Torsionsarm til GSX1100EF
Fra : Midtfyns Computer Ce~

Dato : 15-03-08 03:42

Hej.
Jeg mangler en torsionsarm til Full Floater-affjedringen på en GSX1100EF
årgang 87 (den der sidder ovenover støddæmperen).
Er der nogen der ligger inde med en sådan?

Fra : Armand

Dato : 15-03-08 10:59

Midtfyns Computer Center skrev:
> Hej.
> Jeg mangler en torsionsarm til Full Floater-affjedringen på en GSX1100EF
> årgang 87 (den der sidder ovenover støddæmperen).
> Er der nogen der ligger inde med en sådan?

Øhheh?
Ligger hele linksystemet ikke under støddæmperen så sodden en?
Ifald, er det vel blot stelmonterings-beslaget til toppen af
støddæmperen at det drejer sig om :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 10:15

On Sat, 15 Mar 2008 10:58:45 +0100, Armand wrote:

> Øhheh?
> Ligger hele linksystemet ikke under støddæmperen så sodden en?
> Ifald, er det vel blot stelmonterings-beslaget til toppen af
> støddæmperen at det drejer sig om :-/

Nae, faktisk sidder der link i toppen, men torsionsarm er der nu ikke i
systemet. se evt. http://www.suzuki-rm125.com/html/full_floater_.html

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Armand

Dato : 18-03-08 19:09

Orla Pedersen skrev:

> Nae, faktisk sidder der link i toppen, men torsionsarm er der nu ikke i
> systemet. se evt. http://www.suzuki-rm125.com/html/full_floater_.html

Ohh
1.generations-systemet (á før alle "de andre" købte licens til Honda's
Pro-Link (er jeg sikker på!))!
Men er du sikker på at det er dén mekanik der sidder på 1100'eren!?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 21:02

On Tue, 18 Mar 2008 19:09:21 +0100, Armand wrote:

> Men er du sikker på at det er dén mekanik der sidder på 1100'eren!?

Øhh, njae, ikke sikker. Var mere focuseret på begrebet "torsionsarm", som
ikke findes i systemet. :-|

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 21:17

On Tue, 18 Mar 2008 19:09:21 +0100, Armand wrote:

> Men er du sikker på at det er dén mekanik der sidder på 1100'eren!?

Den er go nok. Men armen er nu et "link" nøjagtigt som i alle de pro-link
inspirerede, og funktionen den samme.

Suzuki GSX1100EFF (touring/ sport street)
Overall Length: 2 270 mm (89.4 in)
Seat height: 885 mm (34.8 in)
Wheelbase: 1 550 mm (61.0 in)
Dry Weight: 238 kg (524 lbs.)
Engine type: 1135 cc air-cooled inline-4, DOHC, 16 valves.
Bore x stroke: 74,0 x 66,0 mm
Cabruretor: Mikuni BS36SS x 4
Maximum power output: 124,0 hp (91,0 kW)/ 8.500 rpm
Maximum torque: 105,0 Nm (10,7 kpm)/ 6.500 rpm
Transmission: 5 speeds
Secondary drive: Chain
Front brake: Twin disc
Rear brake: Disc
Front fork stroke: 160 mm (5.30 in.)
Rear wheel travel: 140 mm (5.51 in.)
Rear suspension: Full floater
Frront tyre size: 110/90-16
Rear tyre size: 130/90-17
Fuel tank capacity: 20 liter

Fra : Armand

Dato : 18-03-08 23:42

Orla Pedersen skrev:

> Den er go nok. Men armen er nu et "link" nøjagtigt som i alle de pro-link
> inspirerede, og funktionen den samme.

Jup - Det er netop dét jeg mener!
Men den oprindelige skribent (Midtfyns C.........) bruger udtrykket
"over støddæmperen".
Mon man har adskilt systemet uden erindring om hvorledes det så ud og
sidenhen skaffet billeder af det gamle Full-Floater system og derfor
tror at man mangler det øverste "vippe-åg" :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 08:52

On Tue, 18 Mar 2008 23:42:14 +0100, Armand wrote:

> [...]
> sidenhen skaffet billeder af det gamle Full-Floater system og derfor
> tror at man mangler det øverste "vippe-åg" :-/

Argh, misforståelse 1100'en har _link_ over støddæmperen, for det ér en
full floater, men det jeg hentyder til er, at funktionen totalt set er den
samme som hvis linket havde siddet _under_ dæmperen, altså et _link_, og
ikke som beskrevet torsionsarm.

Opklaret ??

Fra : Armand

Dato : 19-03-08 16:58

Orla Pedersen skrev:

> Argh, misforståelse 1100'en har _link_ over støddæmperen, for det ér en
> full floater,.............

Både kawa's "Uni-Trak" og Suzuki's "Full-Floater" var fra starten
primitive(!) mono-dæmper monteringer, men overgik hurtigt til at være et
link-system der ligger så tæt på Honda's "Pro-Link" at jeg vil æde min
gamle hjelm på at der er tale om licens-produktion. Begge systemer har
beholdt deres betegnelse efter ændringen, så Full-Floater er ikke
entydigt dét system med vippe-åget over støddæmperen :-|

> ......men det jeg hentyder til er, at funktionen totalt set er den
> samme som hvis linket havde siddet _under_ dæmperen, altså et _link_,
> og ikke som beskrevet torsionsarm.

Jeg har aldrig kunnet se det progressive i "vippe-ågs systemerne" :-|
I mine øjne udnytter man ikke engang de muligheder for en smule
progressivitet der er i trigonometrien omkring åget :-/
At man hurtigt gik fra dét design og over til (pro?)link-systemerne,
tager jeg også som en bekræftigelse af de manglende muligheder for
progression :-|

> Opklaret ??

Nope!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-08 09:04

On Wed, 19 Mar 2008 16:58:25 +0100, Armand wrote:

> Nope!

Arhh! Så Du mener at Suzi markedsførte sig på noget som længe var afløst ?
OK.

Mht. progressivitet, så kan det sagtens ligge i en "overliggende" link-arm.
De tre aksler skal blot indbyrdes sidde i en trekant.

Der er jo mange måder at designe den mekaniske progressivitet på, BMW's
paralever er jo en af dem. Her er geometrien udført så ikke blot begrænses
affjedringsbevægelser ved bremsning, og gasgivning, men også indfjedringen
tilføres en smule mekanisk progressivitet. Dog ikke mere end at BMW har
fundet det nødvendig med "pro-link" på den nye K-serie.

Fra : Armand

Dato : 25-03-08 11:05

Orla Pedersen skrev:

> Arhh! Så Du mener at Suzi markedsførte sig på noget som længe var afløst ?
> OK.

De har ihvertfald ikke ændret navnet selvom designet er forandret
drastisk :-|

> Mht. progressivitet, så kan det sagtens ligge i en "overliggende" link-arm.
> De tre aksler skal blot indbyrdes sidde i en trekant.

Jup!
Men er "armenes" længde den samme og åget placeret symetrisk/i "balance"
hjælper selv det trekantede layuot ikke!

Men åget på den tidlige "full Floater" er heller ikke særligt
"trekantet" endsige "skævt" monteret :-|

> [...]
> tilføres en smule mekanisk progressivitet. Dog ikke mere end at BMW har
> fundet det nødvendig med "pro-link" på den nye K-serie.

Honda fandt tilsyneladende et columbusæg tilbage i midt-80'erne :-/

--
Armand.