Privatkørsel i firmabil. was: ulykke i arb~
Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 02-02-08 01:24

On 6 Jan., 19:37, "OK" <ol...@tele2adsl.dk> wrote:
> <Hjalt...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:8caf0a2b-a473-4151-8b4e-29b9712d752c@5g2000hsg.googlegroups.com...
> Tak for de mange gode svar.
>
> Hvad mener du. Hvem hænger på tre års beskatning af fri bil?
>
> Jeg har hørt:
> Hvis man kører privat i en firmabil, antager SKAT som udgangspunkt at du har
> fri bil, og har haft det de seneste 3 år.
> Hvis du kører i firmabilen i firmaets tjeneste, men holder ind ved bageren
> på vejen, er det også privat brug af firmabilen.
> Hvis du ikke er i stand til at betale regningen, vil firmaet formentlig
> [...]

Hmm...
Og det er så der at de berømte klistermærker kommer ind i billedet...

Nu skifter emnet så en smule;

Hvad så hvis jeg arbejder som teknikker, og kan risikere at blive
kaldt ud til en kunde i weekenden (tilkaldevagt), må jeg så køre i
bilen privat, når jeg jo skal stå til rådighed.

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-08 09:38

<Hjalte81@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hvad så hvis jeg arbejder som teknikker, og kan risikere at blive
kaldt ud til en kunde i weekenden (tilkaldevagt), må jeg så køre i
bilen privat, når jeg jo skal stå til rådighed.
___

Nej, men du må tage din egen bil og køre hen og hente firmabilen - og så
køre ud til kunden i den.
Der findes ingen huller, der retfærdiggør at du tager en firmabil (hvoraf
der ikke er betalt moms) hen til bageren eller andet. Du kan være med i en
vagtordning, hvor det kræver du har firmabilen stående på privatadressen.
Det kræver der ligger en skriftlig aftale om det. Og du må IKKE lige slå en
smut omkring pizzariaet, børnehaven eller andet på vej hjem.
Mvh Tommy

Fra : Finn Guldmann

Dato : 02-02-08 10:14

TBJ skrev:
> [...]
> Det kræver der ligger en skriftlig aftale om det. Og du må IKKE lige slå en
> smut omkring pizzariaet, børnehaven eller andet på vej hjem.

Var der ikke noget med at hvis du har tilkaldevagt (med tilhørende
firmabil hjemme så du kan komme hurtig afsted), og skal på besøg hos
svigermekanikken sammen med resten af familien, må du godt køre i
firmabilen. Men resten af familien skal køre i privatbilen?

Eller var det noget en kom med som ikke kunne holde vand?

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Andersen [3650]

Dato : 02-02-08 20:07

> [...]
> firmabilen. Men resten af familien skal køre i privatbilen?
>
> Eller var det noget en kom med som ikke kunne holde vand?

Nix. Man må til nød køre til en størrer planlagt fest, men ikke
bare på kaffeslabberas eller til torsdagstennis. Familien skal
køre i privat potten. Man må heller ikke gå ind på tanken hvor
man lige har tanket og købe en sodavand til sig selv. Man må
heller ikke have sit syge barn med hele dagen selvom man
starter hjemmefra og barnet sidder i bilen fra afgang til man er
hjemme igen. Man må faktisk næsten ikke en hylende fis.
Jeg har personligt været hos SKAT og forelægge alle disse
scenarier og derfor kan jeg med sikkerhed svare som gjort.
Dog skal man nok have tirret eller på anden måde have
forulempet SKAT meget for at visse af ovenstående vil føre
til en moms efterbetaling m.v.

Fra : Niels Pein

Dato : 02-02-08 13:27

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev ...

> [...]
> Der findes ingen huller, der retfærdiggør at du tager en firmabil (hvoraf
> der ikke er betalt moms) hen til bageren eller andet.
Men det er der jo mange der ser stort på.
Noget af det største jeg har set var i går, da jeg var hos bageren i
Bjerringbro. Der holdt en rutebil, der også lige skulle et smut til bageren.
Det er en lille villavej, som i forvejen er ret belastet af folk der skal
til bageren om morgenen, så den rutebil kunne virkelig skabe prop i det
hele.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : joke

Dato : 02-02-08 20:04

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ___
>
> Nej, men du må tage din egen bil og køre hen og hente firmabilen - og så

Kommer vel an på situationen, arbejder man nu for et firma med adresse på
Sjælland og kører som tekniker i Jylland, tror jeg nok Skat ville være ked
af at skulle betale kørselsfradrag fra bopæl til adresse på Sjælland og hjem
igen, og så skal man fra Sjælland i firmabil til Jylland igen og nå tilbage
til Sjælland inden fyraften for´igen at tage sin bil til Jylland.

I sådan tilfælde kan det godt være skat mener det er bedre at bilen er i ens
indkørsel fremfor de kæmpe fradrag.

Fra : alexbo

Dato : 02-02-08 10:40

<Hjalte81@gmail.com> skrev

>Hvad så hvis jeg arbejder som teknikker, og kan risikere at blive
>kaldt ud til en kunde i weekenden (tilkaldevagt), må jeg så køre i
>bilen privat, når jeg jo skal stå til rådighed.

Nej det er ganske enkelt, man må ikke køre privat.
Noget andet er så reglerne for vagtordning.
Hvis man har brug for at vide hvilke, bør man sætte sig grundigt ind i dem,
så er det ikke bare et "hvad så" spørgsmål.
Der findes mange hjemmesider der handler om dette f.eks.
http://www.blikroer.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=24000&mode=thread&order=0&thold=0

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 02-02-08 13:48

>Hvad så hvis jeg arbejder som teknikker, og kan risikere at blive
>kaldt ud til en kunde i weekenden (tilkaldevagt), må jeg så køre i
>bilen privat, når jeg jo skal stå til rådighed.
Nej.
En kollega skulle servicere ombord på en af Tysklandsfærgerne. Inden
han kørte ombord, spurgte han, lige for en sikkerheds skyld, om han
måtte købe toldfrit om bord nu han alligevel var der. Ja, det måtte
han gerne - men hvis han lagde det i bilen var turen at betragte som
privat kørsel med efterfølgende regning. Ligegyldigt at han og bilen
alligvel var om bord.

Fra : Henning Sørensen

Dato : 02-02-08 19:17

"Henning" <nej@tak.invalid> skrev i meddelelsen

> Nej.

Naturligvis.

> [...]
> han gerne - men hvis han lagde det i bilen var turen at betragte som
> privat kørsel med efterfølgende regning. Ligegyldigt at han og bilen

Hvem spurgte han - Told & Skat?
Det lyder bestemt som en bagatel a lá at han ej heller må medbringe sin avis
eller private mobiltelefon..?

/Henning.