Macadam dæk eller hvad?
Fra : Søren Feilberg

Dato : 17-07-01 09:58

Hej alle i dfm'er

i eftermiddag skal jeg ud og have mig nogle nye dæk. Ihvertfald skal
fordækket skiftes. Hvodden er Macadam dæk? Dem har jeg nemlig fået
tilbud på. Jeg skal bruge dæk til en Yamaha750Seca til touring brug.

På forhånd tak.

Søren
DMCN#59
Søren F.
Dmcn#59
XJ750 Seca

Fra : MikkelFJ

Dato : 17-07-01 11:41

"Søren Feilberg" <sfeilberg@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
> fordækket skiftes. Hvodden er Macadam dæk? Dem har jeg nemlig fået
> tilbud på. Jeg skal bruge dæk til en Yamaha750Seca til touring brug.

De er gode: holder længe og hænger godt fast. Kan anbefales.

Mikkel

Fra : Adam Christensen

Dato : 17-07-01 13:07

"MikkelFJ" <mikkelj-anti-spam@post1.dknet.dk> wrote in message

> "Søren Feilberg" <sfeilberg@yahoo.dk> wrote in message

> De er gode: holder længe og hænger godt fast. Kan anbefales.

= vidunderdækket?

Hvad med "holder længe og hænger _acceptabelt_til_touring_ godt fast"?

--
Adam
SV650S (Avon Azaro II, AV35/36)

Fra : MikkelFJ

Dato : 17-07-01 13:56

"Adam Christensen" <adam_christensen@hotmail.com> wrote in message

> = vidunderdækket?
>
> Hvad med "holder længe og hænger _acceptabelt_til_touring_ godt fast"?

OK - det er ikke slicks.
Men det hænger bedre end acceptabelt fast, specielt når temperaturen er 20+
og man ikke giver for meget gas under nedlægning. Længere sydpå er de
største bekymringer med vedhæftning de fugtige bjergveje, der pludselig
dukker op i en skyggeside, og her er Pilot Sport næppe bedre.

Mikkel

Fra : Armand

Dato : 17-07-01 21:37

Adam Christensen <adam_christensen@hotmail.com> skrev i en
> "MikkelFJ" <mikkelj-anti-spam@post1.dknet.dk> wrote in message

> = vidunderdækket?
> Hvad med "holder længe og hænger _acceptabelt_til_touring_ godt fast"?

Gode gedigne normale dæk, står så meget bedre fast end alle dem der
spilder deres penge på sportsdækkenes overkill, er i stand til at fatte
!

--
Armand.

Fra : Adam Christensen

Dato : 18-07-01 12:36

> Gode gedigne normale dæk, står så meget bedre fast end alle dem der
> spilder deres penge på sportsdækkenes overkill, er i stand til at fatte
> !

Deri har du ganske givet ret. Om end et sports/racedæk med godt grip der
holder længe vel må være enhver RR-kørers drøm? Det var det var såmænd det
jeg smilte lidt af

--
Adam
SV650S (på sporttouring dæk; et excellent valg til 95% gadekørsel og 5%

Fra : Anders Vinther

Dato : 18-07-01 18:30

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message

> Gode gedigne normale dæk, står så meget bedre fast end alle dem der
> spilder deres penge på sportsdækkenes overkill, er i stand til at fatte
> [...]

For en uindviet: hvad er 'normale' dæk??? (Og sportsdæk for den sags
skyld...)

Mvh.

Anders V(!)

Fra : Allan jørgensen

Dato : 18-07-01 20:55

Anders Vinther <anvi-ANTI-SPAM@worldonline.dk> skrev i en
> For en uindviet: hvad er 'normale' dæk??? (Og sportsdæk for den sags
> skyld...)

http://mc.bridgestone.co.jp/mc/eu/products/index.html

du kan gå ind på denne side og se forskellen.

jeg har desværre ikke mange muligheder når jeg skal vælge dæk og de dæk jeg
kan vælge er kun til sport og race, men hold da ferie hvor de står de godt
fast. efter i tirsdags hvor jeg blev vist rundt i Værløse af Niels (vfr800)
og Adam (sv650s) og vi gjorde holdt på en unavngiven havn(vidste ikke hvor
vi var :-0) var jeg rundt og mærke på dækkene, mine dæk var VARME, deres var
lunkne. det eneste jeg måske kan være urolig med er holdbarheden men indtil
videre har de gået 2500 km og de ser stadig fine ud, kun bagdækket er lidt
slidt på midten.

Allan(fzr600us)som har overkill bt56ss, men de står fast efter få meter.

Fra : Kenneth

Dato : 18-07-01 22:38

> Allan(fzr600us)som har overkill bt56ss, men de står fast efter få meter.

Ok dæk på en FZR600us, har lige været på ferie i sydeuropa sammen med een på
en fzr600us og bt56ss, de ser stadig fine ud efter 4800km incl 2x1300km
autobahn. I modsætning til bt010 på min zx9r.

Jeg vil gætte på at de kan holde til omtrent det samme som alm bt56 på min
mc dvs. blandet kørsel + lidt ræs = 4-7tkm.

--
Venligst
Kenneth

Fra : Allan jørgensen

Dato : 19-07-01 22:28

Kenneth <Ken_T@cool.dk> skrev i en news:9j4vea$1744$1@news.cybercity.dk...

> Ok dæk på en FZR600us, har lige været på ferie i sydeuropa sammen med een

> en fzr600us og bt56ss, de ser stadig fine ud efter 4800km incl 2x1300km
> autobahn. I modsætning til bt010 på min zx9r.

mit gamle bagdæk(pirrelli mtr02) holdt 9500 km og der var en smule mønstre
tilbage på midten og en del på siderne . fordækket (mtr01) holdte 15000 km
men var intet værd det var slidt på en underlig måde og når jeg slap styret
ved 70 km/t så slingrede den. det gør den ikke med bt56ss.
efter ca 2500km på bt56ss er det en smule slidt på midten af bagdækket men
jeg synes ikke det er værre end pirelli mtr02.

Allan(fzr600us)

Fra : Kenneth

Dato : 20-07-01 01:03

> på
>
> mit gamle bagdæk(pirrelli mtr02) holdt 9500 km og der var en smule mønstre
> tilbage på midten og en del på siderne . fordækket (mtr01) holdte 15000 km

Det er åbenbart meget med kørestil at gøre, da jeg havde min fzr600us (2 år
siden) havde jeg ikke noget bagdæk som holdt 7000km (de 14500km & 3,5bagdæk
jeg havde den).
Det er ca det samme med min ZX9R, dog kan den godt lave endog meget synligt
slid på een enkelt weekend, hvilket min fzr ikke var så slem til :)

--
Venligst
Kenneth

Fra : Armand

Dato : 18-07-01 22:32

Allan jørgensen <allan.c.jorgensen@get2NOSPAMnet.dk> skrev i en

> [...]
de godt
> fast.
> Allan(fzr600us)som har overkill bt56ss, men de står fast efter få

For det første:
US'eren har ikke de vildeste dækdimensioner, så selv uden at have
aplikations-listen på mig, vil jeg påstå at du sagtens kan få et sæt
macadam'er til den!!

Dernæst:
Netop SS'dæk er skabt til at holde til race + -lignende forhold og er
derudfra sværere at varme op, samt at holde varme!
Jeg er bange for at dine iagttagelser er stærkt præget af dit eget
indtryk af at have "racerdæk" på :-/

--
Armand.

Fra : origo@earthling.net

Dato : 18-07-01 23:04

> [...]
> derudfra sværere at varme op, samt at holde varme!
> Jeg er bange for at dine iagttagelser er stærkt præget af dit eget
Ikke i dette tilfellet. BT56SS er et dekk som er konstruert til både gate og
(lettere) banebruk. Det utmerker seg ved å bli meget hurtig varmt, også i
kaldt vær. Det er et kanon dekk, men nok mere enn hva det er behov for til
gatebruk på en maskine med 80HK.

JS

Fra : Allan jørgensen

Dato : 19-07-01 22:18

<origo@earthling.net> skrev i en news:9j515l$6pu$1@sunsite.dk...
.. Det er et kanon dekk, men nok mere enn hva det er behov for til
> gatebruk på en maskine med 80HK.

så er det godt min har 91HK )

selv om jeg sikkert må give dig ret.

Allan(fzr600us)som måske har under 80hk på baghjulet. hvem ved???

Fra : origo@earthling.net

Dato : 24-07-01 11:35

"Allan jørgensen" <allan.c.jorgensen@get2NOSPAMnet.dk> wrote in message
> <origo@earthling.net> skrev i en news:9j515l$6pu$1@sunsite.dk...
> . Det er et kanon dekk, men nok mere enn hva det er behov for til
>
> så er det godt min har 91HK )

På hjulet?

JS

Fra : Allan jørgensen

Dato : 24-07-01 14:40

<origo@earthling.net> skrev i en news:9jjj10$533$1@sunsite.dk...

> På hjulet?
>
> JS

ja ja da, den er målt på min fætters cykeldynamo )

du "glemte" at læse min signatur se nedenfor.

Fra : Adam Christensen

Dato : 19-07-01 11:23

> [...]
> derudfra sværere at varme op, samt at holde varme!
> Jeg er bange for at dine iagttagelser er stærkt præget af dit eget

Hmm... mine håndflader kunne ellers bekræfte Allan i at hans dæk var
mærkbart varmere end både mine Avon Azaro II (AV35/36) på min SV650S, samt
Niels' MeZ4 på hans VFR800. Vi havde vel kørt ca. 100 km over et par timer
på de små veje.

--
Adam (stadig Avon Azaro II begejstret)
SV650S

Fra : Allan jørgensen

Dato : 19-07-01 22:15

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
> For det første:
> US'eren har ikke de vildeste dækdimensioner, så selv uden at have
> aplikations-listen på mig, vil jeg påstå at du sagtens kan få et sæt
> macadam'er til den!!

mja, i macadam90 i str. 150/70-18 man kan ikke få dem i maca100, men jeg har
da lige fundet ud af at bt54(touring) kan fås i samme str. som macadam. og
da jeg var på stevns i søndags var der en fzr600us med macadam90 i str.
160/60 men det vil jeg ikke sætte på da det er alt for stort til fælgen
(4,5) og så var bremse-armen meget tæt på dækket. hvis jeg skal have dæk i
150/60 eller140/60 er der kun sports-dæk. nu snakker jeg kun bagdæk, da
fordækket kan fås i næsten alt også macadam100

nope, selv efter få km er de lune.

Allan(fzr600us)

Fra : Armand

Dato : 20-07-01 10:06

> Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> nope, selv efter få km er de lune.

Hvilket Jørund (som forøvrigt er arnen til mit udsagn) også har
bekræftet i mellemtiden!

--
Armand.

Fra : Henrik Mønster

Dato : 19-07-01 10:28

Hmmm så en fyr til Trackday på Karlskoga i Sverige for et års tid siden. Han
kørte på en R1 med McAdam 100 på........... De var "smeltet" på de yderste
par cm, og kørt helt til kanten. Han mente at de var lidt "fedtede" når de
blev varme, men stå fast kunne de tilsyneladende godt.

Pointe: Det er oftest ens egen tro til dækkene der sætter begrænsningen. Jeg
stolede noget mere på mine Pilot Sport end jeg gør på mine McAdam, til trods
for at jeg ikke har oplevet ubehagelige ting med McAdam.

M.v.h. Henrik

Fra : Henrik Mønster

Dato : 19-07-01 10:31

..... dermed ikke sagt at jeg ikke kunne finde på at bruge Pilot Sport
igen.... mums hvor er de dejlige at smide ind i sving. MEN 6000 km og så er
det slut

M.v.h. Henrik

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 19-07-01 10:44

"Henrik Mønster" <nina.henrik@mobilixnet.dk> skrev
> .... dermed ikke sagt at jeg ikke kunne finde på at bruge Pilot Sport
> igen.... mums hvor er de dejlige at smide ind i sving. MEN 6000 km og
så er
> det slut

Kommer da vist lidt an på ens mc og kørestil. Jeg har kørt ca. 5000 km
med mine Pilot Sport og har vel brugt ca. halvdelen af bagdækket. Det
meste blev slidt af på en tur til Jylland på motorvej.

Susanne
GSX-R 400 R til salg

Fra : Henrik Mønster

Dato : 20-07-01 08:09

Jo til dels, men det kommer især an på mc'en. Der er flere i klubben der har
kørt op mod 10000 km på pilot sport på deres cbr600f4. Min VFR800 er noget
tungere og har mere moment, ergo slider den mere på dækkene....
Din 400 slider naturligvis endnu mindre på dækkene. Men uanset hvad, så vil
de blive slidt ned meget meget hurtigere end f.eks. McAdam. Spørgsmålet er
om det er nødvendigt med Pilot Sport for at ens egne evner bliver
udnyttet.......

Henrik

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 20-07-01 08:48

"Henrik Mønster" <nina.henrik@mobilixnet.dk>
Spørgsmålet er
> om det er nødvendigt med Pilot Sport for at ens egne evner bliver
> udnyttet.......

Enig. For mit eget vedkommende kører jeg efterhånden ikke meget på gaden
mellem TD's, så jeg vil ikke undvære dem.

