Vind på storebælt/øresund - MC'er
Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 15-03-08 22:34

Hej gruppe,

Når der ved øresunds eller storebæltsbroen er lukket for
lette/vindfølsomme køretøjer, har i så fået lov at passer og i så fald
med hvilke besked?

Vil mene at en MC er både let og ganske vinfølsom, hvorfor jeg ikke
forstår hvorfor jeg aldrig har fået af vide at jeg ikke måtte passer,
uanset vejret.

I går fredag havde jeg mit hidtil værste oplevelse. På vej hjem fra
København til Århus skal jeg over storebæltsbroen. Ville have taget
færgen ved odden, men afgangen kl. 16 var aflyst, så valgte at køre hele
vejen.
Det regnede og var koldt, så ved Korsør holdt jeg ind på en tank for
lige at varme mig. Det blæste godt til men efter at have fået varmen i
fingerne, hoppede jeg på nakken af cyklen og fortsatte. Da jeg kom frem
til tilkørelsen til motorvejen så jeg skilte om stært sidevind og at
broen var lukket for lette køretøjer.
Alligevel kørte jeg ned på motorvejen, hvor der var kæmpe kø. Samtidig
så jeg endnu en tavle hvor der stod at en trailer var væltet på broen.

Jeg sniger mig frem til betalings huset (manual bane) og spørger pigen i
buret om det nu er sikkert at jeg køre over, eller om ikke jeg skal
vente inde på P-pladsen.
Hun siger 'nej det er ok, bare du køre forsigtigt. Specialt ved pylonerne'.

Hun sidder der til dagligt og må vide bedre, så med hendes accept
triller jeg afsted. Nok min længste tur over storebælt EVER og helt
sikkert den værste!
Det begyndte med at jeg kørte 10km/t i kø. Der var vindstød så jeg
slingerede og fyldte hele min vognbane, som vi kom længere frem blev det
ikke bedre.
Vi får lidt mere fart på, 40 km/t, hvilket gør det nememre at køre men
stadig meget slinger og bliver presset meget fra højre mod venstre. Det
er ikke sjovt!

Ud over at holde ind i siden og vente til vejret blev bedre, var eneste
løsning for at komme over at køre i læ, så jeg fik kørt op på siden af
en lastbil der kørte 60. Den kørte jeg så på siden af over det meste af
broen, til stor gene for resten af trafikken. Men hva, jeg var der jo
heller ikke for at lave nye venner :)

Her i dag når jeg tænker over det, burde jeg sku have holdt ind til
siden og ventet på at vejret blev bedre eller hvad der nu kunne ske, men
tænkte bare på at komme væk fra broen.
Samtidig bliver jeg ganske sur på personalet på broen. De burde sku ikke
have lukket mig over på det tidspunkt. Det var livefarligt at komme ud
på den bro på 2 hjul, chancen for at køre galt var højre end chancen for
at komme hel over!
Samtidig er jeg en idiot, der ikke holder ind til siden og venter da jeg
ude på broen finder ud af at 'det her er da for sindsygt'.

Hvad er jeres erfaring med at komme til broerne i sådan et vejr, er i
blevet holdt tilbage eller fortæller de jer gladeligt at det er sikekrt
at køre over bare i køre forsigtigt?

De bedste hilsner,

Thomas

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 15-03-08 23:01

Thomas Løjmann Jørgensen skrev:
> [...]
>
> Hvad er jeres erfaring med at komme til broerne i sådan et vejr, er i
> blevet holdt tilbage eller fortæller de jer gladeligt at det er sikekrt

Jeg skal sent glemme en mc-tur over Øresundsbroen sidste efterår med
'sjukken. Fuck det var ubehageligt!
Vi kørte med 40-50 km/t. over broen, og vi slingrede lige som du
beskriver så rammende, bortset fra at vi fyldte hele kørebanen, og at
samtlige biler der kom op bag ved os, holdt en rigtig god afstand til os
- der havde jeg det godt nok ikke specielt godt, men over skulle vi jo,
da vi nu _var_ kørt ud på broen.

Det var en _stor_ lettelse at komme ned i tunnellen hvor der var læ, og
en lige så stor lettelse at komme i land i DK.
Adr-fy-pyh-da-føj for en led!

