Opmærksom?
Fra : brian@groth-knudsen.~

Dato : 07-04-08 01:07

I England har de kørt en serie TV-spots med det formål at højne
bilisternes opmærksomhed på motorcykler.

Her et et udmærket eksempel:

http://www.youtube.com/watch?v=4xW-VAvQvSk

Det kunne tyde på, at man lidt længere vest på også har undersøgt
årsagerne til statistikkernes tal og fundet at det kunne være umagen
værd at fokusere på bilisternes opmærksomhed.

Gud ved om danske ministre og undersøgelseskommisioner skal opfinde
den dybe tallerken endnu engang? Eller læser de rent faktisk også
undersøgelser fra "lande som vi normalt ønkser at sammenligne os med"?

Fra : MKS - 74

Dato : 07-04-08 08:36

On Mon, 7 Apr 2008 00:07:00 -0700 (PDT), brian@groth-knudsen.dk wrote:

>Gud ved om danske ministre og undersøgelseskommisioner skal opfinde
>den dybe tallerken endnu engang? Eller læser de rent faktisk også
>undersøgelser fra "lande som vi normalt ønkser at sammenligne os med"?

Det er faktisk en gammel sandhed at sikkerheden for MC'ister groft set
er 2-strenget med nogenlunde lige vægtning, men at man afhængig af
udgangspunkt oftest vælger at fokusere alt for ensidigt på den ene,
MC'ister på bilisternes fejl (tit vigepligtsforseelser) og bilister på
MC'isternes fejl (oftest for høj hastighed). Det er i virkeligheden
trist når man sagtens kunne gennemføre f.eks kampagner der
indkorporerede _begge_ dele, her et eks. fra Tyskland -

http://cbr600.dyndns.dk/raser.pdf

Det kan synes uforståeligt, at man på den ene side fra officielt hold
på den ene side udtrykker bekymring over hvad man opfatter som
uacceptabelt stigende uheldstal for MC'ister, og på den anden side kun
lige kan svinge sig op til at lægge det ud til en undersøgelses-
/havari-kommision (resultatet virker på forhånd relativt
forudsigeligt) uden at gennemføre mere proaktive tiltag (som f.eks
kampagner) - Økonomiske anlagte betragtninger som f.eks RFSF ynder
virker umiddelbart _ikke_bæredygtige (= kan man kun bruge så
længe....IMO).

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 07-04-08 21:36

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> trist når man sagtens kunne gennemføre f.eks kampagner der
> indkorporerede _begge_ dele, her et eks. fra Tyskland -

Det eksempel du henviser til er da meget ensidigt, det går
hovedsageligt på motorcyklisternes for høje hastighed.

mvh Jens
Sydals

Fra : MKS - 74

Dato : 07-04-08 22:03

On Mon, 7 Apr 2008 22:35:58 +0200, "Jens Meldgaard"
<dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote:

>Det eksempel du henviser til er da meget ensidigt, det går
>hovedsageligt på motorcyklisternes for høje hastighed.

Så tror jeg du har misforstået noget i forhold til intentionen, den
kampagne er rettet mod motorcyklister og dermed også på hvad _de_ kan
gøre _selv_, men den lægger ikke entydigt skylden et sted (selvom den
klart har et fokus), nævner således begge (hoved)faktorer og bl.a det
faktum, at selvom man som MC'ist har forkørselsret, skal man ikke
forvente at den altid overholdes, altså at man nok har retten men det
kan være uklogt at benytte sig af den - En ganske tilsvarende kampagne
rettet mod bilister kunne f.eks være lidt som den engelske
"look-look-and look again" kampagne hvor man måske tillige gjorde
opmærksom på at _selvom_ nogle MC'ister kører for stærkt og kan være
svære at hastighedsbedømme, så fritager det bestemt ikke for ansvar
(analogt med den temmelig primitive/stupide holdning en del bilister
synes at indtage - "de er selv ude om det") i forbindelse med
vigepligtssituationer, men indbyder tværtimod til øget
opmærksomhed/agtpågivenhed i netop de tilfælde.

Fra : MKS - 74

Dato : 07-04-08 22:23

On Mon, 07 Apr 2008 23:02:56 +0200, MKS - 74 <mks74temp@gmail.com>
wrote:

Sidste paragraf røg desværre ud, kommer så her .

