Underlig bremse problem på 106'er
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 05-02-08 18:55

Hej

Fruen beklagede sig igår over det var som om ABS'en slog til hele tiden når
hun bremsede. Jeg kunne ikke mærke noget da jeg kørte i den, men eftersyn
afslørede at skiver og klodser foran trængte til at blive skiftet, så det
blev de idag. Da jeg så kørte en tur i den oplevede jeg sammen problem, når
man bremser lidt frisk hugger i den, det er lidt lige som om det er bagi,
bakkerne bag i er ikke specielt slidte, men de bliver skiftet imorgen for en
sikkerhedsskyld, men jeg kan sgu ikke forstå det skulle ha en betydning. Er
der nogle der har en ide om hvad den kan være ? Defekt ABS, defekt ALB,
defekte støddæmpere?

Stef

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-02-08 19:10

Stefan Jacobsen ( stefware@email.dk ) skrev følgende i
47a8a305$0$99016$157c6196@dreader2.cybercity.dk :
> [...]
> kan sgu ikke forstå det skulle ha en betydning. Er der nogle der har
> en ide om hvad den kan være ? Defekt ABS, defekt ALB, defekte

Nu kan jeg ikke huske hvordan det er lavet på 106'eren, men på nogle biler
ruster det under abs-tandkransen, så den knækker. Derved er der større
mellemrum mellem 2 tænder, og bilen tror at den blokerer. Har selv prøvet
det på en Rover 216.

- Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-02-08 19:10

Martin Petersen ( usenet@[FJERN]nakskovnet.dk ) skrev følgende i
47a8a668$0$99015$157c6196@dreader2.cybercity.dk :
> [...]
> biler ruster det under abs-tandkransen, så den knækker. Derved er der
> større mellemrum mellem 2 tænder, og bilen tror at den blokerer. Har

Lyser ABS lampen forresten når det sker? Hvis ikke, er det noget andet der
er galt.

- Martin

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 05-02-08 19:15

> Lyser ABS lampen forresten når det sker? Hvis ikke, er det noget andet der
> er galt.

Nej ingen lys imens.

Stef

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 05-02-08 19:15

> [...]
> ruster det under abs-tandkransen, så den knækker. Derved er der større
> mellemrum mellem 2 tænder, og bilen tror at den blokerer. Har selv prøvet

Har være dem igennem og renset for at være sikker på det ikke var det, men
det er noget tid siden i forbindelse med ABS lampen lyste. Dem foran kunne
godt være pænere men ingen manglende tænder. Dem bagpå er som "nye". Men vil
da lige checke igen.

Stef

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-02-08 19:45

In article <47a8a7a0$0$99020$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote:

> [...]
> godt være pænere men ingen manglende tænder. Dem bagpå er som "nye". Men vil

Det er 99% sikkert de kranse.

Den sidste 1% sætter jeg på ABS boksen.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 05-02-08 19:57

"Martin >
> Det er 99% sikkert de kranse.
>
> Den sidste 1% sætter jeg på ABS boksen.

Det vil sgu være sur røv at skal til at skille hele lortet ad for at skifte
dem, kunne sgu godt forestille mig de er fæstnet til navet (Haynes har ikke
skrevet noget om det), så det er lejer, nav osv. der skal skiftes.

Stef

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-02-08 20:08

> Det vil sgu være sur røv at skal til at skille hele lortet ad for at skifte
> dem, kunne sgu godt forestille mig de er fæstnet til navet (Haynes har ikke
> skrevet noget om det), så det er lejer, nav osv. der skal skiftes.

Der skal nye aksler på. Du kan ikke skifte ringen alene som sådan, men
der kan fuskes hvis man ønsker dette.

Konen havde nøjagtig samme problem med hendes 106'er og jeg havde i
første omgang også "godkendt" hendes krans (øhm.. på bilen.. lol), men
de var alligevel mere slidte end jeg havde set.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 05-02-08 20:45

> Der skal nye aksler på. Du kan ikke skifte ringen alene som sådan, men
> der kan fuskes hvis man ønsker dette.

