der
aldrig parallelparkerer på pladser der svarer til bilens størrelse + 50cm

Jeg har haft baksensor på mine to seneste biler, og bruger den hverdag når
den skal klemmes ind mellem to biler. Det gør altså tingene lidt nemmere, om
man vil være ved det eller ej.

/Brian

Fra : Leonard

Dato : 14-02-08 19:15

On Thu, 14 Feb 2008 18:50:22 +0100, Brian wrote:

> Folk der finder sig for "dygtige" til baksensorer, er de samme folk der
> aldrig parallelparkerer på pladser der svarer til bilens størrelse + 50cm

Nemlig, ja.
Jeg elsker at snyde tilskuere når jeg bakker tæt på med min VW
Transporter. De bliver oftest forbløffede over at jeg kan holde så
trækkrogen lige præcist ikke rører. Endnu bedre når jeg bakker til en
trailer og bare holder med krogen så trailerens næsehjul bare skal
løftes op, så er traileren på krogen.
Det er så ikke en sensor, men et kamera jeg bruger til snyderiet,
forøvrigt købt hos Uniq for 6 år siden.

--
Leonard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-02-08 20:19

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> løftes op, så er traileren på krogen.
> Det er så ikke en sensor, men et kamera jeg bruger til snyderiet,

Jeg kan ikke så godt lide den der kansende lyd,
der med mellemrum kommer når jeg parkerer.

Tror du mon nævnte kamera kan hjælpe mod den lyd?

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Leonard

Dato : 16-02-08 21:19

On Sat, 16 Feb 2008 20:19:22 +0100, Uffe Bærentsen wrote:

> Tror du mon nævnte kamera kan hjælpe mod den lyd?

Hvis det er monteret rigtigt og du bruger til at undgå det, der
forårsager lydene, så er der da en chance.

--
Leonard

Fra : Britta

Dato : 16-02-08 14:51

"Brian" <nej@tak.du> wrote in message

> Folk der finder sig for "dygtige" til baksensorer, er de samme folk der
> aldrig parallelparkerer på pladser der svarer til bilens størrelse + 50cm

Pyha, hvor er det godt at læse Vi bor på en af de Københavnske
brogader, og kommer man hjem ret meget senere end 16 er det bare et helvede.
Min kæreste præsterede engang at parkere vores kadett (ja, det var dengang),
således at der var ca 15cm fri luft for hver ende af bilen. Han målte selv
efter med sin madkasse, den blærerøv. Siden har vi altid kaldt den slags
tætte parkeringer for 'madkasseparkeringer', og jeg har ingen ambitioner om
at gøre ham kunsten efter. I hvert tilfælde ikke uden baksensor. Sjovt nok
husker jeg at jeg var rimeligt god til at parkere da jeg tog kørekort, men
måske havde jeg endnu ikke hørt at det skulle være en af kvindens svage
sider

> Jeg har haft baksensor på mine to seneste biler, og bruger den hverdag når
> den skal klemmes ind mellem to biler. Det gør altså tingene lidt nemmere,
> om man vil være ved det eller ej.

Og samme blærerøvede kæreste som omtalt ovenfor glæder sig også til at få
den i.

Venligst,
Britta

Fra : alexbo

Dato : 13-02-08 14:02

"Niels Pein" skrev

> Jeps. Hvis du kører meget på motorvej, kan jeg anbefale at tage en
> blinkrobot med nu du er i gang.

Jeg bryder mig ikke om blinkrobotter, de forhindrer at man fortryder.

Hvis man vil skifte bane og lige når at sætte blinket på og da opdager at
der ikke er plads, kan man ikke stoppe blinket, man kan ikke lige blinke en
gang modsat for at vise at man har fortrudt.
Den blinker 3 gange hvad enten man vil eller ej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leonard

Dato : 13-02-08 15:04

On Wed, 13 Feb 2008 14:02:01 +0100, alexbo wrote:

> Jeg bryder mig ikke om blinkrobotter, de forhindrer at man fortryder.

