Honda 400n
Fra : mb

Dato : 15-04-08 18:58

Hej alle..

Jeg skal svare ret hurtig så håber på nogle hurtige svar, på forhånd tusind
TAK

Jeg har været ude og kigge på denne honda 400n i dag.. Når den bliver varm
så virker frigears lampen i instrument bordet ikke. Og det betyder så at den
slår tændingen fra.

Er det et stort problem at løse og er det noget som man selv kan lave?

Og evt dyrt at få lavet?

Er det ikke underligt at det har med motor temperaturen at gøre?

Vi oplevede ikke selv problemet da den skulle køres mere varm, men sælger
har oplyst os om problemet..

Sælger har kørt med bil-motor olie 10w-40, kan gearkasse eller andet have
taget skade af det?

Sælger oplyser at der skal fyldes lidt olie på pr 2-3 tankfulde benzin, men
det ser ud til at være fordi at det siver ud ved simmeringen ved
gearskifteakselen. Og måske udgangs akslen ved foreste kædehjul. Baghjulet
så ud til at være lidt sølet ind i fedtstof eller olie, men vi tror at det
var pga at han lige har smurt kæden inden vi kom.

Der var slør i baghjulet, men det er vel bare nye lejer?

Bagbremsen hang og forhjul bremse synes ikke at være så effektiv....

Er bremseskiver, klodser, bakker, hjullejer dyre til en honda 400n.. og det
er vel ikke et så stort problem for hjemme mekanikeren at skifte disse
sliddele??

Den er meget billig, den koster kun 7000 kr og skal synes..Så der er jo en
margien at reparere for...

Den er ellers en pæn hverdags maskine... Tilsyneladende original bemaling...

Vh Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-08 19:31

On Tue, 15 Apr 2008 19:57:41 +0200, mb wrote:

> [...]
> så virker frigears lampen i instrument bordet ikke. Og det betyder så at den

Et kontakt, eller kabelfejl, kan være tidskrævende at finde.....

> Sælger har kørt med bil-motor olie 10w-40, kan gearkasse eller andet have
> taget skade af det?

Nej, Honda og god bilolie fungerer fint sammen. Har 50.000 Km. erfaring.

> [...]
> så ud til at være lidt sølet ind i fedtstof eller olie, men vi tror at det
> var pga at han lige har smurt kæden inden vi kom.

Det er noget lort, simmerringen ved udgangsakslen kan kun skiftes ved total
adskillelse af motoren, og nej, kædefedt søler ikke baghjulet til. :-/

> Der var slør i baghjulet, men det er vel bare nye lejer?

Jup !

> Bagbremsen hang og forhjul bremse synes ikke at være så effektiv....

Igen noget juks. Alt efter defekten ganske dyrt. CB'en har svjh.
tromlebremse bag, og reservedele til tromler er dyre, (kan være nødvendigt
med en ny tromle = nav). Hængende bremse kan smøres/motioneres væk.

Se efter tykkelse på bremseskiver foran, (mindstemål står på skiven), de
koster kassen.

Pas på, den kán blive dyr.....

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : mb

Dato : 15-04-08 20:57

meddelelse news:znlwbep8yq9v.1tlbyvyp6niie.dlg@40tude.net...

> [...]
> med en ny tromle = nav). Hængende bremse kan smøres/motioneres væk.
>
> Se efter tykkelse på bremseskiver foran, (mindstemål står på skiven), de

Nej jeg skal også op til bdr. sejr i morgen og høre om det kan betale sig at
købe den? Men min kammerat siger at den sikkert er billig, men jo det kan jo
hurtigt blive dyrt hvis der er meget der skal laves. Men vi regner med at vi
evt skal lave noget af det selv.. Specielt det med baghjulet og for
bremser...

Fra : mb

Dato : 15-04-08 21:14

"mb" <ingen@adresse.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> med at vi evt skal lave noget af det selv.. Specielt det med baghjulet og

Men tusinde tak for denne fantastiske hjælp til at tage forholdsregler...

