Kan en forhandler fraskrive sig reklamatio~
Fra : PMH

Dato : 03-02-08 19:15

Hej

Jeg er ved at handle bil med en autoriseret forhandler.
Bilen er en ældre model (95'), som han har taget ind i bytte.

Jeg køber den kontant, og som han siger "afhentningspris"
Jeg er godt klar over at den ikke holder i retten, og det ved
han også godt.
Derfor fandt han et dokument frem, som jeg skulle skrive
under på, så at jeg fraskriver mig reklamationsretten.
Der var en masse punkter som omhandlede bilens stand, og
disse punkter kunne afkrydses hvad enten de var ok, eller
var defekte.

Jeg har ikke planer om at løbe ham på dørene hvergang bilen
får en defekt, men hvis motoren eller gearkassen står af på vej
hjem, står jeg så selv med regningen, eller er det bare et stunt
fra sælgerens side..??

PMH

Fra : Niels Bengaard

Dato : 03-02-08 19:25

> [...]
> får en defekt, men hvis motoren eller gearkassen står af på vej
> hjem, står jeg så selv med regningen, eller er det bare et stunt

Man kan ikke reklamere over fejl som man er gjort bekendt med er på bilen
ved købet.

Mvh Niels

Fra : alexbo

Dato : 03-02-08 19:28

"PMH" skrev

> [...]
> får en defekt, men hvis motoren eller gearkassen står af på vej
> hjem, står jeg så selv med regningen, eller er det bare et stunt

Du kan starte fra den anden ende, hvis nu det havde været muligt at købe som
beset uden reklamationsret, vil du så købe bilen.
Hvis ikke du vil købe bilen uden nogen form for reklamationsret, så lad være
med at købe den.
Nogen sælgere sælger den slags biler "til ophug" eller "til reservedele",
det var det der i gamle
dage hed "som beset", køber indregistrerer selv og sælger afviser enhver
reklamation.
Din sælger har valgt at bruge en lang liste over ægte eller mulige fejl, for
at omgå reklamationsretten, om det holder vil tiden vise.

Jeg synes det er udmærket med forbrugerbeskyttelse, men det har betydet at
de forbrugere der gerne vil købe et håndværkertilbud, ikke kan fordi
lovgivningen står i vejen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-08 19:42

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :

>Jeg synes det er udmærket med forbrugerbeskyttelse, men det har betydet at
>de forbrugere der gerne vil købe et håndværkertilbud, ikke kan fordi
>lovgivningen står i vejen.

Det kan man sa sagtens - køb til renovering/genopbygning.

Er prisen sat i forhold til varen, kan en køber ikke komme efter noget
som helst
--
Jan_stevns

Fra : Brian

Dato : 03-02-08 19:58

jan_stevns wrote:

> Er prisen sat i forhold til varen, kan en køber ikke komme efter noget
> som helst

Men mange prøver jo alligevel, måske i uvidenhed. Det er jo ikke sjældent at
medierne blæser 2 års reklamationsret til at lyde som 2 års garanti.

Jeg forstår udmærket de brugtvognshandlere der gerne vil dække sig ind, selv
om en hel liste med alle mulige og umulige fejl måske er at stramme den.

/Brian

Fra : Henning

Dato : 03-02-08 19:37

>Derfor fandt han et dokument frem, som jeg skulle skrive
>under på, så at jeg fraskriver mig reklamationsretten.
Det kan han ikke.
>Der var en masse punkter som omhandlede bilens stand, og
>disse punkter kunne afkrydses hvad enten de var ok, eller
>var defekte.
Der er til gengæld helt OK. Så er der oplyst hvad der er defekt ved
salget. Men går f.eks. moor i stykker, og den ikke er på listen,
hænger forhandler på den.