Vi fik så vidt jeg erindrer samme advarsel som dig af damen ved
betalingsanlægget i Sverige:
Kør forsigtigt, så kan det godt lade sig gøre.
Jaja. Det er godt med dig, bro-moster!

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Niels Pein

Dato : 15-03-08 23:43

Det er jo dit eget ansvar, så jeg synes ikke det er fair at blive sur på
personalet. Du fik besked på at køre forsigtigt, og de har forhåbentlig
grund til at formode at du også selv tænker og bedømmer situationen i
forhold til dine egne evner og erfaring.
Jeg vil godt nok være grundigt træt af, hvis vi skal til at have
formynderiske tilstande, hvor det er nødvendigt direkte at forbyde folk at
gøre ting, for at sikre sig, at de ikke bringer sig selv i problemer.

Blæsevejr føles altid værre end det er på mc. Jeg har kørt i nogle af de
værste storme vi har haft i nyere tid, og på en TransAlp som ikke er speielt
velegnet til formålet, og det er gået fint. Det kan være svært når det går
for langsomt. Man skal lige op på de her 60-70 stykker eller lidt mere, før
gyro-effekten i hjulene holder skidtet ordentligt på ret køl selvom vinden
skubber ujænt til een.
Og så er det ellers bare at arbejde med vinden, frem for at kæmpe imod den.
Det største problem er ankerblokkene og pylonerne, samt passage af andre
køretøjer i vindsiden, men er man forberedt går det også an.

Min taktik ved passage af pylon og ankerblok i kraftig vind er: Tilpas i god
tid farten så du sørger for der ikke er køretøjer ved siden af lige under
passage, for så kan du trække helt ud/ind til midterstriben og brede dig
lidt. Undlad at sætte farten for langt ned. En motorcykel i fart holder for
en stor dels vedkommende sig selv på ret køl. Og så ellers bare lige
kompensere lidt for det udslag du ved kommer, ved passage af pylonen eller
ankerblokken.
--
Venlig hilsen
Niels Pein

Fra : Jan Petersen

Dato : 15-03-08 23:49

Hej Niels

Du har helt ret, mn må selv vurdere om man tør køre over. De lette køretøjer
kan ikke gøre meget selv, når først vinden får fat, men på motorcykel kan
man variere hastighed, lade sig glide med i vinden og kompensere.

Jeg har endnu ikke oplevet at jeg har været nødt til at holde ind, og mine
køreture er mere syd-nord og omvendt. Der er lidt flere pelikandage i den
retning.

Mvh
Jan Petersen

PS: Vifferen skulle bare have rigtig meget håndtag

Fra : Armand

Dato : 16-03-08 00:42

Niels Pein skrev:

> [...]
> en stor dels vedkommende sig selv på ret køl. Og så ellers bare lige
> kompensere lidt for det udslag du ved kommer, ved passage af pylonen eller

Og det er ikke kun på bælt og sund der er sidevind - Jylland på langs
kan typisk også være en udfordring ved høje vindhastigheder med vindstød
=

I alle henseender er de forankørende bilers reaktioner på læ/vind
undervejs er gode kendemærker at bruge til selv at være beredt
Er vejret opklarende efter regn og der er ved at blive kørt tørre spor
på asfalten vil disse også tydeligt vise hvor al den øvrige trafik har
reageret på læ og vind!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-03-08 02:29

> [...]
> Vi får lidt mere fart på, 40 km/t, hvilket gør det nememre at køre men
> stadig meget slinger og bliver presset meget fra højre mod venstre.

Jeg tror at dit største problem har været den langsomme og tætte trafik. Når
der kommer en kraftig sidevind har man ikke så mange andre muligheder på
motorcykel end at kontrastyre, men ved lav hastighed nytter det ikke ret
meget. Gyro-effekten holder også motorcyklen stabil ved højere hastigheder
(der er så godt som ingen gyro-effekt ved 40 km/t).

Jeg har oplevet at køre over et par gange, hvor der var rimeligt kraftige
vinde på storebæltsbroen. Selv om hastighedsgrænsen er 110 km/t, så kørte
jeg altså omkring 130 km/t. Motorcyklen blev meget mere stabil end den var
ved 100-110 km/t., og der var alligevel ikke ret meget trafik, så det kunne
sagtens lade sig gøre.

