|
| USD forgaffel skift igen igen Fra : Thorbjørn |
Dato : 21-03-08 14:32 |
|
Har kigget efter en nyere USD forgaffel til min gamle GS'er. Har i den
sammenhæng kigget lidt i nedenstående liste over dimmensioner af lejer i
styrestammen:
http://www.ohiocaferacers.com/OCRStemSizes.pdf
Så vidt jeg kan se kan en gsx1000 forgaffel ikke passe på min GS. Hvad skal
jeg gøre hvis jeg gerne vil have hele gsx-forgaflen med (broer osv). Kan jeg
skifte lejerne så det passer?
| |
Ukendt (21-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-03-08 15:32 |
|
On Fri, 21 Mar 2008 14:32:04 +0100, Thorbjørn wrote:
> Så vidt jeg kan se kan en gsx1000 forgaffel ikke passe på min GS. Hvad skal
> jeg gøre hvis jeg gerne vil have hele gsx-forgaflen med (broer osv). Kan jeg
> skifte lejerne så det passer?
Alt kan lade sig gøre, men vær varsom med blot at "overtage" broer fra en
så ny maskine, køreegenskaberne kan blive endog særdeles "spændende"
Bevar geometrien i fra de originale broer, dvs. forsætningen af benene i
forhold til kronrør skal bevares.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008
| |
Thorbjørn (21-03-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 21-03-08 18:28 |
|
> Alt kan lade sig gøre, men vær varsom med blot at "overtage" broer fra en
> så ny maskine, køreegenskaberne kan blive endog særdeles "spændende"
>
> Bevar geometrien i fra de originale broer, dvs. forsætningen af benene i
> forhold til kronrør skal bevares.
Ok. Men problemet er jo så at de gamle ikke er USD og at de gamle broer
derfor formentlig ikke vil passe på nogle nye forgafler.
| |
Ukendt (21-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-03-08 18:41 |
|
On Fri, 21 Mar 2008 18:27:33 +0100, Thorbjørn wrote:
>> Alt kan lade sig gøre, men vær varsom med blot at "overtage" broer fra en
>> så ny maskine, køreegenskaberne kan blive endog særdeles "spændende"
>>
>> Bevar geometrien i fra de originale broer, dvs. forsætningen af benene i
>> forhold til kronrør skal bevares.
>
> Ok. Men problemet er jo så at de gamle ikke er USD og at de gamle broer
> derfor formentlig ikke vil passe på nogle nye forgafler.
Nej helt sikkert ikke, men de gamle kan være model for dem Du evt. skal
have lavet. Men først frem med skydelæren, passer USD broerne inden for 1
mm. penge, så er det kun et kronrør Du skal have fremstillet. Passer
broerne ikke, så må Du have fræst et nyt sæt, som passer til formålet.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008
| |
Thorbjørn (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 22-03-08 15:52 |
|
> Nej helt sikkert ikke, men de gamle kan være model for dem Du evt. skal
> have lavet. Men først frem med skydelæren, passer USD broerne inden for 1
> mm. penge, så er det kun et kronrør Du skal have fremstillet. Passer
> broerne ikke, så må Du have fræst et nyt sæt, som passer til formålet.
Hvorfor er det så vigtigt at de har samme dimensioner, hvis de ikke går på
noget og ikke ændre på vinkelen af forgaflerne? Jeg bliver vel nødt til at
flytte forgaflerne lidt væk fra hinanden hvis jeg skal have plads til et
lidt bredere dæk?
Hvem skal jeg snakke med for at få presset en ny styrestamme i broen? Nogen
bud?
| |
Ukendt (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 22-03-08 16:22 |
|
On Sat, 22 Mar 2008 15:51:50 +0100, Thorbjørn wrote:
> Hvorfor er det så vigtigt at de har samme dimensioner, hvis de ikke går på
> noget og ikke ændre på vinkelen af forgaflerne? Jeg bliver vel nødt til at
> flytte forgaflerne lidt væk fra hinanden hvis jeg skal have plads til et
> lidt bredere dæk?
Det er afstanden i længderetningen der er vigtig, ikke bredden. Den
afstand, kombineret med kronrørsvinklen, er altafgørende for
selvopretningen. Den nye forgaffel sad sansynligvis i et stejlere vinklet
kronrør, og har derfor mindre forsætning fremad. Dette kombineret med din
ældre mc's fladere kronrørsvinkel kán gøre selvopretningen så ringe, at
cyklen bliver ulidelig, (og usikker), at køre på.