Det mener jeg nu helt bestemt at jeg kunne i den VW jeg prøvede, hvor
der var det i.
--
Leonard

Fra : Sp@msen

Dato : 13-02-08 21:51

"Leonard" skrev i meddelelsen

> Det mener jeg nu helt bestemt at jeg kunne i den VW jeg prøvede, hvor
> der var det i.
Det kan man for det meste også? enten bare blinke "igen" eller "holde den"
til 1 blink til den anden side. Sådan er det ihvertfald på mercedes.

mvh.
Flemming

Fra : Niels Pein

Dato : 14-02-08 00:18

"alexbo" skrev ...

> "Niels Pein" skrev

> Jeg bryder mig ikke om blinkrobotter, de forhindrer at man fortryder.

Ikke "forhindrer", men du har ret i det er lidt bøvlet. Det kræver lige et
enkelt blink til modsat side.
Det er yderst sjældent jeg fortryder at blinke, så mig generer det ikke.

> Hvis man vil skifte bane og lige når at sætte blinket på og da opdager at
> der ikke er plads, ...

Sker det ofte?
Jeg har for vane at orientere mig inden jeg begynder at blinke, men det er
nok bare mig.

> Den blinker 3 gange hvad enten man vil eller ej.

Jeg har fået monteret den der er på den hjemmeside Britta nævner. Den
blinker 4 gange ud over det ene blink man ellers ville have fået, hvis man
kun giver den det lille vip (hvor den ikke går over i at blinke konstant).
Og totalt 5 blink synes jeg er perfekt på motorvej.
Men det kan snildt afbrydes ved at blinke til den modsatte side, og da kan
man godt nøjes med et enkelt blink til modsat side.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : alexbo

Dato : 14-02-08 00:34

"Niels Pein" skrev

> Sker det ofte?

Ja både for mig selv og andre, på Køgebugt motorvejen som er "min" motorvej
er trafikken tæt og nogen gange hurtig, så det sker jævnligt at en bilist må
ændre mening.

> Men det kan snildt afbrydes ved at blinke til den modsatte side, og da kan
> man godt nøjes med et enkelt blink til modsat side.

Ja, så ligger man i midterbanen når man også lige at skræmme ham på modsatte
side.

Jeg synes at 5 blink er meget i overkanten, man tror jo at en bilist der
kommer fra tredje spor vil helt ind i første.
han skal da gerne være i midtersporet på 2-3 blink og så blinker han 2-3
gange mere.

Men det er da op til en selv hvad man vil, jeg bryder mig bare ikke om
automatblink.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-02-08 08:02

alexbo wrote:

> Men det er da op til en selv hvad man vil, jeg bryder mig bare ikke om
> automatblink.

Sådan har jeg det nu også. Vil jeg have automatik så tager jeg bussen

Jeg er i det hele taget ikke så meget til ekstraudstyr der hjælper med
at køre bilen - det er _mig_ der er chauffør.

--
vh
Torben

Fra : Niels Pein

Dato : 17-02-08 13:40

"Torben Scheel" skrev ...

> Sådan har jeg det nu også. Vil jeg have automatik så tager jeg bussen
>
> Jeg er i det hele taget ikke så meget til ekstraudstyr der hjælper med at
> køre bilen - det er _mig_ der er chauffør.

Nu handler tråden her så bare om den slags automatik.
Endda oprindeligt om en fartpilot, som er et LANGT større indgreb i selve
kørslen end en sølle blinkrobot.

Hvis et eller andet emne ikke interesserer een, så kan man evt. vælge at
undlade at deltage i diskussionen om dette emne. Ligesom jeg holder mig væk
fra tråde om styling f.eks.
--
Mvh. Niels

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-02-08 10:21

Niels Pein wrote:

> Nu handler tråden her så bare om den slags automatik.
> Endda oprindeligt om en fartpilot, som er et LANGT større indgreb i selve
> kørslen end en sølle blinkrobot.

Jamen så er det da rart at få indspark fra begge sider af sagen?

> Hvis et eller andet emne ikke interesserer een, så kan man evt. vælge at
> undlade at deltage i diskussionen om dette emne. Ligesom jeg holder mig væk
> fra tråde om styling f.eks.

