Førdselsloven igen
Fra : Morten Jacobsen

Dato : 07-02-08 18:10

Hej,

Jeg er kommet frygteligt i tvil, håber i kan hjælpe med at afklare det.

På vej til arbejde i morges blev jeg blitset med ca. 85 km i timen.
Det skete inden for en landsby afmærket med "blåt byskilt" altså et blåt
skilt med bynavn på, ikke noget med det sort/hvide byskilt!
Der er ikke skiltet med nogen hastighedsbegrænselse.

Jeg er temmelig overbevist om at hastighedsgrænsen er 80km i timen her, er
det ikke korrekt?
Kan bare ikke forstå at man så bliver blitset med en 5km
hastighedsoverskridelse?

Nu er jeg jo blevet helt i tvivl om man kun må køre 50km/t og jeg står til
en ny køreprøve.

Håber i kan hjælpe.

Morten

Fra : Henning

Dato : 07-02-08 18:48

On Thu, 7 Feb 2008 18:10:23 +0100, "Morten Jacobsen" <fjen_rys@it.dk>
wrote:

> [...]
>Der er ikke skiltet med nogen hastighedsbegrænselse.
>
>Jeg er temmelig overbevist om at hastighedsgrænsen er 80km i timen her, er
Forudsat du ikke har overset nogle fartskilte, så jo. De blå tavler er
blot infotavler om at være påpasselig
>Kan bare ikke forstå at man så bliver blitset med en 5km
>hastighedsoverskridelse?

5km? Eller 8? Du skriver "ca. 85".

Fra : Morten Jacobsen

Dato : 07-02-08 20:06

"Henning" <nej@tak.invalid> skrev i meddelelsen

> Forudsat du ikke har overset nogle fartskilte, så jo. De blå tavler er
> blot infotavler om at være påpasselig
>
> 5km? Eller 8? Du skriver "ca. 85".

Hej Henning,

Det er en en bil med "gammel daws" analog speedometer der går til 280 km/t,
så afstanden mellem 80 og 90 er ikke ret stor. Da jeg blev blitset så det ud
til at nålen stod midt mellem 80 og 90.

Jeg er ikke så bekymret over de 500-600 kr. bøden måtte koste (hvis det er
80 km/t ærgelige lærepenge), men mit spørgsmål går på nærmere på hvor stærkt
må man køre mellem "de blå byskilte" er det ikke 80 som på almindelige
landeveje eller er det kun 50 som i byer.

Mvh

Morten

Fra : Leonard

Dato : 07-02-08 20:18

On Thu, 7 Feb 2008 20:05:47 +0100, Morten Jacobsen wrote:

> [...]
> må man køre mellem "de blå byskilte" er det ikke 80 som på almindelige
> landeveje eller er det kun 50 som i byer.

Hvis der kun er de blå skilte, der angiver et stednavn, så er det 80
km/t.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 20:27

"Morten Jacobsen" <fjen_rys@it.dk> skrev :

>Nu er jeg jo blevet helt i tvivl om man kun må køre 50km/t og jeg står til
>en ny køreprøve.

Hvaf'fen by ?

--
Jan_stevns

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-02-08 07:27

"Morten Jacobsen" <fjen_rys@it.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> skilt med bynavn på, ikke noget med det sort/hvide byskilt!
> Der er ikke skiltet med nogen hastighedsbegrænselse.

Hvis du nu havde skrevet hvor det var ;) - men det er efter din beskrivelse
en 80 km/t-zone.

Men det er ikke sikkert du er blevet blitzet for fart. Måske var du bare
heldig at være den første der blev blitzet. Når udstyret kontrolleres bruges
en forbikørende bil - uanset hastighed - blot for at se om det virker.

Det vil iøvrigt forekomme mig som værende uretfærdigt at blive taget med 85.
Hundredetusindevis af lastbilchauffører kører dagligt 85-90 km/t (på
motorvej) uden at politiet griber ind over for disse landevejens blåhvaler -
hvis de giver bøder for tilsvarende hastighed (på landevej) vil jeg kalde
det ukonsekvent uretfærdig bødeuddeling.

Men det findes vel også.

Finn, Folmer m.fl(?) - hvor meget skal en lastbilchauffør op på på
almindelig landevej (70km/t) før fars hammer bliver uddelt?