.....I DK derimod har reaktionen på "et uacceptabelt højt uheldstal"
indtil videre været temmelig ensidig IMO, politiet har tydeligvis fået
besked på at være særlig opmærksom på MC'isternes fart med øget antal
kontroller (bl.a helikoptere - fordi de er "særlig" effektive overfor
MC'ere ) og flere udtalelser fra "officiel" hold om netop fartens
indflydelse på uheldsfrekvens og konsekvens, i for sig fint nok, men
alene kan det ikke/bør det ikke stå, fordi det er en stærkt
simplificeret måde at anskue tingene på.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 08-04-08 00:10

> Så tror jeg du har misforstået noget i forhold til intentionen, den
> kampagne er rettet mod motorcyklister og dermed også på hvad _de_ kan
> gøre _selv_,
Næ, jeg har ikke misforstået noget,

> men den lægger ikke entydigt skylden et sted (selvom den
> klart har et fokus),
Det er jo også det jeg skriver, "hovedsageligt"

> nævner således begge (hoved)faktorer
Det er rigtigt at den _nævner_ begge faktorer, men hvis man læser
(konklusionen) udtalelsen fra "den tyske Hr. Betjent, Olaf Weddern:
"Bei den _meisten_ Unfällen wären die Unfallfolgen bei Einhaltung
der erlaubten Höchstgeschwindigkeit _deutlich_ geringer gewesen,
oder es wäre gar nicht zum Zusammenstoss gekommen",
så bliver skylden lagt på motorcyklisterne.
Han har for øvrigt ret, hvis _alle_ kørte 30 km/t: ville der slet
(næsten) ingen sammenstød ske

> og bl.a det
> faktum, at selvom man som MC'ist har forkørselsret, skal man ikke
> forvente at den altid overholdes, altså at man nok har retten men det
> kan være uklogt at benytte sig af den -
Enig.

Det er for øvrigt tankevækkende, at der i Schleswig-Holstein kun er
lidt over 2,8 mill.indbyggere (ca halvt så mange som i DK) ,
men der blev i 2006 dræbt 10 motorcyklister flere,
end der gjorde i Danmark i 2007, som jo var et _slemt_ år.

mvh Jens
Sydals
der slet ikke tror vi er uenige.

Fra : MKS - 74

Dato : 08-04-08 01:01

On Tue, 8 Apr 2008 01:09:46 +0200, "Jens Meldgaard"
<dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote:

>Næ, jeg har ikke misforstået noget,

_Min_ intention joh , tanken med det eks. var nemlig ikke at den
skulle illustrere en ligelig såvel henvendelse til som pålagt skyld
til begge parter (det kunne man naturligvis også gøre omend en separat
henvendelse i en evt. fælles forløbende kampagne IMO er mest
effektiv), men mere at _når_ man henvender sig til en enkelt part
forsøger at indkorporere en forståelse for den andens parts svagheder
i den henvendelse, som denne gør i 2 tilfælde....og som beskrevet i
forrige indlæg set fra 2 forskellige udgangspunkter for at
anskueliggøre.

> [...]
>oder es wäre gar nicht zum Zusammenstoss gekommen",
>så bliver skylden lagt på motorcyklisterne.

Ikke ganske enig nej, det følger mere af målgruppen IMO og så glemmer
du iøvrigt ganske behændigt at citere de 2 allerførste linier i den
"konklusion" .

At fart er en faktor i mange uheld (udløsende eller forstærkende) er
vel heller ikke så overraskende, alene af den grund at med lavere fart
når man f.eks som MC'ist at reagere på en bilist der ikke respekterer
en ubetinget vigepligt, og dermed ikke bliver til en del af
statistikken (det har vi vist alle prøvet et antal gange), og det
(formuleringen) behøver derfor ikke at være et spørgsmål om tillagt
skyld, men mere igen et spørgsmål om hvad den tiltænkte målgruppe
_kan_ adfærdsregulere (har indflydelse på). Sådan vil jeg personligt
tolke det.

Man kunne ligesåvel ha' vendt den om, _hvis_ kampagnen var henvendt
til bilister og skrive at vigepligtsforseelser var en væsentlig faktor
i mange uheld hvor biler+MC'er var involveret..

Og nej, vi er nok ikke _så_ uenige når det kommer til stykket .

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-04-08 10:37

brian@groth-knudsen.dk skrev:
> [...]

> den dybe tallerken endnu engang? Eller læser de rent faktisk også
> undersøgelser fra "lande som vi normalt ønkser at sammenligne os med"?

Kampanger koster penge - penge er en knap resource.

Penge skal anvendes på noget der bliver bemærket af "den brede
vælgerbefolkning" og noget de vil belønne med en stemme ved given lejlighed.