Nå det er da rimeligt overkommeligt, det kunne den vist også træne til,
fruen ide om koblingpunkt er at det gælder om at slippe pedalen så hurtigt
som muligt Samt at en kold diesel skal køres helt ud i gearene....

> Konen havde nøjagtig samme problem med hendes 106'er og jeg havde i
> første omgang også "godkendt" hendes krans (øhm.. på bilen.. lol), men
> de var alligevel mere slidte end jeg havde set.

Der er vist ikke andet for end at få dem bestilt, sammen med nye bagbremsere
og et par hjullejer bagi, fik rykket det ene i stykker da jeg skulle ind til
bremserne, forpulede fransker lård og så håbe på det ikke er noget
andet.

Stef

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-02-08 21:19

> Nå det er da rimeligt overkommeligt, det kunne den vist også træne til,
> fruen ide om koblingpunkt er at det gælder om at slippe pedalen så hurtigt
> som muligt Samt at en kold diesel skal køres helt ud i gearene....

Av av... fruen herhjemme kunne aldrig drømme om det heldigvis Har
sagt til hende, at alt over 2500rpm i en kold bil er bandlyst og forbudt

> Der er vist ikke andet for end at få dem bestilt,

Prøv, at rense sensorene og selve kransen.. krads tænderne helt rene med
en skruetrækker eller andet passende og rens sensorene med bremserens så
alt er pinligt rent. Så er tænderne mere tydelige, at tyde og/eller
måske det løser problemet (for en stund).

Hun fik et sæt renoverede på (lignede spritnye alligevel) fra Krogslund.
Husk ny pakdåse til gearkassen i begge sider samt gearolie.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 05-02-08 21:50

> Av av... fruen herhjemme kunne aldrig drømme om det heldigvis Har
> sagt til hende, at alt over 2500rpm i en kold bil er bandlyst og forbudt

Her er der truet med alverdens ulykker og lige lidt hjælper det

> Hun fik et sæt renoverede på (lignede spritnye alligevel) fra Krogslund.
> Husk ny pakdåse til gearkassen i begge sider samt gearolie.

DOH det mener du ikke.... for faaaaan lårte franske biler.

Stef

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-02-08 22:09

> Her er der truet med alverdens ulykker og lige lidt hjælper det

Øv

> DOH det mener du ikke.... for faaaaan lårte franske biler.

Jo gu' mener jeg det

Men det er nu ikke så slemt som det lyder... men for din egen skyld så
find eller få lavet et specialværtøj der passer nøjagtig på dåsens mål -
så er den lige til, at slå i.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 06-02-08 15:31

> Jo gu' mener jeg det
>
> Men det er nu ikke så slemt som det lyder... men for din egen skyld så
> find eller få lavet et specialværtøj der passer nøjagtig på dåsens mål -
> så er den lige til, at slå i.

Syntes ikek lige jeg gad gode med et selv.... indtil jeg hørte prisen....
5200,- tror faktisk godt jeg gider selv så.

Stef

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-02-08 17:05

In article <47a9c2f2$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Stefan Jacobsen" <stefware@gmail.com> wrote:

> Syntes ikek lige jeg gad gode med et selv.... indtil jeg hørte prisen....
> 5200,- tror faktisk godt jeg gider selv så.

Ja det løber sq hurtigt op... jeg valgte også, at bøvle med det selv.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-02-08 21:40

> Ja det løber sq hurtigt op... jeg valgte også, at bøvle med det selv.

Det gik faktisk nemmere end forventet, ihvertfald i venstre side, men hvem i
helvede finder på at lave en bolt med 4 kantet hul, det er der jo fandenme
ikke nogle normale mennesker der har værktøj der passer i

Stef

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 05-02-08 19:20

> [...]
> ruster det under abs-tandkransen, så den knækker. Derved er der større
> mellemrum mellem 2 tænder, og bilen tror at den blokerer. Har selv prøvet

Kiggede lige i Haynes, under rear wheels locking under normal braking,
foreslår de Rear brake shoe linings contaminated eller Faulty brake pressure
regulator, det kunne jo godt ligne noget af det jeg kunne tænke mig var
problemet, i det begyndende stadie.

Stef