Opsigelse af forsikring ved salg af bil
Fra : Line

Dato : 05-02-08 06:05

Jeg har solgt min bil og opsagde i den forbindelse min forsikring.
Dette skete efter 3 uger, hvor køber endnu ikke havde fået
omregistreret (den er omregistreret nu). Dette var der ikke noget
problem i. Jeg ringede allerede den dag jeg solgte og forsøgte at
opsige den der, men det ville forsikringen ikke med henvisning til at
den først kunne blive opsagt ved omregistrering eller efter 3 uger.

Nu er det dog kommet mig for øre, at forsikringen kan opsiges på
salgsdagen, hvilket jeg også mener tydeligt fremgår af forsikringen
hvor der står: "Hvis du sælger bilen ophører forsikringen." Der står
så videre at forsikringen dækker køber i de efterfølgende 3 uger, men
det kan vel ikke være mit problem når min forsikring allerede er
ophørt?

Jeg har søgt på nettet og har fundet nogle eksempler, hvor sælgere
fortæller de har fået opsagt deres forsikring fra salgsdato. Men de
fortæller ikke hvilke forsikringsselskaber dette er sket ved eller om
der evt er faldet dom i en sådan sag jeg kan henvende mig til Codan
med.

Er der nogen der har erfaringer med ovenstående? Eller evt kender en
dom jeg kan henvise til?

Eller er jeg helt galt på den?

Fra : Kåre

Dato : 05-02-08 14:18

[...]

<klip>

Er der nogen der har erfaringer med ovenstående? Eller evt kender en
dom jeg kan henvise til?

Eller er jeg helt galt på den?

-------------------------------

Min erfaring:
Jeg solgte en bil, og opsagde forsikring dagen efter.
Efter nogle uger fik jeg brev fra motorkontoret, fordi bilen ikke var
forsikret/omregistreret.
Jeg ringede ind og fortalte at jeg havde solgt bilen, og at den nye ejer
ikke havde omregistreret den endnu.
Jeg havde hverken navn eller adresse på køber.
Men det var ikke noget problem overhovedet.
Efter 1 måned mere fik han klippet pladerne, og så var det det.

På motorkontoret sagde de at de bare ville melde pladerne savnet eller sådan
noget lignende, hvis de ikke fandt bilen.

Så jeg vil sige at du er i din fulde ret til at opsige på salgsdagen, og at
køber er dækket i 3 uger.

Så jo, jeg mener du har ret!

mvh
Kåre

Fra : Klaus G.

Dato : 05-02-08 15:02

Er der nogen der har erfaringer med ovenstående? Eller evt kender en
dom jeg kan henvise til?
----------

Jeg synes det kommer meget an på den slutseddel i har underskrevet. Den skal
jo følges. Hvis der står at køber har 3uger(hvilket er normalt) til at få
omregget bilen, ja så mener jeg jo at du afviger fra slutseddelen ved at
opsige din forsikring med det samme. Men har du ikke hørt noget efter 3uger
så er det iorden at opsige forsikringen.

Hvis problemet er så stort for dig med den forsikring, hvorfor så ikke bare
hive pladerne af inden salget?

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-02-08 15:48

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> ved at opsige din forsikring med det samme. Men har du ikke hørt noget
> efter 3uger så er det iorden at opsige forsikringen.

Forsikringen bliver vel først til opsagt 3 uger efter salget?

> Hvis problemet er så stort for dig med den forsikring, hvorfor så ikke
> bare hive pladerne af inden salget?

Man er vel flink - og vil gerne sælge.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-02-08 15:56

> Forsikringen bliver vel først til opsagt 3 uger efter salget?

Jeg har altid opsagt forsikringen samme dag bilen blev solgt.

Har altid aftalt med sælger han skal omregge med det samme (sidst gjorde
vi det dog sammen).

Jeg er trekvart ligeglad med om han kører rundt i en bil uden forsikring
og/eller om politiet henter pladerne hos ham. Når det er aftalt den skal
omregges med det samme så skal det dælendulme også bare ske

Har fået brev et par gange fra politiet om, at "min" bil var uden
forsikring og, de ville hente pladerne hvis jeg ikke fik det bragt i
orden - begge gange kunne jeg jo kun ringe og meddele dem, at de kunne
gøre hvad de ville, men de nok fik en lang næse hvis de kom ud på min
adresse... (= ingen bil).

Fra : Andersen [3650]

Dato : 05-02-08 19:55

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> Man er vel flink - og vil gerne sælge.

Så følges man bare ned til motorkontoret
og laver en omreg. i fællesskab.
Så er der ingen slinger i valsen.
Så har man også samtidig dokumentation
til forsikringen så de ikke kan undslippe fra
at ophæve forsikringen.