> [...]
> ikke have lukket mig over på det tidspunkt. Det var livefarligt at
> komme ud på den bro på 2 hjul, chancen for at køre galt var højre

De skulle måske sagt at du nok burde vente hvis du ikke selv var sikker på
at du kunne klare sidevinden. Men helt at forbyde det synes jeg ikke de
skal. Hvis man forstår at håndtere vindene på motorcyklen så er det ikke
noget problem. Det jeg synes er værst er hvis der er mange meget pludselige
vindstød i forskellige retninger. Så kan man ikke undgå at komme til at
slingre en del, og så er det rart hvis der ikke kører nogen i vejbanen ved
siden af.

Jeg har også prøvet at køre over i en næsten tom varevogn, og det var altså
ikke nogen sjov oplevelse. Der kunne jeg virkeligt fornemme trykket på den
ene side så meget at der kom en stor sprække øverst i døren pga.
undertrykket udvendigt på den side, men modsat på motorcyklen så kunne jeg
jo ikke bare kompensere for sidevinden som jeg gør på motorcyklen ved at
lægge den lidt ned på siden (som i et sving). Der måtte jeg bare håbe på at
den ikke pludseligt begyndte at rulle sidelæns.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : dots

Dato : 16-03-08 18:16

"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er jeres erfaring med at komme til broerne i sådan et vejr, er i
> blevet holdt tilbage eller fortæller de jer gladeligt at det er sikekrt at
> køre over bare i køre forsigtigt?

**
Når det ganske højt og særdeles tydeligt signaleres *ADVARSEL*Stærk
sidevind* på broen, så må det være vores eget ansvar om vi vil bevæge os
over - ikke kassedamens.

Jeg har også været over den, med alle røde lamper tændt, stærk sidevind og
på en let lille off-roader med højt læs.
Men det er mit eget ansvar - ikke den der slipper mig igennem.

dots

Fra : Steen Gruby

Dato : 16-03-08 18:37

On Sun, 16 Mar 2008 18:15:41 +0100, "dots" <dots@tdcadsl.dk> wrote:

Hej.

>Når det ganske højt og særdeles tydeligt signaleres *ADVARSEL*Stærk
>sidevind* på broen, så må det være vores eget ansvar om vi vil bevæge os
>over - ikke kassedamens.

Ganske enig.

>Jeg har også været over den, med alle røde lamper tændt, stærk sidevind og
>på en let lille off-roader med højt læs.
>Men det er mit eget ansvar - ikke den der slipper mig igennem.

Vi var nogle stykker der kom fra DKD's generalforsamling en søndag
formiddag med kurs mod Sjælland.
Der var "fuldt hus" i røde lamper, men store drenge lader sig ikke
skræmme, så der blev gået frisk til den
Lavbroen - No problem.
Og så kom kabelankrene og pylonerne.
Hastigheden røg ned - Lige med det samme, men det blev det faktisk
ikke bedre af - Tværdimod.
Paso'en har et ret stort vindareal - Ikke at det betyder noget når det
er konstant sidevind - Den læner man sig blot op ad .
Men når sidevindskomponenten pludselig mangler, og for slet ikke at
tale om når den vender tilbage, ja så befinder man sig pludselig i
begge vognbaner.
Og det med at nedsætte hastigheden hjælper ikke på hopperiet -
tværdimod - Jeg har efterfølgende på fornemmelsen at gyrovirkningen i
hjulene stabiliserer meget, uden dog at kunne bevise det.
Det vil dog være en fordel med den lavere hastighed hvis man taber
ballancen
Efter den oplevelse er jeg altid yderst forsigtig når det drejer sig
om MC kørsel på broer.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Eg Egemarke

Dato : 16-03-08 19:18

Steen Gruby skrev:
> [...]
> ballancen
> Efter den oplevelse er jeg altid yderst forsigtig når det drejer sig

Gør som jeg Thomas. Straks på den anden side af betalings anlægget
holder dupænt ind til siden, og afventer den første dobbeltdækkerbus
eller sættevogn. Disse store biler har ALTID et læspejl (sted hvor det
ikke blæser) det er enten bagved eller skråt bagfra. Her "putter" du dig

til du har passeret broen. Og uanset om du pendler over Øresund eller
bare ska over storebælt gælder samme kneb. Det varer sjældent mere end 3
minutter selv kl 0300 om morgenen før den første trillende vindskærm
kommer fordi (bus eller sættevogn) og du kommer sikkert over, Og som
regel kan du næsten altid regne med at de store biler holder en konstant
hastighed, så der ikke kommer nogen overraskelser derfra.

