Hvad bør man sørge for papirmæssigt...
Fra : Martin

Dato : 24-03-08 18:55

.... i et "papirløst forhold"

Jeg har en datter på 4. Men vi har aldrig taget specielle forholdsregler for
noget som helst.

Jeg tænker på i tilfælde af død og ulykke eller andet...

Er der noget jeg bør være specielt opmærksom på?

Fra : Sabina H.

Dato : 24-03-08 19:40

"Martin" <jadahva@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> for noget som helst.
>
> Jeg tænker på i tilfælde af død og ulykke eller andet...
>
> Er der noget jeg bør være specielt opmærksom på?

Jeg tror du vil være bedre hjulpet hvis du hopper ind i dk.videnskab.jura i
dette spørgsmål...

umiddelbart, hvis i har fælles forældermyndighed (hvilket de fleste har pt)
burde der ikke være noget, andet en arvereglerne der bør tages hensyn til,
det kan feks være i fald en af jer dør, om den anden så kan blive i boligen
og lign.

hvis i, gud forbyde det, begge skulle gå hen og dø samtidig, kan det være en
god ide at lave et børnetestamente. der har netop været en tråd om det i
juragruppen....

--
Knus,
Sabina

Fra : Kevin

Dato : 28-03-08 04:49

On 24 Mar., 18:54, "Martin" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> noget som helst.
>
> Jeg tænker på i tilfælde af død og ulykke eller andet...
>
> Er der noget jeg bør være specielt opmærksom på?

Hej Martin
Der er nogle papirer der skal udfyldes.
Henvend dig på kommunen eller prøv borger.dk

Jeg kan huske at jeg syntes det var lettere at blive gift, så er der
lige som ikke så meget at hatte om, jeg ved ikke om man kan blive det
online endnu?
Men det burde man jo kunne.
Nu er vi også gift i kirke, men det er jo en helt anden snak.

VH Kevin

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 28-03-08 16:07

Martin wrote:
> [...]
> forholdsregler for noget som helst.
>
> Jeg tænker på i tilfælde af død og ulykke eller andet...
>
> Er der noget jeg bør være specielt opmærksom på?

jeg fik en datter i februar og lever sammen med min kæreste - vi er ikke
gift...
jeg kontaktede en advokat og fik følgende svar:
så længe der er fælles forældremyndighed (sker automatisk i dag) er der ikke
noget man skal tage hensyn til med barnet og den tilbageblevne forældre
såfremt man ikke "ejer" noget sammen...

lige pt. bor vi til leje og har en bil der er købt kontant - altså er der
ikke noget problem i ikke at have papirer på noget... køber vi et hus sammen
er situationen naturligvis en anden...

man kan evt. lave et børnetestamente hvor man skriver ned hvilke ønsker man
har hvis begge forældre går bort... et sådant testamente behøves ikke blive
"tinglyst" eller hvad det nu hedder... det er nok bare at have et
"hjemmelavet" testamente til at ligge i skuffen... det skal der tages hensyn
til!

så det der med at det er meget vigtigt man bliver gift eller lign. er
forældet... vi har i hvert fald valgt ikke at "bruge" det at vi fik en
datter som grund til at blive gift...

Rasmus

Fra : Iben Holst

Dato : 29-03-08 08:43

> [...]
> ikke noget problem i ikke at have papirer på noget... køber vi et hus
> sammen er situationen naturligvis en anden...

Njar - jeg er delvis enig. Men når man ikke er gift og ikke skriver
testamente, er det sådan, at alt hvad den afdøde ejede vil gå ubeskåret til
barnet/børnene. Dvs. alt hvad der er af penge fra afdøde og dennes ejendele
af værdi, som skal sælges for at give rede penge, skal sættes ind på en
konto til barnet indtil dette er myndigt.