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-08 08:51

On Fri, 8 Feb 2008 07:27:25 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

>Finn, Folmer m.fl(?) - hvor meget skal en lastbilchauffør op på på
>almindelig landevej (70km/t) før fars hammer bliver uddelt?

>--

Det samme som alle mulige andre hårdt belastede forbrydere. Nemlig det
politiet har sat maskinen til at reagere på, incl. tolerencer.

Desuden har vi jo den tillægsregel, at uanset skiltning indenfor
bymæssig bebyggelse må vi max. køre 50 km/t.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-02-08 08:59

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Det samme som alle mulige andre hårdt belastede forbrydere. Nemlig det
> politiet har sat maskinen til at reagere på, incl. tolerencer.

Og ... hvor meget er det så? :)

Gerne angivelse i helt tal uden komma ;)

> Desuden har vi jo den tillægsregel, at uanset skiltning indenfor
> bymæssig bebyggelse må vi max. køre 50 km/t.

Der må jo være nogle erfaringer der har gjort det nødvendigt. Lige som
overhalinger med mindst 10 km/t i Tyskland.

Har den hastighed i øvrigt ikke været 20 km/t før (spørg dem lige næste gang
du bliver underholdt i tyske færdselsregler af BAG :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-08 09:16

On Fri, 8 Feb 2008 08:58:41 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

>Og ... hvor meget er det så? :)
>
>Gerne angivelse i helt tal uden komma ;)

>--

Jeg véd det s'gu ikke, Per. Jeg er ikke blevet bon'et for den slags i
mere end 12 år. ) Jeg vil gætte på at man nok ikke skal meget over
75 km/t. før der skal foretages en pengeoverførsel.

> [...]

>Har den hastighed i øvrigt ikke været 20 km/t før (spørg dem lige næste gang
>du bliver underholdt i tyske færdselsregler af BAG :)

Det behøver jeg ikke at spørge om, for det har den ikke.

Reglen blev indført for et par års tid siden, fra at have været
ureguleret.

Problematikken er iøvrigt snart kun af akademisk karakter, da det
stort set kun er tilladt at overhale på de tresporede strækninger.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-02-08 09:28

> Problematikken er iøvrigt snart kun af akademisk karakter, da det
> stort set kun er tilladt at overhale på de tresporede strækninger.

Jeg håber sandelig ikke at det også gælder campingvogne. Så ville verden for
alvor være af lave :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-08 09:38

On Fri, 8 Feb 2008 09:27:42 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen

>Jeg håber sandelig ikke at det også gælder campingvogne. Så ville verden for
>alvor være af lave :)

>--

Vi har jo før været inde på, at der ved undertavler godt kan være
forbud for slige arrangementer.

Dette faktum syntes du på daværende tidspunkt at være græsk-katolsk
overfor.

Nu er det jo også ulige nemmere at revse andre kategorier af
trafikanter, end det er at gribe i egen barm.

Har iøvrigt selv en b-skål, som jeg gramser lidt på, når jeg rigtigt
har været efter dig. ))))

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-02-08 09:48

> Vi har jo før været inde på, at der ved undertavler godt kan være
> forbud for slige arrangementer.
>
> Dette faktum syntes du på daværende tidspunkt at være græsk-katolsk
> overfor.

Jeg håber sandelig ikke at politiet tager på arbejde for at chikanere
fredelige campister, som blot vil så langt syd på så hurtigt som muligt uden
at skulle se på for mange godttransporter :)

> Nu er det jo også ulige nemmere at revse andre kategorier af
> trafikanter, end det er at gribe i egen barm.

> Har iøvrigt selv en b-skål, som jeg gramser lidt på, når jeg rigtigt
> har været efter dig. ))))

Det har jeg også haft engang. Det er 10 år og 11 kg siden :)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-08 09:58

On Fri, 8 Feb 2008 09:48:22 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

> [...]
>fredelige campister, som blot vil så langt syd på så hurtigt som muligt uden
>at skulle se på for mange godttransporter :)

Det kunne bare mangle. Det ville være en uhørt forfølgelse af en
minoritet, som jeg straks ville bringe videre til
Menneskerettighedsdomstolen i den Haag, hvis det var mig.

>--

>Det har jeg også haft engang. Det er 10 år og 11 kg siden :)

>--

Som jeg så ofte har påpeget, så under de skide campister ikke engang
sig selv smør på brødet. )

Til gengæld har man så fornøjelsen af naboernes gøren og laden, gennem
papirtynde vægge, når man har slået lejr på en til formålet egnet
mark, der alligevel kun kan anvendes til at score noget
braklægningsstøtte fra EU.

