/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Dyrt at køre miljørigtigt.
Fra : Henrik B.


Dato : 05-02-08 11:23

Så meget for politikerne:

DR NYHEDER INDLAND 19:35

DYRT AT KØRE I MILJØRIGTIG FIRMABIL
Sidste år var 38 procent af de biler,
der blev solgt herhjemme firmabiler.

Men selv om firmaerne ville kunne spare
miljøet for en masse forurening, hvis
bilerne var miljø-rigtige, er det
sommetider dyrere at tænke på naturen.

Fx ville dieselmodellen af en Opel
Vectra koste bilejeren 800 kroner mere
om måneden end benzinmodellen.

Socialdemokratiets skatteordfører, Nick
Hækkerup, mener, at beskatningen af
firmabiler bør komme med som et emne i
den netop nedsatte skattekommission.

Da miljøbiler er dyrere end almindelige
er skatten på dem selvsagt også højere.


 
 
BJ (05-02-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 05-02-08 11:26


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47a838f6$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Så meget for politikerne:
>
> DR NYHEDER INDLAND 19:35
>
> DYRT AT KØRE I MILJØRIGTIG FIRMABIL
> Sidste år var 38 procent af de biler,
> der blev solgt herhjemme firmabiler.
>
> Men selv om firmaerne ville kunne spare
> miljøet for en masse forurening, hvis
> bilerne var miljø-rigtige, er det
> sommetider dyrere at tænke på naturen.
>
> Fx ville dieselmodellen af en Opel
> Vectra koste bilejeren 800 kroner mere
> om måneden end benzinmodellen.
>
> Socialdemokratiets skatteordfører, Nick
> Hækkerup, mener, at beskatningen af
> firmabiler bør komme med som et emne i
> den netop nedsatte skattekommission.
>
> Da miljøbiler er dyrere end almindelige
> er skatten på dem selvsagt også højere.

Så meget for folks forstand:

1) Ingen aner overhovedet om CO2 ødelægger klimaet.

2) Når man sælger biler uden partikelfilter, så er de ikke miljørigtige.

mvh
Bjørn J.



Henrik B. (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-02-08 11:43

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:47a83999$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Fx ville dieselmodellen af en Opel
>> Vectra koste bilejeren 800 kroner mere
>> om måneden end benzinmodellen.

> Så meget for folks forstand:
>
> 1) Ingen aner overhovedet om CO2 ødelægger klimaet.
>
> 2) Når man sælger biler uden partikelfilter, så er de ikke miljørigtige.
>
> mvh
> Bjørn J.

Enig. Men det gælder jo også i de tilfælde, hvor disella-udgaven rent
faktisk har partikelfilter.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.


BJ (05-02-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 05-02-08 11:54


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47a83da5$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>> Fx ville dieselmodellen af en Opel
>>> Vectra koste bilejeren 800 kroner mere
>>> om måneden end benzinmodellen.
>
>> Så meget for folks forstand:
>>
>> 1) Ingen aner overhovedet om CO2 ødelægger klimaet.
>>
>> 2) Når man sælger biler uden partikelfilter, så er de ikke miljørigtige.
>>
> Enig. Men det gælder jo også i de tilfælde, hvor disella-udgaven rent
> faktisk har partikelfilter.

Så mangler de blot enten en katalysator eller en rigtig virksom en.

De spyr jo en masse NOX ud som allerede er fjernet fra benzinbiler.

Man fristes til at mene, "miljørigtig" udelukkende står for øgede
skatteindtægter, når der tales om automobiler.

mvh
Bjørn J.



Henrik B. (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 05-02-08 12:31

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:47a84045$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Så mangler de blot enten en katalysator eller en rigtig virksom en.
>
> De spyr jo en masse NOX ud som allerede er fjernet fra benzinbiler.
>
> Man fristes til at mene, "miljørigtig" udelukkende står for øgede
> skatteindtægter, når der tales om automobiler.

Vi er helt enige. Der er skreget CO2 så mange gange, at man ensidigt
fokuserer på det....

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.


BJ (05-02-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 05-02-08 12:35


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47a848f3$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> Så mangler de blot enten en katalysator eller en rigtig virksom en.
>>
>> De spyr jo en masse NOX ud som allerede er fjernet fra benzinbiler.
>>
>> Man fristes til at mene, "miljørigtig" udelukkende står for øgede
>> skatteindtægter, når der tales om automobiler.
>
> Vi er helt enige. Der er skreget CO2 så mange gange, at man ensidigt
> fokuserer på det....

