Biobrændsel - hvad betyder det for vores m~
Fra : Per

Dato : 05-04-08 07:17

Hey ng !

Efter at have læst denne artikel:
http://www.business.dk/article/20080404/transport/80404076/

kom jeg til at tænke på, hvad det betyder for vores motorcykler.

Dengang debatten om blyfri benzin kom frem, betød det stort set ikke noget
for motorcykler, idet alle nyere kunne køre på blyfri uden problemer.

Men er der nogen der har en ide´ om hvad biobrændsel betyder for vores
elskede mc´ere ??

mvh. Per

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-04-08 09:02

Per wrote:

> Men er der nogen der har en ide´ om hvad biobrændsel betyder for vores
> elskede mc´ere ??

Mindre problemer med vand i tank og karburator(er)
Derudover nærmest ingenting (gætter jeg). Det må være op til importøren
for de enkelte mærker at svare bindende på om det kan have negativ effekt.

--
vh
Torben

Fra : HC

Dato : 05-04-08 10:05

Torben Scheel wrote:

> Mindre problemer med vand i tank og karburator(er)
> Derudover nærmest ingenting (gætter jeg). Det må være op til importøren
> for de enkelte mærker at svare bindende på om det kan have negativ effekt.

Manual, CB1300 2005, frit oversat fra tysk:

- Oktantallet skal være lige mindst hvad instruktionsbogen anbefaler.
- Der findes to slags "biobenzin": ethanolbaseret eller methanol.
- Brug ikke "biobenzin" med mere end 10% ethanol.
- Brug ikke benzin med methanol (methyl/sprit) med mindre det indeholder
additiver og rustbeskyttelsesmiddel for methanol.
- Brug aldrig benzin med mere end 5% methanolindhold - heller ikke hvis
der er additiver i.
- Honda kan ikke anbefald benzin med methanolindhold da der endnu ikke
er lavet tilstrækkelige fyldestgørende undersøgelser på området.

Kort version: Ethanol ok. Methanol tricky.

Statoils "Bio95" indeholder iflg. dem selv 5% bioethanol og burde
således være problemfrit at bruge til nyere maskiner. De skriver:

"Bio-ætanol har et højere iltindhold end blyfri 95 oktan. Det sikrer en
renere forbrænding og kompenserer samtidig for bio-ætanolens teoretisk
mindre brændværdi."

Se iøvrigt http://www.mcinternet.dk/asp/debat/debat.asp?msgID=230613

I USA har de vist flere forskellige typer biobenzin som f.eks. E10 (10%
ethanol) og E85 (85% ethanol). E10 ville altså teoretisk set være ok
iflg. Honda.

... gad vide om man selv lige kan spæde en næsten fuld tank op med
ethanol, så man kommer fra Statoils 5% til 10% ethanolindhold? :D

Hygge,
HC

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : Ukendt

Dato : 05-04-08 11:18

E 85 er et must , hvis man kører Turbo eller bare højkomprimeret , da
Etanolen køler meget faktisk kan man helt undvære Intercoler , med E85

Vi kører normal med ca ca 104-108 oktan , men med Etanol 98 oktan

Ulempen er at man skal bruge ca 20 % mere brændstof , det har Svenskerne så
ordnet ved at sænke prisen 20 % ;))

Men det den går mest på er hvordan Etanolen blander sig i Olien , og
virkningen deraf

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : N/A

Dato : 05-04-08 14:00

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 05-04-08 05:25

On 5 Apr., 12:17, "PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> wrote:
> [...]
>
> Vi kører normal med ca ca 104-108 oktan , men med Etanol 98 oktan
>
> Ulempen er at man skal bruge ca 20 % mere brændstof , det har Svenskerne så

Lidt off-topic, men: overser jeg et eller andet helt basalt ved E85?

Du erstatter 15% af benzinen med ethanol og kører bruger så 20% mere
brændstof - ergo må man have brugt 5% mere "ikke miljørigtig" benzin
end før?
Udover det så må der også gå en del brændstof til at producere
ethanolen.

Er der noget galt med min tankegang eller har jeg bare ikke kræmmet
nok træer fornyligt til at forstå det?

--
// brian

Fra : Grunnet

Dato : 05-04-08 13:01

"Brian Lund Larsen" <brian.lund.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Du erstatter 15% af benzinen med ethanol og kører bruger så 20% mere
brændstof - ergo må man have brugt 5% mere "ikke miljørigtig" benzin

----

Iflg. HC's indlæg er der 85% ethanol i E85 og altså kun 15% benzin

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : N/A

Dato : 05-04-08 14:00

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 05-04-08 06:50

On 5 Apr., 14:00, "Grunnet" <ne...@slet-disse-ord-besked.com> wrote:

> Iflg. HC's indlæg er der 85% ethanol i E85 og altså kun 15% benzin

Jeg skulle have fulgt mere med, antog at det var brygget sammen lige
som Bio95.

--

// brian

Fra : HC

Dato : 05-04-08 14:00

Brian Lund Larsen wrote:

> Jeg skulle have fulgt mere med, antog at det var brygget sammen lige
> som Bio95.

Det ville nok også have givet mere mening hvis vi havde topic på Bio95
eller E10 brændstof, da normale motorcykler mig bekendt ikke vil æde
brændstof som E85 med voldsomt højt indhold af ethanol.

Hygge,
HC

Fra : N/A

Dato : 05-04-08 14:00

Fra : BoA

Dato : 05-04-08 20:01

Per skrev:
> [...]
>
> Men er der nogen der har en ide´ om hvad biobrændsel betyder for vores

En ting, som nok er værd at tænke på i
denne forbindelse, er at mange lidt
ældre maskiner er monteret med
benzinslanger, som ikke er