Er du klar over hvor stille (og affolket) her ville blive hvis folk
holdt sig til stringent til spørgsmålet?

Desuden interesserer emnet "eftermonterede gadgets i madkassen" mig nok
til at bidrage til debatten. Hvad er dit bidrag?

--
vh
Torben

Fra : N/A

Dato : 22-02-08 12:16

Fra : Niels Pein

Dato : 15-02-08 02:41

"alexbo" skrev ...

> "Niels Pein" skrev

"alexbo"

> Ja både for mig selv og andre, på Køgebugt motorvejen som er "min"
> motorvej er trafikken tæt og nogen gange hurtig, så det sker jævnligt at
> en bilist må ændre mening.

Jow jow, kender det godt. Jeg har arbejdet i 3 år midt i København, hvor jeg
lå og rodede rundt på indfaldsvejene i myldretiden hver dag. Der hvor jeg
synes der var mest at se til, var nok ind ad H.C.Andersens Boulevard om
morgenen. Ellers var det mest Hillerød motorvejen og Frederikssundvej jeg
benyttede, af de travle steder. Køgebugt er lidt travlere end Hillerød
motorvejen, ved det godt.
Men ingen af stederne er det noget problem at orientere sig inden man
blinker. Ikke for mig i hvert fald. Selvom vognbaneskift ofte skal være en
kvik manøvre de steder.

> Ja, så ligger man i midterbanen når man også lige at skræmme ham på
> modsatte side.

Næh, tricket er at undgå at skulle fortryde blinket. Ved ikke at blinke når
der ikke er brug for det.
Hvis det kniber, ok, så vil jeg ikke anbefale en blinkrobot.

> Jeg synes at 5 blink er meget i overkanten, man tror jo at en bilist der
> kommer fra tredje spor vil helt ind i første.

Det er i overkanten hvis man blinker første gang midt i manøvren (hvilket er
for sent). Hvis man begynder at blinke inden man påbegynder vognbaneskift,
så passer det fint.
Men det afhænger også af hvor hurtigt ens blinkslys er. Jeg tipper på at den
virker på tid, så hvis man har et langsomt blinkslys, så blinker den måske
kun 4 gange i stedet for 5.

> Men det er da op til en selv hvad man vil, jeg bryder mig bare ikke om
> automatblink.

Fair nok.
Jeg melder også bare tilbage til Britta, at jeg har stor fornøjelse af det.
At du ikke bryder dig om det er fint nok, men din begrundelse giver altså
anledning til løftede øjenbryn: At man sætter blinket i gang, og bagefter
opdager at der ikke er plads. Det er altså en kørefejl i min bog (meget
sjældne tilfælde undtaget).
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : N/A

Dato : 22-02-08 12:16

Fra : Nicolai Lang

Dato : 14-02-08 06:07

On Thu, 14 Feb 2008 00:18:13 +0100, "Niels Pein"
<fornavn@efternavn.landekode> wrote:

Hej Niels ;)

>Jeg har for vane at orientere mig inden jeg begynder at blinke, men det er
>nok bare mig.

Det er ihvertfald skræmmende få udover dig og mig :D

Vi ser det vel allesammen? Man begynder at blink når vognen _er_
halvvejs ovre i den anden vognbane. Eller når man har været i den
aktuelle svingbane 5-10 meter. Eller når man er begyndt at dreje.

Det virker som om de fleste blinker "fordi det skal man når man drejer
på rattet" - fremfor som det burde være "for at vejlede
medtraffikanterne om ens hensigt" :)

Og så er der selvfølgelig dem hvor blinklyset kun virker hver 3. gang.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Anders Majland

Dato : 14-02-08 15:09

> Hvis man vil skifte bane og lige når at sætte blinket på og da opdager at
> der ikke er plads, kan man ikke stoppe blinket, man kan ikke lige blinke
> en gang modsat for at vise at man har fortrudt.

Må jeg anbefale at du orientere dig inden du slår blinkeren til !