--
Susanne
GSX-R 400 til salg

Fra : Armand

Dato : 13-08-01 00:30

Henrik Mønster <nina.henrik@mobilixnet.dk> skrev i en
> [...]
> Jeg stolede noget mere på mine Pilot Sport end jeg gør på mine
> McAdam, til trods for at jeg ikke har oplevet ubehagelige ting med

Og netop derfor er det dumt at tage springet fra et dæk man i bund og
grund har været tilfreds med, og til et der er ligeså poppet som en
kammerats; men i den sidste ende kun dyrere

--
Armand.

Fra : Søren Feilberg

Dato : 28-08-01 14:52

Nå men, her i ferien har jeg så kørt i nærheden af 6000 km. Og jeg er
simpelthen henrykt over så meget det har hjulpet på køreegenskaberne
på cyklen. Nye dæk hjælper virkelig.

Så jeg er godt tilfreds med min Macadam dæk.

Tak for responsen

Søren

Søren F.
Dmcn#59
XJ750 Seca

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 17-07-01 11:39

jeg har været ganske tilfreds med macadam....specielt på min xj600, på min
cbr1000f laver den noget hvad var det nu det hed "scrubbing ?" hvor
"trædepuderne" bliver slidt skævt så starten af trædepuden er lavere end
slutningen.....

mcadam 100 skulle have rettet på dette problem

ellers holdt de ca 29kkm på xj600 og ca 13-14 på min cbr1000f

til touring bliver de lidt flade på midten....men det kan næsten ikke undgås
specielt ikke med 3kkm på motorvej.

regnvejrs egenskaber synes jeg er fine

det var min 5 øre

Lasse
CBR1000f + snart pilot sport

Fra : Adam Christensen

Dato : 17-07-01 13:11

"Lasse Lundberg" <lasse@lundberg-net.dk> wrote in message

> til touring bliver de lidt flade på midten..

Gør alle dæk ikke det?

> ..men det kan næsten ikke undgås
> specielt ikke med 3kkm på motorvej.

Nej vel

> regnvejrs egenskaber synes jeg er fine

Jeg havde nogle 90X'ere på min gamle(!) GSX600F'er og jeg brød mig bestemt
ikke om regnvejrsegenskaberne :-/

Mine nuværende Avon Azaro II (AV35/36) har mærkbart bedre regnvejrsbid, men
har nok ikke helt så mange km i sig som Macadam.

--
Adam
SV650S

Fra : Armand

Dato : 17-07-01 21:08

> [...]
regnvejrsbid,
> men har nok ikke helt så mange km i sig som Macadam.

Det er min erfaring at der i vådt føre er stort forskel på det man kan
kalde for "grip" i forhold til friktionen ved blokade
Nogle af de sportsdæk jeg har prøvet med stort grip i såvel tørt, som
vådt føre, var glatte som kørte man på is når de blokerede i vådt føre
=
Og det er altså ikke særligt betryggende at vide at dækket under én har
et godt grip rundt i en våd kurve, hvis det forsvinder øjeblikkeligt
under én når grip'et ikke længere slår til!!
Dæk med ringere grip, der til gengæld har bedre fat i tilfælde af
blokade, endsige en bedre "varsling af at enden er nået" må være at
foretrække for enhver daglig bruger!!

--
Armand.

Fra : Adam Christensen

Dato : 18-07-01 07:46

> [...]
> Dæk med ringere grip, der til gengæld har bedre fat i tilfælde af
> blokade, endsige en bedre "varsling af at enden er nået" må være at

Enig! Og også der føles mine Avon (der i øvrigt er sportstouring modellen og
ikke ren sport)bedre

--
Adam
SV650

Fra : MICHAEL FRIIS

Dato : 17-07-01 13:07

Jeg har dem for & bag på en Honda CB 900
og er godt tilfreds, de er komfortable, og står godt fast
så de kan anbefales.

mvh. Michael

Søren Feilberg <sfeilberg@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b53fc35.5889208@news.uni2.dk...

Fra : Søren Feilberg

Dato : 23-07-01 08:51

Ja, nu har jeg så endelig fået købt mig de dæk. Har ikke rigtigt været
ude at køre endnu. Men på de korte par ture føles lidt underlige. Jeg
tror det er fordi det er så langt tid siden at jeg har kørt på runde
dæk

Allerede inden jeg tager på ferie er jeg blevet fattigere....... Men
det skal jo til!

Tak for de mange indlæg.

Med den venstre i vejret
Søren