Måske er det derfor, eks. englænderne har højere pris på dieselbrændstof end
på benzin..?

mvh
Bjørn J.



Sp@msen (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Sp@msen


Dato : 05-02-08 16:07


"BJ"
>
> Måske er det derfor, eks. englænderne har højere pris på dieselbrændstof
> end på benzin..?
Det er den også mange steder i skåne.. altså sverige.. :)
godt nok ikke mange øre, men den er dyere..

mvh.
Flemming


Henrik Stidsen (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 05-02-08 23:02

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in
news:47a849dc$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Måske er det derfor, eks. englænderne har højere pris på
> dieselbrændstof end på benzin..?

Går der da vist heller ikke længe før vi har i DK...

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

BJ (05-02-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 05-02-08 23:57


"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9A3BEA5CFC7BEhenrikstidsendk@130.225.247.90...

KLIP

>> Måske er det derfor, eks. englænderne har højere pris på
>> dieselbrændstof end på benzin..?
>
> Går der da vist heller ikke længe før vi har i DK...

Det tror jeg, du får ret i.

Når man kan handle med drivhusgasser, er der efter min mening noget rav
ruskende galt.

Så er det ikke klimaet/miljøet det gælder, men noget helt andet.

Det får vi i hvert fald at mærke på vore kommende el-regninger:

http://epn.dk/industri/energi/article1256231.ece

mvh
Bjørn J.



Henrik Stidsen (06-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik Stidsen


Dato : 06-02-08 18:30

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in
news:47a8e9cf$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

>>> Måske er det derfor, eks. englænderne har højere pris på
>>> dieselbrændstof end på benzin..?

>> Går der da vist heller ikke længe før vi har i DK...

> Det tror jeg, du får ret i.

Så må man jo bare til at køre benzin istedet, vil nok også være billigere
uanset hvad...

--
Henrik Stidsen - http://henrikstidsen.dk/
http://fuglemarkedet.dk/ - Danmarks online fuglemarked!

BJ (06-02-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 06-02-08 18:38


"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9A3CBC2A03078henrikstidsendk@130.225.247.90...

KLIP

> Så må man jo bare til at køre benzin istedet, vil nok også være billigere
> uanset hvad...

Jeg vil i hvert fald se tiden an.

Der vil garanteret indenfor en overskuelig fremtid, komme hybridpotter med
ny batteriteknik mv.

Lad os så håbe på, de danske politikere gør alvor af deres velmente omsorg
for vort miljø og klima, således disse potter bliver betalelige for alle.

Jeg ville da gerne køre i en eks.: http://www.lexus.com/models/GSh/

Den koster det samme i Amerika i runde tal som en S80 T6/V8.

mvh
Bjørn J.



Henrik B. (06-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-02-08 19:00

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:47a9f085$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> Så må man jo bare til at køre benzin istedet, vil nok også være billigere
>> uanset hvad...
>
> Jeg vil i hvert fald se tiden an.

Samme hér - kommer ALDRIG til at køre diesel privat!

> Jeg ville da gerne køre i en eks.: http://www.lexus.com/models/GSh/

Jeg er så mere til denne: http://www.lexus.com/models/LSh/
Herre fed spand...!

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.


BJ (06-02-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 06-02-08 19:04


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47a9f5a8$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>> Så må man jo bare til at køre benzin istedet, vil nok også være
>>> billigere
>>> uanset hvad...
>>
>> Jeg vil i hvert fald se tiden an.
>
> Samme hér - kommer ALDRIG til at køre diesel privat!
>
>> Jeg ville da gerne køre i en eks.: http://www.lexus.com/models/GSh/
>
> Jeg er så mere til denne: http://www.lexus.com/models/LSh/
> Herre fed spand...!

Jow, jow, men mindre kan nu også gøre det..)

Jeg har siddet og stirret på denne her:

http://billisten.bilinfo.dk/lexusdk/car.asp?id=116901094

Mon man skulle smutte forbi den gode Michael, næste gang turen går til
Storstaden..

mvh
Bjørn J.



Jan Vennike (06-02-2008)
Kommentar
Fra : Jan Vennike


Dato : 06-02-08 19:57


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:47a8e9cf$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Så er det ikke klimaet/miljøet det gælder, men noget helt andet.
>
> Det får vi i hvert fald at mærke på vore kommende el-regninger:
>
> http://epn.dk/industri/energi/article1256231.ece
>
> mvh
> Bjørn J.

