Mc el Scooter
Fra : E.S.

Dato : 09-04-08 20:19

Skal til at have min første mc/scooter, kan du give nogle input så jeg bedre
kan vælge ???

Er 52 år, 185 høj med lange ben samt en ryg der er opreret 5 gange, har 2
års erfaring fra en Aprilia Habana 45.

Min tanke og mit behov siger en 250 cc. hellere lidt nostalgi frem for mode,
sidde komfort vægter højt fremfor alt, derfor må sædet gerne være højt og
jeg vil gerne have en rimelig frihøjde, så den kan komme i kælderen for
vinteren, der er en sliske som jeg bruger nu, ( bor i lejlighed ) vil gerne
have box/taske til opbevaring af garage evt hjelm, den må gerne være nem at
vaske/pudse ( a la den jeg har ) om det er manuel gear el aut. er
underordnet, max fart kræver jeg ikke, vil bruge den 3 dg om ugen på arbejde
fra Kbh vestegn til Østerport samt dejlige hyggeture.

Skal jeg vælge Mc el. Scooter, håber du vil hjælpe mig lidt på vej ????

VH Ebbe

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 09-04-08 20:48

E.S. skrev:
> [...]
> års erfaring fra en Aprilia Habana 45.
>

> Skal jeg vælge Mc el. Scooter, håber du vil hjælpe mig lidt på vej ????

Jeg kender en der har en Aprilla SPORTCITY 250, han er 61 år og han
meget glad for den.

Det er en 250ccm
Den har "store hjul", hvilket jeg ser som en fordel.

har fundet en anmeldelse (ENG) for du lige har noget at se på

http://www.topspeed.com/motorcycles/motorcycle-reviews/aprilia/2006-aprilia-sportcity-250-ar26424.html

held og lykke med søgningen
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Kim Olsen

Dato : 09-04-08 20:53

> Skal jeg vælge Mc el. Scooter, håber du vil hjælpe mig lidt på vej ????
>
> VH Ebbe
Hej Ebbe

Nu skriver du ikke hvor meget du vil ofre på projektet.
Først skal du vælge om det er en scooter ala Suzuki Burgmann 250-650 ccm
eller alm. mc.

Scooteren er helt sikkert lettest at holde ren og man sidder mere i tørvejr
hvis det regner.

Omvendt er MC'en ofte med bedre køreegenskaber og mere crom og andet lir.

Begge dele fås både som meget billige kinesiske mærker og japanske maskiner
med et bedre ry.

Jeg har tidligere haft scooter, men kører idag MC, selvom jeg kører hele
året og al fornuft "skriger" på en scooter, hvor man kan sidde i tørvejr og
ikke skal vaske den hele tiden.
Både min scooter og min nuværende var billige kinesere, og såmænd fine til
prisen.

Du kan jo tage et kik på min hjemmeside - der er billeder af både scooteren
og min nuværende Lifan 250.

hilsen
Kim Olsen
www.kims.pahn.dk

Fra : Per

Dato : 09-04-08 21:01

E.S. wrote:
> Skal til at have min første mc/scooter, kan du give nogle input så
> jeg bedre kan vælge ???

Uha - den er svær - hvad med begge dele

Jeg har begge dele, men kører nok mest på scooteren.

Jeg vil sige at hvis du ikke vil have en moderne scooter, så vil jeg
anbefale en MC, hvis du tænker på gamle Vespaer osv. Der er sket rigtig
meget på scooterfronten de senere år (vandkøl, skivebremser, flerventiler
osv.)

Din højde kan være et problem på en Scooter, så du må prøve dig frem.....men
sidder du godt, så sidder du rigtig godt.

Scooteren har små hjul i forhold til mc = ulempe, den ene jeg linker til har
dog store hjul.

Til gengæld har du masser af plads under sædet, du sidder i læ og en scooter
er ekstremt letkørt.