MvH Eg

www.autocamperudlejningen.dk Så er ferien reddet....

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 16-03-08 22:15

On Sun, 16 Mar 2008 19:18:11 +0100, Eg Egemarke <egemarke@hotmail.com>
wrote:

> Det varer sjældent mere end 3
>minutter selv kl 0300 om morgenen før den første trillende vindskærm
>kommer fordi (bus eller sættevogn) og du kommer sikkert over,

Bare lad være med at vælge den høje med "Rockwool" på siden

Fra : Armand

Dato : 16-03-08 23:11

Eg Egemarke skrev:

> [...]
> regel kan du næsten altid regne med at de store biler holder en konstant
> hastighed, så der ikke kommer nogen overraskelser derfra.

Har dog den fejl at den kun kan bruges én vej (i.h.t. vindretningen)
Læspejlets forekomst bliver vel også brudt af pludselig læ for
sidevinden (á pyloner) :-/

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-03-08 20:21

> Læspejlets forekomst bliver vel også brudt af pludselig læ for
> sidevinden (á pyloner) :-/

Jeg synes faktisk ikke at det er pylonerne der er værst på storebæltsbroen,
det er mere det sted hvor kablerne er forankrede, da man går fra at vinden
ikke kan passere under broen hvilket skaber opadgående vinde på siden af
broen og relativt lav vind på broen, til at vinden pludseligt kan løbe under
broen og derfor pludseligt skaber en kraftig sidevind. Hvis man ikke er
forberedt på det, kan det nemt skabe en hel del slingren idet vindet tager
fat (og den pludseligt slipper når man når over på den anden side).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-03-08 08:01

Martin Sørensen wrote:
> [...]
> forberedt på det, kan det nemt skabe en hel del slingren idet vindet tager
> fat (og den pludseligt slipper når man når over på den anden side).

Du er ikke alene - jeg kan heller ikke lide ankerblokkene. Men
bæltskrækker? Nix. Jeg tror jeg har været over flere genge end Armand
siden 2003

--
vh
Torben

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 18-03-08 18:44

Torben Scheel skrev:

> Du er ikke alene - jeg kan heller ikke lide ankerblokkene. Men
> bæltskrækker? Nix. Jeg tror jeg har været over flere genge end Armand
> siden 2003

Der skal vist heller ikke så meget til???
(Undskyld Armand, men den LÅ altså bare LIGE til højrebenet! )

Venlig hilsen

Aragorn.

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk

Fra : Armand

Dato : 18-03-08 19:03

Torben Scheel skrev:

> Du er ikke alene - jeg kan heller ikke lide ankerblokkene. Men
> bæltskrækker? Nix. Jeg tror jeg har været over flere genge end Armand
> siden 2003

Hæ!
Misforstå nu mig ikke: Jég er så langtfra Bælt-skrækker(tm), men jeg er
heller ikke den der krydser Storebælt i tide og utide (hvilket til
gengæld er tilfældet for Lillebælt) !

--
Armand.
(I hovedstaden i søndags på fire hjul: En tåget tur østover; et

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 18-03-08 21:13

> Du er ikke alene - jeg kan heller ikke lide ankerblokkene. Men
> bæltskrækker? Nix. Jeg tror jeg har været over flere genge end Armand
> siden 2003

Flere gange end Armand, det er da vel ikke svært??
Nææh, _færre_ gange end Armand, det er svært
Jeg har været ovre _en_ gang, det var ferien i Sverige
i 2004, så fik også "Ørebroen" med ved samme lejlighed.

mvh Jens
Sydals

Fra : Armand

Dato : 18-03-08 23:49

Jens Meldgaard skrev:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Flere gange end Armand, det er da vel ikke svært??
> Nææh, _færre_ gange end Armand, det er svært

Hov hov. Så slemt er det nu heller ikke!
Sidste år var jeg på to hjul, på 'Klemmen to gange samt til en vis
herres 60-årsdag og derudover to gange i bil.
I år har jeg til dato været over to gange i bil!

> Jeg har været ovre _en_ gang, det var ferien i Sverige
> i 2004, så fik også "Ørebroen" med ved samme lejlighed.

Dén har jeg så til gengæld til gode, og dét til trods for gode
intensioner om at komme over og se "Turning Torso" i Malmø og en
jernbanebro over Rå-å, der bærer mit fingeraftryk!

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 19-03-08 01:20

> Hov hov. Så slemt er det nu heller ikke!
> Sidste år var jeg på to hjul, på 'Klemmen to gange samt til en vis herres
> 60-årsdag og derudover to gange i bil.
> I år har jeg til dato været over to gange i bil!

Ja, den "broen" skal vel snart have ny belægning, så
megel som du kommer der.

> Dén har jeg så til gengæld til gode, og dét til trods for gode intensioner
> om at komme over og se "Turning Torso" i Malmø og en jernbanebro over
> Rå-å, der bærer mit fingeraftryk!

Det gør du da bare i løbet af sommeren. Der er jo ikke så langt,
når du kommer på S siden. Omtalte bro må være den der passerer
Råån mellem Rausvägen og Kyrkvägen på vej syd ud af Helsingborg?
Turning Torso kendte jeg ikke, men skulle jeg komme på de kanter
igen, er det da noget der skal ses.

mvh Jens
Sydals

Fra : Armand

Dato : 19-03-08 16:37

Jens Meldgaard skrev:

> Det gør du da bare i løbet af sommeren. Der er jo ikke så langt,
> når du kommer på S siden.

Jup!

> Omtalte bro må være den der passerer Råån mellem Rausvägen og
> Kyrkvägen på vej syd ud af Helsingborg?

Jup!
Hverken Google-Earth eller nogen af kortsiderne er særligt gode når det
kommer til luft-foto til sveriges-kort(*), så jeg kan jo ikke
kontrollere visuelt; men må nøjes med at konstantere ud fra
udelukkelses-metoden (der er nok ikke så mange jernbanebroer over Rå'en!).

> Turning Torso kendte jeg ikke, men skulle jeg komme på de kanter
> igen, er det da noget der skal ses.

Bygningen, og ikke skulpturen, forstår sig!

(*): Gad vide om svenskerne har spioner på hjernen og bevidst forhindrer
alt for tydelige luftfoto's :-/

--
Armand.

Fra : CL

Dato : 19-03-08 19:24

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse news:47e132ce$0$2086>
> (*): Gad vide om svenskerne har spioner på hjernen og bevidst forhindrer
> alt for tydelige luftfoto's :-/

Ja hvorfor ikke.Jeg har også hørt at de har ubåds spærre
i kloakkerne
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 19-03-08 20:22

> Bygningen, og ikke skulpturen, forstår sig!

Skulpturen? Er det Archipenko´s bronce?
Det ville jo i såfald være noget af en tur.

> (*): Gad vide om svenskerne har spioner på hjernen og bevidst forhindrer
> alt for tydelige luftfoto's :-/

Ved ik´, men man kan finde tilsvarende luftfotos inde over Rusland
og mange andre steder

mvh Jens
Sydals

Fra : Armand

Dato : 25-03-08 10:24

Jens Meldgaard skrev:

> Skulpturen? Er det Archipenko´s bronce?
> Det ville jo i såfald være noget af en tur.

