Benzinmotor uden tændrør
Fra : Ukendt

Dato : 06-02-08 13:12

Er der nogen af jer der har hørt om de nye benzinmotorer der skulle komme om
et par år? Benzinmotorer efter samme princip som en deiselmotor, nemlig at
de selvantænder? Det skulle give næsten ligeså god brændstoføkonomi som
diesel og forurene meget mindre end benzinmotorer i dag.

Hilsen Peter

Fra : Henning

Dato : 06-02-08 13:28

On Wed, 6 Feb 2008 13:12:12 +0100, "Peter Sch." <peter> wrote:

> [...]
>de selvantænder? Det skulle give næsten ligeså god brændstoføkonomi som
>diesel og forurene meget mindre end benzinmotorer i dag.

Par år? Sidder de ikke allerede i Mercedes & BMW?

Fra : Henrik B.

Dato : 06-02-08 13:33

"Henning" <nej@tak.invalid> skrev i meddelelsen

> Par år? Sidder de ikke allerede i Mercedes & BMW?

Mener Mercedes har introduceret den. BMW er vist ikke så langt endnu.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.

Fra : Møller

Dato : 06-02-08 14:47

Henrik B. skrev:
> "Henning" <nej@tak.invalid> skrev i meddelelsen

> Mener Mercedes har introduceret den. BMW er vist ikke så langt endnu.

Er det den Mercedes E 350 CGI I tænker på, så har den tændrør

Jeg kender ingen benzinmotor med direkte indsprøjtning uden tændrør.

Møller

Fra : Henrik B.

Dato : 06-02-08 15:49

"Møller" <Ma@g2net.dk> skrev i meddelelsen

> Er det den Mercedes E 350 CGI I tænker på, så har den tændrør
>
> Jeg kender ingen benzinmotor med direkte indsprøjtning uden tændrør.

Saab har en benzinmotor, som ikke benytter tændrør, men den er desværre ikke
i produktion.

Fra : BJ

Dato : 06-02-08 15:58

KLIP

> Saab har en benzinmotor, som ikke benytter tændrør, men den er desværre
> ikke i produktion.

Spændende, da den store forskel på en benzin- og dieselmotor er
kompressionsmåden.

Hvordan mon de styrer eksplosionspunktet i en tændrørsfri benzinmotor og gør
den total bankefri?

mvh
Bjørn J.

Fra : Møller

Dato : 06-02-08 16:05

BJ skrev:
> [...]
> kompressionsmåden.
>
> Hvordan mon de styrer eksplosionspunktet i en tændrørsfri benzinmotor og gør

Som du har set af de første indlæg er det baseret på tro

Møller

Fra : BJ

Dato : 06-02-08 16:09

"Møller" <Ma@g2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Som du har set af de første indlæg er det baseret på tro

Njaee .. ikke helt, men Henrik løber med halve vinde og underbygger ikke sin
påstand.

Så må den gamle mand jo hjælpe ham..))

http://www.memagazine.org/backissues/membersonly/june00/features/otto/otto.html

mvh
Bjørn J.

Fra : Møller

Dato : 06-02-08 16:28

BJ skrev:
> [...]
>
> KLIP

> Njaee .. ikke helt, men Henrik løber med halve vinde og underbygger ikke sin

Tror du ikke han slap en vind

der er jo også her for andre fabr.:

In August, 2006, this technology was also used in an Otto engine for the first time, that of the
Mercedes-Benz CLS 350 CGI
http://allcarsreview.com/2007/11/10/mercedes-e-350-cgi/

Men andre arbejder også med det:
PSA-BMW motor

http://www.autospeed.com/cms/A_107830/article.html

Møller

Fra : BJ

Dato : 06-02-08 16:50

> [...]

> In August, 2006, this technology was also used in an Otto engine for the
> first time, that of the Mercedes-Benz CLS 350 CGI

Man kan vist roligt påstå, der intet nyt blæses i de seneste vinde, det er
jo blot en videre udvikling af de sidste 10 til 20 års forsøg på at gøre en
otto-motor mere effektiv i at forbrænde alt brændstoffet.

