/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Overhaling på autobahn i Tyskland.
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 06-02-08 21:58

Nu har jeg fået opdateret min viden om overhalinger i Tyskland.

Dernede har de en glimragende ordning med, at på en bestemt dag hver
måned kan man træffe BAG, altså lastbilpolitiet; på udvalgte
rastepladser, og spørge om hvad som helst ang. regler for lastbiler.

Jeg har deltaget.

Mht. overhalinger er reglerne sådan, at der skal være en
hastighedsforskel på mindst 10 km/t., og efter endt overhaling skal
den overhalede indenfor 300 meter, sørge for at den nødvendige afstand
til den forankørende er genoprettet.

Dette er der vilde diskussioner om dernede, da der er mange som mener
at det ikke kan være rigtigt, at fordi man kører defensivt og
økonomisk, skal man tvinges til at bremse ned og accellerere igen. Det
er jeg enig i.

Så kommer ramaskriget bare igen fra personbilerne, som jo så må finde
sig i, at den overhalende lastbil vil befinde sig i længere tid i
overhalingsbanen, for at skaffe den fornødne afstand.

Der hvor jeg var med, var der dog bred enighed om, også hos politiet,
at da det stort set kun er hvor autobahn er i 3 spor at lastbilerne må
overhale, så må det være OK at personbilerne må "nøjes" med et spor at
overhale i.

Så véd vi det.

--

Venlig hilsen
Folmer

 
 
Per Henneberg Kriste~ (07-02-2008)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 07-02-08 07:21


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen
news:837kq3pm9vihnll5cnbc9u3ilndf0fcdke@4ax.com...

> Mht. overhalinger er reglerne sådan, at der skal være en
> hastighedsforskel på mindst 10 km/t., og efter endt overhaling skal
> den overhalede indenfor 300 meter, sørge for at den nødvendige afstand
> til den forankørende er genoprettet.

Ingen problem når hastighedsforskellen er 10 km/t. Men hvem skal sørge for
denne hastighedsforskel - når vi nu ved at lastbiler kører 83-90 km/t?

> Dette er der vilde diskussioner om dernede, da der er mange som mener
> at det ikke kan være rigtigt, at fordi man kører defensivt og
> økonomisk, skal man tvinges til at bremse ned og accellerere igen. Det
> er jeg enig i.

Ingen tvinger nogen til at accellerere igen. Vil I køre økonomisk, kan I
holde jer til 80km/t (så er det argument lige som planet med jorden).

> Så kommer ramaskriget bare igen fra personbilerne, som jo så må finde
> sig i, at den overhalende lastbil vil befinde sig i længere tid i
> overhalingsbanen, for at skaffe den fornødne afstand.

Hvorfor det når det er den overhalede der skal skaffe afstanden?


--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,
toilet, 2 siddegrupper som kan omdannes til soveplads, god plads til 5
personer, tv-antenne, 42.000 kr. inkl. nysynet og indreg. i dit navn


Folmer Rasmussen (07-02-2008)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 07-02-08 11:20

On Thu, 7 Feb 2008 07:20:49 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
<phk@fjern_klikpost.dk> wrote:

>
>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen
>news:837kq3pm9vihnll5cnbc9u3ilndf0fcdke@4ax.com...
>
>> Mht. overhalinger er reglerne sådan, at der skal være en
>> hastighedsforskel på mindst 10 km/t., og efter endt overhaling skal
>> den overhalede indenfor 300 meter, sørge for at den nødvendige afstand
>> til den forankørende er genoprettet.
>
>Ingen problem når hastighedsforskellen er 10 km/t. Men hvem skal sørge for
>denne hastighedsforskel - når vi nu ved at lastbiler kører 83-90 km/t?

>--

Er forskellen ikke til stede, så er det jo forbudt at overhale. Har du
svært ved at forstå det?

>--

>> Dette er der vilde diskussioner om dernede, da der er mange som mener
>> at det ikke kan være rigtigt, at fordi man kører defensivt og
>> økonomisk, skal man tvinges til at bremse ned og accellerere igen. Det
>> er jeg enig i.
>
>Ingen tvinger nogen til at accellerere igen. Vil I køre økonomisk, kan I
>holde jer til 80km/t (så er det argument lige som planet med jorden).