Jeg ved i grunden ikke noget derom alligevel
Jeg har noteret mig omtale af en skulptur der skulle være basis for
bygningens design, og har (havde) også en ide om at samme skulptur
befandt sig i Malmø og i forvejen var ganske kendt; men enten er jeg
100% galt afmarcheret, eller også forekommer bygningen blot så tung på
internettet at den helt og holdent overskygger skulpturen (i fald at den
forekommer)

> Ved ik´, men man kan finde tilsvarende luftfotos inde over Rusland
> og mange andre steder

Synes også at det er sært at man kan støde på "fotografering forbudt"
omkring mange militære installationer herhjemme, og så gå hjem og slå et
luftfoto op istedet :-/
På den anden side så kan man (militæret) vel blot resignere over den
kendsgerning at stormagterne alligevel har sattelitfotos der er
tydeligere end som så i den mængde de måtte ønske. Men måske af hensyn
til angreb fra et lavere plan (á 50 kg kunstgødning frembragt af en
religiøs ekstremist), kunne det være formålstjenligt at holde kortene
langt tættere til kroppen, men på den anden side så lugter dét lidt af
Sovjet, hvor der ikke fandtes vejkort udenfor militært regi (hvem skulle
også bruge kort når man ikke havde noget at køre i) :-/

Aprospos luftfoto:
Tårnet i Pisa er småting i forhold til Fredericia's højhuse: Læg mærke
til den tiltende boligblok nederst til højre af de ni forekommende på
(zoom evt. ind på dén og de 2-3 omkringliggende):
<http://maps.google.com/maps?f=q&hl=da&geocode=&q=fredericia+lumbyesvej&sll=55.571024,9.730057&sspn=0.003737,0.011673&ie=UTF8&ll=55.571127,9.730035&spn=0.003737,0.011673&t=k&z=17&iwloc=addr>

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 26-03-08 01:22

Når du har set billedet af skulpturen, vil du se sammenhængen.
http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://antiquesandthearts.com/Archives/Images/TradeTalk03-20-2001-11-23-28Image2.GIF&imgrefurl=http://antiquesandthearts.com/TT0-03-20-2001-11-23-28&h=213&w=225&sz=30&hl=da&start=206&um=1&tbnid=5oQf8igpJt72gM:&tbnh=102&tbnw=108&prev=/images%3Fq%3DTurning%2BTorso%26start%3D200%26ndsp%3D20%26um%3D1%26hl%3Dda%26lr%3Dlang_da%257Clang_en%257Clang_de%26newwindow%3D1%26sa%3DN

> Jeg ved i grunden ikke noget derom alligevel
Så har du chancen nu

> Jeg har noteret mig omtale af en skulptur der skulle være basis for
> bygningens design, og har (havde) også en ide om at samme skulptur befandt
> sig i Malmø
Det gør den så ikke Originalen i hvertilfælde, men der findes et antal
kopier 8 vistnok. Kan være en af dem er i Malmø??????

> og i forvejen var ganske kendt; men enten er jeg 100% galt afmarcheret,
> eller også forekommer bygningen blot så tung på internettet at den helt og
> holdent overskygger skulpturen (i fald at den forekommer)
Det har du ret i, den er ikke nem at finde hvis man ikke har kunstneren med.

> [...]
> den tiltende boligblok nederst til højre af de ni forekommende på (zoom
> evt. ind på dén og de 2-3 omkringliggende):

Ja den er godt nok sær. Nogen der har en forklaring???

mvh Jens
Sydals

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 26-03-08 01:37

"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Så har du chancen nu

Det har jeg så også, der er et link der er bedre her.
http://www.artfact.com/catalog/viewLot.cfm?lotCode=VD2a3GKd&lotType=artist&aID=7739

mvh Jens
Sydals

Fra : Armand

Dato : 26-03-08 16:25

Jens Meldgaard skrev:

> [...]
> http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://antiquesandthearts.com/Archives/Images/TradeTalk03-20-2001-11-23-28Image2.GIF&imgrefurl=http://antiquesandthearts.com/TT0-03-20-2001-11-23-28&h=213&w=225&sz=30&hl=da&start=206&um=1&tbnid=5oQf8igpJt72gM:&tbnh=102&tbnw=108&prev=/images%3Fq%3DTurning%2BTorso%26start%3D200%26ndsp%3D20%26um%3D1%26hl%3Dda%26lr%3Dlang_da%257Clang_en%257Clang_de%26newwindow%3D1%26sa%3DN

Tak for det kulturelle hjælpearbejde!

> Ja den er godt nok sær. Nogen der har en forklaring???