Ingen har dog endnu fjernet tændrøret og haft succes med at køre motoren på
benzin under alle belastninger..

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 12:50

BJ wrote:
> Ingen har dog endnu fjernet tændrøret og haft succes med at køre
> motoren på benzin under alle belastninger..

Netop. Det er nok også derfor at de først er produktionsklare om et par år.
Jeg hørte bare en kort nyhed på tysk tv omkring dette. Og blev da lidt
nysgerrig.
Jeg er desuden ikke tilhænger af dieselstøj/vibrationer. Vil hellere køre
benzin, især hvis de kunne køre lige så langt på literen som diesel
Men det bliver jo spændende at følge.

Hilsen Peter S.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-02-08 18:31

Møller <Ma@g2net.dk> wrote in

> Som du har set af de første indlæg er det baseret på tro

Så hvis føreren ikke tror på det så kører motoren dårligt? ;)

Fra : Henrik B.

Dato : 06-02-08 16:51

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvordan mon de styrer eksplosionspunktet i en tændrørsfri benzinmotor og
> gør den total bankefri?

Man benytter toppen af stemplet som det ene tændpunkt, og en
gløderørslignende stift i toppen, som det andet. )

Fra : Møller

Dato : 06-02-08 17:11

Henrik B. skrev:
> "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Man benytter toppen af stemplet som det ene tændpunkt, og en
> gløderørslignende stift i toppen, som det andet. )

Skal vi så ikke bare kalde det et stort tændrør.

Så må man håbe, at de har styr på strømmen, det vil jo være kedeligt at få gnistbearbejdet alle
lejer i en sådan motor.

Forbrændingsstart sker med en gnist og i en diesel ved indsprøjtning af brændstof i den
komprimerede luft.

Møller

Fra : BJ

Dato : 06-02-08 17:21

"Møller" <Ma@g2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skal vi så ikke bare kalde det et stort tændrør.
>
> Så må man håbe, at de har styr på strømmen, det vil jo være kedeligt at få
> gnistbearbejdet alle lejer i en sådan motor.

Tjaee ... jeg har da en 20ccm 4-takts motor, der virker efter
gløderørsprincippet.

Den yder da hele 2.1 hk ved 12.000 omdr. og tilføres udelukkende startstrøm,
så røret gløder.

Efterfølgende holdes røret glødende af en passende blanding af metanol,
nitromethan og en speciel olie..

Den ser sådan her ud: http://www.osengines.com/engines/osmg0935.html

mvh
Bjørn J.

Fra : Møller

Dato : 06-02-08 20:02

BJ skrev:

> [...]
> så røret gløder.
>
> Efterfølgende holdes røret glødende af en passende blanding af metanol,

Olie! så er det jo en diesel med metan.

Denne havde jeg engang kig på:
http://www.osengines.com/engines/osmg1300.html
Eller en lille Wankel:
http://www.osengines.com/engines/osmg1401.html3&P=7
http://ludens.cl/aeromod/wankel/wankel.html

Men havde ikke noget at bruge dem til

Møller

Fra : BJ

Dato : 06-02-08 21:18

"Møller" <Ma@g2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Olie! så er det jo en diesel med metan.

Njaee ... nu er langt den overvejende del metanol. Selv nitromethan er der
mere i end olie.

Jeg kører normalt med 10 til 12½% olie i blandingen..

> Denne havde jeg engang kig på:
> http://www.osengines.com/engines/osmg1300.html
> Eller en lille Wankel:
> http://www.osengines.com/engines/osmg1401.html3&P=7
> http://ludens.cl/aeromod/wankel/wankel.html

Det er da også flotte og morsomme motorer.

> Men havde ikke noget at bruge dem til

Det har jeg så.

Jeg kan dog ikke komme op på siden af de unge mennesker, der flyver op til
200 ccm eller jet.