Fra : Anders Thorup

Dato : 05-02-08 20:37

Per Henneberg Kristensen wrote:
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen

Her er hvad jeg har hørt!

Slutsedlen er sådan set ligegyldig, da det ikke er DIN forsikring der dækker
køber i de 3 uger efter handlen.
Derfor vil du heller ikke lide bonustab i tilfælde af at køber smadre bilen
inden for de første 3 uger efter handlen, selvom bilen stadig står i dit
navn.

De 3 uger dækkes af en forsikringsfond, som alle forsikringsselskaber
betaler til og har altså ikke noget med bilens egen forsikring ved
salgstidspunktet at gøre, derfor bør det kunne lade sig gøre at opsige
forsikringen på salgsdagen. Dit eget selskab kommer ikke til at hæfte for
skader aligevel, men derimod en fond som selskabet betaler til, sammen med
alle andre forsikringsselskaber.

Der bør slet ikke være et problem jvf. ovenstående.
Jeg er overbevist om at dit forsikringsselkab har snydt dig for 3 ugers
præmie!!!

Mvh
Anders

Fra : Line

Dato : 07-02-08 07:26

Ville bare lige oplyse at jeg efter 3 opkald til Codan nu har fået
opsagt min forsikring med tilbagevirkende kraft til salgsdato.

Jeg oplyste Codan at Forsikringsoplysningen.dk havde oplyst mig, at
det ikke var nomal praksis ikke at ville opsige per salgsdato. Det
hjalp ikke meget, men da jeg så insisterede på at tale med en
policechef (i første omgang fik jeg at vide de ikke havde nogen chefer
jeg kunne tale med) var det pludselig muligt. Sælgeren/rådgiveren
fastholdt dog at dette var et særtilfælde, men mon vi så ikke alle kan
blive behandlet som særtilfælde

Fra : alexbo

Dato : 09-02-08 21:06

"Line" skrev

>Sælgeren/rådgiveren
>fastholdt dog at dette var et særtilfælde, men mon vi så ikke alle kan
>blive behandlet som særtilfælde

Jo hvis Codan ikke tager deres egne betingelser alvorligt, i afsnit 12.1 i
de nuværende betingelser står at der er en måneds opsigelse.
Men du har vel selv læst dine betingelser og de er måske anderledes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 09-02-08 20:49

[...]

Jeg solgte min bil i sommers, der stod på slutsedlen køber omregistrer inden
3 uger. Her til juletid opkrævede de forsikring igen, jeg ringede til
forsikringsselskabet, de bad mig sende slutseddel og så ville de sende det
for meget betale med det samme. Ingen problemer det var Privatsikring
(Codan).

STef

Fra : Line

Dato : 11-02-08 02:26

Ales: Når du sælger bilen træder 11.2 i kraft, som siger at ved salg
ophører forsikringen. Der er ingen opsigelsesperiode. Havde jeg
skiftet forsikringsselskab havde det været en helt anden historie

Stefan: Vær opmærksom på hvor langt tilbage de mener du har betalt for
meget. Er det pr. salgsdato? Eller er det tre uger efter salgsdato de
refunderer?

Og for nogen kan 3 ugers forsikring måske virke som småpenge, men som
forholdsvis ny bilist kan det altså være forholdsvis store beløb det
handler om!

Fra : alexbo

Dato : 11-02-08 18:12

"Line" <linewolf@gmail.com> skrev

>Ales: Når du sælger bilen træder 11.2 i kraft, som siger at ved salg
>ophører forsikringen.

Du har ret, det er så også en dårlig formulering fra Codans side, de skulle
have skrevet at forsikringen ophører ved afmelding eller registrering til ny
ejer.
På en eller anden måde kan jeg godt forstå at Codan ikke gratis vil forsikre
din bil mens en køber kører i dit navn.

Utrolig mange sælger bare bilen og overlader det til køber at sørge for
resten.
Mange købere kører så glade rundt på sælgers forsikring og ejerafgift, jeg
husker også en del sager om parkerings og fartbøder der ender hos sælger,
bilen er jo stadig i sælgers navn.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Thorup

Dato : 11-02-08 18:55

alexbo wrote:
> [...]
> På en eller anden måde kan jeg godt forstå at Codan ikke gratis vil
> forsikre din bil mens en køber kører i dit navn.

Det gør Codan heller ikke,, læs mit indlæg et andet sted i tråden.

Det ordnes af en "fælleskasse" som alle forsikringsselskaber betaler til.

> [...]
> ejerafgift, jeg husker også en del sager om parkerings og fartbøder
> der ender hos sælger, bilen er jo stadig i sælgers navn.

Yup, det sker desværre tit.

Mvh
Anders