Der er en skillelinie mellem to luft/sattelit -foto's ned mellem "den
skæve" og de øvrige bygninger vest for den!
På Google Earth kan man navigere/dreje billedet, og derved er det let at
rotere til perspektivet på de enkelte bygning ser fornuftigt ud: "Den
skæve" er fotograferet fra stik øst, hvorimod de øvrige er fotograferet
fra vest-sydvest

I Pisa er det værre: Dér kan man ikke klare problemet med Google Earth

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-08 07:25

On Tue, 25 Mar 2008 10:23:38 +0100, Armand wrote:

> [...]
> til den tiltende boligblok nederst til højre af de ni forekommende på
> (zoom evt. ind på dén og de 2-3 omkringliggende):

Og nogle af parcelhusene har lidt samme skæbne. Utroligt at
puslespillet går blot nogenlunde op....

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 26-03-08 10:48

meddelelse news:4xdqdtmyjduv$.lr7eylp6n5sq$.dlg@40tude.net...

> Og nogle af parcelhusene har lidt samme skæbne. Utroligt at
> puslespillet går blot nogenlunde op....

Ja, men skyggen vil ikke helt være med!
Den ligner de andre, men begynder et "forkert" sted i f.t. Bygningen

Surrealistisk

Michael D

Fra : Armand

Dato : 26-03-08 16:18

Michael Dahlberg skrev:
> [...]
>>
> Ja, men skyggen vil ikke helt være med!
> Den ligner de andre, men begynder et "forkert" sted i f.t. Bygningen

Næh! Lyset falder diagonalt på bygningen hvorved at skyggen vil udgå fra
de to hjørner der ligger på tværs af lysindfaldet. P.g.a. tiltningen
ser man kun ét af de to hjørner - Bortset fra at man på den "skæve"
bygning ser det andet hjørne istedet

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 13-04-08 23:45

Orla Pedersen skrev:

> Og nogle af parcelhusene har lidt samme skæbne. Utroligt at
> puslespillet går blot nogenlunde op....

Jup!

Kom i dag lige til at lægge mærke til hvorledes lillebæltsbroen er
bygget helt om p.g.a. samme forhold (Bæltet er vel en logisk skillelinie
mellem perspektiverne fra oven)

<http://maps.google.com/maps?f=q&hl=da&geocode=&q=gammel+f%C3%A6rgevej+7000+denmark&sll=56.686502,8.729153&sspn=0.058831,0.188141&ie=UTF8&t=k&z=15&iwloc=addr>

For dem der ikke lige kan deres "danmarks broer" på fingrene:
Lillebæltsbroens (ofte fejlrefereret som "Den gamle Lillebæltsbro" (den
er egentlig bygget som "den nye forbindelse" i 30'erne!)) profil er
overbygning á én lang lav bue:
<http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9a/The_Little_Belt_Bridge_(1935)_(far).jpeg/400px-The_Little_Belt_Bridge_(1935)_(far).jpeg>

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-08 06:16

On Mon, 14 Apr 2008 00:45:18 +0200, Armand wrote:

> Jup!
>
> Kom i dag lige til at lægge mærke til hvorledes lillebæltsbroen er
> bygget helt om p.g.a. samme forhold (Bæltet er vel en logisk skillelinie
> mellem perspektiverne fra oven)

Har nogen tjekket for metaltræthed ? ;-D

Fra : 2

Dato : 25-03-08 20:25

On Sat, 15 Mar 2008 22:34:22 +0100, Thomas Løjmann Jørgensen
<lojmann@lojmann.dk> wrote:

>Hej gruppe,

Så slemt er det nu heller ikke at køre over broerne, har kørt over
storebælt i kuling med vindstød af stormstyrke. Det er bare at holde
fart på, 40 km/t er for lidt, så bliver det slinger, så heller 70-80
km/t det er meget mere stabilt. Jeg kørte endnu hurtigere og med
fartvinden også, betød sidevind ikke ret meget. Bare der er lidt
plads, ved vindstødene.

Sidste vinter var jeg ude at køre på en let MC på 95 kg, yamaha
dt175, ude i orkan, bare for at teste, over 60 km/t var det nemt at
køre. Men ved 30 km/t var det slinger, og når jeg holdt stille
mærkede jeg først hvor meget det blæste.

Så det er bare at køre med noget fart på!

Torben