200 ccm:
http://www.3w-modellmotoren.com/motoren/3D/200_b2_ts/3W_200iB2TS.html

Jet: http://www.vikinghobby.dk/index.php?act=viewProd&productId=1975

De helt store forbrændingsmotorer:
http://www.3w-modellmotoren.com/deutsch/3W_Modellmotoren.htm

Jeg må nøjes med en 62 ccm: http://www.toni-clark.com/ftp/PCI.pdf

Den skal sidde i denne model:
http://www.vikinghobby.dk/index.php?act=viewProd&productId=2109

Vi har det hyggeligt, knægten og jeg..)

mvh
Bjørn J.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-02-08 21:21

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> startstrøm, så røret gløder.
>
> Efterfølgende holdes røret glødende af en passende blanding af metanol,

Castor oil?

Det er jo lig med noget forfærdeligt drikkelse:
Amerikansk olie

> Den ser sådan her ud: http://www.osengines.com/engines/osmg0935.html

Sukkertøj

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : BJ

Dato : 06-02-08 21:26

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Castor oil?

Nej, det er rigtig mange år siden, vi brugte amerikansk olie.

Hvis man blander selv (det gør jeg og knægten) bruger vi til
"spritmotorerne":

Aerosynth: http://www.vikinghobby.dk/index.php?act=viewProd&productId=346

Til benzinmotorerne anvender jeg 2 til 3% outboard (marine) to-takts-olie,
da det indeholder rustbeskytter..

mvh
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 06-02-08 21:55

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Du/I skal nu lige se, vi også her i Danmark kan det der med jet..

Del 1 en fin heli og del 2 en fin jet-prop.

Sidst i del 2 er der en meget flot model af Concorde.

Enjoy!

1) http://www.youtube.com/watch?v=fqr4c8v3xgg

2) http://www.youtube.com/watch?v=m4J5B_8lNXY

mvh
Bjørn J.

Fra : Møller

Dato : 06-02-08 23:47

BJ wrote:
> [...]
>
> Del 1 en fin heli og del 2 en fin jet-prop.
>
> Sidst i del 2 er der en meget flot model af Concorde.

ikke dårlig

Møller

Fra : BJ

Dato : 07-02-08 01:24

KLIP

> ikke dårlig

Nej vel og så bruger hele RC-Unionen ikke meget mere brændstof end nogle få
familier bruger i potten tur retur på skiferien i alperne.

De unge mennesker vil også hellere blive skiinstruktører end håndværkere,
ingeniører osv..;)

mvh
Bjørn J

Fra : Møller

Dato : 07-02-08 11:46

BJ wrote:

> Nej vel og så bruger hele RC-Unionen ikke meget mere brændstof end nogle få
> familier bruger i potten tur retur på skiferien i alperne.

Jeg har stadig mærker på undersiden af et spåndpladebord fra studietiden:
Brugt som fixtur for at bygge vinger, haleplan og krop til en DMI Victory vingefang 167, jo jeg har
den endnu dog uden beklædning, denne er krakkeleret og taget af, den originale kasse med balsatræ
o.s.v. haves, jo det var hobby arbejde, intet ud over spanter var færdige fra leverandør.

Intet færdigt støbt i plast eller andre fancy materialer.

Skibumser?
> end håndværkere, ingeniører osv..;)

Her har vi ført traditionen videre.
Så her i huset blev verdens første bærbar MP3 med 1"HD udviklet og prototype fremstillet, år før
IPot, men ingen troede på ideen, B&O, Phillips, m.v. Investorer, jo en, men han ville næsten have
alle rettigheder, Så nu eksisterer der kun et eksemplar af den. (ca. 4 mandeår.)
Men det var også tiden med megen skriveri om ulovlig download startede, hvad kan det være 10 år siden?
Men de arbejder trøstig videre, med en blanding af eget firma, konsulentarbejde og fastansættelse.
www.Samtronic.dk
Han valgte ikke at gå med i dette firma, men var "kun" udvikler:
http://www.catscience.dk/default.asp?Action=Details&Item=426
Så indtægten svinger fra 0 til xx kr, somme tider på No Cure No Pay basis.
Pt: Prevas. ikke Previa.