Venlig hilsen Mogens

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-04-08 07:07

mb wrote:

> Men tusinde tak for denne fantastiske hjælp til at tage forholdsregler...

Ja, selv tak. Husk også at læse de svar du fik på din første tråd..
eller har du for meget købekløe til det?

--
vh
Torben

Fra : mb

Dato : 16-04-08 09:55

> Ja, selv tak. Husk også at læse de svar du fik på din første tråd.. eller
> har du for meget købekløe til det?
>
> --
> vh Torben

Ja det har du ret i. Jeg har læst dit gode svar i den anden tråd jeg har
oprettet...Og lige sendt en ny besked der også til dig Jeg har
selvfølgelig lidt købekløe, det er nok svært at undgå Dog tager jeg den
også lidt med ro og undersøger markedet hver dag i dba og guloggratis m.m.
Og forsøger at prøve at finde nogle gode tilbud i Østjylland...Jeg har bl.a
sat en købs annonce i...

Ellers super Tak indtil videre...

Venlig Hilsen Mogens

Fra : Armand

Dato : 16-04-08 15:58

mb skrev:
> [...]
>
> Er det et stort problem at løse og er det noget som man selv kan lave?
> Og evt dyrt at få lavet?................

Det korte af det lange er: Har man brug for at spørge om råd, bør man
glemme alt om at handle!
Det er muligt at der er gevinst i at købe papkasse-modeller og
"håndværker-tilbud", men dé gevinster er forbeholdt dem der har evner og
erfaringer til på stedet at vurdere hvorvidt at det er maset værd og
hvilke problemer der kan ligge mere bag end hvad umiddelbart er synligt :-|

Og CB400N, samt dens søstermodeller med samme seks-ventilede twin, har
kun én fejl: De brænder topstykker af! (Læs: Motorens olie-indhold er
sølle 2½liter og den typiske kunde til en billig brugt 400-twin er
nybegynder der meget hurtigt mister overblikket over hvor mange km der
bliver kørt mellem olie-check'ene og derfor ender med at køre motoren
tør for den begrænsede oliereserve, hvilket i første omgang går ud over
motorens højeste punkt: Topstykket!)

Forøvrigt ser oliespild ud af mere end det er - Måleligt olieforbrug (á
behov for efterfyldning) skyldes forbrug i motorens indre á nedslidning :-|

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 16-04-08 19:00

I nyhedsmeddelelse: 480613eb$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
skrev Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> følgende:

> [...]
>
> Forøvrigt ser oliespild ud af mere end det er - Måleligt olieforbrug
> (á behov for efterfyldning) skyldes forbrug i motorens indre á

Da jeg kørte CB400N havde motoren nu et olie-indhold på 3 liter (og det har
den stadig iflg. værksteds-håndbogen)

At mb så skriver den bruger olie, er selvfølgelig et tegn på slidtage, og
her er jeg da helt enig med dig i at han som "ny" og uden skrueerfaring,
skal finde sig en cykel der er i orden.

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : mb

Dato : 18-04-08 21:13

Hej Armand..

Ja den var i meget dårlig stand, kigger efter noget nysynet nu, som ser ud
til at være holdt godt...Så jeg ikke nødvendigvis skal forsøge og lære en
masse om reparationer på rekord tid. Og så en mc der er rimelig god
istedet... Tak

Vh Mogens

Fra : Armand

Dato : 18-04-08 22:47

mb skrev:
> [...]
> til at være holdt godt...Så jeg ikke nødvendigvis skal forsøge og lære en
> masse om reparationer på rekord tid. Og så en mc der er rimelig god

Og i mellemtiden kan du jo så læse på lektien á det opus J.J. Bager har
gjort om brugtkøb og hvori han nævner den lammende "købekløe" ! :

<http://www.tenere.dk/Artikler/købsvejledning/købsvejledning.htm>

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 18-04-08 22:54

Armand skrev:

> .... læse på lektien á det opus J.J. Bager har gjort om brugtkøb
> <http://www.tenere.dk/Artikler/købsvejledning/købsvejledning.htm>

Aprospos, Bager:
Kunne dén artikel ikke også blive lagt på en af de D.F.M-relaterede
sites á dmcn eller dkfritidmotorcykel.dk ??

--
Armand.

Fra : Asbjørn

Dato : 16-04-08 17:02

On 16 Apr., 16:58, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> behov for efterfyldning) skyldes forbrug i motorens indre á nedslidning :-|

Jeg kan kun kraftigt anbefale at lytte til dem, der har prøvet det.
Som jeg ser det skal du bruge mindst det dobbelte af motorcyklens pris
på (måske) at have held med rette nogle alvorlig fejl i motoren,
ledningsnetværket samt mere rutinemæssige opgaver - nogle vil nok se
det som en hobby at få et lig til at køre, men hvis du ikke er så
erfaren i gamet så overvej at købe noget, som virker mens du køber!

Jeg brugte 2.500 på rep. ved værksted efter mit førstegangskøb sidste
efterår - en CB450S - en hængende bremse, nyt speedometerkabel, en
knækket O-ring i karburatoren og så et 'kig-lige-efter-om-alt-ser-
fornuftigt-ud'-tjeck med adskellige småudskiftninger, justeringer og
løftede pegefingre om, at der sad et uoriginalt oliefilter i
Hondaen Siden da er jeg ikke stødt på andet en et mikrometerhul i
tanken, der skulle lappes og vinterens almindelige klargøring og i år
har den kørt upåklageligt.

Jeg ville ikke købe et lig til 7.000, men det er selvfølgelig efter
smag og behag. Læs andre tråde omkring gennemgående reparationer/
udskiftninger af motordele - jeg har hørt om nogle der er så dyre, at
det løber helt ude af proportioner at gøre andet end at købe en ny
(brugt) MC.

Asbjørn
Honda CB450S

Fra : mb

Dato : 18-04-08 21:17

"Asbjørn" <s973402@student.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

det som en hobby at få et lig til at køre, men hvis du ikke er så
erfaren i gamet så overvej at købe noget, som virker mens du køber!

Ja jeg kigger efter en bedre cykel nu... Måske først i næste måned, max
13000 kr helst... Men der er også nogen få, dog ikke i Østjylland, men i
andre dele af landet...

[...]

2500 kr var jo ikke så galt igen for at få en cykel som bare kører
ubeklageligt og se ved du at den lige blev tjekket lidt igennem for
eventuelle fejl..

[...]

Nej det vil jeg heller ikke gøre længere...

Asbjørn
Honda CB450S

Fra : Jørgen Peter Nielsen

Dato : 17-04-08 08:06

> Og evt dyrt at få lavet?
Ja det bliver lige så dyrt som at købe noget mindre nyt.

Læs "Advarsel ang brugt MC."
Hvis du også vil have et psykisk knæk som "snugs" og miste din barnetro på
menneskeheden så køb dog liget.

Måske kan i trække rundt med jeres lig sammen ?:)

Nej spøg til side.
Skal det endeligt være ufatteligt billigt at komme ud at køre MC, hvad så
med en "kinojser"? Så har du da 2 års garanti mens du gør den erfaring.

Det er så dejligt at køre på MC
Jeg håber virkelig du får den oplevelse også

Mvh
Jørgen SV650S

Fra : mb

Dato : 18-04-08 21:24

"Jørgen Peter Nielsen" <jpn@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er så dejligt at køre på MC
> Jeg håber virkelig du får den oplevelse også

Ha ha Jørgen, ja den er god... Jeg har også haft lidt kig på kinøjsere
før, jeg var faktisk ude at se på en jinlun 150ccm men det bliver bare lidt
for lille, og så den jeg faldt mest for, var en regal raptor 250 ccm som de
havde billigt til salg ved bdr. Jensen i Horsens, men jeg er gået fra
kinøjser halløjet igen, det der nok tiltalte mig mest med de cykler er at
der er et solidt kammeratskab der også.. Men nu kigger jeg efter en mc
mellem 400-650 ccm.. Helst med sidetasker, det ville være bedst...

Vh Mogens