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-08 19:49

On Sun, 3 Feb 2008 19:15:02 +0100, "PMH" <tjaa@tjaa.dk> wrote:

> [...]
>Der var en masse punkter som omhandlede bilens stand, og
>disse punkter kunne afkrydses hvad enten de var ok, eller

Generelle afkrydsninger dur ikke - han skal specificere hver enkelt
fejl eller klart skrive "motor testet og virker meget slidt". Så er
det nok svært at få noget garanti på maskinen - men generelt er det
svært at føre sager på biler med mange km på klokken til små penge. Du
kan da godt slæbe ham i retten, men det kan hurtigt blive for dyrt for
alle parter. Så vurder om du ville have købt bilen som "afhentning"
efter de gamle regler og tag den derfra.

> [...]
>får en defekt, men hvis motoren eller gearkassen står af på vej
>hjem, står jeg så selv med regningen, eller er det bare et stunt

Det afhænger af, hvad han skriver. Hvis han noterer gearkassen har
slidte synchromesh-ringe og skifter dårligt er det måske ikke uventet
den kan stå af - hvis toppakningen står af og han har krydset motor
OK, så hænger han på den. Det er svært det der forbrugerjura.
--
Ivan Madsen,
Husk de andre er MEDtrafikanter ikke MODtrafikanter

Fra : PMH

Dato : 03-02-08 23:56

Jeg takker for responsen..

Som sagt så har jeg ikke i sinde at reklamere over fejl på
bilen, da jeg vidste på forhånd da jeg kørte efter bilen, at
det var et afhentningstilbud uden garanti osv.
Jeg havde egentlig mest kigget privat annoncer, men nu
stod denne bil hos en forhandler, så det var egentlig bare
tilfældigt..

Og jeg syntes faktisk det er helt fint, at forhandlerne stadig
kan sælge engros biler til private, og benytte sig af retten til
at fraskrive sig garanti og reklamationer, når bare køber er
bekendt og indforstået med det.
Elles ville det være umuligt at afsætte sin ældre brugte bil
til forhandleren og få en fair pris.
Så ville hans eneste mulighed være at afhænde den til den
lille mekker, som selvfølgelig også skal leve, så jo flere der
skal have af kagen, jo dyrere bliver bilen for den menige køber.

PMH

Fra : jesper

Dato : 05-02-08 08:02

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan sælge engros biler til private, og benytte sig af retten til
> at fraskrive sig garanti og reklamationer, når bare køber er

Jeg mener ikke den holder i byretten , en kunde kan ALDRIG stilles ringere
en købeloven foreskriver. Husk at købeloven også gælder ved køb fra private,
men der kan man indgå anden aftale.

Prøv at spørge i dk.videnskab.jura

MVh

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-02-08 19:49

"jesper" <jpnono@nuinuit.dk> skrev i en meddelelse news:47a809de$0

> Jeg mener ikke den holder i byretten , en kunde kan ALDRIG stilles ringere
> en købeloven foreskriver. Husk at købeloven også gælder ved køb fra
> private, men der kan man indgå anden aftale.

Rigtigt, men kl. er gummi-§§ på gummi-§§- den er ikke = garanti, kun retten
til at brokke dig. Og hvis prisen, lave, svare til varens stand, er der ikke
meget at komme efter. Også selv om "listen" med forbeh. kun er på 3 linjer.
Det samme ved handel mel. private, sælger er netop privat med tilsv.
begrænset viden. Kl. §78....etc. om reklamationsret gælder KUN ved
forbrugerkøb, handel med en proff. .

Fra : claus b.p.

Dato : 06-02-08 00:50

> [...]
> kan sælge engros biler til private, og benytte sig af retten til
> at fraskrive sig garanti og reklamationer, når bare køber er
Det kan da godt være du er indforstået med det, men derfor giver købeloven
dig stadig 2 års reklamationsret.
Men det er ikke det samme som at bilen skal være i orden ved salget, bilen
skal være i den stand der oplyses om, dvs. der må godt være defekter, blot
de er tydeligt beskrevet. En generel ansvarsfraskrivelse duer ikke til
noget. "Købt som beset" holder kun blandt private.
Men er problemet ikke også oftere at sælger undlader at oplyse om defekter,
mangler og slidtage? Eller giver en garanti som er dårligere end købelovens
mindstekrav.
/Claus