> Hvem skal jeg snakke med for at få presset en ny styrestamme i broen? Nogen
> bud?
Nærmeste maskinværksted.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008
| |
Thorbjørn (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 22-03-08 16:31 |
|
Tak for rådet
| |
Armand (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-08 18:40 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Fri, 21 Mar 2008 14:32:04 +0100, Thorbjørn wrote:
>
>> Så vidt jeg kan se kan en gsx1000 forgaffel ikke passe på min GS. Hvad skal
>> jeg gøre hvis jeg gerne vil have hele gsx-forgaflen med (broer osv). Kan jeg
>> skifte lejerne så det passer?
>
> Alt kan lade sig gøre, men vær varsom med blot at "overtage" broer fra en
> så ny maskine, køreegenskaberne kan blive endog særdeles "spændende"
>
> Bevar geometrien i fra de originale broer, dvs. forsætningen af benene i
> forhold til kronrør skal bevares.
>
Da kun hvis man ønsker at bevare den originale forhjuls-størrelse og med
de hjulaksler der hører til USD'ere tror jeg næsten ikke at der er plads
til lejer i det originale nav :-/
--
Armand.
| |
Ukendt (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-03-08 21:33 |
| | |
Armand (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-08 22:21 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 25 Mar 2008 18:39:37 +0100, Armand wrote:
>
>> Da kun hvis man ønsker at bevare den originale forhjuls-størrelse og med
>> de hjulaksler der hører til USD'ere tror jeg næsten ikke at der er plads
>> til lejer i det originale nav :-/
>
> Jeg snakker ikke om bredde.....
>
Jeg snakker om at det efterløb der er skabt af broernes forsætning
svarer til den forhjuls-størrelse som USD'en er skabt med, hvorfor at
problemet er mindre når/hvis man ombygger incl. forhjulet!
--
Armand.
| |
Ukendt (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-03-08 22:35 |
|
On Tue, 25 Mar 2008 22:20:46 +0100, Armand wrote:
> Jeg snakker om at det efterløb der er skabt af broernes forsætning
> svarer til den forhjuls-størrelse som USD'en er skabt med, hvorfor at
> problemet er mindre når/hvis man ombygger incl. forhjulet!
Sikkert nok, men det kompenserer ikke for den noget forskellige
kronrørsvinkel. (Der typisk er blevet stejlere på nyere cykler.)
Hvorom alt er, så kan en sådan ombygning blive en rigtig "overraskelse" :-/
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Armand (25-03-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-03-08 23:04 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 25 Mar 2008 22:20:46 +0100, Armand wrote:
>
>> Jeg snakker om at det efterløb der er skabt af broernes forsætning
>> svarer til den forhjuls-størrelse som USD'en er skabt med, hvorfor at
>> problemet er mindre når/hvis man ombygger incl. forhjulet!
>
> Sikkert nok, men det kompenserer ikke for den noget forskellige
> kronrørsvinkel. (Der typisk er blevet stejlere på nyere cykler.)
>
> Hvorom alt er, så kan en sådan ombygning blive en rigtig "overraskelse" :-/
>
Ifald, så er det den ældre model der har den fladeste kronrørsvinkel,
hvorved at efterløbet blivere længere og dermed "sikrere".
Jeg tror nu forøvrigt ikke at kronrørsvinklen er meget anderledes, netop
p.g.a. at hjuldiameteren er blevet mindre med tiden. Men det kan man
vel finde ud af hvis blot at det vil blive os forrådt hvilken GS'er der
er ved at blive moderniseret!
--
Armand.
| |
Thorbjørn (29-03-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 29-03-08 17:02 |
|
> Jeg tror nu forøvrigt ikke at kronrørsvinklen er meget anderledes, netop
> p.g.a. at hjuldiameteren er blevet mindre med tiden. Men det kan man vel
> finde ud af hvis blot at det vil blive os forrådt hvilken GS'er der er ved
> at blive moderniseret!
Hov havde ikke opdaget at tråden var gået videre. Det er skam den selv samme
GS 750 fra 78 som var oppe at vende for et par måneder siden Armand .
Hvor vil i finde oplysninger om kronrørsvinkelen? Har i et opslagsværk eller
kender i til en smart hjemmeside jeg ikke kender til?
| |
Armand (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-03-08 00:48 |
|
Thorbjørn skrev:
>> Jeg tror nu forøvrigt ikke at kronrørsvinklen er meget anderledes, netop
>> p.g.a. at hjuldiameteren er blevet mindre med tiden. Men det kan man vel
>> finde ud af hvis blot at det vil blive os forrådt hvilken GS'er der er ved
>> at blive moderniseret!
>
> Hov havde ikke opdaget at tråden var gået videre. Det er skam den selv samme
> GS 750 fra 78 som var oppe at vende for et par måneder siden Armand .
> Hvor vil i finde oplysninger om kronrørsvinkelen? Har i et opslagsværk eller
> kender i til en smart hjemmeside jeg ikke kender til?
>
Når det kommer til oldschool-Zuki'er er www.suzukicycles.org en guldgrube:
Specs for GS 750:
"Steering angle: 40 degrees
Caster: 63 degrees"
(Hvilket jeg ikke synes at hænge sammen!?)
Det er straks sværere for mig af finde matchende referencer fra en
USD-monteret GSXR
--
Armand.
| |
Thorbjørn (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 30-03-08 10:30 |
|
> Når det kommer til oldschool-Zuki'er er www.suzukicycles.org en guldgrube:
Tak for det link
> Specs for GS 750:
> "Steering angle: 40 degrees
> Caster: 63 degrees"
> (Hvilket jeg ikke synes at hænge sammen!?)
De 63 grader er angivet i forhold til vandret hvilket selvføglelig giver 27
grader i forhold til lodret. Dette stemmer meget godt overens med at en GSXR
har en rake på 23.5 grader ( http://wotid.com/gsxr/content/view/20/35/).
Mvh. Thorbjørn
| |
Armand (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-03-08 11:44 |
|
Thorbjørn skrev:
>> Når det kommer til oldschool-Zuki'er er www.suzukicycles.org en guldgrube:
>
> Tak for det link
>
>> Specs for GS 750:
>> "Steering angle: 40 degrees
>> Caster: 63 degrees"
>> (Hvilket jeg ikke synes at hænge sammen!?)
>
> De 63 grader er angivet i forhold til vandret hvilket selvføglelig giver 27
> grader i forhold til lodret. Dette stemmer meget godt overens med at en GSXR
> har en rake på 23.5 grader ( http://wotid.com/gsxr/content/view/20/35/).
>
Ahhh!
Stearing angle er styrudslaget
OK, så fik vi konstanteret at der er 3½° til forskel.
Det er dog til din fordel at vinkel og efterløb bliver længere, end
originalt brugt, ved montering på en oldschool'er!
--
Armand.
| |
Ukendt (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-03-08 11:58 |
|
On Sun, 30 Mar 2008 11:29:39 +0200, Thorbjørn wrote:
>> Når det kommer til oldschool-Zuki'er er www.suzukicycles.org en guldgrube:
>
> Tak for det link
>
>> Specs for GS 750:
>> "Steering angle: 40 degrees
>> Caster: 63 degrees"
>> (Hvilket jeg ikke synes at hænge sammen!?)
Nej dét hænger ikke sammen, men 40° er da vist forbeholdt costum genren.
> De 63 grader er angivet i forhold til vandret hvilket selvføglelig giver 27
> grader i forhold til lodret. Dette stemmer meget godt overens med at en GSXR
> har en rake på 23.5 grader ( http://wotid.com/gsxr/content/view/20/35/).
3,5° forskel, og det til den tunge side for GS'en. Hvis at Du bare flytter
GSXR gaffel med hjul over på GS'en, (forudsat en skiftet styrstamme), så
vil resultatet givetvis være så tungtstyrende at det mærkes voldsomt. Det
er selvsagt dyrt at eksperimentere med hjemmelavede broer, men Du kunne jo
starte med nogle meget simple 3-huls ting, og så, når afprøvningene er på
plads, pynte broerne til et endeligt design.