Det "sjove" er så at grunden til at det bliver dyrere, er fordi at
elværkerne skal købe CO2 kvoter og derefter lægge prisen over på elprisen.

Dvs en slags CO2 afgift.

Men hov - vi betaler jo allerede CO2 affigt på vores elregninger (og har
gjort det i mange år - inkl på den strøm der kommer fra vindmøller ???) -
dvs 2 x afgift på det samme - hmmmm - nå, det forhindrer ikke politikerne i
at opkræve den

/Jan



Robert Eriksen (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Robert Eriksen


Dato : 05-02-08 12:05

BJ wrote:
> "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:47a838f6$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Fx ville dieselmodellen af en Opel
>> Vectra koste bilejeren 800 kroner mere
>> om måneden end benzinmodellen.
>>
>> Socialdemokratiets skatteordfører, Nick
>> Hækkerup, mener, at beskatningen af
>> firmabiler bør komme med som et emne i
>> den netop nedsatte skattekommission.
>>
>> Da miljøbiler er dyrere end almindelige
>> er skatten på dem selvsagt også højere.
>
> Så meget for folks forstand:
>
> 1) Ingen aner overhovedet om CO2 ødelægger klimaet.
>
> 2) Når man sælger biler uden partikelfilter, så er de ikke miljørigtige.

3) Problemet er ikke beskatningen. Problemet er prisen. Medmindre det
kun skal være attraktivt for folk med firmabil at køre miljø"venligt"?

BJ (05-02-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 05-02-08 12:11


"Robert Eriksen" <roe@adr.dk> skrev i en meddelelse
news:47a842da$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>>> Fx ville dieselmodellen af en Opel
>>> Vectra koste bilejeren 800 kroner mere
>>> om måneden end benzinmodellen.
>>>
>>> Socialdemokratiets skatteordfører, Nick
>>> Hækkerup, mener, at beskatningen af
>>> firmabiler bør komme med som et emne i
>>> den netop nedsatte skattekommission.
>>>
>>> Da miljøbiler er dyrere end almindelige
>>> er skatten på dem selvsagt også højere.
>>
>> Så meget for folks forstand:
>>
>> 1) Ingen aner overhovedet om CO2 ødelægger klimaet.
>>
>> 2) Når man sælger biler uden partikelfilter, så er de ikke miljørigtige.
>
> 3) Problemet er ikke beskatningen. Problemet er prisen. Medmindre det kun
> skal være attraktivt for folk med firmabil at køre miljø"venligt"?

De såkaldte "miljøvenlige" biler er ikke venlige mod miljøet endsige
omgivelserne.

Hybridbiler kan/kunne være det

De såkaldte "miljøvenlige" biler bør være langt dyrere at køre i, når de
sviner mere end benzinbiler!

mvh
Bjørn J.



Sp@msen (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Sp@msen


Dato : 05-02-08 16:15


"BJ"
> De såkaldte "miljøvenlige" biler er ikke venlige mod miljøet endsige
> omgivelserne.
i det hele taget er der vel ikke meget ved en bil der er miljøvenligt? der
skal salt på vejene for tiden, ellers kan folk ikke køre med deres biler på
dem,
osv. osv.

> Hybridbiler kan/kunne være det
men måden det produceres på, og så skal der vel betales afgift et par gange
i dk, fordi de har som regel mere end 1 slags motor, og det kan man jo ikke
gennemskue hvis man er minnister fra det mørke jylland? :)

> De såkaldte "miljøvenlige" biler bør være langt dyrere at køre i, når de
> sviner mere end benzinbiler!
ja det er de vel som regel også? koster det ikke stadig 50% mere i forhold
til 'vægtafgift' i samme vægt klasse som en benziner i dk?
(i sverige er det vist 100% så vidt jeg kan se, eller måske endda mere)

mvh.
Flemming


Anders Thorup (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 05-02-08 20:45

> 1) Ingen aner overhovedet om CO2 ødelægger klimaet.

Næh, men der er mistanke, og der er vel de færreste miljøforskere der vil
kaldet CO2 udslip for ligegyldigt!

>
> 2) Når man sælger biler uden partikelfilter, så er de ikke
> miljørigtige.

