stud.motorcyklist :o)
Fra : David

Dato : 21-03-08 13:11

Hejsa,

jeg er en fattig studerende, der i al hemmelighed er igang med at erhverve
MC kort for senere at købe en cykel og overraske min kæreste med en MC ferie
på en uges tid her til sommer.

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål til jer garvede MC'ister..

1) Da jeg som nævnt er ludfattig, er mit MC budget på omkring 20.000. Jeg
vil gerne have en chopper-agtig model, og har fundet et par brugte japanere
til lige omkring den pris (fx. Suzuki Marauder), dog betyder den lave pris
selvfølgelig en lille motor (125-250cc). Er der nogen kommentarer på, hvor
skidt det er at køre lange ture på så lille en motor? Jeg har ikke noget
behov for at kunne accelere så det føles som den sture rutchebane, men er
det nok til, at vi kan følge med trafikken på motorvejen? Vi er begge to
alm. størrelse (ca. 150 kg. i alt ) hvis det gør nogen forskel..

2) Er det realistisk at nå en tur til fx. Nederlandende på 7-8 dage og
retur? Jeg har ingen fornemmelse for, hvor lang tid man orker at køre om
dagen.. måske er det bedre med en tur til det svenske?

3) Tips ang. billige chopper MC modtages med kyshånd

Venlig hilsen,

David

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 21-03-08 13:41

"David" <dtordrup@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> dagen.. måske er det bedre med en tur til det svenske?
>
> 3) Tips ang. billige chopper MC modtages med kyshånd

250 ccm, 2 mand + vel også lidt bagage og motorvej?
Det bliver ikke sjovt.
Maskinen er efter min mening for lille. Du vil ikke kunne følge trafikken.
Jeg synes dit budget er meget lille, når du vil købe en maskine der skal
være så driftsikker, at du vil køre til Holland på ferie.
Der skal ikke ske ret meget, før du risikerer større reperationer på så
billig en maskine.
Der kan selvfølgelig også komme problemer med en dyrere maskine, men jo
nyere den er, des mindre er vel også chancerne for nedbrud.
Mit forslag: Lån eller lej en større motorcykel eller spar nogle flere penge
op først.
Hilsen Matthias

Fra : Studo

Dato : 21-03-08 14:25

den Fri, 21 Mar 2008 13:10:48 +0100, David skrev:

> [...]
> dagen.. måske er det bedre med en tur til det svenske?
>
> 3) Tips ang. billige chopper MC modtages med kyshånd

En maskine til motorvejen finder du ikke i det prisleje. MÃ¥ske til en
mand, men med to mand og oppakning så kan den ikke.

Driftssikkerheden vil blive din største anke, hvis den skal ud på tur.
Egentlig vil jeg foreslå at se nærmere på kinøjsermaskinerne. Men hold
øjnene godt åbne, der er vist kun nogle få modeller som rigtigt kan
anbefales. kinojserklubben.dk er et sted at starte.

Så får du en fabriksny 25 år gammel maskine, og vælges den med omhu vil
jeg ikke tro du får driftsproblemer. Holdbarheden og hk kan ikke følge
med en ny i den størrelse. Og så kører de forbandet langt på literen.

Køregenskaber er jo så også som en gammel maskine.

Så hvis det skal være langtur og på motorvej, lej en istedet. En brugt i
det leje, vil du få og finde en masse småproblemer der vil tage tid at
finde. SÃ¥ en langtur er nok ikke den bedste ide.

Fra : Benjamin

Dato : 21-03-08 09:13

Men det skal altså lige siges, at det bestemt er muligt hvis man har
lyst!

I sommers kørte jeg problemfrit til Sarajevo og hjem igen på min
GS450E fra '84. Og faktisk var jeg den der gav hjælpestrøm til 2 nye
BMW'er der var løbet tør... Til sommer er planen at køre rundt om
Østersøen med en kammerat, en tur på små 6000 km.

Den har da en del ting der skal laves hele tiden, men det er jo kun
sådan man lærer at skrue ordentligt. Så med mindre din kæreste er et
værre brokkehovede, så synes jeg du skal købe en gammel cykel, køre en
masse på den (hvis du har mulighed for det) så du kan lære den at
kende og se - inden turen - hvad der eventuelt skal repareres. Og så
husk et Falck abbonnement, så kan det sq ikke gå helt galt

Jeg vil også sige, at 150-250ccm er alt for lidt. Mine 450 var også
lidt i underkanten på motorvej, mest fordi jeg kørte med to BMW
F650GS'ere. Men det er helt fint til landeveje og det er jo også de
veje, der er sjovest at køre på.

Rigtig god tur!

Vh Benjamin

Fra : kim.svensson@tdcadsl~

Dato : 21-03-08 17:08

On Fri, 21 Mar 2008 08:13:03 -0700 (PDT), Benjamin
<skateyoung@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>lidt i underkanten på motorvej, mest fordi jeg kørte med to BMW
>F650GS'ere. Men det er helt fint til landeveje og det er jo også de

Jeg startede med en 250 ccm MZ, tog til sverige i 10 dage i ødemarken,
den er ikke hurtig, men driftssikker.

Du skal gøre dig helt klart hvad det er du vil med MC

Hvis du skal på motorvej, så er en min marchfart 130kmt, ellers bliver
du for udsat, og det er voldsomt anstrengende at skulle have så meget
fokos på det der sker bag ved en hele tiden.

Kan du nyde at køre 80-90 så er det en helt anden klasse MC vi
snakker, her er 20hk nok, mens til motorrvej er 40hk i underkanten.

regn ikke med at køre mere end max 2 timer mellem hver lang pause, det
er anstrengende at køre MC

MVH

Kim
BMW R100RS 1977
MZ ETZ 301 Saxon Fun - Velorex 1993
MZ ETS 250 1972
MZ ES 150 1974
MZ ETZ 250 1986
MZ ETZ 251 Saxon Tour 1992
MZ TS 150 1981

Fra : Anders Majland

Dato : 22-03-08 09:08

> Hvis du skal på motorvej, så er en min marchfart 130kmt, ellers bliver
> du for udsat, og det er voldsomt anstrengende at skulle have så meget
> fokos på det der sker bag ved en hele tiden.

Ikke nogen grund til at male fanden på væggen ... Mindre kan sagtens gøre
det.

Jeg vil sig at min. med opbakning og 2 _skal_ være 90km/t opad bakke i
modvind - Kan man holde det så er man ikke til gene for lastbilerne...

Hvor hurtigt man så kører på flad vej er mindre vigtigt - på 2 sporede
motorveje sydpå kan det rigtignok være problematisk at forsøge at køre i
venstre spor med for lav hastighed - men på de strækningen kan man jo så evt
finde et passende hul i rækken af lastbiler og lulle afsted med 90 istedet.
Det er mindre anstrengede end at overhale dem hele tiden og så alligvel ind
og vige for dem der har "travlt"

Men hvad der er hurtigt nok er et temperement spørgsmål - jeg har kørt
65000km på en aprilia med 14hk. Ikke lige et oplagt valg til ferie i
sydeuropa, men en 20hk maruader skal såmend nok bringe jer til holland og
hjem igen - og hvis i planlægger at tage mindre veje får i også set lidt
mere... F.eks tage langs kysten den ene vej. Husk det er turen der er
ferien - ikke destinationen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 22-03-08 09:48

Anders Majland skrev den 22 mar 2008 i

klip

> Husk det er turen der er ferien - ikke destinationen

Faktisk den vigtigste pointe. Skidt så med hvor langt du når.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 22-03-08 09:52

Anders Majland skrev:
F.eks tage langs kysten den ene vej. Husk det er turen der er
> ferien - ikke destinationen

et svar der rammer problematikken ind på bedste vis!

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"

Fra : Kim Olsen

Dato : 21-03-08 18:55

> [...]
> øjnene godt åbne, der er vist kun nogle få modeller som rigtigt kan
> anbefales. kinojserklubben.dk er et sted at starte.

Som medlem af kinojserklubben, kan jeg sagtens anbefale en kinesisk
motorcykel - bare ikke til dit formål.
Dels er 250ccm motorerne for små til at køre med to personer over længere
distancer, og dels så er tophastigheden 100-110 km/t alt for lidt til at du
skal køre på motorvej.
Og så bliver der pludselig langt til Holland
Prismæssigt rækker dit budget til to kinesiske motorcykeler - så hvis hun
også har kørekort, kunne det jo være en mulighed..

Kim Olsen
www.kims.pahn.dk

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-03-08 18:17

David skrev den 21 mar 2008 i
klip
> 1) Da jeg som nævnt er ludfattig, er mit MC budget på omkring
> 20.000. Jeg vil gerne have en chopper-agtig model,

Hvorfor det? En alm. landevejs mc er langt behageligere at køre langt
på, eks. Suzukis GSére

> [...]
> det nok til, at vi kan følge med trafikken på motorvejen? Vi er
> begge to alm. størrelse (ca. 150 kg. i alt ) hvis det gør

Motorvej er lige til at falde i søvn på, dødkedeligt, og med en
brystsvag mc direkte nervepirrende hvis ikke angstprovokerende.

> 2) Er det realistisk at nå en tur til fx. Nederlandende på 7-8
> dage og retur?

Jada, det er ik´noget problem, men hvorfor lige Nederlandene, hvis ikke
det er for at kunne se langt frem hele tiden Der er efter min
mening ikke meget sjov ved at køre mc i Holland, men lige lidt til
venstre og lidt længere sydpå ligger Eifelområdet, det er guf.

Jeg har ingen fornemmelse for, hvor lang tid man
> orker at køre om dagen.. måske er det bedre med en tur til det
> svenske?

Som begynder, og specielt for "den kønne" bagpå ville jeg tage vide
hensyn, og nøjes med højst en 3-400 km om dagen.

> 3) Tips ang. billige chopper MC modtages med kyshånd

Aner det ikke, har haft én i 4 måneder, det blev en ommer, fik ondt i
røv og ryg alt for hurtigt, og typisk er bagsædepladsen ren tortur hvis
der skal køres længere end ned til iskiosken.

Fra : SB

Dato : 21-03-08 18:46

"David" <dtordrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> dagen.. måske er det bedre med en tur til det svenske?
>
> 3) Tips ang. billige chopper MC modtages med kyshånd

Efter min mening er de for lille i den størrelse, og tror ikke der er meget
sjov ved motorvej og slet ikke i tyskland.
ville nok sige at du skulle kigge efter en brugt honda 400N, har haft sådan
en for 24 år siden, og kørte 48.000 km på den uden problemer, og nåede at
runde over 80K km da jeg solgte den.
det er ikke en racer, men har en fornuftig fart og kan følge med på
motorstien.
find en til en 17 - 18000 og brug lidt på et par smidover sidetasker og
tanktaske

ville også fravælge en chopper til en holland tur, tøsen bagpå får ondt i
måsen i løbet af et par timer eller 3, og så er der ingen romantik i teltet
de næste 3 dage

Søren

Søren

Nu ved jeg så ikke om din alder gør at der er begrænsninger på hvad du må
køre med af antal HK

Fra : M. Hoey

Dato : 21-03-08 21:34

> [...]
> dagen.. måske er det bedre med en tur til det svenske?
>
> 3) Tips ang. billige chopper MC modtages med kyshånd

Hej David

Du kan sagtens finde en okay begyndermaskine der kan tage dig og din kæreste
afsted til Holland. Tag et kig på en Honda CB400 Four fra sidst i 70'erne,
det skulle være muligt at finde en model i nogenlunde stand til dit budget.
Jeg har selv prøvet at tage afsted 2 personer på sådan en, ikke det vilde
kraftoverskud, men det kan sagtens lade sig gøre. God tur, og lykke til med
kortet...

--
Mvh.

M. Hoey
Suzuki GT750A 1976
Honda VFR RC36-2 1996
http://www.dfmc.dk/?id=355

Fra : Studo

Dato : 21-03-08 21:44

den Fri, 21 Mar 2008 08:13:03 -0700, Benjamin skrev:

> [...]
> i underkanten på motorvej, mest fordi jeg kørte med to BMW F650GS'ere.
> Men det er helt fint til landeveje og det er jo også de veje, der er

Det var egentlig også det jeg mente. At med en kort periode i erfaring
med maskinens funktioner og steder der halter, så skal der være en
lærekurve der er brat, når planen er en langtur til sommer. Jeg har da
brugt en del timer spredt godt over sidste sommer. Meget kunne nok bare
have ventet, men så ville det bare blive værre at redde. Til gengælgd
ville jeg ikke være betænkelig med en langtur på den nu. (med
støtteabpnnement)

Og de små cykler er ikke til motorvej. De skal presses til grænsen for at
være der, og så kan en bette modvind ændre alt. (hvis de overhovedet kan
komme derop)Og man skal kæmpe for at nærme sig de andre trafikanters
marchhastighed.

Fra : tp

Dato : 21-03-08 21:50

> [...]
> rutchebane, men er det nok til, at vi kan følge med trafikken på
> motorvejen? Vi er begge to alm. størrelse (ca. 150 kg. i alt ) hvis

Tjae. Jeg har i tidernes morgen haft en GSX250ES og kørt århus-kbh mange
gange på den nedenom. Gik ok, men dels var fartgrænsen dengang 110, dels
havde jeg ikke passager på ret tit, dels var det faktisk en med 4 ventilet
top, så den den var lidt mere rap en de helt billige.
Har også kørt noget på en GN250 (tog faktisk kort på sån en), og det kører
godt, ok siddekomfort, driftstabil og indenfor dit budget, meeen min
oplevelse med motorvej og sån en er: du kører 110 på speedo (= ca de 96
lastbilerne også kører). Der er overskud, du gasser op, hastighed øges, og
du trækker ud for at overhale lastbilen, hvorefter alt den fartvind
lastbilen har taget lige pludseligt kommer, og du må opgive at overhale.
Ydmydende, farligt og irriterende. 250ccm er gode til landeveje men ikke
motorveje.

Alternativ 1: Køb en gps og tag landevejen til Holland. Det er smukkere,
det er rarere for passageren (det er dræbende kedeligt at være passager på
en motorvej), og en 250'er klarer det bedre (nå jah fik jeg nævnt det :
glem alt om 125 med mindre du KUN kører bytrafik!)

Alternativ 2: Fremskaf på en eller anden vis 10.000 ektra og køb en GS500.
Billig, driftstabil og rigeligt med kraft. Jeg har været i Italien på sådan
en med kone og masser af oppakning, og den klarer fint 130 uden at lide nød.
Kørte 60.000km over fire år og havde stort set ingen problemer med den.

Mvh TP
R1100RS og med overvejelser om en K1200RS, da jeg synes at 1100ccm er for
lidt - man bliver vel ældre ikk

Fra : Anders Bjerregaard

Dato : 21-03-08 23:15

Hej David

Er selv studerende og har lige købt min første MC, mit budget
var dog lidt større og endte med at købe en GSF 400 vvc. Ska
ligesom dig på tur til sommer (til Sverige) med en veninde
bagpå :)..
Ligesom et par af de andre har nævnt ville jeg nok oss ligge
chopper ambitionen på hylden og i stedet kigge på en GS 500. Der
er super mange på dba, hvilket jo betyder at man bedre kan
forhandle om prisen, kiggede selv på en, og vil tro at hvis du
lige ligger 5 kilo oveni dit budget, kan du få en midt 90'er
model...
Den vil nok højne køreglæden for såvel dig som din bedre
halvdel:), når nu du har bestemt dig for en tur til Holland,
hvilket jo kommer til betyde meget køretid på motorvej.

VH
Anders

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-03-08 13:12

Anders Bjerregaard wrote:
> når nu du har bestemt dig for en tur til Holland,
> hvilket jo kommer til betyde meget køretid på motorvej.

Har de kun motorveje og floder i Holland?

/jim

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 25-03-08 13:32

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Har de kun motorveje og floder i Holland?

Naj da, der er også tulipanmarker! (De er helvedes fedtede at køre i, i
blomstringstiden)

Michael D

Fra : Rasmus

Dato : 22-03-08 07:46

"David" <dtordrup@gmail.com> wrote in

> [...]
> om dagen.. måske er det bedre med en tur til det svenske?
>
> 3) Tips ang. billige chopper MC modtages med kyshånd

Husk at i også skal have hjelm og tøj, hvilket også koster. Undersøg
desuden hvad forsikring koster, før du køber. Selve maskinen, har andre
skrevet rigeligt om.

God fornøjelse

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-03-08 10:21

> 3) Tips ang. billige chopper MC modtages med kyshånd

Hej David

20.000kr er for lidt til at give dig et sikkert valg. Her er det dit
benarbejde der gør forskellen. Du har ikke råd til at stille de store
krav. I den prisklasse kan cyklerne være alt fra fine let brugte cykler
med en del år på bagen til totalt udskidte sminkede lig.

Hvis du leder grundigt og er meget kræsen, så kan 20.000km være nok til
at finde en fin MC. Jeg har lige fundet en fin 7½'er Honda til en
kammerat for ca. det halve, men det kræver is i maven.

Får du stort kørekort?
Jeg ville gå efter følgende modeller:
Honda CB 400 N, CB 450 S
Yamaha XS 400
Suzuki GS 450

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54236545
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54294227
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=54073947

Jeg har en kammerat med en Suzuki GS 450'er der virker, og som kan
trække dig rundt et par år uden problemer. Den går 20 på literen og
lyder sund. Den skal koste 13.000kr, hvilket ikke er specielt billig i
den klasse, men at vide den virker er MANGE penge værd. Den er ikke så
køn, er ikke en chopper, og mangler et taskesæt hvis du skal rejse. Hvis
man gad pudse den kunne den dog blive pæn. Den står i nærheden af
Sønderborg.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, XR650L '95

Fra : Stephan G

Dato : 22-03-08 05:39

Det er sgu gode råd, der bliver givet!
Må håbe, at David også læser dem ;)

Jeg vil mene, at det ville være bedre at fokusere på, at tage på MC
rejse med alt, hvad det indebærer af uforudsete oplevelser. At have en
fast ide om, hvor I vil hen og hjem igen på blot en uge, kan nemt ende
i alt for mange timer på motorvej og kedelige dage til følge. Hvis I i
stedet tager enten til Sverige eller mod fx et område i Tyskland,
kører så meget, I har lyst til, og bare ser, hvad der sker, tror jeg,
at chancerne for en god oplevelse er langt større.

Altså lidt i retning af, at vejen er målet - haha.

Og - hold Jer fra motorveje i det hele taget, det er hårdt at køre
uden vindskærm og den fornødne motorkapacitet, kedeligt rent
køremæssigt, og man ser ikke noget af landet, man ræser igennem. Tag
de små veje, køb evt. en Garmin V GPS til 500-600 kr, så kan du altid
finde en alternativ rute til motorvejen!

God tur!
Mvh Stephan

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-08 13:54

"Stephan G" <stephangam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Nemli !, en af de bedste ferier jeg/vi, har været på var 12 dage i Norge,
bare med det mål at få kørt på Trollstigen, og så ellers bare nyde at være
væk hjemmefra , ingen faste planer andet end bare ferie råhygge.........

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Peter Blaabjerg

Dato : 22-03-08 21:09

Hej David.

Jeg er "gammel" motorcykelist (10 år+). Desværre uden MC lige nu, men om 2
år er jeg kørende igen ;) -Studenterbudget som dig ;)

Jeg er bestemt ikke ude på at afskrække dig, men 2 mennesker på lille MC med
oppakning, og ca 15 hk på den tyske autobahn er ikke ferie.
Når i kommer til feriemålet er det naturligvis fedt. Man kan komme overalt,
parkere overalt og nyde at være uden for i det gode vejr.
Hvor langt man kan køre er meget individuelt. Selv syntes jeg 100 km, er
grænsen hvor det skifter mellem fornøjelse til noget der skal overståes. Det
længste jeg har prøvet var 20 timer i træk. -Så er man ret ødelagt i 1-2
dage.
Man kan ikke have meget oppakning med. Telt, kogegrej, sovepose, personlige
hygiejne ting. Giver kun plads til 1-2 sæt skiftetøj.

Mit råd er; kør en tur i danmark. Der er mange dejlige steder, og man får
alt det positive ved en MC ferie uden at skulle slås med det negative.

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-03-08 13:16

Peter Blaabjerg wrote:
> Når i kommer til feriemålet er det naturligvis fedt.

Hmmmm. Det kommer da an på hvad formålet med ferien er.
Hvis formålet er at være på motorcykelferie, så er det da turen derhen det
drejer sig om.
Og når man når "målet" så vender man om og kører tilbage (ad en anden rute).

> Mit råd er; kør en tur i danmark.

Godt råd.
/jim

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 23-03-08 20:30

David skrev:
> [...]
> det nok til, at vi kan følge med trafikken på motorvejen? Vi er begge to
> alm. størrelse (ca. 150 kg. i alt ) hvis det gør nogen forskel..

glem motorvejen!, derudover kør afsted min ven - der er nogen der har
gået/løbet/cyklet jorden rundt så hjælp fra en motor vil kun gøre
kunsten lettere!

> 2) Er det realistisk at nå en tur til fx. Nederlandende på 7-8 dage og
> retur? Jeg har ingen fornemmelse for, hvor lang tid man orker at køre om
> dagen.. måske er det bedre med en tur til det svenske?

JA!
Det kan fint lade sig gøre - lad ikke en luksus tourere med trailer og
oppakning til flere års forbrug og +122½ hk fortælle dig andet!

Tag en overnatning i tyskland på vejen (Biker-Motel f.eks.) kør ad
hoved- og landeveje.

Og så øv jer inden i kører! - man løber ikke et maraton fra dag til
anden. Kør nogle ture i week-enden og få erfaring med hvor langt I orker
at sidde på MC'en, og lav evt. ændringer så det bliver så behegeligt som
muligt. Øvelse gør mester, og efter nogle lange ture, kan I bedre holde
til en "langtur"

> 3) Tips ang. billige chopper MC modtages med kyshånd

Choppere er nok ikke lige det bedste valg - specielt ikke for
passageren, men det kan gøres, selvfølgelig kan det det, jeg har set
adskildelige ude i Europa.

Fra : ukristoff@gmail.com

Dato : 23-03-08 16:07

Jeg kan varmt anbefalde en Yamaha XS 400 Seca, de går for under
20000kr, bortset fra nogle forhandlere. Driftsomkostningerne er ikke
ret store, hvis man ikke er ligesom mig der skal skille det hele ad,
købe alle mulige egentlig unødvendige ting. Den er billig i
forsikring, jeg giver omkring 1650kr for en ansvar om året, 19år, og
første år på mc. Indtil videre har jeg ikke skulle lave andet end at
købe et nyt batteri og chokerkabel, min har gået 67000km og har ingen
mislyde fra motoren.
Ved køb skal du sikre dig at det er en 45hk version du køber og ikke
en 27hk som jeg her i vinter fandt ud af at jeg havde købt. Man kan
ikke umiddelbart se forskel på versionerne, der er dog to ting du skal
kigge efter, på den 27hk version starter stelnr. med 12E-10...... hvor
det på den 45hk version starter med 12E-0. Jeg er ikke 100% sikker på
at dette gælder alle versioner.
Den anden ting skal du tage det venstre sidedæksel af for at se.
Indenunder sidder tændningsboksen, på den 27hk version sidder der et
blåt klistermærke med teksten 12F-... på 45hk er det rødt med på
skriften 12R-...
Det er lidt besværligt at lave om fra 27 til 45hk, der skal skiftes
knaster, rotor, tændingsboks, indsugningsgummi og dyser. Alle delene
er temmelig besværlige at finde og temmelig dyre, så det er en god idé
at sikre sig det er en ikke droslet model man får fat i.

--
Ulrik Kristoffersen
Nymalet XS 400 Seca

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 24-03-08 10:24

<ukristoff@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det undgås bedst ved at købe en MC der er indregistreret 1. gang i
Danmark!

Michael D

Fra : Armand

Dato : 25-03-08 16:23

ukristoff@gmail.com skrev:

> --
> Ulrik Kristoffersen
> Nymalet XS 400 Seca

Må vi se??

--
Armand.

Fra : ukristoff@gmail.com

Dato : 24-03-08 08:11

> Det undgås bedst ved at købe en MC der er indregistreret 1. gang i
> Danmark!

Ja det er så der jeg ikke var klar over hvad man skulle kigge efter.
Og efter at have kigget alle de papirer jeg har, igennem kan jeg ikke
finde noget der viser at den har været indregistreret andre steder end
danmark. Den er indregisteret første gang 29.03.1984

Jeg håber da man bliver klogere med alderen

--
Ulrik

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 24-03-08 20:38

> [...]

danmark. Den er indregisteret første gang 29.03.1984

Jeg håber da man bliver klogere med alderen

Ja, det bliver man normalt, men sjældent rigere

Se her, det er om biler, men registreringsattesterne følger samme
principper.
Læg især mærke til pkt.. 1 og 4.
http://www.fdm.dk/public/biler/kobogsalg/registreringsattest.htm

Michael D

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-03-08 21:54

Michael Dahlberg wrote:

> Jeg håber da man bliver klogere med alderen
>
> Ja, det bliver man normalt, men sjældent rigere

Sludder. Ingen var da klogere end mig da jeg var 17. Nu er der desværre
flere og flere

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-03-08 13:22

"J.C.Kløve" wrote:
> Tag en overnatning i tyskland på vejen (Biker-Motel f.eks.)

Vent til det bliver lidt halvmørkt, og slå så teltet op inde i skoven.

> Og så øv jer inden i kører!

Specielt i at slå telt op !

> Kør nogle ture i week-enden og få erfaring med hvor langt I
> orker at sidde på MC'en, og lav evt. ændringer så det bliver så
> behegeligt som muligt.

Osse mht placering af habengut. En gammel rygsæk (med tunge ting) som
tanktaske. En ikke så gammel rygsæk med gode brede stropper (med lette ting)
til passageren. Et tæppe til at lægge på sædet, gør turen blødere og er god
som underlag i teltet.

/jim

Fra : ukristoff@gmail.com

Dato : 27-03-08 01:16

On 25 Mar., 16:22, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Må vi se??
>
> --
> Armand.

Ja da! men jeg skal lige have samlet den helt først
så skal jeg nok ligge nogle billeder ud.

--
Ulrik

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-03-08 13:07

David wrote:
> Hejsa,
>
> jeg er en fattig studerende, der i al hemmelighed er igang med at
> erhverve MC kort for senere at købe en cykel og overraske min kæreste
> med en MC ferie på en uges tid her til sommer.

Akkeja, at være ung og forelsket !

> Jeg vil gerne have en chopper-agtig model,

Det vil vi vel allesammen. Jeg havde en mz 250. Den sad 2 mand godt på. Til
Venedig og tilbage.

> og har fundet et par
> brugte japanere til lige omkring den pris (fx. Suzuki Marauder)

Du skal længere ned i pris. For I skal have 2 * beklædning også. Og et sæt
sidetasker.

Jeg har haft dens forgænger GN250. Den bør du kunne få billigt.
Ligegyldigt hvad du bestemmer dig for så sørg for at du prøvesidder den
(osse) bagpå.

> , dog betyder den lave pris selvfølgelig en lille motor (125-250cc). Er
> der
> nogen kommentarer på, hvor skidt det er at køre lange ture på så
> lille en motor?

Den skal være på 250, hvis I skal sidde 2 på, og I skal over alperne.

Køb ét af de kort der er markeret med margurite-rute (eller hvad det nu
hedder i udlandet) og udsigtspunkter, og så kør ad hovedvejene. Motorvejene
er for folk der har travlt. Ikke for folk der skal på eventyr.

Men du kan udmærket køre på motorvej med den. Ikke fordi vi kørte særlig
meget på motorvej, men hjemad gennem tyskland begyndte det at regne på
halvvejen, så dér hoppede vi ind på motorvejen. De fleste steder var der
100km/t begrænsning, så det passede jo meget godt når vores marchhastighed
lå på 90. Man behøver absolut ikke at køre 130 for at køre på motorvej. Folk
kan jo bare overhale.

> Vi er begge to alm. størrelse (ca. 150
> kg. i alt ) hvis det gør nogen forskel..

Akkeja, at være ung og slank !
Det gør en kæmpe forskel.

> 2) Er det realistisk at nå en tur til fx. Nederlandende på 7-8 dage og
> retur?

okja.

> Jeg har ingen fornemmelse for, hvor lang tid man orker at køre
> om dagen..

4-500 km.

/jim

Fra : Armand

Dato : 25-03-08 16:36

David skrev:

> [...]
> dagen.. måske er det bedre med en tur til det svenske?
>
> 3) Tips ang. billige chopper MC modtages med kyshånd

Selvom nutidens PC-spil er voldsomt realistiske er der masser der har
haft store oplevelser ud af at spille på Commodore 64!
På samme måde virker det tit som om at man ikke kan køre ned til bageren
uden at have mindst 100HK og fulddækkende kåbe; men faktum er at sålænge
man ikke har prøvet noget større/kraftigere kan alt lade sig gøre på det
jern man nu engang ejer!
Et par eksempler:
Mine bedsteforældre kørte efterkrigs-Europa tynd på en 17 hk's 250'er
med sidevogn!
En lærling fra arbejde udnyttede sit svendebrev og elementære fyring til
at melde sig arbejdssøgende på Costa Brava, og kørte så derned på sin
185ccm's off-roader med bagage og telt bagpå for at dangdere den i et
halvt års tid!
Den sæson jeg har kørt længst på motorcykel foregik på en 48hk's twin
(=ækvivalent til en Suzuki GS500) uden kåbe - Distancen skyldes bl.a. at
man i klubben dengang kørte meget til (weekend)træf i netop Holland. Det
var dog kun et par gange at jeg havde en med bagpå hvilket dog også gik
fint!

Der er stor forskel på om du sidder i Sønderborg eller Frederikshavn:
Jeg har omkring 750km til Holland og det har altid kunnet gøres fra
fredag eftermiddag og til før midnat: Selv på min 500'er Twin holdt man
let 100km pr time i effektiv rejsehastighed, hvortil man kan lægge et
par pauser. De færreste motorcykler kører meget over 200km på en
tankfuld, så der bliver rig lejlighed til at røre benene undervejs.
Med dit studie-budget er det i mine øjne spild at bruge penge på at
campere undervejs. Dét sparer så også bagagepladsen for et telt (og
soveposer?) på den tur, som jeg mellem linierne læser som at skulle gå
til noget familie til en af jer(?)
Kører i hjemmefra tidligt skulle der altså ikke være problemer i at nå
frem samme dag - selv hvis der køres på landevej "langs kysten" (jeg har
prøvet turen og den er ganske fin!), så klø bare på!!