Jeg forstår så udmærket, at man næsten ikke kan vente.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-02-08 12:00

> [...]
> papirtynde vægge, når man har slået lejr på en til formålet egnet
> mark, der alligevel kun kan anvendes til at score noget

Væggene yder skam god beskyttelse imod lyde. Og hvis de bliver for tynde for
den larm jeg laver - så plejer naboerne at skrue op for radioen inde i
campingogn :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-02-08 10:33

Folmer Rasmussen skrev:
> Jeg véd det s'gu ikke, Per. Jeg er ikke blevet bon'et for den slags i
> mere end 12 år. ) Jeg vil gætte på at man nok ikke skal meget over
> 75 km/t. før der skal foretages en pengeoverførsel.

Hvad politi inde på kontorerne og hvad politi ude i bilerne siger om
sagen kan nemt være forskellig.

Så selv om dem inde på kontorerne siger 70 km/t tror jeg ikke der er
mange af dem i bilerne der reagerer så længe hastigheden er under 80
km/t (+/- lidt)

De ser vist gerne at vi følger trafikken så vi ikke kommer til at lave
propper.

At Legobilerne så kører nærmere 90 km/t end 80 km/t på landevejene er
ikke noget der lastes os.

> Det behøver jeg ikke at spørge om, for det har den ikke.
> Reglen blev indført for et par års tid siden, fra at have været
> ureguleret.

Det er længere siden jeg hørte om den første gang. Men det kan nemt være
på den måde at det var politiets ønske udtrykte uden at de havde en
konkret regel at hænge ønsket op på.

> Problematikken er iøvrigt snart kun af akademisk karakter, da det
> stort set kun er tilladt at overhale på de tresporede strækninger.

Sidst jeg var i det pastorat havde de da flere km 2-sporet uden forbud
end med. Har de udvidet omfanget meget de sidste par år?

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-08 10:42

On Fri, 08 Feb 2008 10:32:56 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Sidst jeg var i det pastorat havde de da flere km 2-sporet uden forbud
>end med. Har de udvidet omfanget meget de sidste par år?

>--

I betragtelig grad.

Det er dog stadig de fleste steder lovligt at overhale mellem kl.
20:00 og 06:00

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-02-08 12:08

> I betragtelig grad.
>
> Det er dog stadig de fleste steder lovligt at overhale mellem kl.
> 20:00 og 06:00

Og det er jo helt skørt. Det bevirker jo at man ikke - i store dele af den
tid hvor overhaling er tilladt - kan nyde udsigten i landskabet, fordi det
er mørkt - ... mens man overhaler :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-02-08 17:14

Folmer Rasmussen skrev:
> I betragtelig grad.

Så er det måske meget godt at man kører for en vognmand der får røde
knopper hvis bilerne kommer ud af landet.

> Det er dog stadig de fleste steder lovligt at overhale mellem kl.
> 20:00 og 06:00

Det vil sige at 18:30 stadig er det bedste tidspunkt at kåre fra Padborg
når man skal sønden over.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 08-02-08 17:27

On Fri, 08 Feb 2008 17:14:03 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Så er det måske meget godt at man kører for en vognmand der får røde
>knopper hvis bilerne kommer ud af landet.

>--

Det går nu meget godt.

>--

>Det vil sige at 18:30 stadig er det bedste tidspunkt at kåre fra Padborg
>når man skal sønden over.

>--

Hvis man tilfældigvis skulle være på de kanter, på det tidspunkt, så
er det da et glimragende tidspunkt at køre på.

Det er nu ikke noget jeg ville vente på. Det æder for meget af
rådighedstiden, i forhold til hvad man sætter til ved
overhalingsforbudet.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-02-08 10:26

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
>
> Desuden har vi jo den tillægsregel, at uanset skiltning indenfor
> bymæssig bebyggelse må vi max. køre 50 km/t.

Den er så til debat.

Skulle du få et foto hvor du har kørt mere end 50 km/t i en byzone, og
hvor der er skiltet en hastighed højere end den du er målt til (dog max
70 km/t) sender du dem bare en lille skrivelse om om de selv kan finde
ud af at trække bødeforlægget tilbage eller om de skal med en tur til
Bryssel og der have at vide at de godt kan trække det.

