Råd ved køb af brugt privat MC
Fra : Anders Vinther

Dato : 16-07-01 17:15

Hej NG

Da jeg forhåbentlig får mit MC pap onsdag i næste uge skal jeg meget snart
ud og købe min første (og brugte) MC.

Jeg regner med at spendere ca. 40-50k på en cykel fra 97 eller efter.

Da jeg nu ikke er den store mekaniker vil jeg da lige høre om der er nogle
bestemte ting man skal kigge efter for at undgå den berømte kat i sækken???

Vil det evt. være en ide at køre cyklen på et (uafhængigt) værksted og få
dem til at gå den efter?

Og hvad skal man i så fald bede dem om at kigge efter?

Jeg har desværre ingen venner som er uddannede mekanikere

Mvh.

Anders V(!)

Fra : Anders Winther

Dato : 16-07-01 18:38

> Hej NG

Hej Anders,

> Da jeg forhåbentlig får mit MC pap onsdag i næste uge skal jeg meget snart
> ud og købe min første (og brugte) MC.

Jeg købte sgu min før jeg fik pappet.. hehe...

> Jeg regner med at spendere ca. 40-50k på en cykel fra 97 eller efter.

For de penge kan du også få en god MC..

> Da jeg nu ikke er den store mekaniker vil jeg da lige høre om der er nogle
> bestemte ting man skal kigge efter for at undgå den berømte kat i
sækken???

Se om dæk er ved at være slidt ned.. Hvis de er det kan du jo sige at du vil
have nedslag i prisen..
Det samme gælder bremseskiver og klodser.. Hvis der er en kant eller bølger
på skiverne er det på tide de bliver skiftet.. Også dette kan give et
nedslag i prisen.. Se efter mærker efter styrt eller ligende..
Spørg til hvornår den sidst har været til tjeck på et værksted.. Det er
bedst hvis der foreligger et kontrolhæfte (eller hvad det hedder).. Kør
selvfølgelig en god tur på den.. Prøv den gerne på alle mulige typer vej..
Dvs. landevej, motorvej, almindelig små gader.. Så du prøver at belaste
MC'en på alle mulige måder..

> Vil det evt. være en ide at køre cyklen på et (uafhængigt) værksted og få
> dem til at gå den efter?

Jeg tvivler på at en forhandler eller en privat sælger vil lade dig køre
afsted med den sådan udenvidere.. Men du kan da spørge..

> Og hvad skal man i så fald bede dem om at kigge efter?

Sig det som det er.. At du står og skal til at købe den.. Og du vil have
deres vurdering.. Få evt. lavet en kompressionstest.. Det er også en god
ting..

> Jeg har desværre ingen venner som er uddannede mekanikere

Måske er der en her fra news der kunne sætte nogle timer af.. Jeg er
meget ny (fik pappet sidste år) selv, så jeg er nok ikke den rette.. Ellers
ville jeg gerne..

Der er sikkert meget mere du kan være opmærksom på.. Men jeg kan ikke lige
komme på mere..

Mvh.
Anders W(!)
XJ600S