Stemmer kan også erhverves ved at råbe gevalt over for en del af
befolkningen der af vælgerskaren kan opleves som marginaliseret eller
"farlig".

jf. ovenstående er der ingen som helst grund til at iværksætte nogen
kampange, det vil ikke give stemmer (at advare kernevælgeren om at de
skal være hensynsfulde vil ikke falde i nåde), og hvis antallet af uheld
falder er der ikke noget at råbe gevalt over (være forarget over eller
"overrasket" over*) til næste år - så vi lader stå til og nedsætter en
kommission der kan give de svar politikerne har bestildt.

*(tag nu grisekastration som eksempel - hvordan fanden kan man være
"overrasket over hvordan det foregår???? de har sgu da foregået sådan i
flere hundrede år!!!! man skal da være totalt idiot hvis man hævder ikke
at have hørt om det på et eller andet tidspunkt - især da hvs man
politisk er ansvarlig for landbrugsområdet - gud fader....)
--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : MKS - 74

Dato : 07-04-08 11:27

On Mon, 07 Apr 2008 11:36:37 +0200, "J.C.Kløve" <jck@aats.dk> wrote:

> [...]
>"overrasket" over*) til næste år - så vi lader stå til og nedsætter en
>kommission der kan give de svar politikerne har bestildt.

Akkurat, men a priori (da det nu er så let gennemskueligt) er der
ingen grund til bare defaitistisk at acceptere status quo, desværre (i
denne forbindelse) er MC'ister en så uensartet gruppe, at bare det at
opnå konsensus indbyrdes, således at man kunne opnå bare en vis styrke
som pressionsgruppe/via lobbyarbejde, er ganske vanskeligt...

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-04-08 11:32

MKS - 74 skrev:

> [...]
> opnå konsensus indbyrdes, således at man kunne opnå bare en vis styrke
> som pressionsgruppe/via lobbyarbejde, er ganske vanskeligt...

Hvorfor jeg ikke forsømmer en eneste mulighed for (når jeg mødes med de
relevante repræsentanter for vore respektive interesseorganisationer DMC
og MCTC) at påpege muligheden for at iværksætte egne kampanger!!

Fra : Anders Majland

Dato : 07-04-08 12:10

> Hvorfor jeg ikke forsømmer en eneste mulighed for (når jeg mødes med de
> relevante repræsentanter for vore respektive interesseorganisationer DMC
> og MCTC) at påpege muligheden for at iværksætte egne kampanger!!

Og har man ikke "tiden" til at selv at arbejde aktivt politisk for sagen kan
man jo i det mindste melde sig ind og så trods alt vise sin moralske
støtte..

PS MCTC rør vist helst ikke ved noget der bare lugter politisk ... . Og så
er der DMC tilbage

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-04-08 12:22

Anders Majland skrev:
> [...]
> støtte..
>
> PS MCTC rør vist helst ikke ved noget der bare lugter politisk ... . Og

MCTC gør ikke meget der det er jeg enig i, men en ting der undrer mig er
at et svar jeg ofte får på mine forslag er at det er en "principsag" at
organisationerne ikke selv skal iværksætte disse kampanger - det skal
ske i regi af staten/statskassen.

Her er jeg fanme uenig!! vi kan ikke lade gode kammerater og kollegaer
ligge og dø i grøftekanterne medens vore MC-politiske aktører står og
vifter med princip skiltet - det er uetisk!

DMC har ikke midler til at iværksætte det store, så de er stækket på ren
økonomi, men MCTC har rigeligt råd til at få fremstillet en kampange for
egne midler og efterfølgende skyde den af flere år i træk i forbindelse
med forårets komme - mon ikke en TV spot på DR i OBS ville være gatis?,
og mon ikke TV2 ville være til at tale med om en fornuftig pris??

Fra : Tingskoven

Dato : 07-04-08 19:57

> [...]
> at have hørt om det på et eller andet tidspunkt - især da hvs man politisk
> er ansvarlig for landbrugsområdet - gud fader....)

Lene Espersen skuffer mig gang på gang. Når medierne herhjemme i deres
søgen har funden 'en sag', som de mener har har almenvellets store
interesse,
så er hun hurtig ude med bål og brand - der skal straks iværksættes hårder
straffe og mere overvågning (også af MC-folket).
Der kunne man godt ønske, at hun kunne ha' lidt is i maven og blive lidt
mere
faktabaseret inden hun iværksætter hårder straffe og mere overvågning, som
mange (faktabaserede) undersøgelser viser, ikke hjælper - eks. klippekorts-
effekten er forduftet - visse grupper af unge mennesker med overfald på
sagesløse
og hinanden som hobby, vokser fortsat.
Det som vil hjælpe på ulykkestatistikkerne er holdningsændringer med
kampagner
baseret på fakta og bedre køreundervisning/opdragelse og respekt for
hinanden..