Noget andet er det der med softchopperen:
Costum/choppere er primært show-off-design og ikke skabt til at køre
dagen lang på - Bare et kig på styret klarlægger i hvilken grad man
strider mod vinden på sodden en. Den tilbagelænede stil medfører at man
formedelst sidder på halebenet hvilket langtfra er ideelt - Den let
foroverbøjede stilling med fødderne/fodhvilerne under lårene, som man
ser på almindelige motorcykler er i den henseende helt ideel hvor lavere
og fremadlænede kørestillinger kun er til for højfartspræstationer og
sportslig kontakt med kørejernet.
Mere tilbagelænet stilling flytter samtidig vægten bagud og sender
passager og bagage ud bag bagakslen, hvilket ikke ligefrem stabiliserer
kørslen
De mindste motorcykler er ikke kun små, men også korte, hvorved at det
samme fænomæn også præger to-mands touring på sådanne :-|

Den første, selv kortere, tur jeg kører om foråret kan trætte mig så jeg
kan sove en uge efter, så det er nok ikke realistisk at køre lige dagen
efter at du har handlet motorcykel.
Det er ligeledes fornuftigt at vænne sig til hvor langt der kan køres på
en tankfuld og om/hvor meget olie motoren bruger inden der køres
hjemmefra for alvor, ligesom at det er enklere at opdage at kæden er
udslidt efter 500km rundt i landsdelen, end halvvejs på vej til Holland

Jeg tror at det såmænd var alt

/
Armand.

Fra : Stephan G

Dato : 25-03-08 11:22

> [...]
> frem samme dag - selv hvis der køres på landevej "langs kysten" (jeg har
> prøvet turen og den er ganske fin!), så klø bare på!!

Det koster altså kun penge at campere, hvis man betaler for det. Det
er let at finde et øde sted, når man holder sig fra motorvejene...
Bare lige en ad en lille skovsti eller anden sidevej, tage en endnu
mindre sidevej til den og så finde en lille lysning. Ahhh. Det er sgu
camping.

Synd, David sandsynligvis ikke læser de gode input i denne tråd. Måske
den kan være inspiration for andre :)

Mvh Stephan

Fra : Armand

Dato : 25-03-08 18:34

Stephan G skrev:

> Synd, David sandsynligvis ikke læser de gode input i denne tråd. Måske
> den kan være inspiration for andre :)

Arrh, lad ham nu lige få kogt påskebryggene ud af kraniet

--
Armand.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 25-03-08 20:32

Stephan G skrev den 25 mar 2008 i
m:

> Synd, David sandsynligvis ikke læser de gode input i denne tråd.
> Måske den kan være inspiration for andre :)

Ja, den sad jeg også lige og spekelerede på, når der nu strøs med
guldkorn i rå mængder Hvorfor sandsynligvis, hvad laver han?

Fra : Stephan G

Dato : 26-03-08 03:47

> Ja, den sad jeg også lige og spekelerede på, når der nu strøs med
> guldkorn i rå mængder Hvorfor sandsynligvis, hvad laver han?

Bare at han ikke har svaret siden han skrev det første indlæg...

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 26-03-08 13:19

Stephan G skrev den 26 mar 2008 i news:a99bdfd4-f723-4c15-b88d-
1ab17cdfca94@e39g2000hsf.googlegroups.com:

> Bare at han ikke har svaret siden han skrev det første indlæg...

Eller også er han totalt målløs over hvad han har sat i gang

Fra : David

Dato : 26-03-08 22:52

Målløs, ja lidt Men også lidt travl (husk, "studerende" betyder ikke
bare man har en slunken tegnebog) og frem for alt, dette er jo en hemmelig
operation, så jeg kan ikke sidde og surfe på usenet nårsomhelst

Men men.. tusind tak for alle jeres svar, der er mange gode råd og vinkler.
Jeg har på baggrund af jeres kommentarer revideret min plan en smule:

1) Anskaffelse af en Honda NTV 650, den skulle være god og driftsikker (og
50% over budget, men jeg kan vel klare mig uden mad et par måneder)

2) Jo mere jeg tænker over det jo mere mening giver det selvfølgelig at køre
på de små veje, så jeg hopper på den. Forslag til en god, billig GPS der kan
klare det meste af Europa efterlyses derfor

Evt. forslag til MCer med lignende egenskaber (som NTV'en) i samme eller
lavere prisleje modtages også gerne..

Og tak endnu engang for jeres feedback, det er guld værd at få lidt
andenhåndserfaring med på vejen..

Mvh David

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-03-08 08:02

David wrote:
> Målløs, ja lidt Men også lidt travl (husk, "studerende" betyder ikke
> bare man har en slunken tegnebog) og frem for alt, dette er jo en hemmelig
> operation, så jeg kan ikke sidde og surfe på usenet nårsomhelst

Jeg håber du finder tid til at studere lidt citatteknik
Dette link burde virke : http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html -
men usenettet er åbenbart nede i skrivende stund.. :D

> [...]
>
> 1) Anskaffelse af en Honda NTV 650, den skulle være god og driftsikker (og
> 50% over budget, men jeg kan vel klare mig uden mad et par måneder)

Meget fin touring/slider cykel - mindre kan gøre det, men værditab osv.
er med dig. Kardantrækket borger også for lave driftsomkostninger. Den
er dog _meget_ lav til mine 195cm - så prøvesid grundigt før du
bestemmer dig. En til 30kkr har sikkert kørt langt - en FDM test (eller
en makanikerven) vil nok være en god idé. Nye lejer til monosvinger,
bremseskive og udstødning kan hurtigt gøre den meget dyr.

