/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Knastkæde slidt?
Fra : Tor Valen


Dato : 27-03-08 09:24

Hej
Hvordan kan man se om en knastkæde er slidt og trænger til udskiftning?
Mvh. Tor



 
 
Torben Scheel (27-03-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 27-03-08 09:42

Tor Valen wrote:
> Hej
> Hvordan kan man se om en knastkæde er slidt og trænger til udskiftning?
> Mvh. Tor
>
Normalt kan man høre det snarere end se det. Men du kan jo pille den ud
og måle den op mod specifikationen - eller lægge den ved siden af en ny
kæde.

--
vh
Torben

Per V. Misser (31-03-2008)
Kommentar
Fra : Per V. Misser


Dato : 31-03-08 20:06


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47eb5dda$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
> Tor Valen wrote:
>> Hej
>> Hvordan kan man se om en knastkæde er slidt og trænger til udskiftning?
>> Mvh. Tor
> Normalt kan man høre det snarere end se det. Men du kan jo pille den ud og
> måle den op mod specifikationen - eller lægge den ved siden af en ny kæde.

Når du er kommet så vidt er der vel ikke grund til at sætte den gamle kæde i
igen.
Hertil kommer bedømmelse af slitagen på eventuelle føringsskinner, samt
strammerens funktion.

Morale - skift den, hvis du ikke er tryg ved den, og skift derefter med de
foreskrevne intervaller. Så ved du, hvor du står.
Ingen billist ville drømme om at bedømme tandremmens tilstand. Den bliver
skiftet med de foreskrevne intervaller. Hvis man køber en brugt bil uden
historik skifter man også remmen, og starter regnskabet herfra. Så dyrt er
det heller ikke at undgå en 10 gange dyrere reparation.
--
Perminator



Tourer (31-03-2008)
Kommentar
Fra : Tourer


Dato : 31-03-08 21:56


"Per V. Misser" <dsl496239@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:47f13629$0$89175$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> Morale - skift den, hvis du ikke er tryg ved den, og skift derefter med de
> foreskrevne intervaller. Så ved du, hvor du står.
> Ingen billist ville drømme om at bedømme tandremmens tilstand. Den bliver
> skiftet med de foreskrevne intervaller. Hvis man køber en brugt bil uden
> historik skifter man også remmen, og starter regnskabet herfra. Så dyrt er
> det heller ikke at undgå en 10 gange dyrere reparation.

Du kan ikke sammenligne udskiftning af tandrem med udskiftning af knastkæde.
Tandremme har normalt en relativ kort levetid, hvorimod knastkæder normalt
holder betydeligt længere. F.eks. er der mange biler med knastkæde, hvor der
ikke engang er foreskrevet udskiftning ved faste intervaller.
Desuden giver slidte knastkæder som regel en hørbar advarsel inden de
springer, hvorimod tandremme springer uden forudgående advarsler.

--
Tourer



Ukendt (27-03-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 27-03-08 11:24

> Hvordan kan man se om en knastkæde er slidt og trænger til udskiftning?
> Mvh. Tor

Hvis du tager ventildækslet af, kan du se det øverste af kæden.
Derefter åbner du din hayens manual og kikker efter tolerencen for kæden.
Den står typisk som et maks mål på 10 led eller lign.

Mvh Ove



Armand (28-03-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-03-08 03:51

Ove skrev:
>> Hvordan kan man se om en knastkæde er slidt og trænger til udskiftning?
>> Mvh. Tor
>
> Hvis du tager ventildækslet af, kan du se det øverste af kæden.
> Derefter åbner du din hayens manual og kikker efter tolerencen for kæden.
> Den står typisk som et maks mål på 10 led eller lign.
>
Jup! og ledantallet er angivet så det er målbart mellem de to knasthjul
(ved DOHC-motorer)!

Selv en knastkæde der er for lang, vil blive holdt udspændt af
kædestrammeren og altså ikke ligefrem rasle, og har man mistanke til
knastkæden p.g.a. larm, kommer man tit langt med en justering (á primært
synkronisering af karbunaderne) så motoren går jævnt i tomgang

--
Armand.

Thomas B. Andersen (28-03-2008)
Kommentar
Fra : Thomas B. Andersen


Dato : 28-03-08 08:41


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47ec5cf6$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>
> Selv en knastkæde der er for lang, vil blive holdt udspændt af
> kædestrammeren og altså ikke ligefrem rasle, og har man mistanke til
> knastkæden p.g.a. larm, kommer man tit langt med en justering (á primært
> synkronisering af karbunaderne) så motoren går jævnt i tomgang

Jeg har prøvet en GSXR 600 med 40.000km på tælleren. Den havde nedslidt
kæde. Strammeren
var helt i bund. Når man slap gassen og når man holdte i tomgang raslede den
lystigt.
Kur : Ny kæde og strammer.


>
> --
> Armand.

Thomas



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste