Bremse
Fra : AJ

Dato : 01-04-08 18:41

Hej

Jeg er lidt nybegynder i mc, så jeg håber i vil bære over med min manglende
viden :)

Here goes:

Jeg har skiftet bremseslange på bagbremsen på min mc, men jeg syntes ikke
jeg kan få den til at blive effektiv, selv om jeg har udluftet som en gal,
både med vacuum og det hele. Jeg tror mit problem er at udluftnings ventilen
vender nedad....?

Når jeg kigger på bremsekaliberen (Brembo) ser det for mig ud som om at der
kun er en bremseklods, det vil sige at stemplet kun trygger på den ene side
af bremseskiven, er det rigtigt? Findes sådan en kaliber? Det kan da aldrig
give en særlig effektiv bremse, eller kan det?

Mvh
AJ

Fra : Armand

Dato : 01-04-08 19:14

AJ skrev:
> [...]
> ikke jeg kan få den til at blive effektiv, selv om jeg har udluftet som
> en gal, både med vacuum og det hele. Jeg tror mit problem er at

Ring til din fysiklærer og fortæl ham at det ikke var forgæves!
Det ér selvfølgeligt modstridende at udluftningen peget nedad; men
brembo-caliberen er sikkert ikke decideret fremstillet til at bruges i
pågældende position (á hængende under svingeren!?)
Vejen frem er at pille caliberen af og udlufte med stutsen pegende opad!

> [...]
> ene side af bremseskiven, er det rigtigt? Findes sådan en kaliber? Det
> kan da aldrig give en særlig effektiv bremse, eller kan det?

Der skal nu være to klodser hvis ikke at det skal gnistre:
En sådan caliber er ophængt "flydende" således at den lader sig trække
over af hydraulikken når stemplet(s bremseklods) går imod skiven, og
således også trækker klodsen på den anden side af skiven imod !
Argumentet er simpel opbygning (á pris), men systemet ligger under for
princippet med to overfor hinanden siddende stempler p.g.a. stivhed og
hydraulisk areal.
Hvad angår sidstnævnte findes der også calibere med to stempler der
istedet sidder ved siden af hinanden: Dét gavner ligeledes det
hydrauliske areal men udnyttes til at træde på en længere og smallere
bremseklods og derved enten øge friktions-arealet eller bevare arealets
størrelse på en smallere klods => en smallere friktionsflade på skiven
=> lettere bremseskive = lettere hjulvægt = mere fintfølende affjedring!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 01-04-08 22:19

> [...]
> pågældende position (á hængende under svingeren!?)
> Vejen frem er at pille caliberen af og udlufte med stutsen pegende

Eller sæt en (gerne gennemsigtig) slange på, og lad slangeføringen sørge
for at ventilen nu munder ud, hvor du ønsker den!

> [...]
> arealets størrelse på en smallere klods => en smallere friktionsflade
> på skiven => lettere bremseskive = lettere hjulvægt = mere fintfølende

Det virker slet ikke så ringe, hvis det bliver vedligeholdt med
renholdelse og smøring med varmebestandigt (bremse)fedt, der hvor
kaliberen "svømmer"!
Og pas i den forbindelse på absulut ikke at få bremse- / kobberfedt på
skive og / eller kaliber.

Michael D

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-08 06:09

On Tue, 1 Apr 2008 23:18:33 +0200, Michael Dahlberg wrote:

> Eller sæt en (gerne gennemsigtig) slange på, og lad slangeføringen sørge
> for at ventilen nu munder ud, hvor du ønsker den!

Gør ingen forskel, luftlommen står stadig øverst i kaliperen. Luften har
ikke lyst til at "stige" ned gennem din vandlås. :-/

Kaliperen skal helst vendes så luften får frit spil til blot at stige
opadud.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 02-04-08 09:27

meddelelse news:e1aeketcjqj2.19g18pq39gsz3.dlg@40tude.net...

> [...]
> ikke lyst til at "stige" ned gennem din vandlås. :-/
>
> Kaliperen skal helst vendes så luften får frit spil til blot at stige

Så lærte jeg det!

Jeg ville ellers have troet, at hvis der er flow nok, og min vandlås, så
blev luften "hevet med " ud.

Michael D

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-04-08 10:20

Michael Dahlberg wrote:

> Så lærte jeg det!
>
> Jeg ville ellers have troet, at hvis der er flow nok, og min vandlås, så
> blev luften "hevet med " ud.

Kun hvis kammeret er så ensartet at der ikke er områder med langsomt
flow. Stemplerne helt ind, vacuum på studsen, caliper løftes over
hovedcylinder - suuug. Det virker for mig.

--
vh
Torben

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 02-04-08 10:38

> Kun hvis kammeret er så ensartet at der ikke er områder med langsomt
> flow. Stemplerne helt ind, vacuum på studsen, caliper løftes over
> hovedcylinder - suuug. Det virker for mig.

I virkeligheden er der nok også betydelig forskel på udformningen af
kalibre. og dermed forskel på deres tendens til at danne luftlommer.
;-(

Michael D

Fra : Armand

Dato : 02-04-08 21:52

Michael Dahlberg skrev:

> Eller sæt en (gerne gennemsigtig) slange på, og lad slangeføringen sørge
> for at ventilen nu munder ud, hvor du ønsker den!

Øhh?
Det får da ikke luften inde i cylindren til at løbe nedaf for at komme
ud af slangestykket :-/

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 03-04-08 17:25

> Øhh?
> Det får da ikke luften inde i cylindren til at løbe nedaf for at komme
> ud af slangestykket :-/

Nej, Orla har belært mig. Jeg gik blot ikke ud fra, at der var nogen der
kontruerede kalibre med plads til "lommer", Når alt er presset sammen,
og derefter fyldes med bremsevæske under tryk, presses luften vel ud,
men jeg er som sagt blevet belært.

Michael D

Fra : Armand

Dato : 04-04-08 00:28

Michael Dahlberg skrev:

> Nej, Orla har belært mig.

Ja, det så jeg. Jeg kom vist til at svare uden at læse hele tråden
igennem

> [...]
> kontruerede kalibre med plads til "lommer", Når alt er presset sammen,
> og derefter fyldes med bremsevæske under tryk, presses luften vel ud,

Problemet er flow'et: Bremsevædsken pumpes almindeligvis med
bremsecylinderen og derunder står vædsken stille mellem hvert
"stempel-slag", hvorunder at luft vil stige til vejrs igen

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 04-04-08 13:22

> [...]
> bremsecylinderen og derunder står vædsken stille mellem hvert
> "stempel-slag", hvorunder at luft vil stige til vejrs igen

Ja, efter Orlas belæring spekulerede jeg lidt over hvorfor, og regnede
næsten med, at det er den temmelig lille hovedcylinder, der var en
kraftigt medvirkende årsag.

Tak for belæringerne til jer begge

Michael D

Fra : AJ

Dato : 02-04-08 16:37

Ved at pille kaliberen af, og vende den om kom luften ud i første sug :)

Jeg tror ikke det kunne have været gjort på andre måder med denne kaliber,
jeg har prøvet ALT.

Tak for de fine svar.