>--

Det er så nemt for dig at slynge sådan en mening ud. Det ville nok
hjælpe lidt på sagen, hvis du selv havde en kørestrækning der skulle
afvikles inden for et bestemt tidsrum, men det er blevet diskuteret
til hudløshed. Min egen mening er, at man skulle fastsætte et antal
kilometer der kunne køres hver dag. Det ville forenkle det hele
betydeligt, og bliver derfor aldrig til noget.

>--

>> Så kommer ramaskriget bare igen fra personbilerne, som jo så må finde
>> sig i, at den overhalende lastbil vil befinde sig i længere tid i
>> overhalingsbanen, for at skaffe den fornødne afstand.
>
>Hvorfor det når det er den overhalede der skal skaffe afstanden?

Fordi tyskerne mener at der skal byttes om på rollerne, forstået på
den måde, at den overhalende i fremtiden ikke må trække ind før den
fornødne afstand er til stede.

--

Venlig hilsen
Folmer

KMH (07-02-2008)
Kommentar
Fra : KMH


Dato : 07-02-08 19:21


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:sfmlq31hj2lsrb8a6phkfj0ikiu8d0mveo@4ax.com...
> On Thu, 7 Feb 2008 07:20:49 +0100, "Per Henneberg Kristensen"
> <phk@fjern_klikpost.dk> wrote:
>
> >
> >"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> >news:837kq3pm9vihnll5cnbc9u3ilndf0fcdke@4ax.com...
> >
> >> Mht. overhalinger er reglerne sådan, at der skal være en
> >> hastighedsforskel på mindst 10 km/t., og efter endt overhaling skal
> >> den overhalede indenfor 300 meter, sørge for at den nødvendige afstand
> >> til den forankørende er genoprettet.
> >
> >Ingen problem når hastighedsforskellen er 10 km/t. Men hvem skal sørge
for
> >denne hastighedsforskel - når vi nu ved at lastbiler kører 83-90 km/t?
>
> >--
>
> Er forskellen ikke til stede, så er det jo forbudt at overhale. Har du
> svært ved at forstå det?
>

Jeg kan ikke svare på Pers vegne. Men jeg kan nu heller ikke mene andet end
at før hastighedsforskelen på de min. 10 km/t er til stede er der tale om et
overhalingsforbud.
Derfor kan jeg heller ikke forholde mig til div. øvrige problematiker da den
nævnte min. hastighedsforskel vist sjældent (læs "lige så ofte som 2
torsdage i samme uge") forekommer.

Omvendt så er jeg lige som dig skuffet over at når man nu indfører et reelt
overhalingsforbud for lastvogne, hvorfor så ikke bare kalde det ved navn - i
stedet for at pakke det ind i noget "juristeri".
Det ville gøre det SÅ meget nemmere at forstå for os "normal trafikanter" -
vi ville så måske ligefrem hilse det velkomment

[klip en masse relativt overflødigt]
>
> Venlig hilsen
> Folmer


M.v.h.
Kim



Henning Sørensen (07-02-2008)
Kommentar
Fra : Henning Sørensen


Dato : 07-02-08 19:51

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen
news:sfmlq31hj2lsrb8a6phkfj0ikiu8d0mveo@4ax.com...
> Fordi tyskerne mener at der skal byttes om på rollerne, forstået på
> den måde, at den overhalende i fremtiden ikke må trække ind før den
> fornødne afstand er til stede.
>
> Venlig hilsen
> Folmer

Jeg læste noget - tror det var på FDM's hjemmeside eller måske i Motor(?) -
angående den tyske regel om at afstanden skal være halvdelen af farten i
meter.
Der stod ikke noget om hvad afstanden er for lastbiler, men lad os antage at
det er samme altså 45 meter ved 90 km/t.
Hvis du i din lastbil bliover overhalet af en bilist der kører 100 km/t, vil
han efter 300 meter kun være 33 meter foran dig. Så du har ret - det vil
betyde en noget underlig og uhensigtsmæssig elastikkørsel.
Hvis han derimod kører 110 km/t vil han efter 300 meter være 53 meter foran
dig.

Måske lastbils chauførerne skulle bede vognmændende om en fartradar til at
montere på sidespejlet, så I kan se om I skal sænke farten, grænsen går ved
omkring 105 km/t.

/Henning.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste