Renovering af hovedcylinder på GSX750 ES
Fra : Emil

Dato : 05-04-08 15:35

Hej NG.

Min MC har stået stille et par år bl.a. pga. en defekt bagbremse. Jeg
har nu totalrenoveret selve kaliberen men under monteringen har jeg
fået mistanke om at der også er noget galt med hovedcylinderen. Først
forsøgte jeg at pumpe det gamle bremsevæske ud af hovedcylinder samt
beholder men der skete ingenting. Når jeg pumper går stangen (den som
pedalen trykker op i cylinderhuset) meget let frem og tilbage men der
komme ingen væske ud af hullet i slangen.

Efterfølgende har jeg forsøgt at skille den ad for at se om der var
gået en gummipakning eller noget. Først fjernede jeg en gummimuffe og
derefter en spændering der sag godt fast. Så fik jeg imidlertid
problemer. Det er ikke til at se hvad jeg mere skal fjerne for at
kunne rykke indmaden ud. Jeg går ud fra at spænderingen den forhindrer
noget i at komme ud, men betyder det at jeg bare skal rykke i stangen.
Jeg tænker bare at når stangen er kommet ind må den også kunne komme
ud igen. Med mindre den er støbt ind i hovedcylinderen.

Hvad skal jeg gøre?

Venlig hilsen Emil

Fra : Morten Stud

Dato : 05-04-08 17:44

On 5 Apr., 23:34, Emil <emilpaul...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Jeg tænker bare at når stangen er kommet ind må den også kunne komme
> ud igen. Med mindre den er støbt ind i hovedcylinderen.

Hej Emil

Jeg har renoveret bagbremse hovedcylinderen på min GSX750SZ Katana.
Jeg vil gætte på (også baseret på denne fiche:
http://alpha-sports.com/spst/1983%20GS750ES/42.htm ) at den er ens
opbygget på de 2 modeller. Jeg kan desværre ikke huske proceduren
110%, men så vidt jeg husker, var det svære i mit tilfælde at få
fjernet låseringen (var groet fast). Jeg er altså næsten sikker på, at
du bare skal trække den ud. Prøv evt. med trykluft (måske var det
endda sådan jeg gjorde.

Det kunne nu godt lyde som om, du måske var bedst tjent med en ny
brugt fra eBay.de - eks.
http://cgi.ebay.de/Hauptbremszylinder-Suzuki-GSX-750-ES_W0QQitemZ200165593006QQihZ010QQcategoryZ49800QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQ_trksidZp1638.m118.l1247QQcmdZViewItem

eller http://bike-teile.de/
- http://bike-teile.de/index.php?seite=einzel&teilid=341944
- http://bike-teile.de/index.php?seite=einzel&teilid=321116
Sikkert andre der kan bruges

Held og lykke
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-08 08:43

On Sat, 5 Apr 2008 14:34:59 -0700 (PDT), Emil wrote:

> Jeg går ud fra at spænderingen den forhindrer
> noget i at komme ud,

Det kaldes almindeligvis en låsering

> Jeg tænker bare at når stangen er kommet ind må den også kunne komme
> ud igen. Med mindre den er støbt ind i hovedcylinderen.

Mange gange sker der der det, at over tid koroderer hus, og skiven bag
låseringen. Når låseringen er afmonteret, kan det være en god idé, med et
rørstykke, at slå/klemme skiven lidt op i huset, hvor der forhåbentlig er
mindre korrosion i huset. Herefter renser Du forsigtigt cylinderfladen
korn2000 slibepapir. Herefter er det lettere at trække stang med skive ud.
Sørg igen for rensning, før at stemplet trækkes ud.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Emil

Dato : 06-04-08 05:17

Tak for hjælpen Morten og Orla.

Min hovedcylinder er identisk med dén på skitsen du fandt Morten. Den
er god at have for så ved jeg jo hvad jeg kan forvente at finde
indeni. Jeg vil prøve med trykluft og hvis ikke dét virker så kan jeg
forsøge med Orlas fremgangsmåde med rørstykket.

Venlig hilsen Emil

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-08 14:06

On Sun, 6 Apr 2008 04:17:10 -0700 (PDT), Emil wrote:

> [...]
> indeni. Jeg vil prøve med trykluft og hvis ikke dét virker så kan jeg
> forsøge med Orlas fremgangsmåde med rørstykket.

Vær meget forsigtig med trykluft, delene kan let blive til "projektiler"
:-/ men ellers effektivt nok. Fordelagtigt vil det under alle
omstændigheder være at rengøre først. En træklods, med et hul i til
stempelstangen, kan være en god måde at "fange" delene, men vær klar på at
delene slår hårdt.

Fra : Emil

Dato : 06-04-08 11:25

Det virkede ikke rigtigt at slå på pladen da den allerede var trykket
"i bund". Jeg brugte derimod en skruetrækker under den tykke kant på
stempelstangen og kunne herved trække pladen ud med stangen. Prøvede
også med trykluft men det var ikke kraftigt nok. Jeg rensede
cylinderkanten forsigtigt (der var en del skidt på de yderste 1-2 cm.
Stemplet ville dog stadig ikke ud og jeg prøvede igen med trykluft
uden held. Så puttede jeg cylinderhuset i skruestikken så den vendte
rigtigt (med stempelstangen nedad), puttede bremsevæske i beholderen
og pumpede løs med den den udtagne stempelstang. Efter 30-40
pumpninger faldt det hele ud

Nu er det renset, samlet og kører som smurt.

Nu er jeg begyndt at udlufte det hele. Jeg er i tvivl om jeg bare skal
åbne udluftningsskruen og pumpe løs eller om jeg skal lukke skruen når
stemplet er trykket i bund. Jeg synes det går ret langsom for den at
suge bremsevæsken ud af hovedbeholderen men det er muligt det er helt
normal. Er det fordi der er så meget luft i systemet at det går
langsomt i starten?

Venlig hilsen Emil

NB: kom vist lige til at blande "spændeskive" og "låsering" sammen til
en "låseskive"

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-04-08 18:35

Emil skrev:

> Jeg er i tvivl om jeg bare skal
> åbne udluftningsskruen og pumpe løs eller om jeg skal lukke skruen når
> stemplet er trykket i bund.

Jeg plejer at gøre det sidste.

> Jeg synes det går ret langsom for den at
> suge bremsevæsken ud af hovedbeholderen men det er muligt det er helt
> normal. Er det fordi der er så meget luft i systemet at det går
> langsomt i starten?

Hvis jeg forstår dig ret er det helt normalt; i starten går det lidt trægt
når der er luft i.
Hans - der osse for nylig har renoveret bagerste hovedcylinder
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-04-08 18:37

Emil skrev:

> Nu er jeg begyndt at udlufte det hele. Jeg er i tvivl om jeg bare skal
> åbne udluftningsskruen og pumpe løs eller om jeg skal lukke skruen når
> stemplet er trykket i bund.

Vent lige lidt! :

Du pumper bare løs til der ikke kommer flere bobler ud i slangen, hvorefter
du strammer skruen når stemplet er i bund!
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/