Underlig lyd fra CBR 600 - slidt gearkasse~
Fra : M.L.

Dato : 07-04-08 14:08

Hej NG

Så har jeg netop kørt min ny-anskafne CBR600F3 fra '96 hjem (150 km
her til aften, lidt kold tur..). Den kører som en drøm, men jeg
bemærkede noget underligt: Ved start fra stilstand kommer der en lidt
underlig lyd i 1. og 2. gear. Nærmest en tone der bliver højere og
højere (i frekvens), fuldstændig ligesom den man hører når en bil
bakker med fart på. Det er den eneste måde jeg kan forklare det på..
En smule sy-maskine agtigt, måske. Efter man skifter til 3. er det
væk, måske overdøvet af motor og vind, men jeg kan i hvert fald ikke
høre det mere.. Er det noget bøvl med gearkassen, eller lyder de
allesammen sådan?

Nogen bud?

Tak!

M.L.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-04-08 21:50

> [...]
> bemærkede noget underligt: Ved start fra stilstand kommer der en lidt
> underlig lyd i 1. og 2. gear. Nærmest en tone der bliver højere og

Det er HELT normalt. Det er de ligeskårende tænder i gearkassen du kan
høre.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Armand

Dato : 07-04-08 22:25

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Det er HELT normalt. Det er de ligeskårende tænder i gearkassen du kan
> høre.

Og har man ikke haft motorcykel med helkåbe før kan motoren makaniske
støj godt være lidt overvældende

--
Armand.
(der mest irriterer sig over CBR600's støjende tank, som dog kan bruges

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-04-08 10:58

> Armand.
> (der mest irriterer sig over CBR600's støjende tank, som dog kan
> bruges som en art tankmåler eftersom støjen/vibrationerne tiltager som
> tanken tømmes)

Hej Armand

På F2-F3 modellerne mangler tankgummiet i siderne eller også er de
næsten 100% trykket igennem, eller udskiftet med alt for hårde
uoriginale gummi stykker. det giver rystende tank med mega irriterende
resonasbrummen. Kontroller tankgummiet og udskift hvis det er
nødvendigt.

Fra : Armand

Dato : 08-04-08 21:05

> [...]
> uoriginale gummi stykker. det giver rystende tank med mega irriterende
> resonasbrummen. Kontroller tankgummiet og udskift hvis det er

Heey!
Et ægte hot-tip

Men hvor er "siderne"? Mod kåben?? Dén kan da ikke levere tilstrækkeligt
pres :-/

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-04-08 10:04

> Men hvor er "siderne"

Tanken har 4 anlægsflader mod stellet. Ved kronrøret med en 6mm bolt og
noget gummi. Ved anlægget til sædet med en 8mm bolt noget gummi og i
halvejs oppe af siderne mellem tank kant og stel med et stykke gummi
alene. Hvis der er vibrationer er det dem i siderne der mangler eller er
defekte. De kan godt ryge af i forvirringen og tanken kan nemt monteres
uden. Så vibrerer den bare ad helvede til.
..

Fra : Armand

Dato : 09-04-08 17:27

> [...]
> defekte. De kan godt ryge af i forvirringen og tanken kan nemt monteres
> uden. Så vibrerer den bare ad helvede til.

Tnx!
Have to look!

--
Armand.
(btw: jeg har en "1926"-adresse på dig som tilsyneladende ikke har hul

Fra : Per V. Misser

Dato : 07-04-08 21:58

Hej

[...]

Min CX fra 82 har samme lyd i de lave gear, og CX er kendt for aldrig at
skulle have lavet noget ved gearkassen.
Jeg tror ikke at den højfrekvente lyd stammer fra udslidte lejer, men
derimod fra tandhjulenes kontakt med hinanden. De er jo nok alligevel en
smule slidte.
Ved en omhyggelig gennemgang af min CX hos en teknisk konsulent fra klubben
fornylig, var det ikke det´, der blev trukket frem som et fremtidigt
problem, selv om lyden er tydelig i de lave gear.
Jeg tror ikke at det betyder noget, og at du ikke behøver at give gearkassen
opmærksomhed, før der kommer lavfrekvente syngende (rungende) lyde fra
slidte lejer.
Det kan godt være, at et andet valg af olie, fx som een der i egenskaber er
tidssvarende cyklens alder, kan gøre en forandring for tandhjulenes kontakt
med hinanden, og den deraf opståede lyd.
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : M.L.

Dato : 07-04-08 15:05

On Apr 7, 10:49 pm, "Jens Jacob Bager Jensen"
<ba...@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

> Det er HELT normalt. Det er de ligeskårende tænder i gearkassen du kan
> [...]

Ok - tak for det :) Synes bare ikke jeg havde bemærket det på de andre
jeg var ude og prøvekøre, så jeg tænkte jeg lige ville pitche det til
oraklerne

/M.L.

Fra : M.L.

Dato : 08-04-08 01:18

On Apr 7, 11:24 pm, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> (der mest irriterer sig over CBR600's støjende tank, som dog kan bruges
> som en art tankmåler eftersom støjen/vibrationerne tiltager som tanken

Aha.. Ja bortset fra et kort bekendtskab med en BMW er Hondaen faktisk
min første cykel med kåbe OG den første vandkølede.. Jeg troede netop
det var omvendt - de luftkølede maskiner jeg har haft (Z650, XT600)
larmede som et ondt år, selv når de kørte godt (det gjorde BMW'en
ikke, dog). Hvorfor har støjen noget med kåbe eller ej at gøre?

mvh

M.L.

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-08 16:26

On Tue, 8 Apr 2008 00:17:43 -0700 (PDT), M.L. wrote:

> Hvorfor har støjen noget med kåbe eller ej at gøre?

Fordi kåben reflekterer en masse støj, og da kåben som regel er mere eller
mindre åben op mod føreren, så kán kåbecykler være ulideligt støjende.

Faktisk har nogle Honda modeller også et meget støjende primærdrev mellem
krumtap, og kobling. Det er et ligeskåret tandhjulssæt med et "backslash"
dæmpende fjederpåvirket tandhjul parallelt med det ene tandhjul. Det hyler
aht.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 08-04-08 20:42

meddelelse news:1od8lbbbaxo5x.rhni0fj4wpjw$.dlg@40tude.net...

> [...]
> "backslash"
> dæmpende fjederpåvirket tandhjul parallelt med det ene tandhjul. Det

Ja, næsten lige så slemt som en BMW K75, der af samme grund havde
øgenavnet "Sælhunden"
Samme årsag, ligeskårne tandhjul.

Michael D
Der kalder sin sælhund for "Harald"