|
| gs 650 g eller gsx 550 ed Fra : Lasse Jesper Pederse~ |
Dato : 13-04-08 16:54 |
|
Hej.
Jeg er pt. på jagt efter ny motorcykel og jeg vil gerne høre Jeres mening
ift. de to cykler jeg har kig på.
1. Suzuki GS 650 G (Katana), '83 - kørt: ca 60.000km
2. Suzuki GSX 550 ED. '86 - kørt: ca. 50.000km
Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på ift. den ene type/model?,
hvad ville du vælge?, osv.
Håber I vil give Jeres P7 med.
Med venlig hilsen
Lasse
| |
Armand (13-04-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-04-08 18:11 |
|
Lasse Jesper Pedersen skrev:
> Hej.
>
> Jeg er pt. på jagt efter ny motorcykel og jeg vil gerne høre Jeres
> mening ift. de to cykler jeg har kig på.
>
> 1. Suzuki GS 650 G (Katana), '83 - kørt: ca 60.000km
> 2. Suzuki GSX 550 ED. '86 - kørt: ca. 50.000km
>
> Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på ift. den ene
> type/model?, hvad ville du vælge?, osv.
>
> Håber I vil give Jeres P7 med.
>
P(!)7 ??
Med så aldrende modeller er det meget svært at rådgive skriftligt, og
mange vil ligefrem regne dem begge for gammelt skrammel, som de ikke
ville spilde tid på
Ved nærmere eftertanke: Kan du så ikke finde et lidt mere nutidigt og
derved fornuftigt købs-emne hvis du sigter en kubik-klasse lavere og
samme prisleje??
Anyhow: Mine 0,05 Euro omkring modellerne:
Katana'en (G'en) har for nyligt fået hug for at motoren er skrøbelig
overfor korrekt oliestand, og med alderen og det deraf givne antal
tidligere ejere er der rigelig risiko for misvedligehold deromkring
I forhold til 550'eren er det som sådan også kun kardan-trækket som
positiv side for Katana'en.
På den anden side er luftkølede 16-ventilede topstykker, som på 550'eren
også et risiko-emne :-/
I mellem de to har 550'eren klart den laveste siddestilling og de
livligste køreegenskaber, samt tilstrækkelig med ydelse
--
Armand.
| |
Lasse Jesper Pederse~ (13-04-2008)
| Kommentar Fra : Lasse Jesper Pederse~ |
Dato : 13-04-08 18:34 |
|
Armand wrote:
> Med så aldrende modeller er det meget svært at rådgive skriftligt, og
> mange vil ligefrem regne dem begge for gammelt skrammel, som de ikke
> ville spilde tid på
> Ved nærmere eftertanke: Kan du så ikke finde et lidt mere nutidigt og
> derved fornuftigt købs-emne hvis du sigter en kubik-klasse lavere og
> samme prisleje??
> Anyhow: Mine 0,05 Euro omkring modellerne:
> Katana'en (G'en) har for nyligt fået hug for at motoren er skrøbelig
> overfor korrekt oliestand, og med alderen og det deraf givne antal
> tidligere ejere er der rigelig risiko for misvedligehold deromkring
> I forhold til 550'eren er det som sådan også kun kardan-trækket som
> positiv side for Katana'en.
> På den anden side er luftkølede 16-ventilede topstykker, som på 550'eren
> også et risiko-emne :-/
> I mellem de to har 550'eren klart den laveste siddestilling og de
> livligste køreegenskaber, samt tilstrækkelig med ydelse
Hehe.. P7 er da en meget normal vending. Jeg vil ikke ud at ofre en
bondegård på MC, før jeg ved om det er noget for mig. Desuden ejer jeg
heller ikke en bondegård. Jeg har omkring 25.000 og nævnte cykler har
begge min. 50.000km endnu, så jeg kan ikke se - why not? .. Jeg ved at der
er vedligehold, men det tiltaler mig blot. Jeg er ikke interesseret i bare
at få en der kan trasportere mig fra A til B - jeg vil ud at nørkle med
det i garagen :)
Men jeg hører jo også rygter om at du ikke er den store Suzuki tilhænger
Armand - kan det have spillet lidt ind på din kritik af de to? :D
| |
Ukendt (13-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-04-08 19:14 |
|
On Sun, 13 Apr 2008 17:33:49 +0000 (UTC), Lasse Jesper Pedersen wrote:
> Hehe.. P7 er da en meget normal vending.
Øhh ? Næh !
B7 á besyv
> Jeg har omkring 25.000 og nævnte cykler har
> begge min. 50.000km endnu,
Har de ? Jeg kan forudse rustne/utætte forgaffelrør, opslidte bremseskiver,
bortrustne udstødningsrør, opslidt affjedring, etc.