> [...]
> blive "tinglyst" eller hvad det nu hedder... det er nok bare at have et
> "hjemmelavet" testamente til at ligge i skuffen... det skal der tages

Korrekt - det behøver ikke tinglyses. MEN det skal underskrives af både
begge forældre OG de personer som man ønsker skal tage sig af børnene.
Derved er man også tvunget til at tage snakken med de personer der er
involveret, så de er indforstået. Dette dokument kan sørge for at børnene
med det samme kan indlogeres hos de ønskede og indtil en sag omkring dette
er afsluttet. Fordi dokumentet er skrevet betyder det ikke at det
efterkommes, hvis myndighederne vurdere at det ikke er til børnenes tarv.
Men med dokumentet sikrer man i det mindste at ens ønsker bliver hørt (og
det tæller højt i afgørelsen) og ikke mindst at børnene ikke skal placeres
hos fremmede indtil sagen er afgjort.

> så det der med at det er meget vigtigt man bliver gift eller lign. er
> forældet... vi har i hvert fald valgt ikke at "bruge" det at vi fik en
> datter som grund til at blive gift...

I forhold til børn er det ikke nødvendigt at blive gift eller skrive
testamente - men det er det for hinandens skyld. Vi ville heller ikke bruge
vores børn som grund til at blive gift. Vi blev bombarderet med det i flere
år at det var forkasteligt at vi ikke var gift når vi havde børn. Men det er
"bare" hinanden man skal sikre økonomisk. Vi blev først gift efter vores 3.
barn og 8 år efter vi fik det første. Det var fordi det gik op for os, at
livet kan være forbi på et splitsekund og at vi bestemt kun ønsker at alt
hvad vi ejer skal tilgå den efterladte fuldt ud, så livet for denne og
børnene kan fortsætte så normalt som muligt.

Iben

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 29-03-08 11:47

Iben Holst wrote:

> [...]
> afdøde og dennes ejendele af værdi, som skal sælges for at give rede
> penge, skal sættes ind på en konto til barnet indtil dette er myndigt.

ja - hvis det er særeje... vi har da hver lidt opsparing osv. men det er
alligevel begrænset så i praksis vil der på nuværende tidspunkt ikke være
det helt store...
som sagt er det straks langt mere kritisk såfremt man f.eks. ejer hus, bil
osv. sammen...

> Korrekt - det behøver ikke tinglyses. MEN det skal underskrives af
> både begge forældre OG de personer som man ønsker skal tage sig af
> børnene.
hrm... det var nu ikke hvad jeg fik at vide (ok det med forældrenes
underskrifter tog jeg som en selvfølge)...

> [...]
> det i flere år at det var forkasteligt at vi ikke var gift når vi
> havde børn. Men det er "bare" hinanden man skal sikre økonomisk. Vi

hehe... ja den har vi også allerede hørt fra flere "sider"...

> [...]
> splitsekund og at vi bestemt kun ønsker at alt hvad vi ejer skal
> tilgå den efterladte fuldt ud, så livet for denne og børnene kan

jeg er da helt enig... men så har i jo formentlig også været mere
"etablerede" med hus osv. end vi er på nuværende tidspunkt...

Rasmus

Fra : Holst

Dato : 29-03-08 12:01

Rasmus M. Jensen wrote:

> hrm... det var nu ikke hvad jeg fik at vide (ok det med forældrenes
> underskrifter tog jeg som en selvfølge)...

Iben har heller ikke ret. Et børnetestamente behøver ikke være
underskrevet af begge forældre, og forældrene kan sagtens være uenige og
lave hvert sit børnetestamente.

Og ligeledes behøver de personer, man ønsker skal tages sig af børnene,
heller ikke skrive under. Men det lægger naturligvis lidt mere vægt bag
ønsket, at Statsforvaltningen også kan se, at de allerede dengang har
været indforstået med at påtage sig den opgave.

Fra : Iben Holst

Dato : 29-03-08 18:51

> Iben har heller ikke ret. Et børnetestamente behøver ikke være
> underskrevet af begge forældre, og forældrene kan sagtens være uenige og
> lave hvert sit børnetestamente.

Det lyder da frygteligt i mine ører. For så er situationen næsten den samme
som hvis der slet ikke blev skrevet et børnetestamente. Forskellen er kun at
børnene næsten er sikret at komme til et sted de i forvejen er bekendt med.
Det er så formentlig også bedre end hvis de skal anbringes hos fremmede.

Hvis det ikke er skrevet skal familien ud og slås for sagen og flere
familiemedlemmer kan begynde at bekrige hinanden, måske især hvis de er fra
hver sin side af familien. Men det kan jo nemt gå hen og blive det samme
hvis der er skrevet 2 stk med 2 forskellige ønsker - hvor det fra den ene
part er ønsket om den ene side af familien og fra den anden part er ønsket
om den anden side. Eller hvis den ene part ønskede et meget nært vennepar
som måske betragtes mere som familie end den familie der er det pga. blodets
bånd.

Puha, så er jeg sørme glad for at min mand og jeg er enige i dén sag.

Iben

Fra : Holst

Dato : 29-03-08 19:02

Iben Holst wrote:

> Puha, så er jeg sørme glad for at min mand og jeg er enige i dén sag.

Ingen tvivl om det.

Jeg har da heller ikke hørt om, at nogen forældre har været uenige og
lavet hvert sit. Men der er intet i vejen for, at de gør det, hvis de
vil det.

Og selvom man har skrevet et børnetestamente, er der ingen garanti for,
at familiemedlemmer ikke alligevel begynder at bekrige hinanden og
modsætte sig børnetestamentet.

Fra : Iben Holst

Dato : 29-03-08 19:35

> Og selvom man har skrevet et børnetestamente, er der ingen garanti for, at
> familiemedlemmer ikke alligevel begynder at bekrige hinanden og modsætte
> sig børnetestamentet.

Nej det er rigtig - desværre - men der er måske et større håb om forståelse
om forældrenes ønske, ikke mindst når det er levende individer der skal
laves bestemmelser om, som tilmed har lidt et stort tab.

Jeg synes det slemt nok, når nogle prøver at lave om på et almindeligt
testamente og ikke bare kan forholde sig til den dødes ønsker, men da er det
i det mindste bare penge og ting der slås om.

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 29-03-08 19:27

> ja - hvis det er særeje...

Ja, men det er det jo altid hvis der ikke er skrevet testamente eller man er
gift med fællesformue.

> [...]
> det helt store...
> som sagt er det straks langt mere kritisk såfremt man f.eks. ejer hus, bil

Ja hvis man ejede alt sammen, sammen - så kan jeg godt se det....

> hrm... det var nu ikke hvad jeg fik at vide (ok det med forældrenes
> underskrifter tog jeg som en selvfølge)...

Det kan være det blev sagt til os - som Holst også skriver - fordi det giver
mere vægt bag. Hvis myndighederne ellers også synes det er til barnets tarv,
så er der jo ikke så meget at rafle om. Og med underskrifterne fra de
ønskede plejeforældre, har man jo så også deres tilkendegivelse af at de er
indforstået med det. Så er der ingen der får sig en overraskelse over
pludselig at skulle tage stilling til om de vil være en en større familie
uden forudgående "ønske" om det.

> hehe... ja den har vi også allerede hørt fra flere "sider"...

Vi var ved at blive sindsyge over det til sidst og jublede de få gange vi
fandt nogle med samme holdning som os... *GG*

Jo det var/er vi.

Iben

Fra : Lynge-Nielsen

Dato : 01-04-08 23:56

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> ... i et "papirløst forhold"
> Jeg har en datter på 4. Men vi har aldrig taget specielle forholdsregler
> for noget som helst.

Se mit indslag om "Børnetestamente" længere oppe.
vh L-N