Møller

Fra : BJ

Dato : 07-02-08 12:26

"Møller" <Ma@g2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> det var hobby arbejde, intet ud over spanter var færdige fra leverandør.

Vi er mange, der har været på DMI's (Dansk Modelflyve Industri) produkter.

De fleste startede med Baby, købte derefter Prince og så videre.

De lavede også udmærkede linestyringsmodeller.

> Intet færdigt støbt i plast eller andre fancy materialer.

Den tid er ovre. Nu husere composite, kevlar og jeg skal komme efter dig.

Det kaldes 'udvikling' og med tiden også brugt ude i den virkelige verden.

> [...]
> Phillips, m.v. Investorer, jo en, men han ville næsten have alle
> rettigheder, Så nu eksisterer der kun et eksemplar af den. (ca. 4

Imponerende!

> [...]
> http://www.catscience.dk/default.asp?Action=Details&Item=426
> Så indtægten svinger fra 0 til xx kr, somme tider på No Cure No Pay basis.

Her kan du så drømme dig tilbage til ungdommen:

http://www.greig.dk/dmi.html

mvh
Bjørn J.

Fra : Møller

Dato : 07-02-08 14:13

BJ wrote:

> Den tid er ovre. Nu husere composite, kevlar og jeg skal komme efter dig.
>
> Det kaldes 'udvikling' og med tiden også brugt ude i den virkelige verden.

Den virkelige verden er leg, alt andet er et nødvendig onde for at få kryddersild og gammelost.

Gesformedles kr: 299 kar jeg købt et motorfly med 2 motorer, komplet styring og div. opladelige
batterier.
og for 399 en helikopter med det hele.

Nå ja man kan jo ikke forlange en Jumbojet for den pris, men optiden er bede end de nye flyvevåbnet
helio. har anskaffet sig

Men hvem havde også forventet, at Italienerne kunne svejse en aksel til montage mellem en RR-turbine
og en gearkasse, og så med 3 aksler og motorer til en gearboksen skal det jo gå galt med
spagettistænger i en Engelsk/Italiensk maskine . Kun 20 % fuldsvejsning i defekt aksel;-(

> Her kan du så drømme dig tilbage til ungdommen:
>
> http://www.greig.dk/dmi.html

Jeg man bliver helt blød i knæene og nostalgisk.

Fra : BJ

Dato : 07-02-08 15:12

"Møller" <Ma@g2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Gesformedles kr: 299 kar jeg købt et motorfly med 2 motorer, komplet
> styring og div. opladelige batterier.
> og for 399 en helikopter med det hele.

Så har du da nogle opladelige batterier for både fly, helikopter samt
fjernstyring er da noget bras og hat stort set intet med radiostyrede
modelfly.

Køb næste gang en sådan EPP-model. Den er næsten uforgængelig og er dat et
fly!

Så kan du også passende købe et ordentlig godt begynderfjernstyringsanlæg!

Samlet pakke:
http://www.holte-modelhobby.dk/shop/product_info.php?cPath=95_18&products_id=8591

Næste gang du er Gl. Håålte, kan du kigge ind i butikken...

Den er meget veludstyret og retfærdiggøres slet ikke på web-shoppen.

mvh
Bjørn J.

Fra : Møller

Dato : 07-02-08 15:51

BJ wrote:

> Så har du da nogle opladelige batterier for både fly, helikopter samt
> fjernstyring er da noget bras og hat stort set intet med radiostyrede
> modelfly.

Ja. men jeg købte det i sommerhuset for at se, hvad det var man kunne få

Yes det er noget crab.

Men det er også 1. og sidste gang.

Herhjemme har vi et gammelt Futaba anlæg og nogle Tamaya biler.
nok 25 år. da var de dyrt nok i forhold til hvad man kan få idag.

Mølelr

Fra : BJ

Dato : 07-02-08 16:01

KLIP

> Ja. men jeg købte det i sommerhuset for at se, hvad det var man kunne få
>

> Yes det er noget crab.
>
> Men det er også 1. og sidste gang.

Gå til en ordentlig hobbyhandler næste gang!!..