> er vedligehold, men det tiltaler mig blot.
Jup, det er herligt at nørkle, hvis at man har den lyst, men
reservedelspriserne vil hurtigt fjerne den lyst. Ja, jeg har været der, men
undlod (heldigvis) at kaste en formue efter den gamle XS, og solgte
resterne som reservedele.
> Men jeg hører jo også rygter om at du ikke er den store Suzuki tilhænger
> Armand - kan det have spillet lidt ind på din kritik af de to? :D
Det tror jeg ikke, alt gammelt kan koste en formue i
reparationer/reservedele. Japanske motorcykler er meget dyre at restaurere
i forhold til europæiske/amerikanske, og det er ikke nødvendigvis let at
skaffe delene.
En gammel motorcykel er faktisk den letteste måde at stoppe en spirende
mc-interesse. :-/
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Lasse Jesper Pederse~ (13-04-2008)
| Kommentar Fra : Lasse Jesper Pederse~ |
Dato : 13-04-08 20:07 |
|
> Har de ? Jeg kan forudse rustne/utætte forgaffelrør, opslidte bremseskiver,
> bortrustne udstødningsrør, opslidt affjedring, etc.
Der er skiftet udstødning, forgafler og bremser på begge. Desuden er
affjædring bagpå skiftet på gsx'eren.. Men det er vist også noget der
kræver løbende vedligehold på nyere mc'er også???
> Det tror jeg ikke, alt gammelt kan koste en formue i
> reparationer/reservedele. Japanske motorcykler er meget dyre at restaurere
> i forhold til europæiske/amerikanske, og det er ikke nødvendigvis let at
> skaffe delene.
Lige de modeller er der massere af på markedet ( www.ebay.de) om man vil.
> En gammel motorcykel er faktisk den letteste måde at stoppe en spirende
> mc-interesse. :-/
Det er i hvert tilfælde din holdning. En gammel MC falder også langsommere
i værdi - hvorfor det er en god start for mig (som jeg ser det). Desuden
kender jeg mange der køre gamle mc'er og er glade for det. Fordelen ved at
købe gammelt er også mere frihed til fx at customize til billige penge?
| |
Ukendt (13-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-04-08 20:39 |
|
On Sun, 13 Apr 2008 19:07:20 +0000 (UTC), Lasse Jesper Pedersen wrote:
> Desuden er
> affjædring bagpå skiftet på gsx'eren.. Men det er vist også noget der
> kræver løbende vedligehold på nyere mc'er også???
Ja-da, med en ca. 30-50.000 Km. mellemrum, nogen går væsentlig længere.
VTR'en fik nye forgaffelfjedre ved 30.000 Km. bagfjederen var 70.000 Km.
gammel, og i orden, da jeg byttede. Men nye stumper er lige ved hånden.
> Lige de modeller er der massere af på markedet ( www.ebay.de) om man vil.
Pas nu på. Brugte reservedel er ikke noget man kan satse på. Typisk er det
netop de samme dele alle kommer til at mangle. Og så må man håbe at dele
fra nyere modeller passer på.
>> En gammel motorcykel er faktisk den letteste måde at stoppe en spirende
>> mc-interesse. :-/
>
> Det er i hvert tilfælde din holdning.
Næh, det er (dyrtkøbt) erfaring. Jeg spilte rigtig mange gode mc-år, og
penge, på en dengang lige så gammel BSA. Den blev lige så dyr som den
MotoMorini 400, eller CB400N, som jeg kunne have købt den gang.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Lasse Jesper Pederse~ (13-04-2008)
| Kommentar Fra : Lasse Jesper Pederse~ |
Dato : 13-04-08 20:12 |
|
> Har de ? Jeg kan forudse rustne/utætte forgaffelrør, opslidte bremseskiver,
> bortrustne udstødningsrør, opslidt affjedring, etc.
Der er skiftet udstødning, forgafler og bremser på begge. Desuden er
affjædring bagpå skiftet på gsx'eren.. Men det er vist også noget der
kræver løbende vedligehold på nyere mc'er også??? Desuden har jeg øjnene
med mig, når jeg er ude og jeg har et par "eksperter" med på råd.
> Det tror jeg ikke, alt gammelt kan koste en formue i
> reparationer/reservedele. Japanske motorcykler er meget dyre at restaurere
> i forhold til europæiske/amerikanske, og det er ikke nødvendigvis let at
> skaffe delene.
Lige de modeller er der massere af på markedet ( www.ebay.de) om man vil.