Jeg om ikke dagligt så ofte bilister der starter med at slå blinkeren til
for dernæst at orinetere sig og så måske stoppe igen ... De værste af dem
starter derimod vognbaneskiftet først, for dernæst at blinke og så måske
orientere sig ... Det samme gælder iøvrigt ved igangsætning ... Mange
starter blinkeren som en anden bybus* så snart de påtænker at komme tilbage
i trafikken ...

* 3 blink og så kører jeg er vist normen ... Nogen kører bare efter 1 blink
så man reelt ikke har chancen for at nå at stoppe for dem...

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-08 15:27

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev :

>Må jeg anbefale at du orientere dig inden du slår blinkeren til !

Plufffff.... der røg kaffen da ud over både skærm og kvastatur ;)

>Jeg om ikke dagligt så ofte bilister der starter med at slå blinkeren til
>for dernæst at orinetere sig og så måske stoppe igen ...

Sådan et indskud fra "Bugten" .....

Det er næsten kropumuligt at spå på hvad folk gør, her lader det til
tilfældet råder, selv hos den samme billist.

Bevares trafikken er også af en sådan beskaffenhed, at det egentligt
er fuldstændigt unødvendigt at bruge blink, [1] de andre er totalt
ligeglade ( as usual ) - [2] og hvis du skal have held med dit
forehavende, altså at få skiftet vognbane, skal du være oppe på
stikkerne og ganske enkelt lurepasse på muligheden for at lave et
vognbaneskift

Set med krakilerbrillerne på - er 99% af alle vognbaneskift ikke
lovlige, da det er umuligt, at gøre det uden at være til gene

"Til gene" brugt fordi "til unødig gene" er en umulighed - men på
bundlinien fungerer det nu rimeligt godt alligevel ;) Trafikken
bliver da afviklet uden særligt mange blikkrøllerier.

Jeg hører nok også til de brådne kar - hvis jeg er pinedød nødt til at
skifte bane, er målet at være mindst mulig til gene for de andre - her
kommer jo den daglige trummerum på strækningen en til gavn, man ved jo
hvornår det plejer at være nyttigt at plante sig, og man ved at hober
der sig en bunke elefanter op der og der, betyder det redebygning
længere fremme, ergo, et godt sted at skifte bane, kan være et andet
sted, end det var dagen før

> [...]
>igangsætning ... Mange starter blinkeren som en anden bybus* så snart
>de påtænker at komme tilbage i trafikken ...

Gør som jeg ;) Kør som om blinklysreglen aldrig var opfundet - så
bliver man ikke irriteret over de andres gøren og laden ;)

--
Jan_stevns

Fra : N/A

Dato : 22-02-08 12:16

Fra : N/A

Dato : 22-02-08 12:16

Fra : Nicolaj C

Dato : 13-02-08 11:27

"Awul Dasfilshabeda" <awul.dasfilshab...@gmail.com> wrote in message
> "Britta" <briped@gmx.net> skrev i en meddelelse
>
> Sådaan cirka !
> http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=009-002-00000018
>
> --
> ad
Hej - jeg har haft en af dem installeret. Virker helt fint.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-02-08 11:39

"Awul Dasfilshabeda" <awul.dasfilshab...@gmail.com> skrev i meddelelsen
> "Britta" <briped@gmx.net> skrev i en meddelelse
>
> Sådaan cirka !
> http://www.uniq-import.dk/produkter/?v=009-002-00000018

Jeg ville nok være forsigtig med at vælge uniq-import på baggrund af deres
måde at oversætte købeloven på, herunder f.eks. returnering af penge for P&P
samt ekspeditionsgebyr ved fortrydelse.

Har 2 gange købt andet sted pga deres tolkning af købeloven!

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : alexbo

Dato : 13-02-08 12:09

"Per Henneberg Kristensen" skrev

> Jeg ville nok være forsigtig med at vælge uniq-import på baggrund af deres
> måde at oversætte købeloven på, herunder f.eks. returnering af penge for
> P&P samt ekspeditionsgebyr ved fortrydelse.

UNIQ's krav om at en vare skal være tilsendt for at købet kan fortrydes er
heller i overensstemmelse med fjernsalgsloven.