Eller, bevare GS'en original, og bytte den til noget tidsvarende. Prisen
bliver den samme.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
25-3-08
| |
Armand (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-03-08 16:33 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Sun, 30 Mar 2008 11:29:39 +0200, Thorbjørn wrote:
>
>>> Når det kommer til oldschool-Zuki'er er www.suzukicycles.org en guldgrube:
>> Tak for det link
>>
>>> Specs for GS 750:
>>> "Steering angle: 40 degrees
>>> Caster: 63 degrees"
>>> (Hvilket jeg ikke synes at hænge sammen!?)
>
> Nej dét hænger ikke sammen, men 40° er da vist forbeholdt costum genren.
>
>> De 63 grader er angivet i forhold til vandret hvilket selvføglelig giver 27
>> grader i forhold til lodret. Dette stemmer meget godt overens med at en GSXR
>> har en rake på 23.5 grader ( http://wotid.com/gsxr/content/view/20/35/).
>
> 3,5° forskel, og det til den tunge side for GS'en. Hvis at Du bare flytter
> GSXR gaffel med hjul over på GS'en, (forudsat en skiftet styrstamme), så
> vil resultatet givetvis være så tungtstyrende at det mærkes voldsomt.
Tjaeh :-/
GSeren er født med 107mm efterløb hvor den nævnte forende plejer at køre
med 91mm ved de 23,5°!
Det bliver ikke p.g.a. kronrørsvinklen at GS'eren kommer til at føles
tung, for dén har den altid kørt med, og hvorvidt at GS'erens fladere
kronrørsvinken komme til at rykke efterløbet ud i nærheden af det
originale mål, eller langt forbi, kan jeg ikke regne på - Og dog:
De 63° på det Ø600 store forhjul (120/70-17 med akslen midt i
teleskopet) er iflg. trigonometrien ca. 153mm. forskellen på de
originale 107 og 153 = 46mm, så hvis forsætningen mellem teleskopernes
og kronrørets midter er samme 46 mm (faktisk nærmere 41 mm p.g.a. broens
hældning i forhold til asfalten) går regnestykket lige op.
Er afstanden mellem teleskop og kronrør længere end dét bliver
efterløbet mindre end 107 og vice versa!
Jeg synes at det lugter af en behersket forskel :-/
> .... Eller, bevare GS'en original, og bytte den til noget tidsvarende.
> Prisen bliver den samme.
>
Jup!
Akkurat et af mine gamle mantra'er her på gruppen!
Det er på kanten af at sådan en forende koster det halve af GS'erens
værdi og dé penge kommer aldrig hjem igen, med mindre at du finder en
køber til den løse forende efter at have bygget om til original stand
før salg - men er dét så let igen :-/
--
Armand.
| |
Thorbjørn (30-03-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 30-03-08 18:02 |
|
> Tjaeh :-/
> GSeren er født med 107mm efterløb hvor den nævnte forende plejer at køre
> med 91mm ved de 23,5°!
> Det bliver ikke p.g.a. kronrørsvinklen at GS'eren kommer til at føles
> tung, for dén har den altid kørt med, og hvorvidt at GS'erens fladere
> kronrørsvinken komme til at rykke efterløbet ud i nærheden af det
> originale mål, eller langt forbi, kan jeg ikke regne på - Og dog:
> De 63° på det Ø600 store forhjul (120/70-17 med akslen midt i teleskopet)
> er iflg. trigonometrien ca. 153mm. forskellen på de originale 107 og 153 =
> 46mm, så hvis forsætningen mellem teleskopernes og kronrørets midter er
> samme 46 mm (faktisk nærmere 41 mm p.g.a. broens hældning i forhold til
> asfalten) går regnestykket lige op.
> Er afstanden mellem teleskop og kronrør længere end dét bliver efterløbet
> mindre end 107 og vice versa!
> Jeg synes at det lugter af en behersket forskel :-/
Det er også ca det samme jeg når frem til. Tilgengæld får jeg en stivere
forgaffel.
>> .... Eller, bevare GS'en original, og bytte den til noget tidsvarende.
>> Prisen bliver den samme.
>>
> Jup!
> Akkurat et af mine gamle mantra'er her på gruppen!
Den har vi vist været igennem
Thorbjørn
| |
MikeDJ (21-03-2008)
| Kommentar Fra : MikeDJ |
Dato : 21-03-08 18:42 |
|
Hej Thorbjørn
FANTASTISK stykke PDF du har tryllet frem til gruppen...