Så er det da heldigt at alle Opel Corsa, Astra, Zafira, Meriva og Vectra med
dieselmotor, slet ikke fåes uden partikelfilter, det er simpelthen
standardudstyr.

Mvh
Anders



BJ (05-02-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 05-02-08 22:00


"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
news:47a8bcd3$0$89176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

>> 1) Ingen aner overhovedet om CO2 ødelægger klimaet.
>
> Næh, men der er mistanke, og der er vel de færreste miljøforskere der vil
> kaldet CO2 udslip for ligegyldigt!

Naturligvis ikke, alle deres bevilinger afhænger jo af denne "tro".

Derfor tier de også andre meninger ihjel og laver uduelige modeller!

>> 2) Når man sælger biler uden partikelfilter, så er de ikke
>> miljørigtige.
>
> Så er det da heldigt at alle Opel Corsa, Astra, Zafira, Meriva og Vectra
> med dieselmotor, slet ikke fåes uden partikelfilter, det er simpelthen
> standardudstyr.

Så mangler de lige at få monteret en virksom NOX-katalysator, så de ikke
ødelægger bl.a. regnskoven med syreregn.

mvh
Bjørn J.



Anders Thorup (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 05-02-08 22:10

BJ wrote:
> "Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> news:47a8bcd3$0$89176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> KLIP
>
>>> 1) Ingen aner overhovedet om CO2 ødelægger klimaet.
>>
>> Næh, men der er mistanke, og der er vel de færreste miljøforskere
>> der vil kaldet CO2 udslip for ligegyldigt!
>
> Naturligvis ikke, alle deres bevilinger afhænger jo af denne "tro".
>
> Derfor tier de også andre meninger ihjel og laver uduelige modeller!

Det står dig frit for at sige hvad du vil. Du er sikkert også meget klogere
end dem aligevel.

>
>>> 2) Når man sælger biler uden partikelfilter, så er de ikke
>>> miljørigtige.
>>
>> Så er det da heldigt at alle Opel Corsa, Astra, Zafira, Meriva og
>> Vectra med dieselmotor, slet ikke fåes uden partikelfilter, det er
>> simpelthen standardudstyr.
>
> Så mangler de lige at få monteret en virksom NOX-katalysator, så de
> ikke ødelægger bl.a. regnskoven med syreregn.

I dit første indlæg startede du selv med at forlange partikelfilter, hvorfor
er det ikke godt længere? Du vil måske have NOX-kat med det samme også? Hvad
bliver det næste vi skal have, i en fart, før det er i orden at køre i en
dieselbil?

Hvor mange af de smarte ting skal en diesel have før end den er bedre for
miljøet end benzin?

Mvh
Anders



BJ (05-02-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 05-02-08 22:15


"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
news:47a8d093$0$89168$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

>>>> 1) Ingen aner overhovedet om CO2 ødelægger klimaet.
>>>
>>> Næh, men der er mistanke, og der er vel de færreste miljøforskere
>>> der vil kaldet CO2 udslip for ligegyldigt!
>>
>> Naturligvis ikke, alle deres bevilinger afhænger jo af denne "tro".
>>
>> Derfor tier de også andre meninger ihjel og laver uduelige modeller!
>
> Det står dig frit for at sige hvad du vil. Du er sikkert også meget
> klogere end dem aligevel.

Tak og naturligvis kan jeg det, for jeg kan også læse, hvad andre forskere
(der tøt sige noget) skriver.

>>>> 2) Når man sælger biler uden partikelfilter, så er de ikke
>>>> miljørigtige.
>>>
>>> Så er det da heldigt at alle Opel Corsa, Astra, Zafira, Meriva og
>>> Vectra med dieselmotor, slet ikke fåes uden partikelfilter, det er
>>> simpelthen standardudstyr.
>>
>> Så mangler de lige at få monteret en virksom NOX-katalysator, så de
>> ikke ødelægger bl.a. regnskoven med syreregn.
>
> I dit første indlæg startede du selv med at forlange partikelfilter,
> hvorfor er det ikke godt længere? Du vil måske have NOX-kat med det samme
> også? Hvad bliver det næste vi skal have, i en fart, før det er i orden at
> køre i en dieselbil?

Hvad er dit problem?

> Hvor mange af de smarte ting skal en diesel have før end den er bedre for
> miljøet end benzin?

Den skal være lige så ren i udstødningen som en benzinbil, ellers er det
omsonst at benytte dette brændstof.