> Herhjemme har vi et gammelt Futaba anlæg og nogle Tamaya biler.
> nok 25 år. da var de dyrt nok i forhold til hvad man kan få idag.

I forhold til hine tider, er ganske alm. grej meget billigt i dag.

Det dyreste, hvis man flyver med El, er LiPo-cellerne.

Naturligvis kan der stadig købes dyre radioanlæg og til stormodeller (over 7
kg startklar vægt) kan servoerne koste rigtig mange penge.

Her er det ikke ualmindeligt at betale 600 til 1.000 kr. pr. servo og der
skal i snit bruges 5 til 7 stk..

Her er et fint professionel radioanlæg, men så har du også nået creme de la
creme samt state of the art:

http://www.14mz.com/

Et lignende findes til biler, hvor sådan en ydmyg spand som denne her, ville
matche anlægget:

http://www.fg-modellsport-gmbh.de/FG-International/site-01-07-products_e/02-monster_e/monster-layout_e/stadium-truck-layout_e.html

mvh
Bjørn J.

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-02-08 08:23

> mvh
> Bjørn J.

Er det sådan I "Marschall", når i leger med fly? ))
http://www.biertijd.com/mediaplayer/?itemid=5041

Det sjove kommer et min. inde i filmen, men starten skal med.

Fra : BJ

Dato : 08-02-08 10:05

KLIP

> Er det sådan I "Marschall", når i leger med fly? ))
> http://www.biertijd.com/mediaplayer/?itemid=5041

LOL

Vi leger "leger" da i det mindste i vores fritid, det er værre med
butiksekspedienter, de gør det arbejdstiden..)

http://www.youtube.com/watch?v=WzWT8ANNl8s

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-02-08 12:26

> Vi leger "leger" da i det mindste i vores fritid, det er værre med
> butiksekspedienter, de gør det arbejdstiden..)
>
> http://www.youtube.com/watch?v=WzWT8ANNl8s

Ja, det er sgu godt man ikke er butiksansat...

Fra : BJ

Dato : 08-02-08 12:29

KLIP

> Ja, det er sgu godt man ikke er butiksansat...

Nå da, nu med rigtigt arbejde..)))

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-02-08 12:44

> Nå da, nu med rigtigt arbejde..)))

Det kommer vel - når en eller anden får øjnene op for mine talenter. *LOL*

Indtil da, lever jeg af dine skattepenge. )

Fra : BJ

Dato : 08-02-08 12:48

KLIP

> Det kommer vel - når en eller anden får øjnene op for mine talenter. *LOL*
>
> Indtil da, lever jeg af dine skattepenge. )

I disse tider, hvor alt er muligt..

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-02-08 12:51

> I disse tider, hvor alt er muligt..

Det er sgutte muligt at finde et 30 timers job, med 30k i løn, hvor man ikke
skal lave noget. ))

Fra : BJ

Dato : 08-02-08 13:11

KLIP

> Det er sgutte muligt at finde et 30 timers job, med 30k i løn, hvor man
> ikke skal lave noget. ))

Jow da, offentlig ansat på deltid...

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-02-08 13:28

> Jow da, offentlig ansat på deltid...

Hmmmm.....

Seriøst, så forstår jeg det sgu heller ikke.....?

Fra : Henrik B.

Dato : 06-02-08 17:48

"Møller" <Ma@g2net.dk> skrev i meddelelsen
> Henrik B. skrev:

> Så må man håbe, at de har styr på strømmen, det vil jo være kedeligt at få
> gnistbearbejdet alle lejer i en sådan motor.

Tjah, nu har de de sidste 20 år brugt tændrøret som målepind, v.h.a. strøm,
så mon ikke de også har styr den bette smule?

Fra : hanzen

Dato : 06-02-08 16:11

> "Møller" <Ma@g2net.dk> skrev i meddelelsen

> Saab har en benzinmotor, som ikke benytter tændrør, men den er desværre
> ikke i produktion.

Og for nogle år siden gik der rygter om at de testede en dieselmotor MED
tændrør.
--
hilzen
hanzen

SAAB 900

Fra : Awul Dasfilshabeda

Dato : 06-02-08 14:38

"Peter Sch." <peter> skrev i en meddelelse
> [...]