> En gammel motorcykel er faktisk den letteste måde at stoppe en spirende
> mc-interesse. :-/
Det er i hvert tilfælde din holdning. En gammel MC falder også langsommere
i værdi - hvorfor det er en god start for mig (som jeg ser det). Det en
nyere MC koster i værdi-tab, er ofte mere end det man skal betale for rep
af ældre. Desuden kender jeg mange der køre gamle mc'er og er glade for
det. Fordelen ved at købe gammelt er også mere frihed til fx at customize
til billige penge?
| |
Ukendt (13-04-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-04-08 20:59 |
|
On Sun, 13 Apr 2008 19:11:37 +0000 (UTC), Lasse Jesper Pedersen wrote:
> Det en
> nyere MC koster i værdi-tab, er ofte mere end det man skal betale for rep
> af ældre.
Hvilket værditab ? VTR'en havde jeg i fire år/50.000 Km. Den var seks år
gammel da jeg købte. Den (værdi)tabte jeg Kr. 10.000,- på i en byttehandel,
hvis altså vi regner listepriser. Dertil kommer så dæk, og et kædekit.
Det synes jeg ikke er slemt for det faktum, at jeg nu rent faktisk kommer
ud at køre.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Tau (14-04-2008)
| Kommentar Fra : Tau |
Dato : 14-04-08 06:30 |
|
"Lasse Jesper Pedersen" <ttrold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:fttabl$t3l$1@abbeden.bunk.cc...
> Hej.
>
> Jeg er pt. på jagt efter ny motorcykel og jeg vil gerne høre Jeres mening
> ift. de to cykler jeg har kig på.
>
> 1. Suzuki GS 650 G (Katana), '83 - kørt: ca 60.000km
> 2. Suzuki GSX 550 ED. '86 - kørt: ca. 50.000km
>
> Er der noget specielt jeg skal være opmærksom på ift. den ene type/model?,
> hvad ville du vælge?, osv.
>
> Håber I vil give Jeres P7 med.
>
> Med venlig hilsen
> Lasse
>
Nu ved jeg ikke hvor du bor men skulle du komme forbi i Aalborg er du
velkommen til at prøve en tur på min som iøvrigt også er til salg.
GS550
Hun er en gammel dame fra 1979 og er en maskine der er nem at køre,og næsten
ingen vedligeholdelse.
Har den overlevet i næsten 30 år, kan det næppe være noget skrammel.
Jeg købte min, for at have en maskine til at få mere rutine på, inden jeg
købte en større.
Vender du tilbage kan du få mit nummer.
Poul
| |
Jørgen Peter Nielsen (14-04-2008)
| Kommentar Fra : Jørgen Peter Nielsen |
Dato : 14-04-08 14:32 |
|
For så vidt kun gentagelser af hvad andre har rådet dig til:
Køb nyt ! (eller i det mindste nyere)
Suzuki GS500 elign.
Prisen bliver i sidste ende den samme, men med en nyere cykel får du også
glæde af de landvindinger som er sket gennem de sidste 20år.
Derudover får du kørt meget mere på MC og kilometerne bliver meget sjovere.
For du har da tænkt dig at køre på den ?
Hvis du bare har tænkt dig at skrue, så hvorfor ikke købe en ny MC uden
afgift og så gå og skrue på den? :)
Jørgen
p.t. SV650S
| |
Nielsen (14-04-2008)
| Kommentar Fra : Nielsen |
Dato : 14-04-08 20:45 |
|
> Jeg er pt. på jagt efter ny motorcykel og jeg vil gerne høre Jeres mening
> ift. de to cykler jeg har kig på.
>
> 1. Suzuki GS 650 G (Katana), '83 - kørt: ca 60.000km
> 2. Suzuki GSX 550 ED. '86 - kørt: ca. 50.000km
Jeg havde i start 80érne en GS 650G (Den med sort motor fra 84). Motoren er
lidt doven lagt ud og kadanen tager lidt heste. Den er ikke en udpræget
spotsmaskine, selv om den blev solgt som en sådan. Den er tung og du sidder
lavt, hvilket gør styringen tung. Kører du over 130 km/t kan den have
problemer med at woble. Som almindeligt for tiden, er der en kadanreaktion,
så pas på med at geare ned i sving - den kan låse eller steppe med
baghjulet.
Konstruktionen er dog slidstærk - jeg havde ingen problemer overhovedet i de
fire år, jeg havde den. Og det blev da til et par langture gennem Europa.
Vedrørende køb: Tænk på, at det er en gammel cykel - og allerede i 80'erne
var konstruktionen gammeldags. Du kan have svært ved at få reservedele - GS
650-motoren kørte s.v.j.v. ikke videre efter Katana'en - og den blev ikke
markedsført efter ´85.
Jeg ville købe en nyere motorcykel - og husk, selv en nyere motorcykel på
450-500 cc føles mere rigtig i motor og stel end den gamle Katana.
Venlig hilsen
Ths
| |
|
|