Hvis øvelsen går ud derefter at strække oliereserverne til man kan få bygget
alternative energi"fabrikker" herunder a-kraft, så er "undskyldningen" da
brugbar, men det er sku da at stikke blå i øjnene på folk.

mvh
Bjørn J.



Henrik B. (06-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-02-08 08:05

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:47a8d1e4$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> I dit første indlæg startede du selv med at forlange partikelfilter,
>> hvorfor er det ikke godt længere? Du vil måske have NOX-kat med det samme
>> også? Hvad bliver det næste vi skal have, i en fart, før det er i orden
>> at køre i en dieselbil?
>
> Hvad er dit problem?

Anders er nødt til at forsvare det han sidder med til dagligt.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.


Anders Thorup (06-02-2008)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 06-02-08 17:27

Henrik B. wrote:
> "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> news:47a8d1e4$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>> I dit første indlæg startede du selv med at forlange partikelfilter,
>>> hvorfor er det ikke godt længere? Du vil måske have NOX-kat med det
>>> samme også? Hvad bliver det næste vi skal have, i en fart, før det
>>> er i orden at køre i en dieselbil?
>>
>> Hvad er dit problem?
>
> Anders er nødt til at forsvare det han sidder med til dagligt.

Nu har jeg faktisk mest med benzin-biler at gøre, men diesel vinder helt
klart frem.
Derudover mener jeg det er forkert først at forlange partikelfilter, og når
det viser sig, at man brokkede sig over en mangel som viste sig ikke at
eksistere, finder man straks på en ny undskyldning for ikke at køre diesel.

At vælge mellem diesel og benzin, er som at skulle vælge mellem pest eller
kolera, begge dele er noget lo.. for miljøet.

Folk har det bare med at gøre et spørgsmål sort/hvidt og sådan er
virkeligheden bare ikke.

Mvh
Anders



BJ (06-02-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 06-02-08 17:34


"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
news:47a9dfee$0$89168$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

> At vælge mellem diesel og benzin, er som at skulle vælge mellem pest eller
> kolera, begge dele er noget lo.. for miljøet.

Hvis man udelukkende ser påstanden om CO2 indflydelse på klimaet (som jeg
stadig vil påstå er et "udtryk" opfundet til lejligheden) så er benzinbiler
helt klart den reneste form for transport indtil nu.

Diesel er rent ud sagt en lappeløsning som burde påføres enorme afgifter at
brænde af i alm. biler, når vi ser på miljøet mv.

mvh
Bjørn J.



Anders Majland (14-02-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 14-02-08 16:00

> Diesel er rent ud sagt en lappeløsning som burde påføres enorme afgifter
> at brænde af i alm. biler, når vi ser på miljøet mv.

Det er muligt - jeg har ikke forsøgt at forstå alle eksperternes forskellige
udmeldinger. Det eneste sikre er at jo mindre brændstof man brænder af jo
mindre forurener man ...

Hvorfor jeg så kører diesel (med partikelfilter) - Jamen det er fordi jeg
tror at det rent privatøkonomisk bedst kan betale sig for os med vores
kørselsbehov.

Vores er opgivet til 18.2 km/l på diesel - Den mest økonomiske benziner er
opgivet til 13,2

Nu er CO2 jo populært at måle på:
Benzin 180g/km
Diesel 145g/km

Men hvor meget NOX eller andet er der i udstødningen er jo ikke lige til at
få oplyst ...

Der er da klart andre biler der udleder mindre, men kravene var også en
rummelig stationcar og prisen bestemt heller ikke ligegyldig ...

Og med en stor tank er det heldigvis kun et par gange om måneden den skal
tankes ...

/A





Anders Thorup (06-02-2008)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 06-02-08 17:40

BJ wrote:
> "Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> news:47a8d093$0$89168$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> KLIP
>
>>>>> 1) Ingen aner overhovedet om CO2 ødelægger klimaet.
>>>>
>>>> Næh, men der er mistanke, og der er vel de færreste miljøforskere
>>>> der vil kaldet CO2 udslip for ligegyldigt!
>>>
>>> Naturligvis ikke, alle deres bevilinger afhænger jo af denne "tro".
>>>
>>> Derfor tier de også andre meninger ihjel og laver uduelige modeller!
>>
>> Det står dig frit for at sige hvad du vil. Du er sikkert også meget
>> klogere end dem aligevel.
>
> Tak og naturligvis kan jeg det, for jeg kan også læse, hvad andre
> forskere (der tøt sige noget) skriver.
>
>>>>> 2) Når man sælger biler uden partikelfilter, så er de ikke
>>>>> miljørigtige.
>>>>
>>>> Så er det da heldigt at alle Opel Corsa, Astra, Zafira, Meriva og
>>>> Vectra med dieselmotor, slet ikke fåes uden partikelfilter, det er
>>>> simpelthen standardudstyr.
>>>
>>> Så mangler de lige at få monteret en virksom NOX-katalysator, så de
>>> ikke ødelægger bl.a. regnskoven med syreregn.
>>
>> I dit første indlæg startede du selv med at forlange partikelfilter,
>> hvorfor er det ikke godt længere? Du vil måske have NOX-kat med det
>> samme også? Hvad bliver det næste vi skal have, i en fart, før det
>> er i orden at køre i en dieselbil?
>
> Hvad er dit problem?

Mit problem er at du starter med at angribe dieselbiler (og omtalte eksempel
med Opel Vectra) som noget fanden har skabt pga. manglende partikelfilter.
Da du så får at vide at Vectra diesel, rent faktisk har partikelfilter, så
finder du på noget andet,,,, diesel dårligt, benzin bedre!

Vi er dog helt enige om at NOX-kat er et stort skridt i den rigtige retning,
men at afskrive diesel bare fordi den ikke har det, er efter min mening helt
forkert.

>
>> Hvor mange af de smarte ting skal en diesel have før end den er
>> bedre for miljøet end benzin?
>
> Den skal være lige så ren i udstødningen som en benzinbil, ellers er
> det omsonst at benytte dette brændstof.

Nu findes der altså også en del skadelige stoffer i benzin end i diesel,
ligeledes er processen med raffinering af benzin mere krævende end diesel og
kræver større ressourcer, og additiverne der bruges kan være noget rigtig
giftig stads.

> Hvis øvelsen går ud derefter at strække oliereserverne til man kan få
> bygget alternative energi"fabrikker" herunder a-kraft, så er
> "undskyldningen" da brugbar, men det er sku da at stikke blå i øjnene
> på folk.

Det er som forstået din mening, men vi bliver ikke enige af den grund.

Men noget helt andet er så, at både diesel og benzin forhåbentligt bliver
overflødige ressourcer i transport inden for en årrække.

Mvh
Anders



BJ (06-02-2008)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 06-02-08 17:49


"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
news:47a9e2f1$0$89168$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

> Mit problem er at du starter med at angribe dieselbiler (og omtalte
> eksempel med Opel Vectra) som noget fanden har skabt pga. manglende
> partikelfilter. Da du så får at vide at Vectra diesel, rent faktisk har
> partikelfilter, så finder du på noget andet,,,, diesel dårligt, benzin
> bedre!

Undskyld, jeg skulle måske have slettet mærket Opel og anvendt et andet...;)

> Men noget helt andet er så, at både diesel og benzin forhåbentligt bliver
> overflødige ressourcer i transport inden for en årrække.

Muligheden har foreligget i mange år, men villigheden har ikke været til
stede hos de instanser, der har magten og indflydelsen.

PS: Jeg har da "leget" med LiPo-celler i flere år nu....

mvh
Bjørn J.



Henrik B. (06-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-02-08 17:58

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen
news:47a9e2f1$0$89168$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Vi er dog helt enige om at NOX-kat er et stort skridt i den rigtige
> retning, men at afskrive diesel bare fordi den ikke har det, er efter min
> mening helt forkert.

Nu er det ikke kun kvælstofilterne, som er et problem. Et rigtig stort
problem er, i mine øjne, partiklerne. Så ja, en KAT er et absolut must.

> Nu findes der altså også en del skadelige stoffer i benzin end i diesel,
> ligeledes er processen med raffinering af benzin mere krævende end diesel
> og kræver større ressourcer, og additiverne der bruges kan være noget
> rigtig giftig stads.

Helt sikkert, men ligeså er de additiver man tilsætter til diesel noget
lort. Og hvad f.eks. med adblue? Hvordan indvirker det på miljøet? Og hvad
med det farvestof man begyndte at tilsætte til fyringsolie og diesel for 3
år siden?

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.


