kasper.lundberg@gmail.com skrev:
> Bare for at være helt sikker kan du så ikke udpege synderen på dette
> "exploded view"?
Desværre!
Din nuværende og min daværende motor er ikke ens i opbygningen.
Det er mere princippet i det: at du ikke skifter toppakningen (og evt. får
planet topstykket) uden at det hjælper på oliespildet.
Hvis du ikke kan høre en tikken kan det være at din toppakning ikke fejler
noget - kompressionen er jo osse ok.
Der var i mit daværende topstykke mange muligheder for at olien kunne sive
ud i det fri - og så lander den typisk ved cyl. no. 1 - især når man bruger
sidestøtteben.
Sådan som jeg ser det billede du linker til er de nederste
knastaksel-lejebukke ud i ét med resten af topstykket; på min var de "løse"
og dækkede over et hul hvorigennem man kunne komme til nogle bolthoveder;
når de bolte så var spændt ved samlingen af motoren proppede man hullet til
med en flad 1-krone-stor gummiskive med en vulst langs kanten (lakridsen) og
monterede knastaksel-lejebukken ovenpå. Med nye lakridser og en fastspændt
lejebuk blev hullet så tæt.
Blev lakridserne for gamle, varme - eller beskidte inden montering - kunne
der så sive olie igennem og ned til fx. toppakningen - det var en typisk
fejl for dén motor.
På billedet af din motor kan jeg ikke finde noget tilsvarende princip - kan
være den er forbedret på dét punkt - men for mig at se kan utætheden lige så
godt være ved ventildækselpakningen ved fx. et af de midterste tændrør.
Nå, men vend tilbage hvis du finder en utæthed et eller andet sted
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/