/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
2 takt - fordel ved reedventil vs. stempel~
Fra : Per


Dato : 09-04-08 17:35

Hej Ng !

Hvad er fordelen på en to-takter, hvor indsugningen sker direkte i
krupmtapshuset vha. en reedventil contra en alm. stempelstyret to-takter som
fx. en MZ ?

ER det økonomi eller andet ?

mvh. Per



 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 09-04-08 17:37

> Hvad er fordelen på en to-takter, hvor indsugningen sker direkte i
> krupmtapshuset vha. en reedventil contra en alm. stempelstyret
> to-takter som fx. en MZ ?

Hej Per

Det er power. Man kan have længere skylletider uden indsugningsgassen
skubbes tilbage mod karburatoren.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95
Polyteknisk MC og Ténéré.dk



Per (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 09-04-08 18:27

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
>> Hvad er fordelen på en to-takter, hvor indsugningen sker direkte i
>> krupmtapshuset vha. en reedventil contra en alm. stempelstyret
>> to-takter som fx. en MZ ?
>
> Hej Per
>
> Det er power. Man kan have længere skylletider uden indsugningsgassen
> skubbes tilbage mod karburatoren.

Hej Bager !

Takker for info - det blev jeg da lidt klogere af

mvh. Per


Armand (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-04-08 23:26

Jens Jacob Bager Jensen skrev:
>> Hvad er fordelen på en to-takter, hvor indsugningen sker direkte i
>> krupmtapshuset vha. en reedventil contra en alm. stempelstyret
>> to-takter som fx. en MZ ?
>
> Hej Per
>
> Det er power. Man kan have længere skylletider uden indsugningsgassen
> skubbes tilbage mod karburatoren.
>
Flueknepperi:
Det drejer sig vel om fyldningsgraden af krumtaphuset og ikke
skylletiderne som sådan :-/
Stempelstyret, såvel som drejeventil-styret indsugning er en on/off
styring og især ved både de laveste og højeste omdrejninger kan den
kontante styring have problemer med at klare jobbet 100% -
Reed(membran)-ventiler er i praksis en kontraventil der åbner så snart
der opstår undertryk/sug i krumtaphuset og lukker så snart at stemplet
vender og suget er ovre (i praksis endda først lidt efter, p.g.a.
inertien i luftens bevægelse ind igennem karburator og indsugnings-stuts!)!

Med andre ord, så gavner membranindsugning et bredere effekt-område, dog
udnyttet sådan at totaggere oftest vil være tunet ud fra højeste
topydelse med et tåleligt dårligt bundtræk, som reedventilen så
forbedrer - Hvorved at der så kan tunes yderligere (ud fra et tålelig
bundtræk trods reedventilen)!

--
Armand.

Arne Rohr Pedersen (09-04-2008)
Kommentar
Fra : Arne Rohr Pedersen


Dato : 09-04-08 19:34


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47fcf07a$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej Ng !
>
> Hvad er fordelen på en to-takter, hvor indsugningen sker direkte i
> krupmtapshuset vha. en reedventil contra en alm. stempelstyret to-takter
> som fx. en MZ ?
>
> ER det økonomi eller andet ?
>
> mvh. Per
>
>
Man kan se virkemåden på motoren her http://www.keveney.com/twostroke.html
Der er godtnok ikke den stempelstyrede to-takter.

--
Arne Rohr Pedersen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste