Bundgarnspæle !
Fra : ab

Dato : 17-07-01 22:41

Turene i min sejlbåd - der stikker 1,4m - går ofte forbi områder med
bundgarnspæle !

Jeg har godt nok for nylig erhvervet duelighedsbeviset, mne errindrer intet
om hvilke forholdsregler der skal tages ved passage gennem bundgarnspæle,
eller sejlads i nærheden af samme?

Der lader til at være flere forskellige afmærkde pæle. Hvem kan hjælpe med
oplysninger så hverken jeg, min båd eller fiskernes garn mv. bliver
beskadiget?

Fra : Jonas Haase

Dato : 18-07-01 08:52

"ab" <ab@get2net.dk> writes:

> [...]
>
> Der lader til at være flere forskellige afmærkde pæle. Hvem kan hjælpe med
> oplysninger så hverken jeg, min båd eller fiskernes garn mv. bliver

Vi har altid prøvet at holde os så langt væk som muligt fra
bundgarnspæle, især hvis der er bølgegang. Begrundelsen er at pæle som
er knækket under vandlinien, og som fiskeren har glemt at tage op, i
værste fald kunne slå hul i båden nedefra. Derudover er fiskeren nok
heller ikke særligt begejstret over lystsejlere der sejler slalom om
han pæle

hilsen
Jonas
--
Kalami (n):
The ancient Eastern art of being able to fold road maps properly.

Fra : Allan Unnerup

Dato : 18-07-01 16:43

> [...]
intet
> om hvilke forholdsregler der skal tages ved passage gennem bundgarnspæle,

Tja, duelighedbeviser fås åbenbart i flere kvaliteter.
Det er ingen kritik af dig!

> Der lader til at være flere forskellige afmærkde pæle. Hvem kan hjælpe med
> oplysninger så hverken jeg, min båd eller fiskernes garn mv. bliver
> beskadiget?

Sejl langt uden om!

Med venlig hilsen
Allan

Fra : HENNING RASMUSSEN

Dato : 18-07-01 21:58

Hav hav.

Hvis du og alle andre lige kender nogle få ting om bundgarn, vil I se, at
der ikke er noget at være nervøs for. Bundgarn står altid vinkelret ud fra
kysten. Først kommer der en lang række, raden, som måske er mærket med små
røde eller hvide bøjer. Raden ender derefter i gården, som nogen kalder
hovedet, det er der, hvor der står pæle i rundkreds. Lige uden for kredsen
står en eller to pæle tæt sammen, det er slutningen på første garn. Lige
efter begynder andet garn. Der behøver ikke være gennemsejling imellem dem,
men det skal der være efter hverandet garn. Gennemsejlingen, sidste pæl
indefra, skal være afmærket med et mærke, som jeg ikke lige kan huske
faconen på, men hvis der er noget, er det tit bare en klump gammel net.
Alleryderste net/pæl skal være med rød/grøn hurtigblink. Hvis der er sat net
ud, ses det bedst i gården, der er nettet spændt ud mellem pælene og ses
lidt over havoverfladen. Hvis der er net i gården er der også net i raden,
selv om det måske ikke er synligt. Og modsat, hvis der ikke er net i gården,
er der heller ikke i raden. Altså ingen grund til panik, selv om
afmærkningen tit er mangelfuld.

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Allan Unnerup

Dato : 20-07-01 13:19

> Altså ingen grund til panik, selv om afmærkningen tit er mangelfuld.

Der kan sagtens være gamle pæle, der ikke er vedligeholdt og ikke kan ses.
Der kan sagtens være pæle, hvor man ikke forventer det.

Der er al grund til at have respekt og sejle langt uden om.

Med venlig hilsen
Allan Unnerup

Fra : HENNING RASMUSSEN

Dato : 20-07-01 21:44

"Allan Unnerup" <alu@udkik.dk> skrev i en meddelelse
> Der kan sagtens være gamle pæle, der ikke er vedligeholdt og ikke kan ses.

Jo da, men da bundgarn altid står i samme mønster, er det ikke svært
at beregne, hvor de manglende/knækkede skulle være. Man slår jo ikke pæle i
i flæng og der er vist ofte hævd på bundgarnsstader.

> Der kan sagtens være pæle, hvor man ikke forventer det.
>
> Der er al grund til at have respekt og sejle langt uden om.

Undskyld, men den forstod jeg ikke. Langt uden om hvor?