Mvh

Revsgaard

GSX750F '07

ex. GS450E '84 (Kantana-look)

Ps. Apropos - kastrering af smågrise, så skulle i ha' set for 30 år siden,
hvor

kronjuvelerne typisk blev taget, når de var 5-10 kg. Det jeg så på tv - var
jo

nærmest som når vi som børn, fik den obligatorisk sukkerknald mod polio.

Gav vist - hvad kiloprisen stiger til, når svineavlerne skal til at
lokalbedøve

13 mil. grise/år?

Nå pyt, så køre vi da bare ned til Fleggaard og fylder sidetaskerne med
billigt

tysk svinekød - der er kastreret uden bedøvelse.

Man er vel én rigtig dobbeltmoralsk dansker J

Fra : Torben Scheel

Dato : 08-04-08 07:29

Tingskoven wrote:
> [...]
> effekten er forduftet - visse grupper af unge mennesker med overfald på

Og hvor har du fundet det faktum - EB?

> Det som vil hjælpe på ulykkestatistikkerne er holdningsændringer med
> kampagner
> baseret på fakta og bedre køreundervisning/opdragelse og respekt for
> hinanden..

Enig.

> Man er vel én rigtig dobbeltmoralsk dansker J

Hmm. Faktabaseret..

--
vh
Torben

Fra : EK

Dato : 07-04-08 23:32

J.C.Kløve <jck@aats.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:47f9eb26$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> at have hørt om det på et eller andet tidspunkt - især da hvs man
> politisk er ansvarlig for landbrugsområdet - gud fader....)

Så så, Kløve, nu må du ikke dømme politikerne for hårdt. Du må lige huske,
at de har nedsat tænkeevne - det er derfor, der altid skal nedsættes en
kommission eller et udvalg, der skal komme med forslag til, hvad politikerne
skal mene. Det er jo absolut nødvendigt, når man ikke selv kan tage
stilling(tænke).
At de ikke har hørt om, hvorledes grise kastreres, skyldes deres nedsatte
høreevne. De hører og ser ikke noget, før der bliver råbt rigtigt højt i TV
eller avis - det er derfor de igen og igen kan se meget overrasket ud over
det, der foregår i det virkelige liv.
Du ville da også blive meget overrasket den ene gang efter den anden, hvis
du kun fattede ting, når der var en der stod og brølede dig lige ind i
ansigtet, når du ellers gik rundt i nedsat tankevirksomhed og hørelse
Jeg er iøvrigt helt enige i dine betragtninger.....
mvh
Erik

Fra : Studo

Dato : 07-04-08 11:11

> [...]
> "overrasket" over*) til næste år - så vi lader stå til og nedsætter en
> kommission der kan give de svar politikerne har bestildt.

Ret sikkert sandt, desværre.

Fra : Hekto

Dato : 07-04-08 23:23

On Mon, 07 Apr 2008 11:36:37 +0200, J.C.Kløve wrote:

> [...]
> at have hørt om det på et eller andet tidspunkt - især da hvs man
> politisk er ansvarlig for landbrugsområdet - gud fader....)

Jeg er ikke i tvivl om at du til dels har ret. Det er ihvertfald sådan
som man må tro motorcyklisterne opfattes fra politisk hold.

Sandheden er dog at vi er små 150.000 vælgere fterhånden. Et
folketingsmandat 'koster' ca. 16.000 stemmer så lidt kan vi flytte rundt
på.

Nu vælger alle nok ikke så eensidigt når der stemmes, men det kan jo
blive tungen på vægtskålen når der f.eks. stemmes personligt.

Derfor kan det godt tænkes at den holdning langsomt vil ændres.

--
/Hekto - Ducati Pantah 600SL - Cagiva Elefant 650 - Ducati 900SSie

Fra : Hekto

Dato : 07-04-08 23:24

On Mon, 07 Apr 2008 13:22:26 +0200, J.C.Kløve wrote:

> Her er jeg fanme uenig!! vi kan ikke lade gode kammerater og kollegaer
> ligge og dø i grøftekanterne medens vore MC-politiske aktører står og
> vifter med princip skiltet - det er uetisk!

Jeg er helt og aldeles 112 Toyota-% enig!!!!

--
/Hekto - Ducati Pantah 600SL - Cagiva Elefant 650 - Ducati 900SSie