Ikke at jeg kan hjæpe med dit spørgsmål, men jeg har selv gået og funderet
over,
hvordan jeg skulle finde ud af, hvilke USD gaffel jeg skulle lede efter for,
at finde en sådan ti lmin Vmax...
Så tak for det
vh
Mike
"Thorbjørn" <GST_villesen@hotmail.com(fjern GS)> skrev i en meddelelse
news:47e3b8c3$0$89169$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Har kigget efter en nyere USD forgaffel til min gamle GS'er. Har i den
> sammenhæng kigget lidt i nedenstående liste over dimmensioner af lejer i
> styrestammen:
>
> http://www.ohiocaferacers.com/OCRStemSizes.pdf
>
> Så vidt jeg kan se kan en gsx1000 forgaffel ikke passe på min GS. Hvad
> skal jeg gøre hvis jeg gerne vil have hele gsx-forgaflen med (broer osv).
> Kan jeg skifte lejerne så det passer?
>
| |
Thorbjørn (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 22-03-08 16:20 |
|
> FANTASTISK stykke PDF du har tryllet frem til gruppen...
Velbekomme. Har fundet den på oldskool suzuki forum. Det er også en liste
over længder og diameter osv. men den ligger som et indlæg og ikke som en
separat fil.
> Ikke at jeg kan hjæpe med dit spørgsmål
En skam
> hvordan jeg skulle finde ud af, hvilke USD gaffel jeg skulle lede efter
> for,
> at finde en sådan ti lmin Vmax...
| |
Repper (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Repper |
Dato : 22-03-08 08:53 |
|
Hej
Jeg har en til salg der passer.
Komplet med broer, calibre, clipons og hjulaksel.
Send mig en mail hvis det har interesse.
Mvh
Casper
"Thorbjørn" <GST_villesen@hotmail.com(fjern GS)> skrev i meddelelsen
news:47e3b8c3$0$89169$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Har kigget efter en nyere USD forgaffel til min gamle GS'er. Har i den
> sammenhæng kigget lidt i nedenstående liste over dimmensioner af lejer i
> styrestammen:
>
> http://www.ohiocaferacers.com/OCRStemSizes.pdf
>
> Så vidt jeg kan se kan en gsx1000 forgaffel ikke passe på min GS. Hvad
> skal jeg gøre hvis jeg gerne vil have hele gsx-forgaflen med (broer osv).
> Kan jeg skifte lejerne så det passer?
>
| |
Thorbjørn (22-03-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 22-03-08 16:30 |
|
"Repper" <capstardk@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:47e4badd$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg har en til salg der passer.
> Komplet med broer, calibre, clipons og hjulaksel.
Til GS eller til Mike's Vmax?
| |
Thorbjørn (23-03-2008)
| Kommentar Fra : Thorbjørn |
Dato : 23-03-08 15:43 |
|
Så må i selv se om i kan hitte rede i den. Den er fra oldskool suzuki forum.
Model Year Length (mm) Dia. (top) Dia. (bottom) Spindle Dia
(mm) Caliper mounts
Bandit 400 92-93 610 41
Bandit 400 94-95 658 41
Bandit 600 95-99 625 41
Bandit 600 00-03 625 41
Bandit 1200 98-01 614 43 90
GSX600F 89-96 612 41
GSX600F 96-01 623 41
RF600 R/RU 93-96 602 41
SV650 99-02 595 41
GSXR400 gk7a 50 52
GSXR600 Srad 98 725/730 43 43 25 90
GSXR750 85-87 580 41
GSXR750 88 555 43
GSXR750 89-90 535 41
GSXR 750 91 740 50 54 90
GSXR 750 W 93 740 50 54
GSXR 750 96-97 735 50 54 90
GSXR 750 Srad 96-97 725 48 52 25 90
GSXR 750 Srad 98 730 50 54 25 90
GSXR 750 02 720 50 54 32 63
GSXR1100 86-88 648 41
GSXR1100 89 588 41
GSXR 1100 91 735 52 56
GSXR 1100 93 775 52 56 20 90
GSXR 1100 W 95 765
GSXR 1000 01/2 715 50 54 25 63
TL 1000 96-97 740 25 90
| |
|
|