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 21-07-01 10:13

Sætter de bundgarnpælene nøjagtig samme sted hvert år således, at man kan
udtænke sidste års knækkede pæle udfra dette års pæle i brug ??

Jeg forstod ikke mønsteret i pælene. Er der nogen der har en tegning fra en
"gør-det-selv bundgarnsfisker bog" de kan dele med os ??
(jer er bedst til tegninger, ikke til ord)

/Bjarke

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 21-07-01 11:22

Hejsa,

Og så en erfaring! På en "Danmark rundt" sejlads røg vi med båden, på en
"uafmærket" pæl --> et kæmpe hul. Heldigvis over vandlinien.

Så mit råd - hold jer væk fra det stads!

Frank Kristensen
"West Wind"
"Scanmar 40"

Fra : HENNING RASMUSSEN

Dato : 22-07-01 22:05

"Bjarke M. Christensen" <BMC@GreveStrand.dk(fjern)> skrev i en meddelelse
> Sætter de bundgarnpælene nøjagtig samme sted hvert år således, at man kan
> udtænke sidste års knækkede pæle udfra dette års pæle i brug ??

Ja, pælene skal jo passe til garnet. Ordentlige fiskere sprænger
knækkede pæle væk hver forsommer. Det kan høres langt væk gennem vandet,
lyder lidt som man støder på en tom ølflaske.
Det store problem, som Frank nok er stødt ind i, er stader, som ikke
bruges mere. Nogle steder får de bare lov til at forfalde. I årenes løb
forsvinder pæl efter pæl, til sidst står der kun en enkelt eller nogle få
spredt ud, så man ikke kan se noget system i dem. Tilsyneladende er ingen
ansvarlig for dette forhold.

> [...]
en
> "gør-det-selv bundgarnsfisker bog" de kan dele med os ??
> (jer er bedst til tegninger, ikke til ord)

Jeg kender ikke nogen bog, men formentlig kan der findes noget på
biblioteket. Jeg har en hjemmelavet tegning, som du kan få, hvis du sender
mig din postadresse eller kommer forbi Brøndby. (jeg har ingen scanner)

Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)
henningrasmussen@get2net.dk

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 26-07-01 06:26

Hej gruppe

Reglerne for sætning af bundgarn findes i bekendtgørelse nr. 756 af 30/09/97
om fiskeredskaber (bundgarn mv. i saltvand), der kan læses her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/b199700756005-REGL

Man bl.a. læse, at bundgarn ikke må forhindre fri sejlads og at der skal
etableres gennemsejlingspassager for hvert andet redskaber.

Med venlig hilsen
Peter

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 26-07-01 16:07

Hej Peter,

Tak for oplysningerne - meget nyttige. Desværre overholder langt fra alle
disse lovkrav.
Hvor skal man rette henvendelse, hvis man opserverer ulovligheder?
Fiskerikontrollen?

Frank Kristensen
"West Wind"
"Scanmar 40"
"sailing is life....
Everything else are just details"

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 26-07-01 17:01

Der er desværre et "0" for i linken til bekendtgørelsen. Den rigtige er
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/b19970075605-REGL

Undskyld fejlen.
Peter

"Peter" <plau@vip.cybercity.dk

Fra : Sven Fafner

Dato : 07-08-01 22:01

On Tue, 17 Jul 2001 23:41:29 +0200, ab wrote:

>Jeg har godt nok for nylig erhvervet duelighedsbeviset, mne errindrer intet
>om hvilke forholdsregler der skal tages ved passage gennem bundgarnspæle,
>eller sejlads i nærheden af samme?

Som andre skriver i denne tråd, er det klogt at holde godt klar af
bundgarnspæle og kun sejle ind imellem dem hvor der er markeret
passager.

Kommas Havnelods 1999-2001 har et helt afsnit om fiskeriafmærkninger.

Der står bl.a. følgende:

Hvis den yderste pæl i en garnrække står på mere end 2 m vand, skal den
være afmærket med 2 sorte flag og 2 lysreflekser. Pælen skal desuden
være forsynet med rødt eller grønt hurtigblink, så man ved om den skal
holdes om sb eller bb. (Jeg har nu aldrig set bundgarnspæle med disse
røde/grønne blink).

