dækstørrelser
Fra : bk

Dato : 28-03-08 15:15

min honda 550 er monteret med bagdæk i størrelsen 130/70-18.
Kan jeg bruge 130/80-18 uden problemer?

Fra : Armand

Dato : 28-03-08 16:05

bk skrev:
> min honda 550 er monteret med bagdæk i størrelsen 130/70-18.
> Kan jeg bruge 130/80-18 uden problemer?

Originalt kører 550'eren med 3.75" bredt bagdæk - Dét svarer til lidt
over 95mm!
Et 130'er dæk er 130mm bredt uanset om det er serie /70 eller /80, men
/80'eret er ca. 5mm højere, hvilket skal give problemer forrest i
bagsvingeren eller op under i skærmen, hvilket du selv kan forvisse dig
om hvorvidt er et problem!
Køremæssigt kommer 550'eren nok til at køre ligeså ringe(!) med 80'er
monteret :-|

Folkeoplysning:
Det tal der jongleres med her, á hhv. serie /70 og /80 beskriver dækkets
procentielle højde i forhold til bredden et 130/70 er således 91mm højt,
hvor et 130/80 er 104mm højt!
Forskellen er med andre ord at et nedslidt /80 har omtrent den samme
diameter hhv. omkreds som et nyt /70!

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 28-03-08 18:37

Armand wrote:

> Originalt kører 550'eren med 3.75" bredt bagdæk - Dét svarer til lidt
> over 95mm!

Ja tak, det er da noget af et bamsedæk, der sidder der, også selv om fx
CBX550F vist da kørte med 4.10x18"

Fx Avon foreslår at montere:

CBX 550 F (1982 - 1987)
Front Tyres: Roadrider
Size 90/90-18 51V - 2.2 bar (32psi)

Rear tyres: Roadrider
Size 100/90-18 56V - 2.4 bar (34psi)

CB 550 F, K (1974 - 1978)
Front Tyres: Roadrider
Size 100/90-18 56V - 2.3 bar (33psi)

Rear tyres: Roadrider
Size 110/90-18 61V - 2.7 bar (39psi)

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : Armand

Dato : 28-03-08 22:02

Richard skrev:

> Ja tak, det er da noget af et bamsedæk, der sidder der, også selv om fx
> CBX550F vist da kørte med 4.10x18"
> Fx Avon foreslår at montere:
> CBX 550 F (1982 - 1987)......
> CB 550 F, K (1974 - 1978)....reartyre: 110/90-18....

*SMACK*
Dér fik jeg så dén lussing (glemte at en 550'er også kan være en CBX'er)

Men læser man lidt på lektien, så har "bk" tidligere skrevet om
karbunader på en CB'er, så jeg fastholder mit svar!
I dét var der også en bebrejdelse over porno-dimensionen, så jeg vil
æige sekundere dig og Avon ved at anbefale at der kommer et 110/90
bagdæk på. Med dét vil modellen blive såvel meget mere letstyret, sant
stabil igennem lange kurver :-|

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 29-03-08 11:11

Armand wrote:

> *SMACK*
> Dér fik jeg så dén lussing (glemte at en 550'er også kan være en CBX'er)

Det var nu ikke mit ærinde, Armand, blot at henlede opmærksomheden på den
fine service, som mange dækleverandører yder

> Men læser man lidt på lektien, så har "bk" tidligere skrevet om
> karbunader på en CB'er, så jeg fastholder mit svar!

Det emne har ikke fanget min opmærksomhed, hvilket blot understreger det
vigtige i at nogle læser alt, så de er vel forberedt på ethvert spørgsmål

> [...]
> æige sekundere dig og Avon ved at anbefale at der kommer et 110/90
> bagdæk på. Med dét vil modellen blive såvel meget mere letstyret, sant

Enig, omend jeg ville gå så vidt som til at vælge 100/90-18" bagpå til
solokørsel – har faktisk mistænkt Avon på at forveksle de to modeller, for
iflg. en tysk Honda-bog er CB550F født med 3.75-bredt bagdæk, som du
rigtignok siger, mens CBX550 skulle være født med 4.10, som bedre stemmer
med et 110/90 Opslag hos andre leverandører kunne evt. bekræfte denne
formodning...

--
Richard Pade, Klampenborg, DK

Fra : Armand

Dato : 29-03-08 12:40

Richard skrev:

> [...]
> rigtignok siger, mens CBX550 skulle være født med 4.10, som bedre
> stemmer med et 110/90 Opslag hos andre leverandører kunne evt.

Jeg forsøgte mig lige med Michelin, men dé kaender tilsyneladende ikke
til så bedagede modeller i deres "dæk-søger".
Men alt andet lige er den originale fælg på en CB550 2,15"!
Såvel et 100/90-18 som et 110/90-18 kræver en 2,5" bred fælg, og de to
forespurgte dimensioner á 130/8o kræver 3" og 130/70 kræver 3,5" brede
fælge!
Man kán godt klemme et 130'er dæk på en 2,15" bred fælg men
ballon-effekten bliver stærkt begrænset af at dækkets profil nærmest
bliver æggeformet af at blive klemt sammen i fælgen!
En kammerat gjorde samme erfaring med en ellers langt nyere VFR 750
hvorpå det originale dæk er et 130/80 på en 3,5" bred fælg: Han forsøgte
at øge pornoeffekten med et 160/70'er der ellers fordrer én tomme
bredere fælg: Pornoen svandt helt og holdent med den tydelige æggeform
og det samme gjorde sig bestemt også gældende for køreegenskaberne.
Historien er forøvrigt ganske passende i denne sammenhæng, for i
realiteten forsøger "bk" med et 130'er bagdæk at få sin 550'er fra midt
i 70'erne til at ligne en 750'er fra sidst i 80'erne - Hvis ikke at dét
er halsløs porno, ved jeg snart ikke :-|

Pålideligheden á muligheden for at dækket p.g.a. montage på en alt for
smal fælg ligefrem kan springe af, endsige formedelst flække støbte
alufælge (eller trække kanten af en halvrusten 30 år gammel stålfælg!)
er yderliger en usikkerhedsfaktor!!!

--
Armand.