-ah tændrør skal den da bruge !
http://ing.dk/artikel/83823

--
ad

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 06-02-08 17:35

> [...]
> at de selvantænder? Det skulle give næsten ligeså god brændstoføkonomi som
> diesel og forurene meget mindre end benzinmotorer i dag.

Hej Peter

Jeg kan ikke lige gennemskue om GDI-motoren (som andre links henviser til)
er det samme som DIESOTTO-motoren, som jeg tror er den du spørger om, så her
er hvad wikipedia skriver:

http://en.wikipedia.org/wiki/DiesOtto

Jeg _tror_ ikke det er samme motor-princip, da denne 1,8-er 4 cyl, har mere
moment og langt større litereffekt end 350-erens 3,5 liter store
6-cylindrede maskine.

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 06-02-08 17:46

De vil/har puttet DiesOtto'en i F700

http://www.autobloggreen.com/2007/08/10/mercedes-will-debut-f700-with-diesotto-engine-at-the-frankfurt-m/
http://www.bilzonen.dk/test-og-artikler/nyheder/autobild/2007/9/frankfurt-mercedes-f700-koncept

Fra : Møller

Dato : 06-02-08 20:16

Peter Brandt Jørgensen skrev:
> De vil/har puttet DiesOtto'en i F700

> [...]

Jow, men det er jo stadig med tænding:
- DiesOtto is a turbocharged homogeneous charge compression ignition (HCCI) engine.
- It features direct gasoline injection, turbocharging and variable compression, along with
"controlled auto ignition,"

Så det er en krydsning mellem Diesel og Ottomotor:
Direkteindsprøjtning og tændrør.

De fleste benzin-indsprøjtningsbiler er jo blot en dyse i indsugningen, det er først med
Piezo-indsprøjtningsventiler man ser ud tu at have styr på direkte benzinindsprøjtning.
http://www.autospeed.com/cms/gallery/article.html?slideshow=0&a=107830&i=10

Møller

Fra : Henrik B.

Dato : 07-02-08 11:26

> [...]
> compression, along with "controlled auto ignition,"
>
> Så det er en krydsning mellem Diesel og Ottomotor:

Jeg ser ikke ordet tændrør nævnt, samt der står "Auto ignition" = automatik
tænding.

Fra : Møller

Dato : 07-02-08 12:34

Henrik B. wrote:

> Jeg ser ikke ordet tændrør nævnt, samt der står "Auto ignition" =
> automatik tænding.

Jeg kan konstatere, at din oversættelse er korrekt

Så mangler jeg blot en definition af, og forklaring på hvad "ignition" er for en størrelse i dette
tilfælde. Jeg er villig til at ændre tændrør til tænding hvis det hjælper.

Det er en væsentlig forskel på Diesels og Ottos motorer, Diesel har et gløderør for at komme i gang,
og så kører det, medend Ottomotoren skal have en gnisttænding pr arbejdscyklus. indtil nu jeg har
ikke set nogle motorer på markedet uden.

Der er dog HCCI på prøvebænken hvor man prøve med kompressionstænding:
http://www.autobloggreen.com/2007/05/14/variable-valve-actuation-and-hcci-could-yield-20-efficiency-bum/

Men på de aktuelle MB modeller ser jeg kun:
http://allcarsreview.com/2007/11/10/mercedes-e-350-cgi/

Finding the right location for the spark plugs was another challenge which required sophisticated
flow calculations and tests. To ensure that the ignition spark performs rapidly and reliably, the
spark plug must reach the fuel/air mix but have no direct contact with the liquid fuel, otherwise
carbon deposits will build up over time.

To meet both requirements, the piezo-electric injector of the CGI engine projects into the middle of
the combustion chamber, i.e. roughly in the position occupied by the spark plug in a port injection
engine. The spark plug has been moved closer to the exhaust valves, where it can reach and ignite
the combustible mixture at the edge of the swirling fuel/air cone. A cross-flow cooling system in
the cylinder head ensures that the spark plugs and injectors always operate within the best possible
temperature range.