Jeg ville nok kigge lidt efter en scooter a´la dette her:

http://www.sym.dk/big/index.htm

en "test" af en af dem her:
http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=44858

Frihøjden og evt. bredden kan være det, der afgør dit valg, for en scooter
ligger ret lavt med "trinbrædtet" og kan skrabe på, når du skal have den i
kælderen - ligesom den er bredere end en mc.

Personligt kan jeg godt lide det der med bare at dreje gassen og så køre
derudad uden gearskifte. Det er også en fornøjelse at køre 2 på en scooter
synes jeg - konen sidder bagpå med ryglæn og hun er meget mere vild med
scooteren fremfor motorcylen.
Og så er der stil over at komme kørende på en scooter..

Sagt på en anden måde så er en scooter idag imo. ligesågod som en mc - så
det er nok svært guide dig.

held og lykke med valget..

mvh. Per

Fra : E.S.

Dato : 09-04-08 21:25

Har en ide om at jeg vil bruge 40,000 - 45,000 kr.

har kigget lidt på disse :
Suzuki GZ250K6 Marauder
Suzuki GZ250K7 Marauder
Aprilia Alantic 125
SYM GTS 250 Mc scooter
Hyosung MS3 - 250 scooter
Hyosung GV 250
PEAGGIO X7 250
Suzuki RV125K5 vanvan

Ebbe

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 09-04-08 21:53

E.S. skrev:
> Har en ide om at jeg vil bruge 40,000 - 45,000 kr.
>
> har kigget lidt på disse :
> Suzuki GZ250K6 Marauder
> Suzuki GZ250K7 Marauder
> Aprilia Alantic 125
> SYM GTS 250 Mc scooter
> Hyosung MS3 - 250 scooter
> Hyosung GV 250
> PEAGGIO X7 250
> Suzuki RV125K5 vanvan

først lidt om citatteknik - du må meget gerne svare _under_ det du
kommenterer/svarer på, (som jeg gør her) det er "måden" det gøres på, på
usenet.

Hvis du har bøvl med ryggen er en "sofa/chopper" agtig MC nok ikke
liiiige sagen.

Fra : Anders Majland

Dato : 09-04-08 22:36

> [...]
> dejlige hyggeture.
>
> Skal jeg vælge Mc el. Scooter, håber du vil hjælpe mig lidt på vej ????

Hvis den primære kørsel er i og rundt omkring kbh skal du ikke have manuelt
gear. Der er ikke rigtigt mc'er i din prisklasse med automatgear og så er
tilbage ved scooterne med kilrem og milliongear.

Jeg har kørt 65000km på en aprilia leonardo 150 - Det er ved at være en
gammel model men den har et temmeligt højt sæde og derfra et godt overblik i
trafikken... Den er vist opgivet til 14,5hk hvor den aldrende leo 250'er var
opgivet til ~19

Burgman og tilsvarende sofa-scootere vil du nok ikke blive tilfreds med
kørestillingen på.

Kineserne har oftest lidt mindre effekt på samme volumen men ~20hk er ganske
fint til det meste kørsel i by og omegnt

> hellere lidt nostalgi frem for mode,

Så er der næsten kun et svar - Vespa
http://www.suzuki-mc.dk/composite-23.htm?ProductID=78&PageID=21&CategoryChooserID=13
http://www.dba.dk/asp/vispopup/billedBrowser.asp?BilledType=1&BilledNr=1&Annonceid=51063460&AnnonceTmpid=-1&Rubrikid=55023

Teknikken er standard piaggio, men pakket ind så det ligner noget fra da mor
var dreng.

Mener at de nye 125'ere har ommkring 15hk og det vil du sikkert opleve som
fint i de daglige og de er væsenligt billigere end 250'erne

http://majland.org/leo/ <<< ikke opdateret længe

Fra : Pwh

Dato : 10-04-08 05:41

Anders Majland, skrev:

> Mener at de nye 125'ere har ommkring 15hk og det vil du sikkert
> opleve som fint i de daglige og de er væsenligt billigere end 250'erne

Det kan jeg tilslutte mig.
Jeg har haft en Aprillia SR125 scooter, det var et genialt
kørertøj til bykørsel, mener den havde 13hk.

/Jens