Hvis flere bundgarn sættes ud fra kysten i forlængelse af hinanden,
skal der være 20 meters bredde mellem hvert andet garn, og disse
passager skal afmærkes med 1 sort flag og 1 lysrefleks.

Afbrækkede pæle skal straks fjernes. Hvis pælen ikke kan fjernes, skal
den forsynes med 1 sort flag og 1 lysrefleks (det har jeg heller aldrig
set).

Ruser m.m. der ligger på bunden skal være markeret med flydende bøjer,
som er forsynet med flag og gule lysreflekser. Bøjen i den østlige
ende skal have 1 flag + 1 refleks, i den vestlige ende 2 flag + 2
reflekser. Normalt kan man uden risiko sejle imellem disse bøjer, da
fiskeredskabet ligger på bunden.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner

Fra : FRANK KRISTENSEN

Dato : 08-08-01 16:59

Sven Fafner <sven.fafner@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:jlj0ntkd96m8uds358oa1tt6f5fb34ulj9@4ax.com...
> [...]
> være forsynet med rødt eller grønt hurtigblink, så man ved om den skal
> holdes om sb eller bb. (Jeg har nu aldrig set bundgarnspæle med disse
Heller ikke mig, men jeg har en gang (på tæt hold - meget) set nettet
afmærket med en rød cykellygte.

> [...]
> ende skal have 1 flag + 1 refleks, i den vestlige ende 2 flag + 2
> reflekser. Normalt kan man uden risiko sejle imellem disse bøjer, da

Jeg/vi sejler normalt også udenom disse. Men jeg har (på anden båd) under
kapsejladser ofte sejlet meget (rigtig meget) tæt på uden problemer. Ligesom
jeg som dykker, har konstateret at lineren fra bøjerne faktisk går direkte
(stort set) til bunden.
Afmærkninger - tja, igen er jeg lidt tvivlende om hvorvidt det "huskes".

Dette er ikke en hetz mod fritidsfiskere (som der sikkert også er nogle af
her i gruppen) blot en venlig henstilling, om at afmærke garn, så vi alle
kan være på vandet.

PS: Lige en opfordring: I denne "lille" sluttede flok, kunne det da være
sjovt om folk skrev bådtype og navn i signaturen, så vi kan genkende
hinanden. I "dk.fritid.dykning", blev der faktisk arrangeret et træf for de
som var debattører i "dk.fritid.dykning".

Mange sejlerhilsner

Fra : Sven Fafner

Dato : 12-08-01 18:45

On Wed, 8 Aug 2001 17:58:52 +0200, FRANK KRISTENSEN wrote:

>Dette er ikke en hetz mod fritidsfiskere (som der sikkert også er nogle af
>her i gruppen) blot en venlig henstilling, om at afmærke garn, så vi alle
>kan være på vandet.

Helt enig. I Roskilde Fjord hvor jeg sejler mest, er der ikke nogen
problemer med afmærkningen af fiskegrej. Kun nogle få knækkede pæle
tidligt om foråret hvis der har været meget is.

>PS: Lige en opfordring: I denne "lille" sluttede flok, kunne det da være
>sjovt om folk skrev bådtype og navn i signaturen, så vi kan genkende
>hinanden.

Det er en god ide :)

Venlig hilsen
Sven Fafner
"Sirius", Roskilde
Bandholm 24 - BA201 - XPB5670

Fra : Kaare Schou

Dato : 15-08-01 21:47

Sven Hafner skrev

> [...]
> være forsynet med rødt eller grønt hurtigblink, så man ved om den skal
> holdes om sb eller bb. (Jeg har nu aldrig set bundgarnspæle med disse

Heller ikke her, men efter en gang at have prøvet at påsejle en pæl ved
Stevns i buldermørke går jeg varmt ind for en eller anden form for
natafmærkning.
På den sydsvenske kyst anvendes bundgarn med flydere og MED HVIDT BLINK og
radarreflektor for enden, så teknikken med belysning er til stede.
På Stevnskanten anvendes pt. en hybridløsning med flydere og pæle, som er
ret vanskelige at gennemskue i dårligt lys. Til gengæld er der nu kommet 2
sorte flag på og ikke som før, hvor der i regelen ikke var noget eller også
var der en stump sammensnøret åleruse.
Det grimmeste jeg har set var på Vedbækkanten, hvor pælene foroven var
forbundet med hinanden med ståltråd.....

mvh Kaare Schou
"Pirana", Spækhugger, SK Lynetten