Mølelr

Fra : Johannes

Dato : 07-02-08 00:00

Hej,

Svjv er der mere "energi" i en liter diesel, end en liter benzin.

Og det er er hovedforskellen på hvorfor en diesel kører længere per liter.
Men det at altid bedre at effektivisere brændstofforbruget.

Johannes

Fra : BJ

Dato : 07-02-08 00:24

"Johannes" <loopforever@NOSPAMgmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Svjv er der mere "energi" i en liter diesel, end en liter benzin.
>
> Og det er er hovedforskellen på hvorfor en diesel kører længere per liter.
> Men det at altid bedre at effektivisere brændstofforbruget.

Ja, hvis der er overhængende fare for at råolien slipper op, før vi får
omstillet til andre energiformer.

mvh
Bjørn J.

Fra : Kent Friis

Dato : 07-02-08 17:49

Den Thu, 7 Feb 2008 00:00:05 +0100 skrev Johannes:
> Hej,
>
> Svjv er der mere "energi" i en liter diesel, end en liter benzin.

Jeps, 14% sidst jeg checkede det samme på wikipedia.

(Efter at have undret mig over at sammenligningen af to biler -
en benzin og en diesel - viste at dieselen kørte længst per
liter, men udledte mere CO2).

Mvh
Kent

Fra : Morten Calundan

Dato : 07-02-08 21:18

"Peter Sch." <peter> wrote in message
> [...]
> at de selvantænder? Det skulle give næsten ligeså god brændstoføkonomi som
> diesel og forurene meget mindre end benzinmotorer i dag.

Det er da Mercedes' DiessOtto motor!

Det er da et krav at vide for at komme vidre end 3. klasse i folkeskolen ?

Fra : BJ

Dato : 07-02-08 22:06

"Morten Calundan" <morten_calundan@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Peter Sch." <peter> wrote in message

> Det er da Mercedes' DiessOtto motor!
>
> Det er da et krav at vide for at komme vidre end 3. klasse i folkeskolen ?

Mener du med ovennævnte, diesotto-motoren slet ikke anvender et tændrør på
noget tidspunkt?

mvh
Bjørn J.

Fra : Møller

Dato : 07-02-08 22:18

BJ wrote:
> "Morten Calundan" <morten_calundan@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mener du med ovennævnte, diesotto-motoren slet ikke anvender et tændrør på
> noget tidspunkt?

Det kan han ikke mene,

http://ing.dk/artikel/80097:

Mercedes vil i september præsentere en motor, der er en hybrid mellem en disel- og benzinmotor.
Motoren, som hedder DiesOtto efter opfinderen Nicolaus Otto, vil stadig køre på benzin, men ved lave
og mellemhøje omdrejningstal benytter den kompressiontænding, der kendes fra dieselmotorer.

Møller

Fra : BJ

Dato : 07-02-08 23:43

"Møller" <Ma@g2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kan han ikke mene,

Det kan han vel godt, hvis han stadig går i 3. klasse i folkeskolen..

> [...]
> Nicolaus Otto, vil stadig køre på benzin, men ved lave og mellemhøje
> omdrejningstal benytter den kompressiontænding, der kendes fra

Her kan han læse på udenlandsk, for de har da engelsk i folkeskolens 3.
klasse, ik' ..)

http://www.motorauthority.com/cars/mercedes-benz/mercedes%E2%80%99-diesotto-engine-does-39mpg-in-a-s-class/

mvh
Bjørn J.

Fra : Morten Calundan

Dato : 08-02-08 12:05

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det kan han vel godt, hvis han stadig går i 3. klasse i folkeskolen..

> Her kan han læse på udenlandsk, for de har da engelsk i folkeskolens 3.

Du får ret og jeg får fred )

- Morten

Fra : BJ

Dato : 08-02-08 12:07

"Morten Calundan" <morten_calundan@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du får ret og jeg får fred )

Sådan kan man altså også udtrykke sig, når man har vrøvlet..)

mvh
Bjørn J.