> 2) Jo mere jeg tænker over det jo mere mening giver det selvfølgelig at køre
> på de små veje, så jeg hopper på den. Forslag til en god, billig GPS der kan
> klare det meste af Europa efterlyses derfor

En Ipaq med tomtom kan gøre det - måske kan du låne dig frem. Meen når
du nu er på budget, hvorfor tænker du så i ekstraudstyr? I skal nok
finde hjem igen

> Evt. forslag til MCer med lignende egenskaber (som NTV'en) i samme eller
> lavere prisleje modtages også gerne..

Klassikerne som de 2 cylindrede Suzuki GS500 og Honda CB500 vil også
kunne klare turen - så skal du bare lære lidt om MC-kæder (der er lidt
mere følsomme end cykelkæder). De er også bygget til lave folk. Tør du
satse lidt kan du finde en ældre Yamaha XJ600 (pre-diversion) - den er
solid, men mere kompliceret. Og højere.

> Og tak endnu engang for jeres feedback, det er guld værd at få lidt
> andenhåndserfaring med på vejen..

God tur! Og bare se at komme afsted - i kan køre jorden rundt på
dampcykel hvis i virkelig _vil_.

--
vh
Torben

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 27-03-08 18:43

Torben Scheel skrev den 27 mar 2008 i

> Jeg håber du finder tid til at studere lidt citatteknik
> Dette link burde virke :
> http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html - men usenettet er
> åbenbart nede i skrivende stund.. :D

Og har bittert nok været det i adskillige uger nu
http://web.archive.org/web/20070405114533/www.usenet.dk/netikette/
ligger det som arkiv - meeeeget laaaangsomt, men måske anvendeligt.

Fra : Armand

Dato : 28-03-08 03:46

Torben Scheel skrev:

> [...]
> en makanikerven) vil nok være en god idé. Nye lejer til monosvinger,
> bremseskive og udstødning kan hurtigt gøre den meget dyr.

Jup!
Personligt tror jeg ikke at NTV'en er mere langlivet(!) end andre
vandkølede!
Ud over tidligere overvejelser er der også dén at komme billigt igang og
ud fra dén base gøre sig erfaringer om hvilken motorcykel der i
realiteten er den mest praktiske til ens brug! Men dine Hollands-planer
skyder dig lidt i foden deromkring

Hvis det vitterligt bliver en NTV er Autobahn ikke noget problem og
agter du dig ind i det nordlige Holland er Autobahn den direkte vej
(hvor tilkørslen mod Venlo er noget mere kompliceret grundet
Ruhr-områdets motorvejs-kragerede!)
Tidsmæssigt er Autobahn også en gevinst som du i grunden bør tildele dig
selv ved første tur :-|

> ...... hvorfor tænker du så i ekstraudstyr? I skal nok
> finde hjem igen

Jup! Er det da ikke dyrt nok i forvejen?
Ruteplan udskrevet hjemmefra er ganske brugbar, og det er i grunden
ganske få "hjørner" man skal rundt om på en sådan langtur. F.eks. klares
hele turen fra Tøndergrænsen og til Elb-færgen i Glückstadt på
Bundesstrasse B5 og (stort set) vice versa!

> ...Tør du satse lidt kan du finde en ældre Yamaha XJ600
> (pre-diversion) - den er solid, men mere kompliceret. Og højere.

Man ser ikke mange af dém længere!
Efter min opfattelse skyldes dét at den motor ofte døde pludseligt og
hårdt =

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-03-08 12:02

Armand wrote:
> Jup!
> Personligt tror jeg ikke at NTV'en er mere langlivet(!) end andre
> vandkølede!

Uerek.. Euruk.. eh.. Selvfølgelig! Honda Transalp sguda! Samme solide
motor som NTV, høj, ret billig, enkel at skrue på, lille kåbe til
motorvejen. Ikke særligt sportslig på asfalten, men kommer overalt.

> Man ser ikke mange af dém længere!
> Efter min opfattelse skyldes dét at den motor ofte døde pludseligt og
> hårdt =

Tjoeh - jeg har heller ikke meget andet end XJ900'erens soliditet at
basere det på. En XJ600 Diversion bliver nok for dyr.. men den er
vandkølet og skulle alt andet lige holde noget bedre.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-08 15:48

On Fri, 28 Mar 2008 12:01:56 +0100, Torben Scheel wrote:

> En XJ600 Diversion bliver nok for dyr.. men den er
> vandkølet og skulle alt andet lige holde noget bedre.

Næeh, det er den nu ikke, men Fazer er.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Torben Scheel

Dato : 31-03-08 11:05

Orla Pedersen wrote:

> Næeh, det er den nu ikke, men Fazer er.

Ups! You're right..

--
vh
Torben

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 27-03-08 18:35

David skrev den 26 mar 2008 i

> Evt. forslag til MCer med lignende egenskaber (som NTV'en) i samme
> eller lavere prisleje modtages også gerne..

Desværre nej, men har en kammy der har en pæn NTV til salg.

Email adressen er valid - med tak til Bunk.