(Danmark har ved EF-retten fået en dom for at det at skrive det i
lovgivningen at visse køretøjer ikke må køre mere end 50 i byzone ikke
er nok. Der skal særlige skilte, med 50 km/t, op hvis de vil gøre den
hastighed gældende. (Og da det er det kære EU er der jo ikke forskel på
om det er danske eller udenlandske biler der er involveret))

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-08 08:27

"Morten Jacobsen" <fjen_rys@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skilt med bynavn på, ikke noget med det sort/hvide byskilt!
> Der er ikke skiltet med nogen hastighedsbegrænselse.

Begrænsningen på 50km/t gælder kun inden for tættere bebygget område,
skiltet med sort/hvid skilt med angivelse af bynavn. De blå skilte er
udelukkende stedangivelse og har som sådan ikke noget betydning i
færdselsmæssig forstand. Hvis du har ret i at der ikke er noget skilt med
hastighedsbegrænsning, så burde du klare frisag. Hvad jeg ikke forstår er at
du så er blevet blitzet. Næsten alle speedometere viser 5-10% for meget. Og
jeg _mener_ også at fotovognen er stillet til en (lille) fejlmargin.
Mvh Tommy

Fra : Morten Jacobsen

Dato : 08-02-08 13:33

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev i meddelelsen

> [...]
> at du så er blevet blitzet. Næsten alle speedometere viser 5-10% for
> meget. Og jeg _mener_ også at fotovognen er stillet til en (lille)

Skulle der komme en hilsen på 500,- går det nok, jeg var mere nervøs for "pappet",
men jeg var da også overbevist om at man må køre 80 mellem de blå skilte,
skulle bare lige have det bekræftet.

Tak :)

Jeg kikkede godt skiltningen på vej til arbejde her i morges. Der er kun det
"blå skilt med bynavn"

Det undrede mig faktisk også at fotovognen blitzede 4 gange da jeg kørte mod
den.

Jeg var blevet kraftigt overhalet af en anden bil ca. 500-600 meter før
fotovognen. Jeg vil anslå den bil der overhalede til at køre omkring 110
km/t. (Han kom hurtigt om ved mig og trak godt væk) Her var der ingen blitz
fra fotovognen da han kørte mod den.

Det var først da jeg kom inden for blitze-afstand, at den blitzer. Jeg kørte
forrest med en anden bil meget tæt bag mig, (helt oppe i r*ven). Det er vel
for tæt til at fotovognen kan blitze den bagved kørende? Og hvis ikke burde
den kun blitze 2 gange? Vi var de to eneste biler i den retning.

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-08 14:19

"Morten Jacobsen" <rys_slet_@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er vel for tæt til at fotovognen kan blitze den bagved kørende? Og
> hvis ikke burde den kun blitze 2 gange? Vi var de to eneste biler i den

Det er heri forklaringen ligger. Manden der betjener fotovognen har fulgt
med i trafikken og set den dristige kørsel din medtrafikant har udført - og
udløst fotoapperatet manuelt. Det gør de ganske ofte faktisk (især i byzonen
hvor lastbiler konsekvent max må køre 50 km/t)
Mvh Tommy

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-02-08 17:03

Morten Jacobsen skrev:

> Nu er jeg jo blevet helt i tvivl om man kun må køre 50km/t og jeg står
> til en ny køreprøve.

Se, det kan jeg ikke svare på. Men jeg ved der har været en del
skriverier i lokalavisen med nøjagtig samme setup. Politiet hævder at
det er 50 km-zone. Klageren 80km-zone. Hvordan det er gået i retten, og
om det i det hele stadig mangler at blive kørt ved jeg ikke.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-02-08 02:43

On Feb 7, 6:10 pm, "Morten Jacobsen" <fjen_...@it.dk> wrote:
> [...]
> det ikke korrekt?
> Kan bare ikke forstå at man så bliver blitset med en 5km

Hvad så med 5,5 ? eller 6 ? eller 7 ?
Et eller andet sted skal grænsen jo ligge.

> Nu er jeg jo blevet helt i tvivl om man kun må køre 50km/t og jeg står til
> en ny køreprøve.

Så lærer man vel at se efter skiltene......

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hvorfor og hvad nytter det at jeg sætter sparepærer i, betaler til