Brugt Octavia (2000) VS Astra Classic (200~
Fra : mugge

Dato : 10-02-08 20:30

I forlængelse af tidligere tråd omkring Octavia som brugt er jeg nu endt med
to alternativer:

Opel Astra Classic Stc. Car 1,4 benzin årg 2005 km 55000 - 16,4 km/l Pris kr
120.000

Skoda Octavia Stc. Car 110 HK Årgang 2000 km 187000 - 20,0 km/l Pris kr
120.000

Hvilken skal jeg vælge når jeg ellers godt kan lide begge bilers
køreegenskaber. Plads udstyr mm er helt ok i begge.

Mine vigtigste kriterier er:

Totaløkonomi (brændstoføkonomi/ejerafgift/afskrivninger/vedligehold/rep)
over perioden - 4 år 18000 km/år - længere ture (Ja den bliver ikke brugt
hver dag).
Minusbøvl - jeg gider ikke have bøvl med en møgslæde der er på værksted hele
tiden
Sikkerhed - (men jeg vurderer egentlig de to til at være meget ens hvad det
angår)
Hmmmm og så bare en lille smule køreglæde.............men de andre er
vigtigst

Glæder mig til jeres input

mugge

Fra : TDN

Dato : 10-02-08 20:58

"mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det angår)
> Hmmmm og så bare en lille smule køreglæde.............men de andre er

Uden at have prøvet Opelen ville jeg jo tro at den er undermotoriseret med
1.4 l og 90 hk i en stc. i den størrelse, husk at en ting er at man prøver
den med en person i bilen, noget andet er at køre på ferie med fuld
oppakning og bil nærmest ikke kan slæbe sig selv afsted. Jeg kender nogle
der købte Astra 1.6 stc. med 75 hk i den samme model dog nogle år yngre, og
selv kun med 2 personer i bilen er det en af de sløveste bilereg har prøvet.
De havde problemer med motorstyringen i deres og det samme havde en kollega
der lige har solgt deres haft, dyre fejl. I en af nedenstående test kunne
FDM kun komme op 12,8 km/l i Opel så tag den benzinøkonomi med et gran salt.

Her er et par Astra test fra FDM:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/68475ED9-6D8F-4E49-A36C-9063B604BB4E/0/7477.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/90EA3B95-AA52-43E8-82C3-44421F8EB670/0/2427.pdf

Mvh
Thomas

Fra : John Sahl

Dato : 11-02-08 11:00

mugge skrev:
> Opel Astra Classic Stc. Car 1,4 benzin årg 2005 km 55000 - 16,4 km/l

De 16,4km/l kan du godt skyde en hvid pind efter.

--
John Sahl
1.372ccm - 234Hk/300Nm - 7,8km/l - Pure fun

Fra : tp

Dato : 14-02-08 20:02

<snip>
Jeg kender nogle
> der købte Astra 1.6 stc. med 75 hk i den samme model dog nogle år yngre,
> og selv kun med 2 personer i bilen er det en af de sløveste bilereg har
> prøvet.

Nogle år yngre? altså en sprit ny? 1,6 eren findes i en udgave med over
100hk. Jeg har de sidste dage haft lånt en 1,7diesel st.car, og den havde i
hvertfald rigeligt med kræfter. (jeg kører 1,9 sdi til hverdag) Faktisk
var jeg meget imporneret over den. F.eks. tog det 30km før det gik op for
mig at det var en diesel bil. Støjen jeg er så vant til fra en diesel var
yderste begrænset. Og prismæssigt tror jeg godt du kan finde en i dit
prisleje.

Opel mangler generalt er deres tandrem. 3år/60.000km er ofte. En bekendt
røg lidt ud over (dengang det var 120,000km) og det kostede ham 15.000 i
rep, så tag det alvorligt.

Husk du sammenligner med en 5 år ældre og 100.000km ældre bil, så mon ikke
Skodaen kan forventes at have flere reps, trods skoda ellers er en god bil?!
Just my words...