UNIQ:
"For at det andet krav betragtes som opfyldt, skal varen være tilsendt,
f.eks. med Post Danmarks erhvervspakker. Ligeledes er kravet opfyldt, hvis
du har hentet pakken på posthuset, fordi du ikke var hjemme, da pakkeposten
forsøgte at levere pakken. Kravet betragtes derimod ikke som opfyldt, hvis
du selv har afhentet varen på UNIQ-Imports adresse."

Fjernsalgsloven:
§ 4. Som fjernsalg betegnes aftale om varer, tjenesteydelser eller løbende
levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen

1) indgås ved brug af fjernkommunikation, det vil sige ved kommunikation,
der foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk, og
2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
erhvervsdrivende.

Det der betyder noget er indgåelsen af aftalen, ikke om hvorvidt varen
bliver sendt eller afhentet.

Bortset fra det har jeg kun hørt godt om UNIQ, og jeg tror generelt at mange
af de webbutikker der ikke opfylder lovens krav, for en stor dels
vedkommende blot er uvidende om kravene eller fortolkningen af loven.

Det er nemt at tro at fjernsalg er postordre.
Det er ikke altid lige nemt at gennemskue den lange række af love og
bestemmelser der gælder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Britta

Dato : 13-02-08 13:28

Jeg er lidt bange for at jeg kommer til at bevæge mig ud i en diskussion som
retteligt hører til i en anden gruppe - forbruger, f.eks. På den anden side
har jeg smuglæst med her et stykke tid, og gruppen her plejer at være
hyggelig og rummelig, så...

> [...]
> du selv har afhentet varen på UNIQ-Imports adresse."
>
> Det der betyder noget er indgåelsen af aftalen, ikke om hvorvidt varen

Det står der ganske rigtigt i paragrafferne, ingen tvivl om det, og som jeg
har skrevet i et indlæg længere oppe, så skal loven selvfølgelig overholdes.
Jeg slår mig blot i tøjret over rimeligheden i det, og forstår ikke
bevæggrunden for at det er sådan. Fortrydelsesretten eksisterer vel fordi
kunden skal have mulighed for at 'se varen med fingrene'? Det har kunden
også hvis han/hun afhenter den selv, præcis som kunden har det hvis aftalen
er gået udenom fjernkommunikationsmidler, og kunden bare er troppet uanmeldt
op på firmaets adresse.

> [...]
> af de webbutikker der ikke opfylder lovens krav, for en stor dels
> vedkommende blot er uvidende om kravene eller fortolkningen af loven.

Jeg er glad for at du kun har hørt godt om dem. Selv går jeg også mere op i
om arbejdet bliver udført betryggende og om det de monterer fungerer. Jeg
gætter på at mange virksomheder der bedriver fjernsalg kan være lidt
viljedøve overfor lovens bogstav, og lige netop m.h.t. Uniq er der måske et
par gråtoner som købeloven har svært ved at tage højde for. Jeg mener, jeg
har bestilt dem til at montere det jeg køber hos dem. Det bliver ikke sendt
med Post Danmark, men i allerhøjeste grad afhentet i monteret tilstand. Hvad
så med fortrydelsesretten i det tilfælde?

Venligst,
Britta

Fra : alexbo

Dato : 13-02-08 14:03

"Britta" <briped@gmx.net> skrev

> [...]
> selv, præcis som kunden har det hvis aftalen er gået udenom
> fjernkommunikationsmidler, og kunden bare er troppet uanmeldt op på

Det er ikke altid lige nemt at se med fingrene, i en rigtig butik kan man
gerne se et eksemplar af varen pakket ud, man kan vende og dreje og pille
ved den, man kan se andre varer, man kan spørge om alt muligt.

Et udleveringssted for en netbutik er ofte bare varen over disken, der er
sjældent mulighed for at sammenligne med tilsvarende varer, ofte ved
ekspedienten ingenting, han pakker varer til posten og langer bestilte varer
over disken.

Min sidste PC købte jeg i Computercity, kørte ud i butikken så på PC'en
kørte hjem og købte den i Computercity's netbutik.
Ganske enkelt fordi den fysiske butik ikke havde fortrydelsesret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Britta

Dato : 14-02-08 18:26

> [...]
> sjældent mulighed for at sammenligne med tilsvarende varer, ofte ved
> ekspedienten ingenting, han pakker varer til posten og langer bestilte

Nå ja, jeg kan jo bare lade være med automatisk at antage at fysiske
butikker der også har netbutik alle er som min, hvor man ved afhentning af
en vare man har bestilt på nettet bare går ind i den 'rigtige' butik og
kommer til at tale med den samme som har besvaret internetordren, og som
typisk sikrer sig at kunden nu også er tilfreds med det han/hun får
udleveret

> Min sidste PC købte jeg i Computercity, kørte ud i butikken så på PC'en
> kørte hjem og købte den i Computercity's netbutik.
> Ganske enkelt fordi den fysiske butik ikke havde fortrydelsesret.

Helt forståeligt.

Venligst,
Britta

Fra : alexbo

Dato : 13-02-08 13:48

"Britta" skrev

> Hvad så med fortrydelsesretten i det tilfælde?

Den er væk, du har ikke købt en vare du har bestilt tid til at få monteret
en fartpilot i din bil.

Alternativt, hvis du reelt har købt piloten, kan du fortryde købet lige til
det øjeblik monteringen begynder, så er varen ikke ubrugt længere, og
monteringen kan heller ikke leveres ubrugt tilbage.

mvh
Alex Christensen

Fra : Britta

Dato : 13-02-08 13:01

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in message

> Jeg ville nok være forsigtig med at vælge uniq-import på baggrund af deres
> måde at oversætte købeloven på, herunder f.eks. returnering af penge for
> P&P

Jeg læste selvfølgelig deres betingelser, og på trods af at jeg godt er klar
over at de ikke er helt lovmedholdelige valgte jeg at bestille alligevel.
Jeg syntes at det var dejligt nemt bare at kunne sætte hak i 'bestil
montering'. Desuden er jeg selv forretningsdrivende med internethandel, og
må egentlig sige at jeg forstår Uniq-imports grunde til at skrive som de
gør. Jeg siger ikke dermed at jeg finder det helt ok ikke at overholde
loven. Jeg uddyber lige længere nede i tråden.

> samt ekspeditionsgebyr ved fortrydelse.

Jeg kunne ikke se at de tager gebyr ved fortrydelse...?

Venligst,
Britta

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-02-08 14:24

"Britta" <briped@gmx.net> skrev i meddelelsen

> Jeg kunne ikke se at de tager gebyr ved fortrydelse...?

Følgende skal læses som hængende sammen:

"herunder f.eks. returnering af penge for P&P samt ekspeditionsgebyr ved
fortrydelse."

Ved returnering skal hele forretningen nulstilles, som om den slet ikke er
sket. Altså fuld tilbagebetaling og det er altså for mig grund til ikke at
handle i forretningen, fordi når de ikke kan finde ud af det, hvad andet kan
de så heller ikke finde ud af hvad angår købeloven?

Fra : google@pein.dk

Dato : 22-02-08 03:46

On 19 Feb., 10:21, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Desuden interesserer emnet "eftermonterede gadgets i madkassen" mig
> nok til at bidrage til debatten. Hvad er dit bidrag?

Har du ikke læst tråden? Jeg har da givet masser af indspark i form af
erfaringer og hvordan produktet fungerer, også som en rettelse til en
fejl som en anden bidragsyder skrev.

Mere info om emnet end hvad du har givet i denne tråd Torben.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-02-08 12:16

google@pein.dk wrote:
> Har du ikke læst tråden? Jeg har da givet masser af indspark i form af
> erfaringer og hvordan produktet fungerer, også som en rettelse til en
> fejl som en anden bidragsyder skrev.

Jeg refererede til dit brokkeindlæg.

> Mere info om emnet end hvad du har givet i denne tråd Torben.

Nu er gruppen heldigvis ikke kun info - holdninger, meninger osv. trives
og bidrager i høj grad til livligheden - sålænge den slags indlæg ikke
bliver skudt ned.

--
vh
Torben