Anders Thorup (06-02-2008)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 06-02-08 19:18

Henrik B. wrote:
> "Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen
> news:47a9e2f1$0$89168$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Vi er dog helt enige om at NOX-kat er et stort skridt i den rigtige
>> retning, men at afskrive diesel bare fordi den ikke har det, er
>> efter min mening helt forkert.
>
> Nu er det ikke kun kvælstofilterne, som er et problem. Et rigtig stort
> problem er, i mine øjne, partiklerne. Så ja, en KAT er et absolut
> must.

Det er netop derfor der findes partikelfilter. F.eks en Astra 90Hk diesel
har uden partikelfilter en udledning på 0,022g/km partikler, og med
partikelfilter 0,000 g/km (altså ikke målbart)

>
>> Nu findes der altså også en del skadelige stoffer i benzin end i
>> diesel, ligeledes er processen med raffinering af benzin mere
>> krævende end diesel og kræver større ressourcer, og additiverne der
>> bruges kan være noget rigtig giftig stads.
>
> Helt sikkert, men ligeså er de additiver man tilsætter til diesel
> noget lort. Og hvad f.eks. med adblue? Hvordan indvirker det på
> miljøet? Og hvad med det farvestof man begyndte at tilsætte til
> fyringsolie og diesel for 3 år siden?

Nu er Adblue jo bare pis(Det er rent faktisk pis, eller noget fra pis)
Farvestoffet man bruger i fyringsolie, findes også i benzin i visse
sammenhænge.
Tvivler dog på at det består af ret meget andet en det der gør en grøn/rød
sodavand farvet, men ved ikke hvad det præcist består af.

Mvh
Anders



Henrik B. (07-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 07-02-08 10:42

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen
news:47a9f9dd$0$99023$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> Farvestoffet man bruger i fyringsolie, findes også i benzin i visse
> sammenhænge.
> Tvivler dog på at det består af ret meget andet en det der gør en grøn/rød
> sodavand farvet, men ved ikke hvad det præcist består af.

Det som giver nagende tvivl er, at oliebranchen ikke kunne få oplyst om
farvestoffets egenskaber - specielt i sammenhæng med olie - da det blev
indført. Alt man kunne få at vide var: "Det er ikke sundhedsskadeligt..."

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.


Henrik B. (06-02-2008)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-02-08 08:09

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen
news:47a8d093$0$89168$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

>> Så mangler de lige at få monteret en virksom NOX-katalysator, så de
>> ikke ødelægger bl.a. regnskoven med syreregn.
>
> I dit første indlæg startede du selv med at forlange partikelfilter,
> hvorfor er det ikke godt længere? Du vil måske have NOX-kat med det samme
> også? Hvad bliver det næste vi skal have, i en fart, før det er i orden at
> køre i en dieselbil?
>
> Hvor mange af de smarte ting skal en diesel have før end den er bedre for
> miljøet end benzin?

I mine øjne, så fuck CO2-udslippet fra biler - der er langt større syndere
på dét område. Det væsentligste i den sammenhæng er alt det andet lort
disealla-biler lukker ud. Det som ødelægger nærmiljøet og skader vores små
poder...

Men bilproducenterne er, forståeligt, vældig glade for politikernes ensidige
CO2-fokusering. For det er forholdsvis enkelt og billigt at sænke
CO2-udledningen.

--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.


--
To crash with a Volvo is extremely safe.
If you're sitting in a Saab.


Jesper Lauridsen (05-02-2008)
Kommentar
Fra : Jesper Lauridsen


Dato : 05-02-08 20:33

On Tue, 5 Feb 2008 11:22:43 +0100, "Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

> Men selv om firmaerne ville kunne spare
> miljøet for en masse forurening, hvis
> bilerne var miljø-rigtige, er det
> sommetider dyrere at tænke på naturen.
>
> Fx ville dieselmodellen af en Opel
> Vectra koste bilejeren 800 kroner mere
> om måneden end benzinmodellen.
>
> Socialdemokratiets skatteordfører, Nick
> Hækkerup, mener, at beskatningen af
> firmabiler bør komme med som et emne i
> den netop nedsatte skattekommission.
>
> Da miljøbiler er dyrere end almindelige
> er skatten på dem selvsagt også højere.

Det er der ikke noget nyt i. Firmabilsbeskatningen har altid baseret
sig på bilens pris. Driftsomkostningerne, herunder brændstofsforbrug,
har ingen indflydelse. Sådan har det været i mange år - også da Nick
Hækkerups parti var ved magten.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste